En päässytkään yllättävän rahallisen menon takia kaveriporukan kanssa reissuun ja yhden kommentti "Kyllähän sillä sun miehellä on rahaa"
Lemmikkini sairastui ja "jemma" rahaston käytin tietenkin sen hoitamiseen.
Ilmoitin, etten pääsekään eräälle aiemmin alustavasti sovitulle reissulle, kun rahat menivät nyt tärkeämpään tarkoitukseen.
Jonkin ajan päästä tuli viesti "Kyllä mä, *Henna ja *Mirka tiedetään että toi on tekosyy, kyllähän sillä sun miehellä on rahaa"
Selitin, että se yksi yhteinen tili joka meillä on, on ruoka- ja taloustavaroihin tarkoitettu enkä minä voi sieltä tuollaisia summia ottaa omiin huvituksiini.
Nyt minua ei ole kutsuttu enää edes elokuviin/kahville/ muihin "normaalihintaisiin" menoihin mukaan.
Olettaako oikeasti joku vielä tänä päivänä että pariskunnat voivat käyttää toistensa rahoja miten huvittaa?
Kommentit (201)
Aika ilmeistä että aloittajalla ei ole puolisoa vaan kämppäkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt ei kaverit haluu viettää sun kanssa aikaa? No onhan sulla se elukka, vietä sen kanssa aikaa. Itsekin mainitsit että se on tärkeämpi sinulle.
Kuka haluaa olla sellaisen ystävä, joka ei hoida sairaita elukoitaan vaan lähtee viimeisillä rahoilla rilluttelemaan?
Ja millainen on sellainen ystävä, joka ei hoida omia velvoitteitaan, vaan laittaa ne muiden maksettavaksi.
Jos ennakkoon on sovittu reissu ja varattu hotelli tai mökki, se on maksettava sopimuksen mukaan, vaikka joku ei pääsisi mukaan.
Olen kerran maksanut kaveriporukassa ex- ystäväni osuuden mökistä. Arvaa, pyydetäänkö enää mukaan?
Me asutaan avoliitossa, naimisiin mennään parin vuoden sisällä. Mä opiskelen vielä, ja mies valmistui vuosi sitten. Käyn itsekin opiskelun ohella silloin tällöin töissä, mut suurimmat kulut maksaa mies, omasta halustaan. Jos tarvitsen uudet kengät, takin, mitö vain, tarjoutuu hän aina maksamaan. Minä hoidan suurimmat kotityöt, joten tämä järjestely on meille sopiva. OUTOA jos perheessä rahat eivät ole yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko asia jo sovittu ja varattukin jotain? Silloin muut joutuivat maksamaan yhtäkkiä enemmän. Yllättäviä menoja toki tulee joskus kaikille, mutta nyt sinun perumisesi saattoi aiheuttaa sellaisen muille.
(Jos meno oli jo sovittu, en ymmärrä miksi et voinut miehesi kanssa sopia että menet ja maksatte yhteiseltä tililtä sen).
Tuo on hyvä huomio. Ei ole kivaa muutenkaan, jos joku peruu yhteisen jutun viime tipassa, ja jos siitä syntyy lisäkustannuksia niin se on epäreilua.
Itse olisin lainannut puolisoltani (meillä on yhteisellä tilillä vain sen verran rahaa mitä sen kuukauden menoihin on arvioitu).
Täh! Onpas tärkeänyhteinen juttu. Mun mielestä peruminen pitää olla mahdollista.
Vaikka muille syntyisi kustannuksia?
Pitäisikö maksaa vaikka ei pääse? Täh! Tämä on sitä naisten ystävyyttä...
Kyllä ja näin ollen erästä miestä ei enää pyydetä mukaan. Miehet lähti ruotsiin ja yksi perui, kun ei huvittanut lähteä. Muut sai sitten maksaa senkin matkan. Jos olisi heti ilmoittanut ettei lähde, olisi reissu toteutettu toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska tahansa arvottaisin minäkin lemmikkini hoidon ja terveyden jotain reissua tärkeämmäksi!
Kyse ei ole tästä.
Eikö se mies välitä siitä koirasta tai mikä lemmikki olikaan vai miksi oli niin ehdotonta että sinä maksat eläinlääkäristä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tahansa arvottaisin minäkin lemmikkini hoidon ja terveyden jotain reissua tärkeämmäksi!
No joo, mutta asiat voi ilmaista monella eri tapaa.
En ikimaailmassa kaveeraisi sellaisten ihmisten kanssa joiden mielestä lemmikin terveys ei olisi tärkeysjärjestyksessä ykkösenä. Itselleni ja ystävilleni lemmikin terveys on ehdottomasti tärkeintä, muusta viis. Voisin jopa itse osallistua ystäväni eläinlääkärikuluihin ja tarjoutua muutenkin tueksi ja avuksi. Lemmikkien sairastamiset voi olla rankkoja tilanteita ja silloin oikea ystävä on tukena. Itse ymmärtäisin hyvin että ei paljon huvita lähteä reissuille jos joku perheenjäsen on sairaana ja ollut leikkauksessa.
Jos on lompakon nyörit niin tiukalla, että mikä tahansa ylimääräinen kulu sitä horjuttaa niin paljon, että kaikki säästöt menee, niin ei varmaan kannattaisi edes sopia millekään reissulle lähtevänsä. Varsinkin jos mahdollisuus on se, että peruneen ihmisen kulut lankeavat muiden niskaan. En tiedä onko ap:n tapauksessa näin, mutta jos olisi.
Vaikuttaa noi ap:n kaverit todella pinnallisista. Esim. perumiseen hyvä syy.
Älkää suunnitelko mitään kalliita yhteisiä menoja - jos heti on talous kuralla peruutuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lompakon nyörit niin tiukalla, että mikä tahansa ylimääräinen kulu sitä horjuttaa niin paljon, että kaikki säästöt menee, niin ei varmaan kannattaisi edes sopia millekään reissulle lähtevänsä. Varsinkin jos mahdollisuus on se, että peruneen ihmisen kulut lankeavat muiden niskaan. En tiedä onko ap:n tapauksessa näin, mutta jos olisi.
Ja täytyy muidenkin tajuta, että peruuntumisia voi tulla ja varautua taloudellisesti tähän.
Itseltä on mennyt vähän ajan sisällä 490 e eläinlääkärikuluihin. Joutuisin perumaan reissun, VAIKKA se harmittaisi.
Eli teillä on minun ja sinun rahat? Eipä siinä mitään. Miten toteutuu kotityöt? Kuka tekee ryoan, kuka tiskaa, jos kone kuka laittaa likaiset kuka ottaa puhtaat pois. Kuka imuroi, kuka pyyhkii pölyt , kuka pesee ikkunat jne
Vierailija kirjoitti:
Itseltä on mennyt vähän ajan sisällä 490 e eläinlääkärikuluihin. Joutuisin perumaan reissun, VAIKKA se harmittaisi.
Jep, multa on menny vajaa 1400 euroa eläinlääkäriin. Jos olis joku reissu tulossa, niin jäisi tekemättä ellen olisi maksanut sitä etukäteen. Jos olisin jo maksanut, niin ruokana nuudeleita ja juomana hanavettä...
Vierailija kirjoitti:
Ota vakuutus eläimelle niin ei tuu enää yllättäviä eläinlääkärikuluja.
Tai hoida talous kuntoon. En käsitä porukkaa jolle joku eläinlääkärilasku saa rahatalouden sekaisin. Älkää ottako niitä eläimiä ellei ole vara hoitaa niitä.
Ja ystäviä ei petetä. Tuossa tilanteessa dovuttuun nenion menmään ja rahat kerätään vaikka pulloja keräämällä. Ystäviä ei petetä. Eikä tietysti miestäkään. Ei kannata ihmetellä jos kutsut vähenee ohareiden myötä.
Miksei sinulla ole erikseen jemmarahastoa lemmikillesi? Järjestöntä, että joudut ottamaan hätävarastostasi lemmikkiä varten.
En usko tarinaasi.
En ymmärrä miten perheessä voi jäsenillä olla niin eri elintaso. En vain ymmärrä. Olen aina elänyt sulassa rahallisessa sovussa. Joskus köyhänä, joskus rikkaana. En ole kokenut käyväni toisen lomoakolla tai olleenni sugermama.
Omahyväisiä narskuja koko sakki. Pysykää kotonanne.
En ymmärrä tuollaista ystävyyttä, jossa ei ole vastavuoroisuutta. Peruu reissuja, odottaa kutsua elokuviin, kahville jne.
Jos olisi normaalista ystävyydestä, ap. ei odottelisi kutsuja, vaan järjestäsi itse ja pyytäisi ystäviään mukaan.
Eihän tuollaista ystävyyttä jaksa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä oikeasti meitä todella vähätuloisia pariskuntia, joille oikeasti esim. 400 euron eläinlääkärikulut tarkoittavat, että hetkeen ei kumpikaan "reissaile" ylimääräisiä. Jos rahat on yhteisiä, niin sieltähän se yllättävä eläinlääkäri on kummaltakin pois. Jos rahat eivät ole yhteisiä, mutta toinen maksaa vähillä rahoillaan eläinlääkärin, niin silloinhan se toinen taas joutuu maksamaan enemmän muita kuluja.
Kummassakaan tilanteessa sillä miehellä ei ole yhtään sen enempää maksaa ylimääräistä reissurahaa.
Nyt täytyy kyllä ihmetellä, miksi ihmiset hankkii lemmikkieläimiä tilanteeseen, jossa viimeiset rahat (pl ruoka- ja vuokrarahat ehkä) joudutaan käyttämään yllättäviin eläinlääkärikuluihin. Mulla ei oo mitään lemmikkejä vastaan, mutta itse kyllä ottaisin sellaisen vasta kun pystyn vaivatta maksamaan kaikki siitä koituvat kulut ja puskuriakin jää vielä.
Tuskinpa tarkoittivat, että miehesi pitäisi maksaa reissusi, vaan totesivat, että lemmikin hoitoon tarvitut rahat olisivat olleet järjestettävissä jotenkin muutenkin kuin perumalla reissun.
Olen järjestänyt elämäni aikana kolmet polttarit, useamman tyttöjen ulkomaanreissun ja parit mökkiviikonloput. Voin kertoa, että kaltaisesi, yli varojensa elävät aiheuttavat harmaita hiuksia muille. Aluksi ollaan innoissaan messissä, mutta kun maksun aika lähestyy, tuleekin jokin yllättävä meno (yllättävä lääkärikulu, auton hajoaminen, lemmikin sairastuminen, lapsen sairastuminen tai oma sairastuminen tms) ja reissuun lähtö tai polttareihin osallistuminen perutaan. Taustalla on vain ja ainoastaan yksi syy: aikuiset ihmiset eivät osaa arvioida, mihin heillä oikeasti on varaa ja viime hetkellä peruvat lähtönsä.
Sinunlaistesi ihmisten takia olen alkanut perimään maksut jo etukäteen, koska muuten muut osallistujat maksavat sinun takiasi varatut ylimääräiset neliöt (esim. vuokramökin tyhjäksi jäävät huoneet). Ja kyllä, joka kerta ne ovat ne samat tyypit, jotka maksun hetkellä vetäytyvät.
Heitän veikkauksen: olet varmaan myös aikaoptimisti, eli aina myöhässä? Nämä kaksi piirrettä nimittäin kuuluvat usein samaan pakettiin... Ei siis ihme, jos kavereillasi alkaa mennä hermot.