Isoäidit, miksi lapsenlapset pitää ahtaa täyteen sokeria?
Meillä oli lapsen synttärit viikonloppuna. Isoäiti toi molemmille lapsille pikkunaposteltavaksi omat rasialliset marmeladia (á 300 g), 6 Kinder-munaa, pari muuta suklaa-patukkaa sekä yhteiseksi ison kasan lakuja. Tuossa kertakasassa on enemmän, mitä nuo normaalisti kuukauden aikana saavat karkkia. Kyse alle kouluikäisistä lapsista.
Voisko joku selittää, mikä järki tässä on, että kahdelle pienelle lykätään kilo sokeria yhdellä istumalla? Mä sitten sain taas pahiksen viitan, kun pistin karkit jemmaan, ruoka-aika kun oli vartin päästä.
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummolla oli myös hirveä tarve kahdenkeskiseen aikaan ja salaisuuksiin, joista aina erikseen oikein suljettiin pois. Sitten taas jos minulla oli jotain lasten kanssa, josta hän ei tiennyt, pillastui täysin. Oli hirvittävän mustasukkainen kaikesta ja tuntui että käymme jotain ihmeellistä suosituimmuuskilpailua.
Meillä on etäiset suhteen sattuneesta syystä mummoon. Tämä ei silti poista todella kauheita tilanteita. Meillä myös kerrotaan lapsille "salaisuuksia", ja vannotetaan, ettei niitä saa kertoa. Ja nämä salaisuudet saattavat olla tyyliin "mummon synttäreillä on sit suklaakakkua". Mummon pitää olla kaikessa paras ja ihanin ja hauskin, varsinkin toinen mummo on aina voitettava, mieluusti myös minut.
Kun nähdään harvoin, niin toki lasten edistysaskeleita jää mummolta huomaamatta. Oli käymässä pyytämättä ja ikävästi juuri sellaiseen hetkeen, kun oltiin lähdössä leikkipuistoon. Lapset menivät vessaan ihan itse, niin tämä mummo sitten kovaan ääneen sinne kehumaan, kuinka reippaita lapset ovat, kun eivät ole enää vaipoissa. Lapset siis ovat olleet vähintään 2 vuotta vaipatta. Oli pienokaiset siinä aika huuli pyöreänä, että mikähän mekkalointikohtaus on. Isompi lapsista (5 v) loukkaantui, ja totesikin mummolleen, ettei ole vauva, vaan iso poika jo. Toinen vaan jatkoi vaippa-kailotusta. Lapsetkin olivat tuskastuneita tilanteeseen, ja onneksi suoriutuivat pikavauhtia autoon. Jotain vielä yritti viittilöidä kun olin saanut auton tallista, mutta iloisesti vilkuttaen ajoin pois. En tiedä mitä häneltä jäi sanomatta, mutta eipä voinut silloin (eikä nytkään) vähempää kiinnostaa.
Tunnetteko te surua, kun lapsilla ei ole kunnollisia idovanhempia vai onko tilanne ihan toivottu, kun välit on huonot? Ihmettelee ihan lapsenlapsilleen normaalin mummon tytär.
Ap ei tiedä että ihmiset jotka syövät suklaata ovat terveempiä kuin nen jotka eivät koskaan sitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetteko te surua, kun lapsilla ei ole kunnollisia idovanhempia vai onko tilanne ihan toivottu, kun välit on huonot? Ihmettelee ihan lapsenlapsilleen normaalin mummon tytär.
Olen ollut surullinen ja vieläkin olen sen takia, että mummo ei ymmärrä miksi häneen ei luoteta. Luulin, että aikuisten ihmisten kanssa pystyy puhumaan ja sopimaan asioista, mutta olin väärässä. En nauti huonoista väleistä, mutta perheeni ja lasteni hyvin vointi on minulle tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa toki lasten puolesta, kun isän puolelta ei juurikaan ole sukua. Miehen isä on kuollut, sisaruksiin etäiset suhteet, melkein joka vuosi soittavat toisilleen. Mummu siis olisi ainoa, johon periaatteessa voisi olla yhteydessä. Hän taas on niin kauhea, että omaa mielenterveyttä ja lasten hyvinvointia varjellakseen ei voi olla kuin satunnaisesti yhteydessä. Ja silloinkin minimoidaan samassa tilassa vietty aika.
