Yo-juhlat ja vanhemmat eronneet; miten olette järjestäneet käytännössä? Ovatko juhlat toisen vanhemman
luona, joka järjestää ja maksaa kaiken ja toinen vanhempi tulee vain vieraana? Vain onko joillakin olleet juhlat molempien vanhempien luona erikseen?
Kommentit (34)
Ja kivahan olisi että ne välit olisivat sillä tasolla että molemmat vanhemmat voisi osallistua..
Meillä on tänä keväänä tulossa toiset ylppärit eron jälkeen, ja teemme kuten edelleistenkin ylppäreiden kanssa, eli juhlat järjestetään exän kotona. Maksamme kaiken puoliksi ja järjestämme juhlat yhdessä - minä emännöin ja hän isännöi, ja lapsi on kaiken keskipiste kuten pitääkin. Hänen nyxänsä on tervetullut juhliin vieraaksi (hän ei asu yhdessä exäni kanssa).
Kai nyt voi vuokrata jonkun juhlatilankin, johon molemmat suvut tulevat. Ei tarvitse sentään kaksia juhlia järjestää, eikä kummankaan kotona jos se tuntuu kiusalliselta.
Suosittelen vuokraamaan jonkin paikan, missä järjestää yo-juhlat. Kulut puoliksi, tai miten sovitte.
Olen ollut vieraana ns eroperheen lapsen yo-juhlissa kivassa vuokratussa juhlatilassa.
Kaksi lasta, molempien yojuhlat minä, äiti, järjestin kotonamme. Isä oli tietysti kutsuttu mukaan, naisystävänsä myös, en edes muista olivatko juhlissa, siitä on niin kauan. Ja jännitin juhlien järjestämistä, lapset ovat hyvin koulunsa hoitaneita stipendioppilaita, pitivät ylioppilaan puheen kumpikin, joten meille tulivat kaikki lukion opettajat (täällä on sellainen tapa, että puheenpitäjän juhliin menevät kaikki lukion opettajat) muiden vieraitten lisäksi, minä poloinen jännitin ihan kauheasti.
Hyvin meni, tarjottavat riittivät hyvin, varauduin kyllä viimeisen päälle, väki jutteli vapaantuneesti, iltaan asti kävi vieraita.
Mutta se on tosiaan unohtunut oliko ex-mieheni paikalla.
Ravintolassa järjestetään, tunnelmallisessa kabinetissa. Tulee kyllä pitopalvelua kalliimmaksi, mutta toisaalta, eipä tarvitse erikseen varata tilaa + maksaa pitopalvelusta eikä mennä kummankaan kotiin vaan kumpikin maksaa tasapuolisesti oman puolen vieraiden ruoat.
Me ollaan pystytty olemaan tässä tilanteessa ihan aikuisia ja juhlat on järjestetty yhdessä kodissa ja yhdessä ollaan myös maksettu.
6/6 jatkaa vielä, minä yksin maksoin kaiken, juhlat, ylioppilaan vaatteet, tyttären kampauksen ja meikin, annoin rahaa iltajuhliin. Pääasia, että saivat hyvät juhlat.
Mun ylioppilasjuhlat pidettiin isäni luona, asuin silloin jo toki omillani. Hän maksoi myös koko lystin, ja se olikin ylppärilahjani. Äidillä ja isällä olleet eron jälkeen todella riitaiset välit, mutta äiti tuli käymään minun vuokseni juhlissa. Kukaan äitini puolen sukulaisista ei tullut, mikä vähän harmitti. Myöhemmin kesällä kuitenkin pidettiin epäviralliset juhlat grillauksen merkeissä äidin suvun kanssa. Kai se riippuu juurikin siitä, minkälaiset välit sun porukoilla on, että onnistuuko järjestää yhteisiä juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt voi vuokrata jonkun juhlatilankin, johon molemmat suvut tulevat. Ei tarvitse sentään kaksia juhlia järjestää, eikä kummankaan kotona jos se tuntuu kiusalliselta.
Teimme näin, maksoin itse kaiken.
Omat vanhempani ovat eronneet, mutta ihan väleissä kuitenkin. Omat ylppärini muutama vuosi sitten pidettiin erikseen vuokratussa juhlatilassa, johon tuli sitten suku kummankin vanhemman puolelta ja molemmat vanhempani. Äiti järjesti ja maksoi. Ei syntynyt mitään kränää eikä vihanpitoa, erosta lähtien on pidetty normaalisti juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Mun ylioppilasjuhlat pidettiin isäni luona, asuin silloin jo toki omillani.
Mitä tarkoitat että asuit jo toki omillasi? Eihän se ole mitenkään yleistä, että ylioppilaaksi kirjottava asuu omillaan. Ärsyttää tuo toki-sanan jatkuva väärinkäyttö.
Minun kotona pidetty kaikkien kolmen lapsemme kaikki juhlat. Ex tulee sinne, maksaa kyllä osan mutta tikkua ei osaa laittaa kuten ei liittommekaan aikana. Nykyisen mieheni, aikuisen miehen, kanssa sitten yhdessä teemme juhlat ja exäni, miesvauva siis, sitten hengaa paikalla. Hyvässä hengessä juhlitaan. Exää en lapsille kiroa mutta aina ajattelen että onneks en hyysää tuota luuseria enää.
Ensin juhlat pidettiin äidin luona ja illemmalla isän luona. Ja minä olin tyytyväinen, sekä molemmat vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa järjestetään, tunnelmallisessa kabinetissa. Tulee kyllä pitopalvelua kalliimmaksi, mutta toisaalta, eipä tarvitse erikseen varata tilaa + maksaa pitopalvelusta eikä mennä kummankaan kotiin vaan kumpikin maksaa tasapuolisesti oman puolen vieraiden ruoat.
Miten maksetaan tasapuolisesti vieraiden ruuat? Laittaako vieraat tilaisuudessa johonkin listaan ylös, kumpaa ’puolta’ edustavat, vai riitelevätkö vanhemmat tästä laskun tullessa erikseen.
Pääkaupunkiseudulla ravintoloiden kabinettitbuffetit juomineen maksavat helposti 100-120 EUR/henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kabinettikin pitää varata ihan erikseen. Ja sinne edellytetään tarjoiluvarausta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vuokraamaan jonkin paikan, missä järjestää yo-juhlat. Kulut puoliksi, tai miten sovitte.
Olen ollut vieraana ns eroperheen lapsen yo-juhlissa kivassa vuokratussa juhlatilassa.
Tuollaisissa olin, isä toi mukanaan nyxänsä... erosta liian vähän aikaa ja nyxä sitten tilitti päissään juhlakalun vanhempien eroa (oli kyllä osallinen) suvuille. Voi myötähäpeä.
Miettikää ihan aikuisten oikeasti kannattaako niitä nyxiä tuoda lasten juhliin, lapsi haluaa sinne vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maksetaan tasapuolisesti vieraiden ruuat? Laittaako vieraat tilaisuudessa johonkin listaan ylös, kumpaa ’puolta’ edustavat, vai riitelevätkö vanhemmat tästä laskun tullessa erikseen.
Pääkaupunkiseudulla ravintoloiden kabinettitbuffetit juomineen maksavat helposti 100-120 EUR/henkilö.
Kumpikin maksaa kutsumansa vieraat?
Minun kotona on järjestetty. X-mies paikalla enemmänkin vieraana, mitään apua siivoukseen, ruoanlaittoon, leipomiseen, jörjestelyihin ym en saanut. X-mies maksoi kyllä puolet suorista kuluista (ruokien raaka-aineet, astioiden vuokra, ylioppilaan vaatteet)
Ai niinkuin kahdet ylioppilasjuhlat?
Eiköhän ne juhlat pidetä siellä, missä ylioppilas asuu.