Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko seurustella mielialalääkkeitä käyttävän ihmisen kanssa?

Vierailija
16.04.2019 |

Vai lähtisitkö karkuun? Näkyykö mielialalääkkeiden käyttö mielestäsi päällepäin, entä onko se asia joka voi vaikuttaa ns. oikeaan persoonaan?

Kommentit (298)

Vierailija
61/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en. Se on todella raskasta jos toinen on epävakaa mieleltään. Ei voi koskaan tietää mitä käy. Tosi stressaavaa ja raskasta. Ei enää ikinä! Siis vähän riippuu mistä kyse, mutta semmoset ihmiset useimmiten on tosi puuduttavia.

Toivon, että pidät tämän kommenttisi mielessäsi silloin jos joskus itse elämän vastoinkäymisten vuoksi sairastut itse vaikkapa masennukseen. Ei kukaan ole noille asioille immuuni, aivan hyvin joku päivä voi olla sinun vuorosi. Toivottavasti silloin muistat miten tuomitseva olit aikoinaan niitä kohtaan joilla vasten omaa tahtoaan on mielenterveysongelmia.

Huono asenne sinulla. Moni mielenterveysongelmista selvinnyt ei myöskään ole lääkkeiden kannalla. Lääkkeethän vain poistavat oireet, eivätkä paranna itse ongelmaa.

Ja miten tuo muutenkaan liittyy asiaan? Normaali ihminen ei loukkaannu siitä, jos toinen sanoo, ettei voisi seurustella hänen kanssaan. Minäkin sanon tässä nyt, etten ikinä halua seurustella neliraajahalvaantuneen kanssa. Ja jos minusta sellainen joskus tulisi, olen edelleen sitä mieltä, että ymmärrän mikseivät kaikki halua seurustella halvaantuneiden kanssa. Omituisesti ajattelevia ihmisiä täällä...

Minä olen siis se, kenellä on huono asenne vaikka sinä olet se, joka tuomitsee ihmisen kelvottomaksi kumppaniehdokkaaksi vain koska käyttää jotain lääkettä?

En ole tyhmä, olen itse kärsinyt masennuksesta, ahdistuksesta sekä anoreksiasta vuosia ja tunnen monia kaltaisiani. Nuo ihmiset eivät missään nimessä ole yhtäkuin yksi diagnoosinsa. Eivät lääkkeet tietenkään poista ongelmaa mutta ovat joskus lähes välttämätön tuki toipumiselle, sille että ihmisen toimintakyky säilyy edes jossain määrin.

Vertaus, että neliraajahalvaantunut olisi missään määrin sama asia kuin vaikka masentunut on aika invalidi. Masennuksesta voi toipua ja moni toipuu, mutta neliraajahalvaantunut ei toivu. Lisäksi halvaantuminen on usein suurempi rajoite elämässä kuin masennus varsinkin jos masennusta hoidetaan asianmukaisesti.

Taisi mennä sulta pointti ohi.

Noita voi ihan hyvin verrata toisiinsa. Jokainen voi ihan itse päättää, mitkä asiat tekevät toisesta kelvottoman kumppaniehdokkaan. Jollekin se asia voi olla vaikka jo pelkästään ylipaino, alkoholin käyttö tai pinkiksi värjätyt hiukset! Vaikka noistakin jokainen asia on ”korjattavissa”.

Jostain syystä noiden sanominen ääneen ei nosta samanlaista raivoa tietyissä ihmisissä... Mistähän johtuisi, hmm...

No ei varmasti herätäkään, koska kyseessä on vain makuasiat, siinä ei tehdä kenestäkään huonompaa ihmistä tai epäkelpoa kumppania vedoten sairauteen. On vähän eri asia sanoa, että ei halua puolisoa jolla pinkit hiukset kuin että ei halua puolisoa joka sairastaa masennusta tai syöpää. Ensimmäinen on makuasia, jälkimmäisen voi helposti ymmärtää toisen sairauden pilkkaamiseksi. 

Vierailija
62/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en. Se on todella raskasta jos toinen on epävakaa mieleltään. Ei voi koskaan tietää mitä käy. Tosi stressaavaa ja raskasta. Ei enää ikinä! Siis vähän riippuu mistä kyse, mutta semmoset ihmiset useimmiten on tosi puuduttavia.

Toivon, että pidät tämän kommenttisi mielessäsi silloin jos joskus itse elämän vastoinkäymisten vuoksi sairastut itse vaikkapa masennukseen. Ei kukaan ole noille asioille immuuni, aivan hyvin joku päivä voi olla sinun vuorosi. Toivottavasti silloin muistat miten tuomitseva olit aikoinaan niitä kohtaan joilla vasten omaa tahtoaan on mielenterveysongelmia.

Huono asenne sinulla. Moni mielenterveysongelmista selvinnyt ei myöskään ole lääkkeiden kannalla. Lääkkeethän vain poistavat oireet, eivätkä paranna itse ongelmaa.

Ja miten tuo muutenkaan liittyy asiaan? Normaali ihminen ei loukkaannu siitä, jos toinen sanoo, ettei voisi seurustella hänen kanssaan. Minäkin sanon tässä nyt, etten ikinä halua seurustella neliraajahalvaantuneen kanssa. Ja jos minusta sellainen joskus tulisi, olen edelleen sitä mieltä, että ymmärrän mikseivät kaikki halua seurustella halvaantuneiden kanssa. Omituisesti ajattelevia ihmisiä täällä...

Minä olen siis se, kenellä on huono asenne vaikka sinä olet se, joka tuomitsee ihmisen kelvottomaksi kumppaniehdokkaaksi vain koska käyttää jotain lääkettä?

En ole tyhmä, olen itse kärsinyt masennuksesta, ahdistuksesta sekä anoreksiasta vuosia ja tunnen monia kaltaisiani. Nuo ihmiset eivät missään nimessä ole yhtäkuin yksi diagnoosinsa. Eivät lääkkeet tietenkään poista ongelmaa mutta ovat joskus lähes välttämätön tuki toipumiselle, sille että ihmisen toimintakyky säilyy edes jossain määrin.

Vertaus, että neliraajahalvaantunut olisi missään määrin sama asia kuin vaikka masentunut on aika invalidi. Masennuksesta voi toipua ja moni toipuu, mutta neliraajahalvaantunut ei toivu. Lisäksi halvaantuminen on usein suurempi rajoite elämässä kuin masennus varsinkin jos masennusta hoidetaan asianmukaisesti.

Noita voi ihan hyvin verrata toisiinsa. Jokainen voi ihan itse päättää, mitkä asiat tekevät toisesta kelvottoman kumppaniehdokkaan. Jollekin se asia voi olla vaikka jo pelkästään ylipaino, alkoholin käyttö tai pinkiksi värjätyt hiukset! Vaikka noistakin jokainen asia on ”korjattavissa”.

Jostain syystä noiden sanominen ääneen ei nosta samanlaista raivoa tietyissä ihmisissä... Mistähän johtuisi, hmm...

No ei varmasti herätäkään, koska kyseessä on vain makuasiat, siinä ei tehdä kenestäkään huonompaa ihmistä tai epäkelpoa kumppania vedoten sairauteen. On vähän eri asia sanoa, että ei halua puolisoa jolla pinkit hiukset kuin että ei halua puolisoa joka sairastaa masennusta tai syöpää. Ensimmäinen on makuasia, jälkimmäisen voi helposti ymmärtää toisen sairauden pilkkaamiseksi. 

Ei voi, jos itseluottamus on terveellä pohjalla. Toki mt-ongelmista kärsivä sen helpommin ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä käyttävät tuntuvat kuvittelevan, ettei tarvitse laittaa tikkua ristiin parantuakseen, koska lääke on se mikä parantaa.

Haista passska. Kukaan tervejärkinen ei halua syödä mielialalääkkeitä eikä niitä noin vaan määrätä. Sinun logiikallasi syövästäkin parannutaan positiivisella asenteella ja kuolema on sitä kuuluisaa "taistelun häviämistä". 

Vierailija
64/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä käyttävät tuntuvat kuvittelevan, ettei tarvitse laittaa tikkua ristiin parantuakseen, koska lääke on se mikä parantaa.

Haista passska. Kukaan tervejärkinen ei halua syödä mielialalääkkeitä eikä niitä noin vaan määrätä. Sinun logiikallasi syövästäkin parannutaan positiivisella asenteella ja kuolema on sitä kuuluisaa "taistelun häviämistä". 

Kyllä moni niitä kovasti haluaa syödä, vaivaan kuin vaivaan, ja lääkäritkin niitä mielellään määräilevät (halpaa kun on). Joten haista itse vaan.

Vierailija
65/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enkä narkin, uhkapelutin, alkoholistin tmv kanssa.

Tuhlaajakin vähän siinä rajamailla, toisaalta avioliitto on aina mahdottomuus koska instituutio on pohjattoman vanhentunut.

Sivistymättömyys ois samoin varsin sietämätöntä, ellei toinen nimenomaan halua olla pelkkä pa.nopuu jonka kanssa keskustelu tai ajatusten vaihto ei vaan onnistu.

Vierailija
66/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhlaajakin vähän siinä rajamailla, toisaalta avioliitto on aina mahdottomuus koska instituutio on pohjattoman vanhentunut.

Sivistymättömyys ois samoin varsin sietämätöntä, ellei toinen nimenomaan halua olla pelkkä pa.nopuu jonka kanssa keskustelu tai ajatusten vaihto ei vaan onnistu.

Olet kyllä itse todella sairas ja sivistymätön, jos et suostu seurustelemaan mielialalääkkeitä syövän, narkin, alkkiksen tai uhkapelurin kanssa! Häpeäisit! Kukaan ei noista ole osaansa valinnut, vaan kamala sairaus on heidän päälleen taivaalta tippunut! Vihaat varmaan syöpäpotilaitakin! Muistapa sitten tuo, kuinka tuomitseva ja kamala olet, kun sinusta tulee jokin noista joita halveksit! Hyi kamala, millainen olet ja haista kakka!!!

Vierailija
67/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että tässäkään ketjussa monet eivät tiedä mihin kaikkeen lääkkeitä määrätään ja kuinka kaikkia mielenterveysongelmista kärsiviä ei voi ahtaa samaan muottiin. Tai mitä eri mielenterveysongelmia edes on...

Vierailija
68/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, jos itseluottamus on terveellä pohjalla. Toki mt-ongelmista kärsivä sen helpommin ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.

Niin, aivan kuten varmasti se syöpää sairastava tuntisi pahaa mieltä siitä, jos joku sanoisi ettei ole kelvollinen parisuhteeseen vain sairautensa vuoksi. Älä yleistä, eivät mt-ongelmaiset varmasti ole ainoita jotka mielensä saattavat pahottaa jos syyksi sille, ettei kelpaa suhteeseen, annetaan oma diagnoosi. 

Vierailija
69/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että tässäkään ketjussa monet eivät tiedä mihin kaikkeen lääkkeitä määrätään ja kuinka kaikkia mielenterveysongelmista kärsiviä ei voi ahtaa samaan muottiin. Tai mitä eri mielenterveysongelmia edes on...

Mistä niin päättelit?

Se, että lääkärit määräävät hövelisti lääkkeitä, ei tarkoita, että syöminen olisi joka tilanteessa järkevää.

Lievempiin ongelmiin terapia on taas huomattavasti parempi apu kuin lääkkeet. Ja jokaisella on oikeus kieltäytyä suhteesta ihan minkä hyvänsä syyn takia.

Vierailija
70/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä itse todella sairas ja sivistymätön, jos et suostu seurustelemaan mielialalääkkeitä syövän, narkin, alkkiksen tai uhkapelurin kanssa! Häpeäisit! Kukaan ei noista ole osaansa valinnut, vaan kamala sairaus on heidän päälleen taivaalta tippunut! Vihaat varmaan syöpäpotilaitakin! Muistapa sitten tuo, kuinka tuomitseva ja kamala olet, kun sinusta tulee jokin noista joita halveksit! Hyi kamala, millainen olet ja haista kakka!!!

Nimenomaan näen ettäovat tehneet valinnan, ongelma on käytöksessä jonka voi itse säätää jos kiinnostaisi eikä vaan käytettäisi sairautta tekosyynä mulkkumaisuudelle.

Noi muuten niin syöpä tai pyörätuoli yms potilas käy oikein hyvin.  Se että keho on rikki ei tarkoita että mieli ois toimimaton tai että ois kus.ipää. Toisaalta ei se estäkkään. Tekijöinä ovat siis aika merkityksettömiä. Tosin jos haluaa vanhemmksi niin joutuu ehkä hieman miettimään uudelleen.

Vierailija
71/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, aivan kuten varmasti se syöpää sairastava tuntisi pahaa mieltä siitä, jos joku sanoisi ettei ole kelvollinen parisuhteeseen vain sairautensa vuoksi. Älä yleistä, eivät mt-ongelmaiset varmasti ole ainoita jotka mielensä saattavat pahottaa jos syyksi sille, ettei kelpaa suhteeseen, annetaan oma diagnoosi. 