Toivoisin, että mieheni äiti olisi ihan normaali ihminen, johon voisi pitää hyvät välit. Tämä on mahdottomuus. Parempi tämä nykyinen tilanne verrattuna siihen aikaan, kun yritin selvitä järjissäni anopin kanssa anopin pitäessä minua täysin kynnysmattona.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tiedä että ihmiset jotka syövät suklaata ovat terveempiä kuin nen jotka eivät koskaan sitä syö.
Tiedän. Liiallinen suklaan syöminen tosin kumoaa (tumman) suklaan syömisestä saadut terveyshyödyt.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut surullinen ja vieläkin olen sen takia, että mummo ei ymmärrä miksi häneen ei luoteta. Luulin, että aikuisten ihmisten kanssa pystyy puhumaan ja sopimaan asioista, mutta olin väärässä. En nauti huonoista väleistä, mutta perheeni ja lasteni hyvin vointi on minulle tärkein asia.
Meilläkin mummo laittaa ihan kaiken syyn mun niskoille. Ei tajua, että omalla käytöksellä on aiheuttanut todella paljon skismaa väleihin. Pahimpina lasten turvallisuuteen aiheutuvat vaaratilanteet. Esim. lapset (ihan vauva ja 2 v) jätetty keskenään olkkariin pidemmäksi aikaa, kun mummulla ollut tärkeää puhumista puhelimessa toisessa huoneessa. Annettu leluksi posliiniesineitä. Kun tästä huomautettu, niin iloisesti vaan sanonut, että ei häntä haittaa, vaikka esine menee rikki. Ei tajua sen vertaa, että rikkinäisellä posliinipatsaalla lapsi voi teloa itsensä. Muovipussikin on kelpuutettu leluksi. Syötetään lapselle mitä halua välittämättä yliherkkyyksistä, leimataan niiden vuoksi lasten äiti mielisairaaksi, kun eihän hänen lapsillaan (!!!!!!!) ole mitään vastaavia ongelmia ollut. Lisäksi nämä syliin pakottamiset, lasten vanhempien haukkuminen lapsille jne. Miten tuollaiseen voisi luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa ja syöttäkää itse pentunne, niin ei tarvii haukkua isoäitejä. Ottakaa omat eväät mukaan mummolaan ja tarjotkaa niitä isovanhemmillekin, niin muutkin oppii terveet tapanne vai elättekö siivellä?
Niinpä nii, jouduin viemään lapsen 10 kk mummolle hoitoon ja tiesin, että ruoka-aika on kohta. Laitoin mukaan ruoan:kasviksia ja lihaa. Mutta mitäpä olikaan mummo tehnyt. "En antanut tuota sinun tekemää ruokaa, kun keitin itse perunaa. Peruna on hyvää ruokaa!" Eli lapsi sai sinä päivänä pelkkää perunaa ruoaksi, koska äidin tekemät ruoat ei mummolle kelpaa.
Meillä olin tehnyt ison kasan vihanneksia ja lihaa lapselle, kun jouduttiin mennä anoppilan kautta kotiin (olin ollut omien vanhempien luona). Yhden aterian ajaksi jouduin jättämään lapsen (alle 1 v, en muista tarkasti ikää) hoitoon. Anoppi oli sit lämmittänyt vähintään neljän päivän satsin kerralla (ohjeistettu oli, että pari lusikallista riittää), ja kertoi kuinka lapselle ei ollut ruoka maistunut (=mun tekemä ruoka on pahaa).. sitten vmäinen hymy naamalle ja ilkkua tokaisu että koiralle maistui. Tämmöisiä pikkukällejä tapahtui jatkuvasti, kun vielä yritin tulla toimeen anopin kanssa.
