Vierailija

Ovatko he vain hyviä harhaanjohtajia new age kaudella?

Tällä hetkellä vaikuttavia ovat Sadhguru, Eckhart Tolle, Doreen Virtue joka tosin kääntyi kristinuskoon ja puhuu nyt New Agen vaaroista.

Mutta opettavatko he seuraajilleen loppupeleissä tyhjiä juttuja?

Miksi muuten esim Alan Watts olisi alkoholisoitunut ja kärsinyt turvattomuuden tunteista ym. Masennuksesta, jos hänen opetuksensa oikeasti toimisivat?

Osho? Miksi valaistunut ja "onnellinen" guru haluaisi maata ilokaasuissa aina kun silmä välttää, jos todella olisi tyytyväinen vain siihen mitä on?

Sadhguru kertoi vaimonsa kuolleen siten, että hän vain päätti poistua ruumistaan, kuten Yogananda aikoinaan.

Mitä mieltä?

Sivut

Kommentit (83)

Vierailija

Yhtä harhaanjohtavia kuten kaikki muutkin elämiselle ei välttämätön ajankulutus, viihdettä tuottavista taiteilijoista, elämänohjeita antaviin kirjailijoihin tai elämäntapakouluttajiin.

Kaikesta voi oppia jotain hyvää tai huonoa, voit itse päätellä onko opeista ollut apua ja jos ei, niin silloin se on sinulle tyhjää, mutta toiselle se voi olla hyvinkin täyttävää.

Ihmisiä hekin vain ovat, jakavat omia ajatuksiaan halukkaille kuulijoille. Ihmisinä myös he ovat alttiita vaikkapa juuri masennukselle ja alkoholismille. Vai oletko sitä mieltä että lääkäri joka kertoo alkoholin haitoista olisi väärässä koska on itse alkoholisoitunut?

Vierailija

Pointti on se, että he "myyvät" ja opettavat ihmisille asioita, joita eivät kuitenkaan itse ole saavuttaneet kauniista puheistaan huolimatta ja sitten epätoivoset ihmiset laittavat uskonsa näihin tyyppeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En voi koskaan ymmärtää ihmisen tarvetta nostaa ketään jalustalle "guruksi", johtajaksi, profeetaksi tai miksikään muuksi itseä ylemmäksi.

Jo pelkästään se, että kykenee joten kuten pääsemään yli omasta egosta ja oman edun tavoittelusta vaatii ihmiseltä valtavasti työtä. Jos ihmiselle annetaan asema ja valtaa, on se lähes mahdotonta. Hyvin, hyvin usein gurut ja muut paljastuvat valtaa väärin käyttäviksi egomaaneiksi. Ei täällä kukaan meistä ole ihmistä kummempi.

Toisia voi kuunnella ja viisaat ajatukset ottaa omaan elämään, mutta that's it.

Vierailija

Minua häiritsee, kun ihmisillä on taipumus idealisoida ”gurut”. Heillä ei saisi olla mitään inhimmillisiä vikoja, tai sitten he ovat huijareita. Esim. Minun isäni oli pastori, ja jos hän joskus toimi väärin tai suuttui jolle kulle, niin aina oli joku lynkkaamassa, kun teki virheen. Uskovainen kun ei saisi sellaisia tehdä... mahdoton ajatus.

Kaikki me ihmiset teemme virheitä. Olemme guruja tai emme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pointti on se, että he "myyvät" ja opettavat ihmisille asioita, joita eivät kuitenkaan itse ole saavuttaneet kauniista puheistaan huolimatta ja sitten epätoivoset ihmiset laittavat uskonsa näihin tyyppeihin.

Se on sinun näkökantasi heistä.

Yhtälailla urheilukeskukset "myyvät" palveluitaan ihmisille tarjoavat jopa personaltrainereitä, siellä saattaa kuitenkin omistajana olla täysin urheilematon ihminen, mutta ei se poista sitä, etteikö joku luultavasti aika monikin voisi hyötyä ja hyötyykim kuntoilusta.

... tai vaikkapa elokuvantekijä tehdä dokumenttielokuvan muovijätteen haitoista juoden itse muovipillistä limua, siinä kuitenkin katsoja saa itse päättää miten dokumenttiin suhtautuu, oliko dokumentti täyttävää vai täysin tyhjää tietoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En voi koskaan ymmärtää ihmisen tarvetta nostaa ketään jalustalle "guruksi", johtajaksi, profeetaksi tai miksikään muuksi itseä ylemmäksi.

Jo pelkästään se, että kykenee joten kuten pääsemään yli omasta egosta ja oman edun tavoittelusta vaatii ihmiseltä valtavasti työtä. Jos ihmiselle annetaan asema ja valtaa, on se lähes mahdotonta. Hyvin, hyvin usein gurut ja muut paljastuvat valtaa väärin käyttäviksi egomaaneiksi. Ei täällä kukaan meistä ole ihmistä kummempi.

Mut toisaalta kyllä meissä ihmisissä ON eroja, koska jotkut vaan onnelisesti elää hyvää tehden, kun jotkut saavat paljonkin pahaa aikaiseksi ihan suuressakin mittakaavassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee, kun ihmisillä on taipumus idealisoida ”gurut”. Heillä ei saisi olla mitään inhimmillisiä vikoja, tai sitten he ovat huijareita. Esim. Minun isäni oli pastori, ja jos hän joskus toimi väärin tai suuttui jolle kulle, niin aina oli joku lynkkaamassa, kun teki virheen. Uskovainen kun ei saisi sellaisia tehdä... mahdoton ajatus.

On se eri asia kertoa ja opettaa ihmisiä "hei tehkää näin, niin saavutatte kaiken mitä oikeasti tarvitsette, ettepä olekaan tätä tajunneet!" Vaikka todellisuudessa ne ohjeet ei johda mihinkään eivätkä toimi edes opettajan elämässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Useinhan se juurikin on niin, että ihmiset alkavat ihannoida vaikkapa juuri tätä gurua ja nostavat jalustalle "gurun" ideologian takia. Buddha ja Jeesus hyvinä esimerkkeinä kultaisine patsaineen, vaikka "guru" itse olisi pettanut että materiasta ja toisen ihmisen palvonnasta pitäisi päästä. Onko silloin vika siinä "gurussa" vai kuulijassa.

Ihmiset joita ne gurutkin ovat, ovat kaikki alttiita ego:lle ja monelle muulle hyvin normaalille asialle elämässä, ei se itselläni ainakaan vaikuta siihen, miten niihin oppeihin suhtaudun. Se vain merkitsee sitä, että ihmisenä jokaisella on valta ja oikeus tehdä ja elää kuten haluaa, vaikka se tarkoittaisikin elämistä aiemmin kertomaansa vastaan, niinkin voi käydä, koska ihmineen elää jatkuvasti muutosten ja omien päätösten vaikutuksen alla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On se eri asia kertoa ja opettaa ihmisiä "hei tehkää näin, niin saavutatte kaiken mitä oikeasti tarvitsette, ettepä olekaan tätä tajunneet!" Vaikka todellisuudessa ne ohjeet ei johda mihinkään eivätkä toimi edes opettajan elämässä.

Miten ne voisi toimia, jos ei itse elä niiden mukaan, oli sitten opettaja tai ei.

Opettaa ja kertoa omaa ideologiaan muille, ei ole itsensä jalustalle nostamista, mitä sinä nyt tuon ajatuksesi kanssa teet, nostat ihmisen "opettajan" jumala tasolle vaille inhimillisiä vikoja.

Vierailija

Tollen kirjan olen psykologin suosituksesta lukenut. Mielestäni se täyttä huttua, mutta osaan ihmisistä tällainen selvästi vetoaa. Ehkä oma uskonnottomuus sitten näkyy siinä, että tämäntyyppisiin hengellisiin juttuihin suhtautuu epäilyksellä. Kun ei oikeasti usko siihen, että kaikella on jokin tarkoitus (kun ei ole sitä suurta suunnittelijaa kaiken taustalla), niin New Age uppoaa huonosti.

Harmillista, etten ole löytänyt uskonnotonta terapeuttia itselleni, sellaisen kanssa pohtisin mielelläni selviytymiskeinoja sen sijaan että kävisin loputtomia keskusteluja siitä tapahtuuko kaikki syystä vai ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla urheilukeskukset "myyvät" palveluitaan ihmisille tarjoavat jopa personaltrainereitä, siellä saattaa kuitenkin omistajana olla täysin urheilematon ihminen, mutta ei se poista sitä, etteikö joku luultavasti aika monikin voisi hyötyä ja hyötyykim kuntoilusta.

... tai vaikkapa elokuvantekijä tehdä dokumenttielokuvan muovijätteen haitoista juoden itse muovipillistä limua, siinä kuitenkin katsoja saa itse päättää miten dokumenttiin suhtautuu, oliko dokumentti täyttävää vai täysin tyhjää tietoa.

Ei ehkä puhuta samasta asiasta, hmm voisin paremmin ilmaista sen mitä ajattelen niin, että

Personal trainerina on todella ylipainoinen ja huonossa kunnossa ja terveydentilassa oleva ohjaaja, joka lupaa huippukunnon ja terveyden ohjeillaan, joita itse käytti saavuttaakseen nykyisen olemuksensa.

Eri asia on vaan näyttää ja kertoa miten asiat tapahtuu maailmassa, kuin tuo edellevä oleva.

Vierailija

Assburger kirjoitti:
Kauppaavat ihmisille järjen sijaan epärationaalisuutta ja mystiikkaa.

Sillevon aina markkinat.

Mitä järjen vastaista on hiljentyä, yrittää elää mahdollisimman sovussa muiden ihmisten ja omien tunteiden kanssa?

Aivan samalla tavalla, media julistaa kuinka tämä ja tämä henkilö on menestynyt ja kauppaavat ihmisille sitä ideologiaa miten rikkaus on tie onneen, jotain jota tulisi tavoitella jotta olisi onnellinen. Onko se sitten järkevämpää?

Oikeastaan millään mikä ei ole välttämätön elämisen kannalta ei ole välttämättä sen järkevämpää, ellei ihminen itse siitä iloa saa. Kaikki on vain ajankulutusta ja jokainen voi itse valita mille aikansa haluaa antaa.

Toinen haluaa kuunnella gurun oppeja, toinen viettää aikaansa baarissa ja yksi voi viettää aikaansa vauvalla, kaikkien taustalla on kuitenkin bisnes ja kuluttajan ajankäyttö.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten ne voisi toimia, jos ei itse elä niiden mukaan, oli sitten opettaja tai ei.

Opettaa ja kertoa omaa ideologiaan muille, ei ole itsensä jalustalle nostamista, mitä sinä nyt tuon ajatuksesi kanssa teet, nostat ihmisen "opettajan" jumala tasolle vaille inhimillisiä vikoja.

Pointtini oli myös se, että luulis sen opettajan käyttävän omia metodejaan saavuttaakseen mainostamansa mielenrauhan ja onnellisuuden, jos kerta meinaa tuska käydä niin suureksi, että alkoholismiin lipsuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:

Sillevon aina markkinat.

Toinen haluaa kuunnella gurun oppeja, toinen viettää aikaansa baarissa ja yksi voi viettää aikaansa vauvalla, kaikkien taustalla on kuitenkin bisnes ja kuluttajan ajankäyttö.

Kaiken taustalla on itsestään vieraantuneiden ja typerien länsimaalaisten höynäyttäminen.

Kummasti ne gurut vaan aina rantautuu jenkkeihin opettamaan ja saarnaamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä puhuta samasta asiasta, hmm voisin paremmin ilmaista sen mitä ajattelen niin, että

Personal trainerina on todella ylipainoinen ja huonossa kunnossa ja terveydentilassa oleva ohjaaja, joka lupaa huippukunnon ja terveyden ohjeillaan, joita itse käytti saavuttaakseen nykyisen olemuksensa.

Eri asia on vaan näyttää ja kertoa miten asiat tapahtuu maailmassa, kuin tuo edellevä oleva.

En ymmärrä miten se olisi eri asia, oli kyse sitten fyysisestä tai henkisestä terveydestä. Voihan tuo pt kirjoittaa menestyneen kirjan, jossa ohjaa ihmisiä ravinnon ja liikunnan parissa saavuttamaan terveellisemmän elämän, josta moni sitten saakin apua. Väheneekö kirjan vaikutus muihin jos pt itse kirjan kirjoittamisen jälkeen ei enää noudattaisi omia oppeja ja lihoisi, jopa sairastuisi sen seurauksena?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:

Sillevon aina markkinat.

Kaiken taustalla on itsestään vieraantuneiden ja typerien länsimaalaisten höynäyttäminen.

Kummasti ne gurut vaan aina rantautuu jenkkeihin opettamaan ja saarnaamaan.

No haittaako tuo sinua jos joku sinun mielestäsi itsestään vieraantunut typerä länsimaalainen saa iloa saarnoista?

Jonkun mielestä voisi olla typerää viettää aikaansa vauvalla ja voisi jopa ihmetellä miten kummasti media saa huiputettua kirjoittamaan turhanpäiväisyyksiä anonyymille palstalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tollen kirjan olen psykologin suosituksesta lukenut. Mielestäni se täyttä huttua, mutta osaan ihmisistä tällainen selvästi vetoaa. Ehkä oma uskonnottomuus sitten näkyy siinä, että tämäntyyppisiin hengellisiin juttuihin suhtautuu epäilyksellä. Kun ei oikeasti usko siihen, että kaikella on jokin tarkoitus (kun ei ole sitä suurta suunnittelijaa kaiken taustalla), niin New Age uppoaa huonosti.

Harmillista, etten ole löytänyt uskonnotonta terapeuttia itselleni, sellaisen kanssa pohtisin mielelläni selviytymiskeinoja sen sijaan että kävisin loputtomia keskusteluja siitä tapahtuuko kaikki syystä vai ei.

Ehkä otit kirjan turhan kirjaimellisesti?

Tollen kirjassa on paljon hyviä keinoja omaan mielenhallintaan ja asioiden käsittelyyn, en itsekkään sitä kuin tietokirjaa kuitenkaan lukisi.

Harmi ettet saanut siitä minkäänlaista apua tai uutta perspektiiviä ajatuksille, toki kaikkilla on omat mieltymyksensä ja tapansa suhtautua asioihin, kuten vaikkapa lukemaansa kirjaan.

Vierailija

Täällä sellaisen kokemus, joka on kokenut ns. valaistumiskokemuksen. 

Se ei tee ihmisestä mitenkään huijaria, jos on vielä myös inhimillinen. Itse asiassa luulen, että joka ikinen on myös sitä niin kauan kuin tämä keho on elossa. Valaistumisessa on kyse aivan toisenlaisesta tietoisuuden tasosta kuin tämä ns. kolmiulotteinen, ja sitä ei ole mitenkään helppoa ylläpitää maailmassa, jossa lähes kaikki muut näkevät toisin, kokevat toisin, pitävät näkemystäsi hörhöilynä jos siitä oikeasti jollekin kertoisit.

Ja silloin, kun sieltä korkeuksista putoaa, niin se tuntuu paljon pahemmalta kuin mikään muu, koska ero olotilojen välillä on niin valtava. Ensin olet yhtä kaikkeuden ja kaiken olemassaolevan kanssa, jolle aika ja avaruus ovat vain illuusioita joilla voi leikkiä, ja sitten tipahdat "tämän maailman uskomuksiin", joissa koet olevasi pikkuinen eristynyt keho yhdellä pienellä planeetalla fyysisessä todellisuudessa. Keho, jota erilaiset ulkoiset voimat vielä uhkaa koko ajan. Ne jotka eivät ole kokeneet heräämistä, ovat täysin tottuneita tähän olotilaan eikä se ole heille sellainen dramaattinen pudotus kuin sellaiselle, joka on kokenut mitä on syntymän ja kuoleman, ajan ja paikan tuolla puolen. Itse en ole koskaan sortunut noihin äärimmäisyyksiin kuten alkoholismiin tms niinäkään kausina kun olen lipsunut takaisin tavanomaiseen ihmisten tietoisuudentilaan, mutta ymmärrän kyllä hyvin, miten niin voi käydä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat