Yo-juhlat ja vanhemmat eronneet; miten olette järjestäneet käytännössä? Ovatko juhlat toisen vanhemman
luona, joka järjestää ja maksaa kaiken ja toinen vanhempi tulee vain vieraana? Vain onko joillakin olleet juhlat molempien vanhempien luona erikseen?
Kommentit (34)
Me päädyimme siihen, että vuokrasimme tilan ja pidimme juhlat siellä. Ylioppilaan isä maksoi tilavuokran ja minä hoidin tarjoilut, kulut jakautuivat melkolailla puoliksi.
Meillä tilanne siitä erikoinen, että me juhlakalun vanhemmat tulemme kyllä toimeen keskenämme, mutta muiden läheisten kanssa on ollut repiviä riitoja, joten kumpikaan vanhempi ei halunnut näitä eksän sukulaisia omaan kotiinsa.
Jos ylioppilas on täysi-ikäinen niin eikö se ole hänen oma asiansa järjestää juhlat missä haluaa ja tietysti kustantaa myös ne. Tietysti jos vanhemman kotona pidetään niin siitä voi vanhempi periä silloin jonkinlaisen vuokramaksun myös.
Vierailija kirjoitti:
Minun kotona pidetty kaikkien kolmen lapsemme kaikki juhlat. Ex tulee sinne, maksaa kyllä osan mutta tikkua ei osaa laittaa kuten ei liittommekaan aikana. Nykyisen mieheni, aikuisen miehen, kanssa sitten yhdessä teemme juhlat ja exäni, miesvauva siis, sitten hengaa paikalla. Hyvässä hengessä juhlitaan. Exää en lapsille kiroa mutta aina ajattelen että onneks en hyysää tuota luuseria enää.
Kuulostaa omalta exältäni, vaikka mahdolliset yo-juhlat ovat vasta tulevaisuudessa. Mies on kuin vieras muiden joukossa, ei osallistu järjestelyihin eikä kuluihin ollenkaan. No, ei yllätä, koska samanlainen vapaamatkustaja hän on aina ollut.
Tästä syystä en uskalla edes haaveilla uudesta suhteesta, kun olen jo kerran taistellut eroon miesvauvasta. Oli exäkin osallistuva mies lasten syntymään saakka, joten kyllä ne jaksaa esittää pitkään.
Meillä oli viime keväänä juhlat lapsen isän luona, hän jäi silloin eron jälkeen asumaan omakotitaloon ja siellä oli paremmin tilaa juhlille. Maksettiin tarjoilut yhdessä ja myös laitettiin muutamana iltana yhdessä paikkoja kuntoon. Molempien nykyiset kumppanit olivat mukana valmisteluissa ja juhlissa. Minun sukuni osallistui juhliin normaalisti. Samalla kaavalla on sitten kesällä nuoremman rippijuhlat.
Meillä on järjestetty 4 valmistujaiset joissa ex on ollut mukana. Vieraana, ei ole osallistunut kuluihin lainkaan kuten ei 2 lapsen häihinkään
Juhlat järjestettiin lähivanhemman luona. Etävanhempi osallistui kuluihin mutta ei maksanut puolta kuluista.
Meillä kävi juhlimassa lapsen isän sukulaiset, etävanhempi puolisonsa kanssa, etävanhemman sukulaiset ja minun sukulaiset. Hyvin meni.
Surullista, että ylioppilaan isä ja äiti ovat onnistuneet sössimään asiansa niin pahasti, että on pitänyt mennä eroamaan liitosta, jonka pitäisi kestää koko iän.
Mun serkulla oli kahdet juhlat, äidin puolen suvulle silloin la ja isän puolelle su. Johtui kyllä suurimmaksi osaksi siitä, että minun juhlat oli myös samana vuonna, eli ne hänen isän puolen sukulaiset ehti juhlia minua la ja serkkua sitten su. Pieni suku ja välimatkaa riittää, ei tarvinnu kummankaan serkun pettyä siksi ettei sukulaiset pääse juhlimaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on järjestetty 4 valmistujaiset joissa ex on ollut mukana. Vieraana, ei ole osallistunut kuluihin lainkaan kuten ei 2 lapsen häihinkään
Miksi ihmeessä olette maksanut lapsenne häät? Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi jo kyetä itse maksamaan jos on naimisiin menossa.