Vai oli sulla itse tehtyjä soseita oikein 4 pv satsi matkalla mukana. Wau! Ja oikein jouduitte anoppilaan pysähtymään matkalla paremmasta mummolasta. Olisi kyllä kannattanut ennemmin pysähtyä vaikka abc:llä ja yöpyä hotellissa.
Ihan oikeasti naiset: kyllä teissä miniöissäkin on varmasti jotain vikaa, kun teilläon tuollaiset psykoanopit. Ainakin tulkitsette yli ihan hemmetin paljon kaikkea sanomista ja anopin ilmeitä.
T. Ei vielä anoppi, pojan äiti
Onneksi joukossamme vaeltaa vielä kaltaisiasi älykköjä. Nyt vasta ymmärrän, että olen vain Tulkinnut Väärin anoppia... Edellisen vastaajan listausta mukaillen, tässä muutamia edesottamuksia jotka minä vain tulkitsin väärin...
- Vauva jää mummolaan, nyt pääsetkin hyvään hoitoon, virkkoi anoppi 2vkon ikäiselle vauvalle. Meni sohvalle ja kääntyi istumaan seinään päin kädet puuskassa kun emme jättäneet vauvaa.
- Hyi, eiköhän ole lutkutettu tarpeeksi jo, mummu antaakin nyt ihanaa kaupan herkkumaitoa, sitä kyllä riittää. - Anopin kommentti 4kk vauvan imetyksestä
- Ei tämä sinun ole, sie saat kotona pitää, mie pidän täällä! - vastaus pyyntööni antaa itkevä vauva takaisin minulle anoppilassa.
- Otti 6kk vauvan ja lähti ulos ovesta, käveli edestakaisin pihamaalla, jos erehdyin menemään ulos ja lähestymään heitä, niin tämä sähähti "siellä on kahvia, mene ottamaan, me ollaan nyt kahden!"Lapsi on nyt 2v. eikä anoppi oli KERTAAKAAN kutsunut minua äidiksi vauvalle. Hänen koko elämänsä ja identiteettinsä sen sijaan on vain mummua mummua mummua, vaikkei lapsi olisi lähimaillakaan. Minä olen lapselle edelleen "Kaisa", poikansa eli mieheni on kuitenkin "isi". Jos lapsi lähestyy minua, niin anoppi suhisee "ä-ää, älä mene sinne" ja pudistaa päätään ja tuijottaa kiinteästi lasta, heiluttaa vimmatusti lelua tms. että saisi lapsen mielenkiinnon itseensä.
Onpa kurjaa tässä vaiheessa ymmärtää että kaikki olisi voinut mennä paremmin jos minä en olisi Tulkinnut Väärin.Hmm, miks toi on mun mielestä lähinnä aika söpöä :D Anoppisi ihan oikeasti tykkää vauvasta mutta on höpsähtänyt eli jos sanoisit asiasta ystävällisesti niin teillä olis todella innokas lapsenvahti joka ainakin varmasti rakastaa lasta! :D En ole äiti (vielä) mutta voisin kuvitella että noin innokkaalle mummolle just uskaltais jättää lapsen.
Tuo anoppi ei todellakaan olisi luotettava hoitaja, eikä todellakaan rakasta lasta. Tekee siinä vanhempien silmissä edessä lapselle toistuvasti henkistä väkivaltaa - mitä mahtaisi tehdä ilman heitä?
ohis
Ja mikä tossa on henkistä väkivaltaa? 😂 Lapsen näkökulmasta mummo hössöttää joo, ja haluaa olla lapsen kanssa mahd paljon. En saa siitä väkivaltaa kyllä mitenkään päin :D ehkä sit tiedät paremmin!
Tiedän. Koska olen äiti.
Henkistä väkivaltaa:
- estää itkevää lasta pääsemästä äidilleen
- eristää lasta vanhemmistaan
- suhtautua negatiivisesti lapsen vanhempiin, sättiä näitä
- tunkea äidin ja lapsen väliin
- kaapata lapsi
- olla kiihtynyt ja aggressiivinen lapsi sylissään ja lapsen läsnäollessa
Noin alkajaisiksi.
Sinä et arvosta itsekään yhtään lapsen ja isovanhemman suhdetta! Suhtaudut mummoon negatiivisesti (tidennäköisesti alusta saakka) ja sitä kautta vieraannutat lapsen mummosta. Siksi se lapsi itkee mummon sylissä, kun sinä ahdistut siitä.
Ihan mielelläni vieraannutan lapseni isoäidistään. Mitä iloa tai hyötyä lapselle on isoäidistä, joka vaarantaa lapsen terveyden (henkisen ja fyysisen)? Tai aiheuttaa lapselle vain tuskaa ja häpeää?
Lapsen hyvinvointi ensin!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin yritin, yritin, nielin ja nielin.
Siinä vaiheessa kun meidän perhe alkoi kirjaimellisesti olla vankina omassa kodissaan (koska koskaan ei tiennyt koska sieltä taas vyörytään) ja mummo menee raivoamaan lastensuojeluun, että me emme saa matkustaa viikon ulkomaanlomalle ilman häntä, minulta loppui totaalinen ymmärrys.
Ihan mielenkiinnosta, miksi ette olisi saanut mummon mielestä mennä ulkomaille ilman häntä?
Me emme ole ikinä kertoneet mummolle, minne olemme menossa, tai missä olemme olleet. Emme edes, koska meillä on loma. Meillä ei ihan noin pitkälle olla menty, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Anopit on perseestä.
Minun omani on syvältä ja poikittain perseestä.
Mutta on mulla tuttavia, jotka esim reissaavat appivanhempien ja omien lasten kanssa, ja ihan sopuisat välit on kaikilla. Tasan ei käy....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas lukutaito huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun meidän perhe alkoi kirjaimellisesti olla vankina omassa kodissaan (koska koskaan ei tiennyt koska sieltä taas vyörytään) ja mummo menee raivoamaan lastensuojeluun, että me emme saa matkustaa viikon ulkomaanlomalle ilman häntä, minulta loppui totaalinen ymmärrys.
Ihan mielenkiinnosta, miksi ette olisi saanut mummon mielestä mennä ulkomaille ilman häntä?
Me emme ole ikinä kertoneet mummolle, minne olemme menossa, tai missä olemme olleet. Emme edes, koska meillä on loma. Meillä ei ihan noin pitkälle olla menty, onneksi.
Mummo ei ole koskaan käynyt ulkomailla. Se on pelottavaa ja kuulemma tarpeetonta.
Olen itse opiskellut kv alaa ja arvostan vieraita kulttuureja ja haluan lastenikin oppivan samanlaisiksi. Tuo oli minun kongressimatkani jonne perhe lähti mukaan. Luulen että tähän sekoittuu erittäin runsaasti kateutta, kun itse on kouluttamaton, köyhä ja ikänsä ollut työelämän ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa tuossa nyt on jos mummo tuo makeisia ja suklaata? Syötte niitä sitten pitkin kevättä ja kesää.
Meillä vieraat usein tuovat makeisia ja itse tuodaan vielä matkoilta. Aina on tarjolla makeisia ja vapaasti saatavilla.
Vai onko lapsilla häiriintynyt malli makeisiin ja ahmivat ne kerralla, kun ovat koukussa "kiellettyyn hedelmään". Olisiko syytä tarkistella kasvatusmallia.
Meillä on ollut jo pari viikkoa ruokapöydällä kulhollinen pääsiäismunia kulhossa ja yli puolet näkyy olevan syömättä, vaikka kolme alle 10v lasta.
Tämä ei ole lainkaan jutun pointti. Jutun pointti on se, että jos perheessä on jokin sääntö tai systeemi niin sitä noudatetaan. Sitä ei aleta venyttää, ei vaatia perusteluja, ei haukkua perheen vanhempia, ei kinata, ei ylikävellä, ei soveltaa, ei pilkata.
Meillä oli juuri tällaista ihmeellistä vänkäämistä aina. Että miksi, miksi, miksi ja miten minä sitäjatätä ja että sinä teet nyt väärin koska minusta sinä teet väärin.
Ei.
Ne perheen vanhemmat päättää perheen säännöt ja niillä mennään. Ei niitä tarvitse perustella. Ne vain kuunnellaan ja sitten niitä kunnioitetaan. Milloin tämä on tällaisesi mennyt, että isoäiti onkin länkyttävä teini, joka pyrkii sinne lapsiperheeseen.
Vai että oikein "perheen säännöt"! Onko ne oikein printattuna ja allekirjoitettuina? Kannattaisi ehkä jakaa ne säännöt myös isovanhemmille, jotta nämä tietäisivät, mitä saa tehdä ja mitä ei. Oletteko koskaan kysyneet, millaisia sääntöjä isovanhemmilla itsellään on vai eikö kiinnosta?
Ihan järjellä pääsee pitkälle. Ja kun kyse on pienistä lapsista, oman perheen säännöt pätevät myös mummulassa ja muuallakin. Esim. janojuomana on vesi, kissan häntää ei saa vetää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei ole koskaan käynyt ulkomailla. Se on pelottavaa ja kuulemma tarpeetonta.
Olen itse opiskellut kv alaa ja arvostan vieraita kulttuureja ja haluan lastenikin oppivan samanlaisiksi. Tuo oli minun kongressimatkani jonne perhe lähti mukaan. Luulen että tähän sekoittuu erittäin runsaasti kateutta, kun itse on kouluttamaton, köyhä ja ikänsä ollut työelämän ulkopuolella.
Mutta matka siis olisi ollut ok, jos anoppi olisi päässyt mukaan?
Onhan se toki turhaa käydä ulkomailla, kun voi näkemyskin avartua jne.
kertokaa toki miten se on parempi tilanne😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi koska mielestään mummo olisi stten voinut huolehtia lasten turvallisuudesta. En kyllä tajua miten kun ei koskaan ole matkustanut eikä osaa mitään vierasta kieltä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi koska mielestään mummo olisi stten voinut huolehtia lasten turvallisuudesta. En kyllä tajua miten kun ei koskaan ole matkustanut eikä osaa mitään vierasta kieltä. 😂
Jos se tulee samalla tavalla toimeen ulkomaalaisten kanssa kuin mun anoppi? Nostaa puheessa volyymiä, niin kyllä se toinen alkaa ymmärtää kovastikin!
Jos sun anoppi on jäänyt urattomaksi, niin nyt olisi business idea: Turvamummo matkustaville lapsille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se tulee samalla tavalla toimeen ulkomaalaisten kanssa kuin mun anoppi? Nostaa puheessa volyymiä, niin kyllä se toinen alkaa ymmärtää kovastikin!
Jos sun anoppi on jäänyt urattomaksi, niin nyt olisi business idea: Turvamummo matkustaville lapsille!
Juu. Sama keino volyymistä ja ne kolme sanaa melkeinruotsia, jotka se osaa.
Tämä on sitten toinen ääripää. Ei ole hyvä sekään. Ylipäätään lapselle ei pitäisi demonisoida mitään, kyllä he oppivat myöhemminkin. Itsekin tasapainoilen tämän kanssa. Lasten ja itsenikin kohdalla sokeria säännöstellään ja vältelläänkin, mutta kyllä lapset hedelmiä saavat syödä rajoituksetta.