Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä NOTRE DAME merkitsee sinulle?

Vierailija
16.04.2019 |

Muistoja?

Onko se pyhättösi?

Pariisin parhaimmistoa?

Merkitseekö 800-vuotiaan maailmanperintökohteen tuho sinulle jotain erityistä?
Vaiko ei mitään?

Kommentit (162)

Vierailija
21/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisiä historiallisia kristillisiä suuria monumentteja euroopassa, arvo on mittaamaton joka kantilta katsottuna.

Se on väkivallan monumentti joka rakennettiin verellä, olisi voinut palaa jo satoja vuosia sitten

Vierailija
22/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaamattoman arvokasta kulttuurihistoriaa. Arkkitehtuuri, taide, monille varmasti se oman kulttuurin harjoittaminen uskonnon kautta vaikka itsellehän se ei siinä mielessä merkitse mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon teininä istunut messussa Notre Damessa. Ainoa kerta kun olen kokenut olevani lähellä jotain suurempaa voimaa (Jumalaksi kait sitä joku kutsuisi). Sekä todella merkittävä osa eurooppalaista historiaa. Hyvässä ja pahassa. Kyllä sen roihun katsominen pahaa teki, ei voi kieltää.

Vierailija
24/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta lainkaan. Korjaukseen suunnitellut rahat voisi ohjata kehitysyhteistyöhön vaikkapa Kambodzaan, Algeriaan ja Syyriaan (Ranskan entisiä siirtomaita)

Mielummin merien pelastamiseen muovista. Ihmisen pitää pelastaa itsensä, mutta luonto ei voi pelastaa itseään ihmiseltä.

Vierailija
25/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Notre Dame on historiallisesti ja kulttuurihistoriallisesti korvaamaton rakennus ja sen merkitys eurooppalaisessa kulttuurissa on valtava. Keskiaikaista Pariisia on kuitenkin säilynyt todella vähän.

Tämä. Se ei todellakaan ole mikään tavallinen kirkko. Ja koen tällaiset paikat myös yhteytenä menneeseen aikaan, ihmisiin jotka ovat jo niin kauan sitten nähneet saman paikan, joille se on ollut myös tärkeä, jotka ovat ihmetelleet sen upeutta. Ei sitä pysty täysin selittämään sanoilla.

Vierailija
26/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkitseekö 800-vuotiaan maailmanperintökohteen tuho sinulle jotain erityistä?

Ei erityisemmin. Yksi rivi lisää listaan eikä se edes oikeasti tuhoutunut.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_destroyed_heritage

Vierailija
27/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotyöllä rakennettua ökyilyä, joka kuvastaa elämän sortoa.

Vierailija
28/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katolinen enkä erityisen uskonnollinenkaan, mutta messut Notre Damen mielettömän hienon akustiikan vuoksi ovat olleet Pariisissa käydessäni hienoja kokemuksia.

.

Olen erittäin surullinen maailmanperintökohteen lähes täydellisestä tuhosta, mutta onnellinen, että jossain sentään kaksoistornit pysyivät pystyssä.

Vierailija
29/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mitään, nimeltä tiesin mutta jos olisi pitänyt kuvasta tunnistaa niin ei olisi onnistunut.

30/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Disneyn Notre Damen kellonsoittaja

Minullekin tulee mieleen siitä lähinnä tuo animaatielokuva. Katsoin sen vuosia sitten pikkusiskoni kanssa. Koskettavinta tarinassa on minusta alku, jossa Quasimodo-vauvan äiti hylkää hänet yöllä Notre Damen katedraalin portaille ajatellen, että kirkko on turvallisin paikka maailmassa epämuodostuneelle lapselle.

En ole käynyt Notre Damessa, mutta näin sen sisältä ensimmäisen kerran erään australialaisen teinitytön Youtube-videolta. Kuolemansairas tyttö oli maailmanympärimatkalla perheensä kanssa. Pariisissa he kävivät Notre Damessa. Tyttö kuvasi katedraalia sisältä ja sytytti kynttilän. Se näytti tosi kauniilta ja ajattelin, että olisi joskus kiva käydä siellä.

Vierailija
31/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. En edes tiedä minkä näköinen rakennus kyseessä.

Tulee mieleen vain kyttyräselkäinen kellonsoittaja jostain sadusta.

32/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notre dame merkitsee minulle valtavan upeata arkkitehtuuria ja rakennustaitoa.

Mitään lähellekkään vastaavaa ei ole tehty enää nykyaikana.

Muita historiallisia rakennuksia tulee mieleeni ainakin Taj Mahal ja Eiffel torni.

Umpi ateistina uskonnollinen puoli on minulle aivan yhdentekevää, mutta minusta kirkot ovat komeita ja usein taiteellisesti luotuja monumentteja, ei vain rakennuksia. käyn usein lomamatkoilla tutkiskelemassa kirkkoja.

Vierailija
33/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole uskonnollinen, mutta eilen menetettiin satojen vuosien ajalta merkittävää kulttuuriperintöä. Lohduttaa tietää, että mittaamattoman arvokkaat ruusuikkunat jotakuinkin säästyivät, samoin jotain taidetta ja relikkejä pelastui sekä tietysti alkuperäinen perusosa koko rakennusta. Urut eivät varmasti ole enää pelastettavissa. Olen todella pahoillani katolilaisen yhteisön puolesta. Karmea isku heille. Eilisen live-kuvan mukaan heitä oli paljon paikalla rukoilemassa katedraalin puolesta. Se oli liikuttavaa minusta.

850 vuotta historiaa, kesti maailmansodat ja jaksoi vielä tulipalonkin. Arkkitehtuurillinen taidonnäyte! Kunnolla rakennettu kestää aikaa.

Olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta urut ovat onneksi säästyneet. Joskaan ne eivät tietenkään tule soimaan vuosiin.

Oi hyvä tietää, että urut ovat edes jotenkin kunnossa! Ovat herkkä instrumentti.

-lainamasi viestin kirjoittanut

Vierailija
34/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa vaikka Eiffel tornikin romahtaisi, ruma. Kaikki ihmisen tekemät ylisuuret rakennukset ym.rakennelmat on oksettavaa krääsää.

Vierailija
35/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Notre Dame on historiallisesti ja kulttuurihistoriallisesti korvaamaton rakennus ja sen merkitys eurooppalaisessa kulttuurissa on valtava. Keskiaikaista Pariisia on kuitenkin säilynyt todella vähän.

Tämä. Se ei todellakaan ole mikään tavallinen kirkko. Ja koen tällaiset paikat myös yhteytenä menneeseen aikaan, ihmisiin jotka ovat jo niin kauan sitten nähneet saman paikan, joille se on ollut myös tärkeä, jotka ovat ihmetelleet sen upeutta. Ei sitä pysty täysin selittämään sanoilla.

Tämä juuri, miten monet erilaiset ihmiset satojen vuosien aikana ovat nähneet ja kokeneet sen! Mahtava ajatus.

Vierailija
36/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on dekadenssinen ihmisen joutava rakennelma. Ja vieläpä kristitty sellainen. Ja kristinusko on ihmisen päässä keksittyä mielikuvitusta.

Vierailija
37/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. En edes tiedä minkä näköinen rakennus kyseessä.

Tulee mieleen vain kyttyräselkäinen kellonsoittaja jostain sadusta.

Satu?

Notre Damen kellonsoittaja on Victor Hugon romaani 1800-luvun lopulta.

Disney teki aiheesta jonkinlaisen sadun 1990-luvulla, jos oikein muistan.

Vierailija
38/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneutta, kulttuuria, hengellisyyttä nyt ainakin. Olen jonottanut sinne kolme kertaa joista yhtenä kertana olin viittä vaille rakko halkeamassa mutta silti oli pakko päästä. Uskomattoman kaunis. Pidän katedraaleista ja goottilaisesta tyylistä. Duomo di Milano on toinen suosikkini.

Vierailija
39/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt siellä useita kertoja. Se on yksi lempikohteeni Pariisissa, ja ylipäänsä Pariisi on yksi lempikohteistani ulkomaanmatkoilla. Ensi kesänä on taas tarkoitus mennä sinne. Kyllä minua riipaisee syvältä, kun ajattelen, että niin upea rakennus paloi. Se on tärkeä osa eurooppalaista poliittista ja kristillistä historiaa, ja sellaisena osa myös suomalaisten historiaa. Onneksi edes jotain säästyi, ja sitähän aletaan nyt restauroida.

Joku Rooman Colosseumin romahtaminen olisi ollut minulle yhdentekevämpi asia, vaikka sekin on nähty useampaan kertaan. Jopa New Yorkin kaksoistornien romahtaminen oli minulle yhdentekevä asia, vaikka toki oli hirveää nähdä kuvia niistä ikkunoista putoilevista ja hyppäävistä ihmisistä.

Vierailija
40/162 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eurooppalaista kulttuuriperintöä, jonka moni haluaa tuhota.

Kuka haluaa tuhota?

Minullekin Notre Dame edustaa eurooppalaista kulttuuriperintöä, mutta kuka sen haluaa tuhota?

Tietty ryhmittymä on ainakin melko ansiokkaasti tuhonnut kulttuuriperintöä hallinnoimiltaan alueilta. Neljä kirjainta.