Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäidit, miksi lapsenlapset pitää ahtaa täyteen sokeria?

Vierailija
15.04.2019 |

Meillä oli lapsen synttärit viikonloppuna. Isoäiti toi molemmille lapsille pikkunaposteltavaksi omat rasialliset marmeladia (á 300 g), 6 Kinder-munaa, pari muuta suklaa-patukkaa sekä yhteiseksi ison kasan lakuja. Tuossa kertakasassa on enemmän, mitä nuo normaalisti kuukauden aikana saavat karkkia. Kyse alle kouluikäisistä lapsista.

Voisko joku selittää, mikä järki tässä on, että kahdelle pienelle lykätään kilo sokeria yhdellä istumalla? Mä sitten sain taas pahiksen viitan, kun pistin karkit jemmaan, ruoka-aika kun oli vartin päästä.

Kommentit (911)

Vierailija
861/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta kirjoitti:

Tässä meidän naapurustossa näkyy hirmu lihavia äitejä jotka ilmeisesti itse ahtavat makeaa kitusiinsa päivät pitkät. Alakoululaiset lapset juoksentelevat yömyöhään raitilla.

Ei taida olla ruokatalous balanssissa.

Tuskin mummojen syytä.

THL:n mukaan ylipaino on erityisen vakava ongelma poikien ja miesten kohdalla 🤗

Enempi kuitenkin NÄKYY näitä suklaasyöppöjä ja siiderijuoppoja äitejä.

Ehkä ongelma ei silti ole vakava.

Ei ole vakavaa. Jos äiti lihottaa itseänsä eikä tee mukuloille ruokaa, lapsista kasvaa pärjäävämpiä ja oppivat itse laittamaan safkansa jo hyvinkin nuorina.

Vierailija
862/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta kirjoitti:

Tässä meidän naapurustossa näkyy hirmu lihavia äitejä jotka ilmeisesti itse ahtavat makeaa kitusiinsa päivät pitkät. Alakoululaiset lapset juoksentelevat yömyöhään raitilla.

Tuskin mummojen syytä.

Naapurin lihava pappakin näyttäytyy sinulle ylipainoisena äitinä, kun mitään muuta ei pääkoppaan näytä mahtuvan kuin ylipainoisten äitien aiheuttama trauma.

Eiköhän ne traumat pikemmin tule näiden mammojen lapsille kuin naapureille?

Liioittelua että siiderin kittaajien lapsille muka traumoja tulisi. Joku raittiusseuran martta vaan intoilee. Ei kantsi välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien tehtävä on hemmotella lapsenlapset pilalle ja saada lapset tottelemattomiksi vanhempia kohtaan hokemalla näille, että kuinka tuhmia vanhemmat ovat kun komentelevat lapsia ja sanomalla näille, että ei lasten tarvitse vanhempia totella.

Samoin nostaa itseään jalustalle ja opettaa lapselle, kuinka sen vanhemmat on tylsiä tiukkiksia ja isovanhempi kaiken salliva/ostava/antava lempisukulainen. ”Äitisi kieltää kaiken hauskan, kyllä mummo olisi sinulle jätskin ostanut”. Meillä mummo puhuu tällaisiä juttuja jo 9kk ikäiselle tyttärelleni, kun sanoin että kesäiset jätskireissut saa unohtaa vielä joksikin aikaa, ei kuulu tuon ikäisen ruokavalioon pehmikset.

En ymmärrä yhtään sitä mentaliteettia että isovanhemman kuuluu saada hemmotella ja vanhempien tehtävä on huolehtia siitä perusarjesta. Minä haluan hemmotella omia lapsiani, minä haluan että mun lapsilla on hyviä muistoja minusta ja isästään, isovanhemmilla on omat lapsensa olleet. Olen todella allerginen sille että sanotaan "kyllä minä annan sitä ja tätä, onkos tylsää kun äiti kieltää". Se on pahanpuhumista, siitä ei ole meidän perheelle mitään hyötyä, isovanhempi tietenkin saa kokea olevansa paras tyyppi.

Vaarin naama venähti kun kerran sanoin hyvin selkeästi että "sinä et puhu meidän lapsille tuollaista". Vai siis pitäisikö se sallia? Miksi?

Juuri näin, silkkaa vanhempien mustamaalaamista! Isovanhemmat on omat lapsensa kasvattaneet, jos jokin asia on jäänyt kaivelemaan tms. heidän vanhemmuuden varrella, niin ei minun lapseni ole mikään työväline omien virheiden korjaamiseen. Tottakai minä haluan olla ensimmäisenä viemässä tytärtäni jäätelölle (sitten kun sen aika joskus koittaa :D) ja nähdä hänen ilmeensä jäätelöä maistaessaan ensimmäisenä, isänsä kanssa yhdessä tottakai. Aivan kuten olen halunnut olla läsnä kun ollaan maisteltu ekaa kertaa soseita, käyty ekaa kertaa keinumassa, tytär on istunut ekaa kertaa kauppakärrin kyytiin jne.

Anoppi väitti mua itsekkääksi, kun olen halunnut olla todistamassa lapsen ensimmäisiä kokemuksia, eikä hän saanut olla se, joka on ensimmäisenä vienyt keinuun, antanut kiinteitä tai nähnyt ensiaskeleet. Hänellä kuulemma mummuna on etuoikeus kaikkeen tähän. Itse on lasten ollessa pieniä dumpannut heidät samassa taloudessa asuvalle äidilleen ja mennyt töihin. Ilmeisesti jotain jäänyt kokematta, jota nyt yrittää paikata lastenlapsilla.

Minun anoppi pyysi soittamaan ja kutsumaan hänet paikalle, kun soseita annetaan ekan kerran. Arvaa vaan soitinko.. Mieheni kuvasi kännykälläni tämän ensimaistelun ja näytettiin se sitten mummolle kun tuli meillä käymään, tästäkös mummo möksähti kun ei livenä päässyt tapahtumaan todistamaan :D Pyysi vielä, että lähettäisin videon hänelle, tokaisin vaan että kaikki kuvat/videot ei ole jaettavaksi, osan haluan pitää ihan ”omanani”. Mummo on sellainen hölösuu eikä tiedä, mitä yksityisyys tarkoittaa, tästä syystä en hänelle kuvia/videoita paljonkaan lähettele koska ne lähtevät levitykseen samantien.

Mitä väliä jos anoppi näyttelee videota vauvasta kavereilleen? En vaan pysty ymmärtämään mitä niin kauheaa siinä on, että pitää oikein kieltää jakamasta videota. En minäkään kaikista anopin toimintatavoista tykkää, mutta joustamalla ne välit pidetään hyvänä. Joustamista puolin ja toisin. Minä otan hänet huomioon kuten omat vanhempani ja saan samaa takaisin itselleni.

Osa näistä jutuista kuulostaa siltä, että anoppi vaan on väärässä teki mitä tahansa.

No kyllä silloin väliä, kenelle niitä videoita ja kuvia näytetään. Mun anopin ystäväpiiri koostuu pienen paikkakunnan pahimmista juoruakoista, ja me (mies ja minä) emme halua antaa heille missään muodossa aineistoa käsiteltäväksi. Anoppihan on totuutena esim. kertonut koko paikkakunnalle meidän vilkkaan kuopuksen ADHD:sta (diagnoosin teki ihan itse, neuvolassa ja päiväkodissa eivät ole huolestuneita lapsesta), kertonut mun olevan laiska kun en syötä lapsia (=sormiruokailtiin) jne. Kuvat ja videot olisivat loistavaa ”todistuaineistoa” ilkeämielinen anopin väitteille. Ja ihan on oma vikansa että jää näistä paitsi.

Tiedän tapauksen jossa 2v. tytön isoäiti julkaisu facebookissa videon, jossa tyttö kyykkypissaa pelkkä t-paita päällään nurmikolle, saatesanoilla "mummin rakas kastelee kukkia" tms. Tytön äiti ei ollut ollut julkaissut edes kasvokuvaa tytöstä kertaakaan missään somessa. Kertoo mielestäni siitä miten kertakaikkisen vähä-älyinen voi ihminen olla.

Tapauksessa seurannut riita oli tietenkin kontrollifriikin äidin syytä.

Olisin itse laittanut varmaan välit poikki ja julkaissut mummosta videon jossa tämä on paskalla.

Ja tämä on hyväksyttävää? "kuvaisin mummoa kun on p*******? Millainen aikuinen saa pieneen mieleensä tuollaista? Sitä ollaan niin itsellistä ja fiksua, kunnes totuus paljastuu. Katkeruutta ja vihaa on jo tarpeeksi ja pienet lapset siitä kärsivät. Sitten ollaan haavi auki kun lapset haluavat koko ajan, joka päivä, mummun luokse.

Mun 4-v haluaa meille yökylään jotakuinkin kaikki tapaamansa ihmiset, sekä haluaa yökylään kaikkien luo. Ei meillä ole tuossa asiassa mummulla mitään erikoisasemaa pienen pojan elämässä, vaikka hän niin luuleekin. Eikä ole monesta syystä menossa anoppilaan, lasteni rurvallisuus on tärkeintä!

Vierailija
864/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta kirjoitti:

Tuskin mummojen syytä.

Ei ole vakavaa. Jos äiti lihottaa itseänsä eikä tee mukuloille ruokaa, lapsista kasvaa pärjäävämpiä ja oppivat itse laittamaan safkansa jo hyvinkin nuorina.

Jos pienen lapsen äiti on 24/7 siideröitynä eikä tee lapsille ruokaa, on ihan aiheellista tehdä lasu.

Vierailija
865/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta kirjoitti:

Tuskin mummojen syytä.

Naapurin lihava pappakin näyttäytyy sinulle ylipainoisena äitinä, kun mitään muuta ei pääkoppaan näytä mahtuvan kuin ylipainoisten äitien aiheuttama trauma.

Eiköhän ne traumat pikemmin tule näiden mammojen lapsille kuin naapureille?

Liioittelua että siiderin kittaajien lapsille muka traumoja tulisi. Joku raittiusseuran martta vaan intoilee. Ei kantsi välittää.

No en vältitäkään eivätkä 3 ystävääni. Me ollaan kaikki ylipainoisia äitejä ja syödään makeita herkkuja just niinpaljon kuin huvittaa. Itsepähän kilomme kannetaan.

Lapsille sipsit ja vanukkaat kotona ok. Koulussa kuitenkin lämmin ateria 5krt/vkossa.

Vierailija
866/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta kirjoitti:

Tuskin mummojen syytä.

Jos pienen lapsen äiti on 24/7 siideröitynä eikä tee lapsille ruokaa, on ihan aiheellista tehdä lasu.

Minä en ole pöhnässä 24/7 vaan 8-12/5.

Lapset 2 ja 5v. Joskus teen heille lämpimänkin ruuan. ihme valitusta ja mollaamista!!! jokainen äiti tyylillään.

Vierailija
867/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta kirjoitti:

Tuskin mummojen syytä.

Minä en ole pöhnässä 24/7 vaan 8-12/5.

Lapset 2 ja 5v. Joskus teen heille lämpimänkin ruuan. ihme valitusta ja mollaamista!!! jokainen äiti tyylillään.

Voi lapsiraukkoja! Sääliksi käy ja on niin paljon näitä tapauksia , Suomi etunenässä että lapset heitteillä.😥

Vierailija
868/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten viestien läskispämmääjä, opettele trollaamaan. Heikkoa on :D

Vierailija
869/911 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me miehet pistettiin porukalla mitä ollaan mieltä nykyäideistä. Normaalipainoisia ollaan.

Vierailija
870/911 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me miehet pistettiin porukalla mitä ollaan mieltä nykyäideistä. Normaalipainoisia ollaan.

Ahaa. Teillä on Normaalipainoisten Miesten Klubi, kokoonnutte yhdessä kirjoittelemaan miesnäkökulmaa Vauva-palstalle? Esiinnytte yksittäisessäkin viestissä ryhmänä, *Me Miehet*. Mitään näin typerää en ole kuullut melkein kahteen vuoteen.

Vierailija
871/911 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Teillä on Normaalipainoisten Miesten Klubi, kokoonnutte yhdessä kirjoittelemaan miesnäkökulmaa Vauva-palstalle? Esiinnytte yksittäisessäkin viestissä ryhmänä, *Me Miehet*. Mitään näin typerää en ole kuullut melkein kahteen vuoteen.

Uliulimiehet ry. Pääteemana ”miksen saa naista?”

Vierailija
872/911 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uliulimiehet ry. Pääteemana ”miksen saa naista?”

Yhdistyksen opintojakso sisältää myös kohdan "Miksi naiset eivät keskity miellyttämään kaikkia miehiä, myös äideiksi tultuaan? Pohdintaa aiheesta ja lyhyt essee" ja "Mitä tehdä kun iltaisin harmittaa oma yksinäisyys ja parisuhteen puute? Tee ajatuskartta selviytymiskeinoista"

Vierailija
873/911 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalta kirjoitti:

Tuskin mummojen syytä.

Mistä luulet näiden äitien ravintotottumusten ja sokeririippuvuuden syntyneen?

Vierailija
874/911 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, koska karkit ovat "sosiaalisesti sallittu lahjus" lapsille.. Sokerista on ylitarjontaa ja on helpompi ostaa karkkioussi kuin vaikka tehdä itse terveellinen välipala mikä vielä maistuisi lapselle. That's why! Niin ja sokeri aiheuttaa riippuvuutta, kuten heroiini.. Sitä on melkein kaikissa valmisruuissa.

Vierailija
875/911 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, koska karkit ovat "sosiaalisesti sallittu lahjus" lapsille.. Sokerista on ylitarjontaa ja on helpompi ostaa karkkioussi kuin vaikka tehdä itse terveellinen välipala mikä vielä maistuisi lapselle. That's why! Niin ja sokeri aiheuttaa riippuvuutta, kuten heroiini.. Sitä on melkein kaikissa valmisruuissa.

Niinhän tuo on koukuttavaa, ja juuri siksi en sitä lapsilleni haluaisi mielin määrin antaa.

T. Sokerinarkki

Vierailija
876/911 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kävi anoppilassa lasten kanssa äitienpäiväkukat viemässä. Hyvä kun olivat sisälle päässeet, niin molemmille lapsille lykättiin kouraan 400 g säkit karkkia ja 200 g suklaata. Mies kai oppinut jotain, kun säkit ja toinen suklaalevy jäivät anoppilaan. Tarkemmin en anopin reaktiosta tms tiedä, on tuo anoppi vähän herkkä puheenaihe meillä. Lapset kertoivat, että isi oli ottanut karkit pois, muuten en tietäisi asiasta ollenkaan. Pienellä utelulla sain pari yksityiskohtaa tietooni.

No, ihan hyvä kai näin? Pariksi viikoksi karkkipäiväkarkit. Tällä kertaa oli jopa Fazeria.

-ap

Vierailija
877/911 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on aikanaan olleet niitä pienten lasten tiukkapipomutseja ja ottavat nyt vahinkoa takaisin. Omille pennuille piti pitää jöötä, lapsenlapset lällytellään pilalle, kukin vuorollaan.

Meillä oli mässäilyövereitä kotonakin. Siis kuusi kakkua ja kilo nakkeja jne. Kaikki tunteet kulki ruoan kautta.

Ok, olen vanhojen kaivelija, mutta hyvänen aika sentään mikä tämä ilmiö on? Voi olla totta, no kai se on kun niin moni kirjoittaa? Mitenhän joulut tällaisissa mummoloissa on mennyt jos joku normi vkl tulee kilokaupalla sokeria lapsille? Eikö tuossa jo lapsi anna ylen, en itsekään pystyisi syömään tällaisia määriä? Onko tää totta? 

Vierailija
878/911 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on aikanaan olleet niitä pienten lasten tiukkapipomutseja ja ottavat nyt vahinkoa takaisin. Omille pennuille piti pitää jöötä, lapsenlapset lällytellään pilalle, kukin vuorollaan.

Meillä oli mässäilyövereitä kotonakin. Siis kuusi kakkua ja kilo nakkeja jne. Kaikki tunteet kulki ruoan kautta.

Ok, olen vanhojen kaivelija, mutta hyvänen aika sentään mikä tämä ilmiö on? Voi olla totta, no kai se on kun niin moni kirjoittaa? Mitenhän joulut tällaisissa mummoloissa on mennyt jos joku normi vkl tulee kilokaupalla sokeria lapsille? Eikö tuossa jo lapsi anna ylen, en itsekään pystyisi syömään tällaisia määriä? Onko tää totta? 

Eikös ennen joulu ollut ähkyjuhla? Suolaista punaista lihaa, suklaata, joulutorttu ja ja pipareita mielin määrin ja sitten maattin ähkyssä housunnapit auki ja lihottiin muutama kilo muutamassa päivässä. Tammikuussa alkoi joulukinkun sulattelut. Ja se suklaan määrä.

Vierailija
879/911 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ole isoäidin  vika jos lapset pulskistuu.Kyllä vika löytyy lihavuuteen ihan muualta.Netissäkin melkein raivotaankehopositiivityydestä. Lapset ja nuoret ei syö koulun tarjoamaa terveellistä ruokaa.Koulun lähellä on pikaruokaloita mistä lapset ja nuoret hakee ruokaa ja tietysti pepsimaxia.

Vierailija
880/911 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsenlapsilla on karkkihylly. Sieltä saavat jälkiruoan ja joskus namin.

Olin heitä kaisemassa, isompi kiipesi työtasolle jolta ylti hyllylle. Kysyin saatteks te ilman lupaa mennä? Joo, sä et antanut jälkiruokaa.

Hyvin kohtuullisia karkinsyöjiä ovat, terveysvalistusta äiti sä pienestä heille antanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän