Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko seurustella mielialalääkkeitä käyttävän ihmisen kanssa?

Vierailija
16.04.2019 |

Vai lähtisitkö karkuun? Näkyykö mielialalääkkeiden käyttö mielestäsi päällepäin, entä onko se asia joka voi vaikuttaa ns. oikeaan persoonaan?

Kommentit (298)

Vierailija
101/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. Olen itsekin käyttänyt useita eri mielialalääkkeitä elämäni aikana ja olen mielestäni ihan tavallinen ja rauhallinen ihminen. Pahimpien jaksojen aikana olen ollut itsetuhoinen. Vihaa olen kohdistanut ainoastaan itseeni, enkä pystyisi tekemään pahaa kenellekään ulkopuoliselle.

Puolisoni on muuten lääkäri, ei tosin sentään psykiatri. Kerroin hänelle ennen seurustelun alkua olevani masentunut, mutta se ei ollut hänelle ongelma, eikä se ole muodostunut ongelmaksi myöhemminkään.

Vierailija
102/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, jos lääkitys on tasapainossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää ja kertoo paljon tietämättömyydestä, miten monille mielialalääkkeet = epävakaa persoona, holtittomuus, varattomuus. Täysin uskomatonta. Itse en voisi ilman lääkkeitä olla perheemme breadwinner. Vaativa asiantuntijatyö, mies kotona.

Ja lisäyksenä vielä, että ei todellakaan ole omassa hallinnassani asiat, jotka lääkitykseen ja terapian tarpeeseen ovat johtaneet.

En tiennyt että ihmiset ovat näin ennakkoluuloisia ja tuomitsevia mielenterveysongelmaisia kohtaan. Kiellättekö kumppaniltanne myös esim. allergialääkkeet, tai vaikka insuliinin, jos sattuu kakkostyypin diabeteksen saamaan? Sen saamiseen kun voi vielä itse vaikuttaa.

Nuo ovat ihan erilaisia sairauksia!

Kai sinäkin voisit seurustella esim. downin kanssa, vai oletko ennakkoluuloinen?! Tai suonensisäisiä käyttävän narkomaanin, eihän hän sairaudelleen mitään voi?!

Vierailija
104/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että tässäkään ketjussa monet eivät tiedä mihin kaikkeen lääkkeitä määrätään ja kuinka kaikkia mielenterveysongelmista kärsiviä ei voi ahtaa samaan muottiin. Tai mitä eri mielenterveysongelmia edes on...

Jep, mutta niin kovin tietäväistä silti esitetään ja ollaan tuomitsemassa ihmisiä omien väärien mielikuvien pohjalta. 

Ei kyse ole tuosta, vaan oikeudesta omaan mielipiteeseen. Miksi et kestä sitä, että kaikki eivät halua seurustella esim. mielialalääkkeitä syövien kanssa?

Kestän sen vallan hyvin. Mielelläni seurustelenkin jonkun avarakatseisemman ihmisen kanssa jolle minä en ole vain diagnoosini tai lääkitykseni. Kyse ei ole siitä, etten kestäisi sitä että kaikki eivät halua seurustella mielialalääkkeitä syövän kanssa. Asia herättää minussa tunteita - kuten selvästi sinussakin - ja keskustelen siitä.

Minua vain harmittaa, että niin monella näyttää olevan noin kovin jyrkkä, ehdoton ja jopa vääristynyt kuva mt-ongelmaisista. On tämänkin ketjun perusteella selvää, että näistä asioista pitääkin puhua. Kaikki mt-ongelmaiset eivät ole vaikeita ihmisiä, jotka eivät kykene normaaleihin asioihin. Kaikki mielialalääkkeitä käyttävät eivät myöskään ole vaikeita ihmisiä. Kaikki ne, joilla mt-ongelmia tai lääkityksiä ei ole, eivät ole päästään kunnossa ja saattavat olla vaikeita. Asiat kun eivät ole niin mustavalkoisia. 

Niin? Moni tietää tuon kaiken, ei kyse ole tiedon puutteesta vaan preferensseistä. Mikä tässä on ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää?

Jollekin esim. sukat sandaaleissa :D voi olla turn off, etkä sinä sitä selittämällä tai ”järkeä” puhumalla voi muuttaa. Lääkkeiden syönti on vielä isompi asia, eikä siihenkään auta itsestäänselvyyksien jankkaaminen.

Et nyt selvästikään ymmärrä pointtia ollenkaan. Se, että ihmisellä on sukat sandaaleissa on aivan eri asia kuin mt-sairaus, sillä ensimmäiseen ihminen voi vaikuttaa mutta jälkimmäiseen ei. Kai ymmärrät, että kun sanot, ettet pidä sukista sandaaleissa, moni suhtautuu siihen huvittuneesti eikä ajattele asiaa sen enempää. Jos taas sanot ettet pidä ihmisistä joilla on mt-ongelmia (tai jokin muu sairaus tai vaiva) saat helposti asetettua itsesi hyvin kapeakatseisen, negatiivisen ihmisen asemaan. 

Vierailija
105/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se ei tee kenestäkään kapeakatseista, ettei halua seurustella psyykelääkkeitä syövän kanssa. Hänellä saattaa olla enemmän kokemusta asiasta kuin sinulla, ja on juuri siksi sitä mieltä. Ihmiset ovat erilaisia.

Voi olla, että on enemmän kokemusta asiasta mutta toisaalta voi myös olla että on vain ahdasmielinen ja kapeakatseinen. 

No hyvä, että tajusit yleistyksesi olevan perseestä.

Sinähän se ensin yleistit ja minä vastasin siihen esittämällä vastaavia yleistyksiä. :D 

Vierailija
106/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin aivan hyvin seurustella. Ap:n kaltaisen ennakkoluuloisen ihmisen kanssa en sen sijaan haluaisi olla yhdessä. Tuollainen suhtautuminen mielenterveysongelmiin kertoo usein siitä, että kyseinen ihminen ei ole valmis kunnolla hoitamaan mielenterveyttään jos sen kanssa on ongelmia. Ja kaikenlaisia muitakin ennakkoluuloja voi samassa paketissa olla.

Vierailija
107/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että tässäkään ketjussa monet eivät tiedä mihin kaikkeen lääkkeitä määrätään ja kuinka kaikkia mielenterveysongelmista kärsiviä ei voi ahtaa samaan muottiin. Tai mitä eri mielenterveysongelmia edes on...

Jep, mutta niin kovin tietäväistä silti esitetään ja ollaan tuomitsemassa ihmisiä omien väärien mielikuvien pohjalta. 

Ei kyse ole tuosta, vaan oikeudesta omaan mielipiteeseen. Miksi et kestä sitä, että kaikki eivät halua seurustella esim. mielialalääkkeitä syövien kanssa?

Kestän sen vallan hyvin. Mielelläni seurustelenkin jonkun avarakatseisemman ihmisen kanssa jolle minä en ole vain diagnoosini tai lääkitykseni. Kyse ei ole siitä, etten kestäisi sitä että kaikki eivät halua seurustella mielialalääkkeitä syövän kanssa. Asia herättää minussa tunteita - kuten selvästi sinussakin - ja keskustelen siitä.

Minua vain harmittaa, että niin monella näyttää olevan noin kovin jyrkkä, ehdoton ja jopa vääristynyt kuva mt-ongelmaisista. On tämänkin ketjun perusteella selvää, että näistä asioista pitääkin puhua. Kaikki mt-ongelmaiset eivät ole vaikeita ihmisiä, jotka eivät kykene normaaleihin asioihin. Kaikki mielialalääkkeitä käyttävät eivät myöskään ole vaikeita ihmisiä. Kaikki ne, joilla mt-ongelmia tai lääkityksiä ei ole, eivät ole päästään kunnossa ja saattavat olla vaikeita. Asiat kun eivät ole niin mustavalkoisia. 

Niin? Moni tietää tuon kaiken, ei kyse ole tiedon puutteesta vaan preferensseistä. Mikä tässä on ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää?

Jollekin esim. sukat sandaaleissa :D voi olla turn off, etkä sinä sitä selittämällä tai ”järkeä” puhumalla voi muuttaa. Lääkkeiden syönti on vielä isompi asia, eikä siihenkään auta itsestäänselvyyksien jankkaaminen.

Et nyt selvästikään ymmärrä pointtia ollenkaan. Se, että ihmisellä on sukat sandaaleissa on aivan eri asia kuin mt-sairaus, sillä ensimmäiseen ihminen voi vaikuttaa mutta jälkimmäiseen ei. Kai ymmärrät, että kun sanot, ettet pidä sukista sandaaleissa, moni suhtautuu siihen huvittuneesti eikä ajattele asiaa sen enempää. Jos taas sanot ettet pidä ihmisistä joilla on mt-ongelmia (tai jokin muu sairaus tai vaiva) saat helposti asetettua itsesi hyvin kapeakatseisen, negatiivisen ihmisen asemaan. 

Etkä näe tuossa mitään ongelmaa?

Eikö pitäisi olla huolestuttavampaa, ettei jollekin kelpaa sukat sandaaleissa mies mielenterveysongelmaisen sijaan? Mt-ongelma voi vaikuttaa elämään aika suuresti, toisin kuin sukat sandaaleissa! Jokaisella on oikeus asettaa kumppanilleen juuri ne kriteerit, jotka haluaa. Jollekin tärkeää on terve mieli ja toiselle oikeanlainen vaatetus. Jos olisit normaali, et loukkaantuisi ja jankkaisi toisten ”vääristä” mieltymyksistä.

Vierailija
108/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää ja kertoo paljon tietämättömyydestä, miten monille mielialalääkkeet = epävakaa persoona, holtittomuus, varattomuus. Täysin uskomatonta. Itse en voisi ilman lääkkeitä olla perheemme breadwinner. Vaativa asiantuntijatyö, mies kotona.

Ja lisäyksenä vielä, että ei todellakaan ole omassa hallinnassani asiat, jotka lääkitykseen ja terapian tarpeeseen ovat johtaneet.

En tiennyt että ihmiset ovat näin ennakkoluuloisia ja tuomitsevia mielenterveysongelmaisia kohtaan. Kiellättekö kumppaniltanne myös esim. allergialääkkeet, tai vaikka insuliinin, jos sattuu kakkostyypin diabeteksen saamaan? Sen saamiseen kun voi vielä itse vaikuttaa.

Osaat luultavasti lukea!

Tässä keskustellaan, halusta seurustella ma.lääkkeitä syövän ihmisen kanssa.

Ei siitä että kiellettäisiin lääkkeiden syöntiä.

En aloittaisi seurustelua mielisairaan kanssa!

Vierailija
109/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se ei tee kenestäkään kapeakatseista, ettei halua seurustella psyykelääkkeitä syövän kanssa. Hänellä saattaa olla enemmän kokemusta asiasta kuin sinulla, ja on juuri siksi sitä mieltä. Ihmiset ovat erilaisia.

Voi olla, että on enemmän kokemusta asiasta mutta toisaalta voi myös olla että on vain ahdasmielinen ja kapeakatseinen. 

No hyvä, että tajusit yleistyksesi olevan perseestä.

Sinähän se ensin yleistit ja minä vastasin siihen esittämällä vastaavia yleistyksiä. :D 

Yleistinkö? Huomaa sana SAATTAA !

Ongelmia myös luetun ymmärtämisessä?

Vierailija
110/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaat luultavasti lukea!

Ap, minulla oli persoonallisuushäiriöiset vanhemmat. He puhuivat juuri tuolla tavalla. Suhtautumisesi ei vaikuta kovin terveeltä.

Vierailija
111/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyhmiä ihmiset oikein ovatkaan?

Amerikassa asuva David Rockefeller sijoitti suuret määrät rahaa perustaakseen Saksaan ja muualle Eurooppaan kemianteollisuuden tehtaita. Niissä luotiin "rokotteet"", "antibiootit" ym. roska.

Itse David Rockefeller käytti perheineen homeopaattisia lääkkeitä.

Vierailija
112/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaat luultavasti lukea!

Ap, minulla oli persoonallisuushäiriöiset vanhemmat. He puhuivat juuri tuolla tavalla. Suhtautumisesi ei vaikuta kovin terveeltä.

Minusta ei vaikuta kovin terveeltä, että yhden lauseen perusteella syytetään toista persoonallisuushäiriöiseksi :D etenkään, kun tuo tyyppi ei edes sanonut olevansa ap...

Vierailija
113/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi seurustelemaan mielialalääkkeitä syövän ihmisen kanssa. Päätän itse kenen kanssa seurustelen. Narkkarit, juopot, rikolliset hullujen suvusta lisääntyneet myös out.

No mutta ei hätää, eivät hekään varmasti sinun kanssasi suhteeseen alkaisi! 

Vierailija
114/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaat luultavasti lukea!

Minusta ei vaikuta kovin terveeltä, että yhden lauseen perusteella syytetään toista persoonallisuushäiriöiseksi :D etenkään, kun tuo tyyppi ei edes sanonut olevansa ap...

Teit itse tuon rinnastuksen. Totesin ainoastaan, että jotain samankaltaisuutta on. Eniten pahoja ongelmia mielenterveyden kanssa on yleensä niillä, jotka ovat hyvin hoitokielteisiä.

Vierailija
115/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinäkin voisit seurustella esim. downin kanssa, vai oletko ennakkoluuloinen?! Tai suonensisäisiä käyttävän narkomaanin, eihän hän sairaudelleen mitään voi?!

Se riippuu pitkälti omasta asenteesta. Kyllä esimerkiksi se downin syndroomaa sairastava voisi monelle olla raskaampi kumppaniehdokas kuin mt-ongelmainen. Riippuu niin paljon ihmisen omasta asenteesta, vahvuuksista ja luonteesta, että millaisia piirteitä arvostaa, mitkä ovat ehdoton ei ja minkälaisten ihmisten kanssa pärjää. Lähtökohtaisesti en silti ymmärrä täyttä tuomiota tietynlaisia ihmisiä kohtaan ennenkuin on tutustunut ihmiseen yksilönä, persoonana. 

Vierailija
116/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti, johtuu ihan omasta taustastani. Olen vajaana kolmekymppisenä vasta saanut oman identiteettini kasaan jollakin tapaa, koska elin kaksoiselämää lähes 20 vuotta. Jep, uskontolahkot on perseestä. Tarvitsen ihmisen, joka on saanut elää ehjän elämän ja pysyy tukevasti kahdella jalalla ilman lääkkeitä.

Vierailija
117/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lääkkeen käyttäminen on ongelma? Totta kai sairaudet täytyy hoitaa, ja moneen mt-häiriöön saadaan hyvä hoito lääkkeistä.

Paljon huonompi juttuhan on hoidosta kieltäytyminen, jos sille on tarvetta! Myös osa diagnosoimattomista olisi todellakin terapian ja lääkityksen tarpeessa.

Vierailija
118/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä asiaa paljon miettinyt ja tiedän, että todellakin voisin. Olen itse nuori nainen, jolla myös paljon vaikeuksia ollut jo elämässään. Kiusattu on pitkään ja olen tälläkin hetkellä yksinäinen. En halua todellakaan luokitella ihmisiä sen perusteella onko heillä joku sairaus. Jokainen ihminen voi joskus sairastua tai muuten olla "huono" vaihtoehto ja niinpä en luokittele ihmisiä. Ehkä nämä omat kokemukset ja muuten introvertti luonne ( vaikka yksinäisyydestä silti kärsin) ovat jotenkin avanneet silmät ja ymmärtää myös niitä, joilla on vaikeaa ja jotka kärsivät. Olen yhden nuoren miehen videoita joskus katsonut, jolla myös paljon ongelmia ja tunsin paljon samoja ajatuksia hänessä kuin minussakin.

Oma elämä on aina ollut vähän vaikeaa ja paljon surua on ollut matkalla. Tämän takia on aina edes kehtaa kertoa muille mitään ja ihan häpeän elämääni. Uskon tämän takia ettei kukaan hyvää elämää elänyt välttämättä ymmärrä miltä minusta tuntuu tai voi muuten vähätellä tai monet varmaan pitävät minua jo outona. Varsinaista sairautta minulla ei ehkä vielä ole, mutta muuten välillä todella ahdistunut mieli ja olen väsynyt. Tämän videon pojan kanssa ei varmaan tulisi tilannetta, jossa toinen ei ymmärrä toista tai pitäisi hävetä jotain. Itse yritän välttää lääkkeitä, mutta joskus jotain terapiaa varmaan tarvisin. Tunnen ihmisiä joilla mielialalääkitys ja minusta he ovat empaattisia ja liiankin kilttejä ihmisiä sekä jotkut kokeneet myös paljon pahaa esim lapsuudessaan. En todellakaan halua kenenkään joutuvan vaikeuksiin, mutta uskon että minulle olisi vaan plussaa joku inhimillinen seikka ihmisessä ja se ettei olisi liian täydellinen. Tällä tarkoitan sitä, että uskon tulevani parhaiten juttuun juuri vaikeuksia kokeneiden ihmisten kanssa ja heidän kanssaan ei tarvitsisi hävetä itseään. Mikääm ei ole kamalampaa kuin selittää jollekin hyvin menestyvälle ihmiselle omaa yksinäisyyttä tai sitä ettei tänään uskallakaan mennä kauppaan, kun väkeä on "liikaa". Se toisten ihmettely,  vähättely  jopa huvittuneisuus on kauheaa. Siinä mielessä  toivon löytäväni jonkun ehkä vähän "vaurioituneen" ihmisen joka ymmärtää. Ei tarvitse olla tietenkään sairas, mutta muuten empaattinen ja sellainen ihminen, joka ei ihmettele ja on inhimillinen.  Voin "ottaa" sitten sen jota muut eivät huoli, kun etsivät niitä "täydellisiä" ihmisiä. Lapsia en halua koskaan joten silläkään ei ole merkitystä jos toinen ei "jaksaisi" olla isä. Tietysti ihmisen persoona ja luonne ratkaisee, mutta ei minusta varmaan millekään todella hyvin menestyvälle ole mitään iloa ja olisimme liian eri maailmassa. Ehkä tämä on joistakin ikävä viesti, mutta olen realistinen.

Vierailija
119/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaat luultavasti lukea!

Teit itse tuon rinnastuksen. Totesin ainoastaan, että jotain samankaltaisuutta on. Eniten pahoja ongelmia mielenterveyden kanssa on yleensä niillä, jotka ovat hyvin hoitokielteisiä.

En tehnyt. Täällä on muitakin keskustelijoita, kuin sinä ja minä!

Vierailija
120/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes on itse hankittu ja kertoo huonosta elämänhallinnasta, samoin kuin keskivartalolihavuus sekä usein tuki- ja liikuntaelinsairaudet. En voi sietää saamattomia ihmisiä. Mielialalääkitys kertoo, että on tunnistanut itsessään ongelmia ja hakenut niihin apua, ei muuta.