Mitä NOTRE DAME merkitsee sinulle?
Muistoja?
Onko se pyhättösi?
Pariisin parhaimmistoa?
Merkitseekö 800-vuotiaan maailmanperintökohteen tuho sinulle jotain erityistä?
Vaiko ei mitään?
Kommentit (162)
Henkilökohtaisesti tuttua maisemaa. Olin Pariisissa vaihdossa ja mun reitti koululle kulki sen ohi. Noin muuten se ei merkitse paljoakaan. Sääli noin historian kannalta.
Ettei mene liian vaikeaksi
https://en.wikipedia.org/wiki/Destruction_of_cultural_heritage_by_ISIL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppalaista kulttuuriperintöä, jonka moni haluaa tuhota.
Kuka haluaa tuhota?
Minullekin Notre Dame edustaa eurooppalaista kulttuuriperintöä, mutta kuka sen haluaa tuhota?
Tietty ryhmittymä on ainakin melko ansiokkaasti tuhonnut kulttuuriperintöä hallinnoimiltaan alueilta. Neljä kirjainta.
Onko se hallinnut laajojakin eurooppalaisia alueita?
Ranska on mulle tärkeä maa ja siellä erityisesti Pariisi. Pariisissa Notre Dame on yksi lempipaikoistani ja joka reissulla olen siellä käynyt ihailemassa ja hiljentymässä. Keskiaikainen arkkitehtuuri ja taidehistoria ovat myös lähellä sydäntä olevia asioita kuten myös kristinusko. Notre Dame on kiistatta yksi maailman tärkeimpiä, ellei tärkein, kristillinen pyhättö. Sitä se merkitsee ainakin minulle. Vaikkei usko olekaan materiassa vaan sydämessä, mutta kyllä tuo on rakennettu niin että siinä ihmiselle tulee siitä kauneudesta ja tunnelmasta kokonaisvaltaisesti pyhä kokemus sen sydämen uskon kanssa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dair_Mar_Elia
En muista että tästäkään olisi paljoa uutisoitu vaikka yli 1400 vuotta vanha.
Kuva tältä vuodelta
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Dair_Mar_Elia_(Januar_2019).jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppalaista kulttuuriperintöä, jonka moni haluaa tuhota.
Kuka haluaa tuhota?
Minullekin Notre Dame edustaa eurooppalaista kulttuuriperintöä, mutta kuka sen haluaa tuhota?
Tietty ryhmittymä on ainakin melko ansiokkaasti tuhonnut kulttuuriperintöä hallinnoimiltaan alueilta. Neljä kirjainta.
Onko se hallinnut laajojakin eurooppalaisia alueita?
Ei vielä
Vierailija kirjoitti:
Piti mennä kesällä käymään, jää sisäpuoli sitten näkemättä, ei taida remontti ehtiä minun elinaikanani valmiiksi.
sama!!
Onhan se yksi vaikuttavimmista rakennuksista jossa olen käynyt. Harmillinen tapaus.
Kyllä se vähän surettaa, mutta olen myös kai aika kyyninen (vai realisti) kun kuitenkin samaan aikaan mietin, että onko sillä sitten väliä koska mikäkin tuhoutuu, kun KAIKKI tulee jossain vaiheessa tuhoutumaan. Joo tiedän, siinä vaiheessa ei ole enää todennäköisesti ihmisiäkään, mutta ehkä joku ymmärtää mitä tarkoitan.
Mutta toisaalta tosiaan ymmärrän sen surunkin. Ei minustakaan tuntuisi kivalta, jos vaikka Turun Tuomiokirkko palaisi (taas) poroksi, ja se on kuitenkin historiallisesti hieman vähäpätöisempi rakennus kuin dame, jos niitä nyt saa vertailla.
Kuka on lukenut kirjan Notre Damen kellonsoittaja?
Vierailija kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dair_Mar_Elia
En muista että tästäkään olisi paljoa uutisoitu vaikka yli 1400 vuotta vanha.
Kuva tältä vuodelta
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Dair_Mar_Elia_(Januar_2019).jpg
Ei tuolla ole konkreettista merkitystä Euroopan kulttuurihistorialle. Ei ole edes Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Äääh! Tylsä kopio oopperan kummituksesta.
Kuka ilman googlea edes tietää, kuka kirjoitti Notre Damen kellonsoittajan?
Oopperan kummituksen kanssa sillä ri juurikaan ole tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äääh! Tylsä kopio oopperan kummituksesta.
Tarkistapa vielä, kumpi olisi kopio kummasta. Jos nyt edes voi puhua kopiosta.
Kun kävin Pariisissa vuosia sitten, jätimme Notre Damen "seuraavaan kertaan" koska siellä oli niin julmetusti jonoa. No eipä sitä seuraavaa kertaa sitten taida tulla. Tai ehkä sitten joskus eläkkeellä voin kipaista katsomassa että miltä se näyttää sisältä. Voihan kökkö.
Olen nyt aikuisena todella kiinnostunut historiasta, lapsena ja nuorena ei olisi joku vanha pytinki voinut vähempää kiinnostaa (vaatekaupoissa ja ketjukahviloissa olisin voinut asua).
Tekopyhää jeesustelua, että nyt yhtäkkiä Notre Dame olisi ollut suomalaisille jotenkin merkityksellinen... Ei romaaninen kulttuuri yleensäkään ole täällä tunnettua. Mutta onhan se nyt ihan älyttömän trendikästä väittää niin. Av-messu ja rahankeräys kirkon hyväksi, wuhuu.
Olin lapsesta asti toivonut, että pääsisin joskus käymään Notre Damessa. Vuosia myöhemmin haaveeni toteutui.
Aika tärkeä siis oli. Tärkeämpi kuin mikään muu kirkko.
Ei merkitse minulle henkilökohtaisesti mitään, en ole käynyt ko. rakennuksessa. Kyllähän Euroopassa noita vanhoja isoja kirkkoja riittää. Ylipäätään en harrasta kirkkoturismia.
Moni suomalainenkin on lähes itkenyt silmänsä päästään Notre Damen palon vuoksi, mutta tuskin käyvät oman paikkakuntansa kirkossa kuin korkeintaan "häissä ja hautajaisissa".
Että notre on yksikössä taipumaton määre.