Vuokrattiin yhteinen tila johon kutsuttiin minun ja exäni sukulaisia ja juhlakalu kavereitaan. Lapsen molemmat mummot leipoivat. Yhdessä järjestettiin ja maksettiin ja onnistui hyvin. Exän nyxä oli myös vieraana,ei ongelmaa,itse eron halusin ja exän elämä ei sillai enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa järjestetään, tunnelmallisessa kabinetissa. Tulee kyllä pitopalvelua kalliimmaksi, mutta toisaalta, eipä tarvitse erikseen varata tilaa + maksaa pitopalvelusta eikä mennä kummankaan kotiin vaan kumpikin maksaa tasapuolisesti oman puolen vieraiden ruoat.
Miten maksetaan tasapuolisesti vieraiden ruuat? Laittaako vieraat tilaisuudessa johonkin listaan ylös, kumpaa ’puolta’ edustavat, vai riitelevätkö vanhemmat tästä laskun tullessa erikseen.
Pääkaupunkiseudulla ravintoloiden kabinettitbuffetit juomineen maksavat helposti 100-120 EUR/henkilö.
Kumpikin osapuoli maksaa itse kutsumansa vieraat (oma suku, omat ystävät). Olemme eronneet toistakymmentä vuotta sitten joten aika selvää on kumpi on "kumman vieraita", vaikka olemmekin väleissä toistemme vanhempien kanssa, mutta minä maksan esim. omien vanhempieni osallistumisen, hän omansa. Mikä tässä nyt on niin työlästä?
Emme asu pääkaupunkiseudulla, sen ulkopuolellakin on elämää...
Kyllä se kabinettikin pitää varata ihan erikseen. Ja sinne edellytetään tarjoiluvarausta.
Asia on ihan hoidossa, ei tarvitse huolehtia. Kabinetti on varattu, hintaa ei ole erikseen kun ruoat tilataan kuitenkin ko. ravintolasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olette maksanut lapsenne häät? Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi jo kyetä itse maksamaan jos on naimisiin menossa.
Ovat tietenkin maksaneet pääosan omista häistään mutta mun mielestä kuuluu asiaan että vanhemmat osallistuu edes muodollisella summalla. Isälle ja suvulleen kyllä juhlat kelpasi mutta ei mitään osallistumista kustannuksiin
Ystäväni häissä vanhempien erosta oli alle vuosi ja eron syynä siis isän uusi. Oli hemmetin noloa, kun uusi kökötti siinä äidin paikalla tervehtimässä vieraita eikä tajunnut isä eikä tämä uusi, miten kiusallista se oli kaikille. Minä kaasona sitten kiskoin sen oikean äidin kättelyjonon jatkoksi, yritin hienoisesti vihjata tälle uudelle naiselle, ettei hän todellakaan ole maksanut häistä mitään, ei ole morsiamen äiti ja että tässä nyt pitäisi olla ne vanhemmat tai edes se maksaja (sulhasen vanhemmat ja morsiamen äiti olivat häiden maksajat hääparin lisäksi, isä tyttöystävineen ei ollut maksanut mitään mutta silti piti toimia muka tilaisuuden isäntänä ja emäntänä).
Sama sitten hääkuvan suhteen. Ystäväni nieli kyyneliä, kun hänen käsikynkkäänsä tunki isä, jonka toisessa käsikynkässä oli tyttöystävä, kun kuvaaja pyysi vanhempia paikalle kuvaan ja äiti jäi ihan ulkopuoliseksi. Harvoin olen ollut niin vihainen, mutta saatiin onneksi sentään kuva siitä äidistäkin, kun isä jossain vaiheessa älysi tyttöystävineen väistyä. Samaan kuvaan ei ex-vaimon kanssa voinut sitten mennäkään.
En tajua ihmisten itsekästä ja röyhkeää käytöstä.
Toisen vanhemman luona. Kulut puoliksi.