Minulla on ollut 3kk asunto vuokralla. Tuli sähkölasku minulle, toimitanko laskun vuokralaiselle, vai maksan ja pyydän rahat tilille?
Taloyhtiön politiikka on kuulemman laittaa sähkölasku osakkeen omistajalle. Nyt seuraa se tyhmä kysymys, mutta miten vaadin vuokralaiselta sähkön? Vienkö laskun vain hänelle, vaikka se on nimelläni. Vai laitanko vain viestiä että tuli sähkölasku, maksa summa x tilille? Mulla oli vuokranvälitysfirma käytössä joka etsi vuokralaisen, soitanko sinne?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekoa taloyhtiöllä on tässä asiassa? Sehän on sähkösopimuksen tehneen henkilön ja sähkölaitoksen välinen asia. Ja yleensähän vuokralainen tekee sähkösopimuksen omiin nimiinsä.
Meidän taloyhtiö on tehnyt sähkösopimuksen paikallisen yhtiön kanssa. 3kk välein luetaan mittarit.
Omankin sopimuksen voi ottaa, sillon tosin maksaa tuplat sähköstä, sen oman ja lisäksi taloyhtiön sähkön.
Minulla vuokranantajan taloyhtiössä on vesilaskuissa se periaate, että omistaja maksaa taloyhtiölle ja perii summan sitten vuokralaiselta. Vuokranantaja laittaa minulle laskun tiedot, ja minä maksan sen hänelle vuokranmaksun yhteydessä. Hyvin on toiminut. Toiminee samalla tavalla sähkölaskussakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekoa taloyhtiöllä on tässä asiassa? Sehän on sähkösopimuksen tehneen henkilön ja sähkölaitoksen välinen asia. Ja yleensähän vuokralainen tekee sähkösopimuksen omiin nimiinsä.
Joissain taloyhtiöissä on tosiaan aataminaikuinen meininki ja sähkösopimus on taloyhtiöllä.. Äidillänikin sähkölasku tulee taloyhtiöltä, mites kilpailutat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi taloyhtiö muka päättäisi sähkösopparista? Ellei ole säätiö, mutta säätiöllä taas ei ole osakkeen omistajia. Eiköhän asunto-osakeyhtiössä jokainen osakkeen omistaja tai osakkeen omistajan vuokralainen päätä ihan itse omasta sähkösopparistaan.
Olen osakkaana suht isossa taloyhtiössä, jolla oma sähkösopimus! Olemme neuvotelleet paikallisen sähköyhtiön kanssa edullisen sopimuksen, erityisesti siirtomaksujen suhteen. Kellään asukkaalla ei ole omaa sähkösopimusta.
Eli jos Ap:lla on sama tilanne, niin ottaa kuvan tai kopion laskusta ja laittaa vuokralaiselle.
Kai vuokrasopimuksessa oli mainittu, ettei sähkö kuulu vuokraan? Eihän sitä yleensä tarvi mainitakaan, kun pidetän itsedtäänselvyyrenä, ettei kuulu, mutta toisaalta silloin asukkaalla pitäisi olla oma sopimus.
Mites vesi? Onko kiinteä vesimaksu vai laskutus mittarin mukaan? Tästä ainakin täytyy olla maininta vuokrasopimuksessa.
Itse vuokraan asuntoa ulos könttäsummalla, joka sisältää kaiken, myös kalusteet ja käyttötavaran. Tämän olen tietysti huomioinut vuokrassa.
Vierailija kirjoitti:
http://www.koristontalot.fi/sahko_ja_vesi
Kyllä on mahdollista että taloyhtiö tekee sähkösopimuksen ja laskuttaa osakkaita. Yllä olevassa linkissä esimerkki.
No sitten sinä maksat. Oma murheesi, ellet tajunnut sisällyttää sähkön kulutusta ja siirtoa vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taloyhtiö muka päättäisi sähkösopparista? Ellei ole säätiö, mutta säätiöllä taas ei ole osakkeen omistajia. Eiköhän asunto-osakeyhtiössä jokainen osakkeen omistaja tai osakkeen omistajan vuokralainen päätä ihan itse omasta sähkösopparistaan.
Olen osakkaana suht isossa taloyhtiössä, jolla oma sähkösopimus! Olemme neuvotelleet paikallisen sähköyhtiön kanssa edullisen sopimuksen, erityisesti siirtomaksujen suhteen. Kellään asukkaalla ei ole omaa sähkösopimusta.
Eli jos Ap:lla on sama tilanne, niin ottaa kuvan tai kopion laskusta ja laittaa vuokralaiselle.
Kai vuokrasopimuksessa oli mainittu, ettei sähkö kuulu vuokraan? Eihän sitä yleensä tarvi mainitakaan, kun pidetän itsedtäänselvyyrenä, ettei kuulu, mutta toisaalta silloin asukkaalla pitäisi olla oma sopimus.
Mites vesi? Onko kiinteä vesimaksu vai laskutus mittarin mukaan? Tästä ainakin täytyy olla maininta vuokrasopimuksessa.
Itse vuokraan asuntoa ulos könttäsummalla, joka sisältää kaiken, myös kalusteet ja käyttötavaran. Tämän olen tietysti huomioinut vuokrassa.
Luulisi että tuollaisesta pitää olla kaikkien osakkeen omistajien suostumus ja jos omistaja vaihtuu, niin myös uuden osakkaan. Koska kyllä jokaisen asunnon omistajan oikeuksiin tulee kuulua se, että saa omaan asuntoonsa itse valita sähköyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiö on tehnyt sähkösopimuksen paikallisen yhtiön kanssa. 3kk välein luetaan mittarit.
Omankin sopimuksen voi ottaa, sillon tosin maksaa tuplat sähköstä, sen oman ja lisäksi taloyhtiön sähkön.
Voiko olla laillista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti et ole oikeasti näin huonosti tehnyt pohjatyötä kun vuokrasit asunnon. vuokrasopimuksessa lukee, mitä kuuluu vuokralaisen maksettavaksi. mitään muita maksuja hän ei luonnollisestikaan maksa, koska niistä ei ole sopimusta.
Vuokrasopimukaessa lukee että sähkö tulee taloyhtiöstä ja vuokralainen maksaa sähkön.
Lasku tuli kuitenkin minulle ja soitin isännöintsijätoimistoon ja kuulemman sähkölasku tulee aina osakkeenomistajalle, ei vuokralaiselle. Kun kysyin miksei sähkölasku mene vuokralaiselle, heillä on kuulemman käytäntönä että osakkeenomistaja maksaa sähkön.
Käytössä on siis taloyhtiöntekemä sähkösopimus, kukaan osakkaista ei "saa" (tai saa mutta maksaa lisäksi taloyhtiön laskun) kilpauluttaa sähköä ja tehdä omaa sähkösopimusta.
Ap
No sitten sinä maksat sen. Asia ei kuulu vuokralaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti et ole oikeasti näin huonosti tehnyt pohjatyötä kun vuokrasit asunnon. vuokrasopimuksessa lukee, mitä kuuluu vuokralaisen maksettavaksi. mitään muita maksuja hän ei luonnollisestikaan maksa, koska niistä ei ole sopimusta.
Vuokrasopimukaessa lukee että sähkö tulee taloyhtiöstä ja vuokralainen maksaa sähkön.
Lasku tuli kuitenkin minulle ja soitin isännöintsijätoimistoon ja kuulemman sähkölasku tulee aina osakkeenomistajalle, ei vuokralaiselle. Kun kysyin miksei sähkölasku mene vuokralaiselle, heillä on kuulemman käytäntönä että osakkeenomistaja maksaa sähkön.
Käytössä on siis taloyhtiöntekemä sähkösopimus, kukaan osakkaista ei "saa" (tai saa mutta maksaa lisäksi taloyhtiön laskun) kilpauluttaa sähköä ja tehdä omaa sähkösopimusta.
Ap
Niin, no sinähän se taloyhtiön suuntaan olet se sopimusosapuoli joka omistaa sen asunnon jossa sähköä kulutetaan niin tietysti taloyhtiö laskuttaa silloin sinua siitä. Ihan samalla tavalla kuin vastikekin tulee sinun maksettavaksi kun omistat asunnon.
Sinun täytyy laskuttaa vuokralaista siitä sähköstä, eli vuokran lisäksi täytyy laittaa esimerkiksi jokin sähköennakkomaksu ja sitten tietyn väliajoin tarkastat paljonko sähköä on sinulta laskutettu ja paljonko vuokralainen on siitä maksanut ja sen mukaan tasaat laskutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt jotain rajaa näihin aloituksiin. Onko liikaa vaadittu että joskus olisi jotain järkeviä ketjuja. Taloyhtiöllä ei ole mitään tekemistä kenenkään sähkösopimusten kanssa.
Voi olla siinä tapauksessa ettei taloyhtiössä ole sähköyhtiön alamittauksia vaan koko talo on vain yksi iso sähköyhtiön asiakas ja taloyhtiö maksaa kaiken, koko talossa kulutetun sähkön yhdellä laskulla. Sitten jos on vaikka omat taloyhtiön alamittarit niin taloyhtiö voi laskuttaa sähköä eteenpäin asukkailta.
Eli jos on sama tyyli kuin vedessä, ei vedestäkään tehdä vesiyhtiön kanssa omaa sopimusta jokaiselle vaan taloyhtiöllä on yksi iso vesiliittymä ja taloyhtiö laskuttaa edelleen vettä.
Juuri näin! Meidän taloyhtiö on vain "yksi" talous jossa erikseen jokaisella on mittarit ja taloyhtiö/isännöinti velottaa sähkön asuntokohtaisesti kerättävien mittarinlukemien perusteella. Oletin vain että nyt kun yhtiössä/isännöintitoimistossa tiedetään että minulla on vuokralainen asunnossa ja lasku olisi vahingossa lähetetty minulle, mutta ei, kun kuulemman ne laskut laitetaan osakkeen omistajalle, eli tässä tilanteessa minullle.
Vuokrasopimuksessa on kohta että vuokralainen maksaa sähkön. Mietin vain miten nyt käytännössä toimin sähkölaskun kanssa. Ajattelin nyt maksaa sen, mutta mitä jos vuokralaiseni on esim kelan asiakas, niin tuskin kela korvaa toisen nimeen tehtyä sopimusta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt jotain rajaa näihin aloituksiin. Onko liikaa vaadittu että joskus olisi jotain järkeviä ketjuja. Taloyhtiöllä ei ole mitään tekemistä kenenkään sähkösopimusten kanssa.
Voi olla siinä tapauksessa ettei taloyhtiössä ole sähköyhtiön alamittauksia vaan koko talo on vain yksi iso sähköyhtiön asiakas ja taloyhtiö maksaa kaiken, koko talossa kulutetun sähkön yhdellä laskulla. Sitten jos on vaikka omat taloyhtiön alamittarit niin taloyhtiö voi laskuttaa sähköä eteenpäin asukkailta.
Eli jos on sama tyyli kuin vedessä, ei vedestäkään tehdä vesiyhtiön kanssa omaa sopimusta jokaiselle vaan taloyhtiöllä on yksi iso vesiliittymä ja taloyhtiö laskuttaa edelleen vettä.
Juuri näin! Meidän taloyhtiö on vain "yksi" talous jossa erikseen jokaisella on mittarit ja taloyhtiö/isännöinti velottaa sähkön asuntokohtaisesti kerättävien mittarinlukemien perusteella. Oletin vain että nyt kun yhtiössä/isännöintitoimistossa tiedetään että minulla on vuokralainen asunnossa ja lasku olisi vahingossa lähetetty minulle, mutta ei, kun kuulemman ne laskut laitetaan osakkeen omistajalle, eli tässä tilanteessa minullle.
Vuokrasopimuksessa on kohta että vuokralainen maksaa sähkön. Mietin vain miten nyt käytännössä toimin sähkölaskun kanssa. Ajattelin nyt maksaa sen, mutta mitä jos vuokralaiseni on esim kelan asiakas, niin tuskin kela korvaa toisen nimeen tehtyä sopimusta?
Ap
No et sinä nyt ainakaan sitä omissa nimissäsi olevaa laskua "heitä" vuokralaiselle ja toivo että maksaa sen. Sinun pitää maksaa itse ne laskut taloyhtiölle ja sen jälkeen periä kulut vuokralaiselta vuokran yhteydessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos vuokrasopimuksessa lukee, että vuokralainen maksaa, niin silloin voit ensin sinä maksaa ja perit vuokralaiselta sen.
Sinä olet vastuusuhteessa taloyhtiöön vuokralaisesta. Ei taloyhtiön tarvitse huolehtia kuka on missäkin vuokralainen, vaan kuka omistaa ja kuka on vastuussa. Tässä tapauksessa se olet sinä. Ja vuokralainen maksaa sulle.
Kyllä meilläkin tulee sähkösopimus ihan taloyhtiön kautta. Sinuna ottaisin vain yhteyttä vuokralaiseen ja kertoisin laskusta. Tottakai vuokralainen sen maksaa, paitsi jos vuokrasopimuksessa lukee sähkön sisältyvän vuokraan.
Ap, mikä ongelmasi nyt on? Laskusta kopio vuokralaiselle ja oma tilinumero.
Kyllä Kela nämä systeemit tietää. Asumistukihakemuksessakin kysytään vuokran kohdalla, sisältääkö vesimaksun (tai sähkön). On kahdenlaisia maksutapoja.
Ja vuokrasopimuksessa mainitaan, että vuokralainen maksaa sähkön.
Mutta sinun ehkä kannattaa ruveta ottamaan sähköennakkoa nyt, kun olet nähnyt keskimääräisen kulutuksen. (Oletan, ettei lämmitys ole sähköllä...)
Koskaan kuullutkaan tällaisesta aataminaikaisesta järjestelystä, että taloyhtiö on yksi "könttä" ja sähkölasku tulee osakkaalle joka veloittaa sen vuokralaiselta maksettuaan sen ensin itse. Kovin hankalaa. Itselläni on aina ollut oma sähkösopimus haluamastani yhtiöstä ja laskut tulevat suoraan minulle.
Korjoitat sille vuokralaiselle laskun. Ihan sama, vaikka olisi sossun asiakas, Ihan samalla tavalla sossu käsittelee sitä sun kirjoittamaa laskua, jos vuokrasopimukseen on kirjattu, että vuokralainen maksaa sähkön.
Mun vuokralaiselle tulee veden tasauslasku 2 kertaa vuodessa. Lasku tulee taloyhtiön päätöksellä (sama käytäntö, eli laskutetaan osakkeenomistajaa) minulle ja olen ottanut laskusta kuvan ja laittanut vuokralaiselle. Hän on niillä tiedoilla maksanut laskun. Viitetiedoissa on kuitenkin osoitetiedot, eli mistä osakkeesta kulutus on peräisin. Hyvin on toiminut vuosia meillä.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan kuullutkaan tällaisesta aataminaikaisesta järjestelystä, että taloyhtiö on yksi "könttä" ja sähkölasku tulee osakkaalle joka veloittaa sen vuokralaiselta maksettuaan sen ensin itse. Kovin hankalaa. Itselläni on aina ollut oma sähkösopimus haluamastani yhtiöstä ja laskut tulevat suoraan minulle.
Aatamnaikuinen eli ei, maksan sähköstä siirtoineen reippaasti vähemmän kuin nämä "vapaan markkinatalouden" sähkönkuluttajat omine sopimuksineen.
Toisekseen, taloyhttiö - se olemme me osakkaat, jotka olemme valmiita tekemään uuden sopimuksen,jos edullisemmin saamme. Katsos, joukkovoima eli suurkulutus 120 kämpän yhtiössä houkuttaa sähkönmyyjiä paljon enemmän kuin sinun yksityistaloutesi. ;-)
Ap