Miksi siitä pitää pahoittaa mielensä, jos ei kelpaa parisuhteeseen sellaisen kanssa, joka ei halua olla sinun kanssasi? Eikö se ole vain hyvä asia, että tuli ilmi ja sitten voi etsiä jonkun sopivamman?

Ei ole edes olemassa sellaista ihmistä, jonka kanssa joka ikinen tahtoisi seurustella :D

Vierailija
72/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta niin kovin tietäväistä silti esitetään ja ollaan tuomitsemassa ihmisiä omien väärien mielikuvien pohjalta. 

Vierailija
73/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tahtoisi seurustella ihmisen kanssa, jolla on masennus päällänsä, skitsofrenia (minkäänlainen, näitäkin on niin useaa tyyppiä), mikään persoonallisuushäiriö tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Noista on kokemusta lähipiirissä.

Ahdistuneisuushäiriökin olisi varmaan aika ikävä.

Jos henkilöllä on jokin mielialalääkitys, niin varmaan sieltä joku noista tai useampikin diagnoosi usein löytyy.

Jos nykyinen kumppani masentuisi, toivoisin, että hän ei ottaisi lääkitystä, vaan tekisi vaikka jonkin ison elämän muutoksen. Myöskään itse en aio syödä lääkkeitä masennukseen, koska luultavasti niistä ja kaikenlaisista sivuoireista ja olon kroonistumisesta olisi vain enemmän haittaa kuin hyötyä.

Olen pariin otteeseen ollut masentunut niin, että se voidaan luokitella sairaudeksi. Suunnittelin itsemurhaa, en poistunut asunnostani viikkoihin ja minulla oli selkeästi vääristynyt käsitys todellisuudesta. Onneksi en sotkenut siihen vielä jotain lääkekokeiluja.

Vierailija
74/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi "turn-off" mutta ei ylitsepääsemätön. Mt-ongelmat itsessään ei haittaa, jos ne ei aiheuta kohtuutonta draamaa.

Vierailija
75/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta niin kovin tietäväistä silti esitetään ja ollaan tuomitsemassa ihmisiä omien väärien mielikuvien pohjalta. 

Ei kyse ole tuosta, vaan oikeudesta omaan mielipiteeseen. Miksi et kestä sitä, että kaikki eivät halua seurustella esim. mielialalääkkeitä syövien kanssa?

Vierailija
76/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkaisi seurustelemaan mielialalääkkeitä syövän ihmisen kanssa. Päätän itse kenen kanssa seurustelen. Narkkarit, juopot, rikolliset hullujen suvusta lisääntyneet myös out.

Vierailija
77/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei käytä alkoholia niiden kanssa ja ei jätä niitä syömättä, niin silloin ne enemmänkin turruttavat/neutralisoivat tunteita ylipäätään. Olen nähnyt pari mielialalääkkeitä syövää, joista toinen sai kohtauksen juotuaan alkoholia ja alkoi väkivaltaiseksi ja toinen taas ei syönyt niitä, alkoi riehua ja joutui psykiatriselle. Kai ne toimivat, jos niitä oikein käyttää mutta en ole vielä kauhen vakaata mielialalääkkeitä popsivaa tavannut.

Jaa, minä ainakin olen vakaa. 

Vierailija
78/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi seurustelemaan mielialalääkkeitä syövän ihmisen kanssa. Päätän itse kenen kanssa seurustelen. Narkkarit, juopot, rikolliset hullujen suvusta lisääntyneet myös out.

Heh, eipä sitä näe päällepäin kuka mitäkin syö. Em tajua miksi mielialalääkkeen syöminen haittaisi enemmän kuin insuliinin pistäminen tai kilpirauhaslääke.

Vierailija
79/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, eipä sitä näe päällepäin kuka mitäkin syö. Em tajua miksi mielialalääkkeen syöminen haittaisi enemmän kuin insuliinin pistäminen tai kilpirauhaslääke.

Mielen sairaus on mielestäni vähän eri juttu kuin puhjennut umpisuoli tai reikä hampaassa. Hullu on hullu!

Vierailija
80/298 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää, että ihastuiko hän sitten lääkepöllyissä minuun ja tunne katoaa, jos pääsee lääkityksestä eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä