En päässytkään yllättävän rahallisen menon takia kaveriporukan kanssa reissuun ja yhden kommentti "Kyllähän sillä sun miehellä on rahaa"
Lemmikkini sairastui ja "jemma" rahaston käytin tietenkin sen hoitamiseen.
Ilmoitin, etten pääsekään eräälle aiemmin alustavasti sovitulle reissulle, kun rahat menivät nyt tärkeämpään tarkoitukseen.
Jonkin ajan päästä tuli viesti "Kyllä mä, *Henna ja *Mirka tiedetään että toi on tekosyy, kyllähän sillä sun miehellä on rahaa"
Selitin, että se yksi yhteinen tili joka meillä on, on ruoka- ja taloustavaroihin tarkoitettu enkä minä voi sieltä tuollaisia summia ottaa omiin huvituksiini.
Nyt minua ei ole kutsuttu enää edes elokuviin/kahville/ muihin "normaalihintaisiin" menoihin mukaan.
Olettaako oikeasti joku vielä tänä päivänä että pariskunnat voivat käyttää toistensa rahoja miten huvittaa?
Kommentit (201)
Kylläpä onkin helppoa, kun on puolison kanssa yhteiset rahat. Ei tarvi "lainata" tai "pyytää" toiselta yhtään mitään.
Mulle käynyt samalla tapaa, että kaveri sanonut "mut sun mieshän on rikas" no itseasiassa rikas ja paljon tavaraa on eriasia, mutta en sitä selittänyt.
Mutta kyseessä oli tupakan ostosta, selitin ettei oo varaa ostaa tupakkaa, joten lopetan sen homman. Se on mun oma pahe en voi enkä kehtaa toisen rahoilla kustantaa omaa idioottia tapaani.
Koska tahansa arvottaisin minäkin lemmikkini hoidon ja terveyden jotain reissua tärkeämmäksi!
Kyllä parisuhteessa rahat ovat yhteisiä, kun on kysymys kumppanille tärkeästä asiasta ja on samantekevää, onko mies vai nainen.
Ja sitä kutsutaan rakkaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Valinnan teit. Olisithan sinä voinut lainata mieheltä rahaa.
Sovittujen menojen perujat eivät ole kovinkaan suosittuja kavereiden silmissä, eikä ihme.Meillä on yhteiset rahat, joten tuollaisia tilanteita ei edes tule.
Vaikka olis yhteiset rahat, kyllä hupireissut joihin vain itse osallistuu, maksetaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Koska tahansa arvottaisin minäkin lemmikkini hoidon ja terveyden jotain reissua tärkeämmäksi!
No joo, mutta asiat voi ilmaista monella eri tapaa.
Mä kyllä ymmärrän sun kavereiden ärtymisen asiasta. Itseäni ottaa aina päähän kun yhteisesti sovitusta reissusta aletaan luistaa erilaisilla syillä. Varsinkin jos lähtöön liittyy jotain yhteisiä maksuja ja varauksia, ja muille jää isompia osuuksia maksettavaksi kun suunnitelmia ei voi enää muuttaa.
Kun sopii lähtevänsä reissuun niin silloin pitää sitoutua siihen ja varata rahat reissuun. Yhtäkkinen rahapula kuulostaa aina vähän huonolta tekosyyltä. Sinulla olisi pitänyt olla säästössä eri rahat varattuna matkaa varten sekä eri rahat puskurissa lemmikin ylimääräisiin hoitokuluihin.
Ystävältäsi oli huono ja kieltämättä ärsyttävä veto vedota varakkaaseen mieheesi, heidän tehtävänsä ei ole neuvoa teidän perhettänne rahan käytössä ja sen jaossa.
Minä kuitenkin olisin keskustellut miehen kanssa jonkun järjestelyn matkarahoille jos olen reissuun luvannut lähteä.
Mutta tee pari tällaista oharia, niin pian ei sinun tarvitse osallistua enää tämän porukan menoihin muutenkaan ja ongelma on ratkaistu.
Minkähänlaisesta reissusta kyse? Eikö sieltä yhteiseltä tililtä ois voinu lainata ja sit maksaa takasin?
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän sun kavereiden ärtymisen asiasta. Itseäni ottaa aina päähän kun yhteisesti sovitusta reissusta aletaan luistaa erilaisilla syillä. Varsinkin jos lähtöön liittyy jotain yhteisiä maksuja ja varauksia, ja muille jää isompia osuuksia maksettavaksi kun suunnitelmia ei voi enää muuttaa.
Kun sopii lähtevänsä reissuun niin silloin pitää sitoutua siihen ja varata rahat reissuun. Yhtäkkinen rahapula kuulostaa aina vähän huonolta tekosyyltä. Sinulla olisi pitänyt olla säästössä eri rahat varattuna matkaa varten sekä eri rahat puskurissa lemmikin ylimääräisiin hoitokuluihin.
Ystävältäsi oli huono ja kieltämättä ärsyttävä veto vedota varakkaaseen mieheesi, heidän tehtävänsä ei ole neuvoa teidän perhettänne rahan käytössä ja sen jaossa.
Minä kuitenkin olisin keskustellut miehen kanssa jonkun järjestelyn matkarahoille jos olen reissuun luvannut lähteä.Mutta tee pari tällaista oharia, niin pian ei sinun tarvitse osallistua enää tämän porukan menoihin muutenkaan ja ongelma on ratkaistu.
Todennäköisesti tää ap:n matka menee näitten kavereiden maksettavaksi. Tais tuokin ohari jo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osa-aikatyössä ja ystävät todellakin luulevat, että ”saan mieheltäni” rahaa mihin vaan.
Näin ei ole. Enkä halua eikä olisi reilua. Mies joutuu maksamaan kumminkin esim kaikki lasten harrastukset yms ja olen tästä kiitollinen.
Mies maksaa omien lastensa harrastukset ja koet, että sun täytyy olla kiitollinen, mit vit?
Ai sun mielestä äidin ei kuuluisi osallistua lastensa kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Kerran olimme äitini kanssa lähdössä pienelle matkalle, ja äiti halusi pyytää yhden kaverinsa mukaan. Kaveri sanoi lähtevänsä. Minä varasin matkat ja majoituksen kolmelle. Äidin kaverillekin tuli sitten "este" viime tipassa, eikä matkan ja hotellin peruminen enää ollut mahdollista. Oikein kiva.
Ja enää ei se kaveri tule mukaan meidän reissuille vaikka haluaisikin, siitä voit olla aivan varma.
Sun ois pitänyt pyytää rahat tältä perujalta. Eihän sun kuulu maksaa hänen hotellejaan tulee hän matkalle mukaan tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikin hoitoon mies ei osallistu
Jos lemmikki on ap:n. Eihän mies välttämättä edes tykkää eläimestä.
Ota vakuutus eläimelle niin ei tuu enää yllättäviä eläinlääkärikuluja.
Sanottiinko aloituksessa että reissu oli jo maksettu ja varattu? Minä en ikinä suostuisi maksamaan enkä varaamaan mitään, ennen kuin jokainen lähtijä on laittanut tililleni rahaa. Mitään "mää maksan sitten joskus"-juttua en kuuntele ollenkaan. Jolla ei ole rahaa, ei ole lähdössä.
Toisekseen minä en ole ikinä parisuhteissa elänyt miesten rahoilla. Nämä "yhteisen rahat" -ihmiset taitavat olla kotimammoja, jotka ovat sitä mieltä että äitiydestä pitäisi maksaa palkkaa. Jokainen voi kuitenkin itse kouluttaa itseään mihin asti älykkyys riittää, ja pienistäkin tuloista saa paljon irti kun osaa kilpailuttaa, seurata tarjouksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osa-aikatyössä ja ystävät todellakin luulevat, että ”saan mieheltäni” rahaa mihin vaan.
Näin ei ole. Enkä halua eikä olisi reilua. Mies joutuu maksamaan kumminkin esim kaikki lasten harrastukset yms ja olen tästä kiitollinen.
Miksi teet osa-aikaista? Hoitaaksesi lapsia ja kotia? Olisiko aiheellista, että miehesi korvaisi tämän sinulle vaikkapa toimintarahana?
Lemmikkien lääkärissä käynnit ja mahdolliset toimenpiteet todella maksavat.
Ja en lähtisi kavereiden kanssa reisuun ja jättäisi kissaa/koiraa henkitoreissaan virumaan kotiin.
Jos on esim. asuntovelkaa, kuten monella on, voivat ne hyvätuloisenkin puolison "ylimääräiset" rahat olla jo kiinnitettyinä.
Sori kaverit, ellei riitä ymmärrystä joskus, ei ole tosi ystävyyttä. En ap:n asemassa jäisi itkemään peräänne.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sitä räkytetään aloittajalle miten kauheasti on tehnyt kun muille varmasti on tullut paha mieli ja vaivaa. Aikuiset ihmiset kestävät vastoinkäymiset ja muutokset. Jos lemmikki on hoidettava niin se tehdään.
Samoin kummallinen reaktio oli alkaa valittamaan tälle kirjoittajalle jonka mies maksoi lasten harrastukset. Hän sanoi olevansa kiitollinen siitä. Mutta sehän ei passaa. Ei miehelle olla kiitollisia mistään, sehän joutaa maksamaan. Eikö niin? Mistä teidän mielestänne saa olla kiitollinen?
No on se vähän outoa olla kiitollinen siitä että mies maksaa jotain omille lapsilleen. Jos teillä lapsi tarvii uuden haalarin ja sinulla ei ole rahaa ja mies ostaa sen, niin oletko jotenkin kiitollinen miehelle siitä? Ettei lapsi sitten palele kun mies armollisesti osti sen haalarin? Ihan kuin lapsi olisi vain Sinun ja mies suuressa armossaan suostuu auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien lääkärissä käynnit ja mahdolliset toimenpiteet todella maksavat.
Ja en lähtisi kavereiden kanssa reisuun ja jättäisi kissaa/koiraa henkitoreissaan virumaan kotiin.
Jos on esim. asuntovelkaa, kuten monella on, voivat ne hyvätuloisenkin puolison "ylimääräiset" rahat olla jo kiinnitettyinä.
Sori kaverit, ellei riitä ymmärrystä joskus, ei ole tosi ystävyyttä. En ap:n asemassa jäisi itkemään peräänne.
Mitäs jos jollakin niistä ap:n kavereista on myös tiukka tilanne rahallisesti ja nyt pitääkin osallistua myös ap:n kustannuksiin kun hän perui? Ainiin mutta eihän niillä ystävillä ole väliä, oma napa tärkein. Jos sun mielestä tosi ystävyys on sellaista, että ainoastaan sinua pitää ymmärtää niin huhhuh. Sääliksi käy "ystäviäsi".
On kyllä oikeasti meitä todella vähätuloisia pariskuntia, joille oikeasti esim. 400 euron eläinlääkärikulut tarkoittavat, että hetkeen ei kumpikaan "reissaile" ylimääräisiä. Jos rahat on yhteisiä, niin sieltähän se yllättävä eläinlääkäri on kummaltakin pois. Jos rahat eivät ole yhteisiä, mutta toinen maksaa vähillä rahoillaan eläinlääkärin, niin silloinhan se toinen taas joutuu maksamaan enemmän muita kuluja.
Kummassakaan tilanteessa sillä miehellä ei ole yhtään sen enempää maksaa ylimääräistä reissurahaa.
Tarpeeksi usein kun joku peruu sovitut suunnitelmat niin ketä nyt jatkuvasti kiinnostaisi enää pyytää kyseistä ihmistä mihinkään.