Onko sinusta oikein revitellä onnettomuuksia keskustelupalstalla?
Aina kun tapahtuu joku onnettomuus, palstalla aletaan ruotia sitä. Monet spekuloi ja keksii mahdollisia syitä tapahtuneeseen. Jos onnettomuus on tapahtunut lapselle, ensimmäisten kommenttien joukossa yleensä äiti syyllistetään ja sitten isä, vaikka todellisuudessa ei edes tiedetä kenen hoidossa lapsi on ollut.
Lisäkysymyksenä, ketä tämä kirjoittelu palvelee? Miksi ihmisten pitää saada kommentoida tuiki tuntemattomien asioita?
Kommentit (7)
Asiosta keskustellaan, ja mitä kuohuttavampi tai traagisempi asia on kyseessä, sitä enemmän sitä revitellään. Minusta se on mautonta ja älytöntä, koska kukaan ulkpuolinen ei voi tietää syitä tai taustoja, enkä enää edes lue niitä keskusteluja saati kommentoi niitä, mutta uteliaisuus ja halu spekuloida ovat aika luonnollisia ihmisen ominaisuuksia, eikä siinä nyt kai mitään varsinaista pahaa ole.
Mitä h*lvetin revittelyä?? Asioista saa puhua kunhan keskustelun pitää asiallisena.. on sulla taas ongelmat
Minä olen tehnyt Levin tapahtumista 12 eri aloitusta ja kirjoittanut olemassa olevaan ketjuun 115 viestiä, eikä se ole mielestäni mitään revittelyä. Nodre Damen kirkon tuhopoltostakin olen tehnyt 8-aloitusta, mutta ne kaikki poistuvat... :(
Onnettomuuksista keskustelu palvelee ihmisen halua ymmärtää ja siinä voi myös kohdata omia pelkojaan tai sitten sivistää itseään monella eri tavalla. Se, että netissä kirjoittelu menee joskus tyyliin "toivottavasti lapset otetaan pois vanhemmiltaa", johtunee vain netin luomasta illuusiosta, että kukaan oikea ihminen ei ole näitä lukiessa, ehkä, en tiedä, kun en itse kirjoittele tuollaisia. Ehkä tuollainen keskustelu toimii myös varoituksen sanana muille ihmisille, vaikkapa vanhemmille mietittäväksi, että pitäisikö lapsia pitää silmällä enemmän ettei meille kävisi noin pahaa?
Eräs sukulaiseni kuoli ja eräästä syystä johtuen asiasta tuli hyvinkin julkinen keskustelu moneksi vuodeksi. Seurasin joskus sitä keskustelua eikä se nyt mitenkään hyvältä tuntunut täällä päässä, jossa tunnettiin kyseinen ihminen ja oltiin hänen kanssaan tekemisissä. Ihmisten tapa tulkita ja olettaa asioita, joita ei oltu julkisuudessa sanottu, kertoi lähinnä niiden ihmisten rajoittuneesta päättelykyvystä ja paljasti enemmän niistä kirjoittajista kuin itse tapahtumista. Aika värikkäitä kertomuksia jotkut saivat aikaan. Joskus ilahdutti, kun joku muistutti ihmisiä koittamaan pysyä faktoissa eikä luomaan tulkintojensa pohjalle tehtäviä skenaarioita.
Keskustelut onnettomuuksista ovat siis minusta ihan ok, mutta jos on mukana jotain inhimmillistä tragediaa ja etenkin jos vaikka jossain onnettomuudessa on osallisena lapsia, niin jokainen voisi miettiä mitä kirjoittaa, koska ne lapset kyllä saavat kuulla nettikirjoittelusta esim. koulussa tai pahimmillaan lukevat niitä yksin. Se voi olla tuhoisaa kasvavalle lapselle.
Muutoin sitten onnettomuuskirjoittelu voi oikeasti olla myös hyödyksi. Netissä voi aika alhaisella kynnyksellä vaikka kertoa omia havaintojaan, jakaa omia kuviaan (vaikka nyt tuosta notre damen palosta, ajatelkaa: _jos_ se olisi ollut vaikka tuhotyö, niin tutkintaa varten on vain hyvä, että netti on täyttynyt tapahtumapaikalla olleiden ihmisten kuvista, joissa voi jossakin olla vaikka johtolanka) samoin sieltä voi saada tärkeitä muistutuksia mikä on tärkeää: auto-onnettomuudet muistuttavat turvavöiden tärkeydestä, päihteettä ajamisen merkityksestä jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä h*lvetin revittelyä?? Asioista saa puhua kunhan keskustelun pitää asiallisena.. on sulla taas ongelmat
Tässä lahiaikoina olleessa tapauksessa lähes ensimmäisenä jotkut oli varmoja että lapset oli jätetty heitteelle ja vanhemmat ravintolassa. Siis ne ihan ensimmäiset kommentit. Musta tätä kyllä voi sanoa revittelyksi, mopo tosiaan lähti käsistä.
Mikä ongelma mulla on? Sullahan tässä on ongelma kun menee noin tunteisiin.
Usein näissä jutuissa etsitään syyllistä, jotta päästään pätemään omalla "hyvyydellä".
Toisaalta syyllisen virheen takia voidaan ajatella, ettei minulle voisi käydä näin, koska ei tehdä sellaista virhettä.
No tämä nyt on keskustelupalsta, ja täällä keskustellaan, spekuloidaan ja ihmetellään. Se tehdään vain netissä, samaa tehdään livenä vaikka työpaikan kahvitauolla.