Millokoha tämä vtun lama oikeiin loppuu?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on ollut lama edelliset 7v. Palkka on noussut huimat 36€/kk tuona aikana.
Mun palkka on noussut 14 vuoden aikana 1,30€ tunti. Hinnat on nousseet paljon enemmän. Käytännössä ostovoima on laskenut minkä huomaa. Yhä useampi tuote tai palvelu mitä olen käyttänyt on vaihtunut halvempaan tai luopunut kokonaan. Eläkeikää ei uskalla edes ajatella koska se ei ole mikään vapautus työstä kuten nyky eläkeläisillä vaan pudotus suoraan syvään köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on ollut lama edelliset 7v. Palkka on noussut huimat 36€/kk tuona aikana.
Mun palkka on noussut 14 vuoden aikana 1,30€ tunti. Hinnat on nousseet paljon enemmän. Käytännössä ostovoima on laskenut minkä huomaa. Yhä useampi tuote tai palvelu mitä olen käyttänyt on vaihtunut halvempaan tai luopunut kokonaan. Eläkeikää ei uskalla edes ajatella koska se ei ole mikään vapautus työstä kuten nyky eläkeläisillä vaan pudotus suoraan syvään köyhyyteen.
Kohta tulee tekoäly ja työpaikat häviää, silloin on vaihtoehtoina maailmansota tai riittävä sosiaaliturva.
Kyse on politiikasta. Jos haluaa jotain ymmärtää edes hitusen niin lue tämä; surullistahan on se että talous on ihmisen tekemää 100% eikä luonnonlaki...
https://www.greattransition.org/publication/precariat-transformative-cl…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti. Minulla nousee tulot joka kuukausi. Tällä hetkellä nousu on tosin noin 2 cnt/h on nousu, mutta tuo nakuttaakin 24/7...
Tämä kuvaa hyvin nykyaikaa ja ennen kaikkea Europpaa. On ollut nousukausi jo usean vuoden ajan ja taloustietäjät odottaa uutta lamaa, joka on ihan tuossa nurkan takana. Iso osa ihmisistä elää tosiasiassa vielä edeltävää, vuonna 2007-2008 alkanutta lamaa ja todennäköisesti ei koskaan toivu siitä. Näin on ollut tosin lännessä aina, ero on vain siinä, että joka laman jälkeen yhä suurempi joukko putoaa kelkasta.
Mutta tällä tavalla hiljaa hivuttamalla Eurooppa köyhtyy ja siltikin se on suurelle osaa maapallon väestä hyvä paikka olla ja elää.
Mutta on selvää, että ne jotka nyt on lapsia ja nuoria, niiden on tehtävä melko pian todella radikaaleja uudistuksia. Jokaisella yhteiskunta- ja talousjärjestelmällä on omat heikkoutensa ja omat vahvuutensa, mutta mikään niistä kapitalismista sosialismiin ei tule toimimaan maailmassa, jossa robotit tekee työn ja pääoma ja omaisuus on älyttömän pienen ihmisjoukon hallussa. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ennustaakseen problemasia, multo, muolto, multo, joita ei aitojen pystyttämiset pysäytä tai lopeta.
Ihmisten ainutkertainen elämä menee nyt pennosista tappelemiseen ja toisten vihaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee tekoäly ja työpaikat häviää, silloin on vaihtoehtoina maailmansota tai riittävä sosiaaliturva.
Kyse on politiikasta. Jos haluaa jotain ymmärtää edes hitusen niin lue tämä; surullistahan on se että talous on ihmisen tekemää 100% eikä luonnonlaki...https://www.greattransition.org/publication/precariat-transformative-cl…
Kohta tulee kehruu jennyt ja työpaikat häviävät....
Ei firmojen yt:t määritä nousu- tai laskukautta vaan talouden kasvu tai lasku.