Pitäisikö vanhuksen myydä oma asunto yms omaisuutta jolla kustantaisi palvelutalossa asuminen?
Ollaanko pian tilanteessa jossa palvelutalossa asuva vanhus käyttää omaisuuttaan asumis- ja hoitokustannuksiin.
Kun vanhus myy oman asuntonsa palvelutalolle hän saa palveluseteleitä joilla voi ostaa palveluita.
Perikunta ei saisi vanhuksen kuollessa mitään.
Tätä on jo suunniteltu erääksi malliksi jolla voidaan vähentää vanhusten hoidon kustannuksia.
Kommentit (257)
Äitini ei päässyt kunnalliseen jonon takia. Hän on ympärivuorokautista hoitoa tarjoavassa hoivakodissa täällä pääkaupunkiseudulla. Maksamme tästä ”hoidosta” 5500e kuussa. Äidin asunnosta saimme 140 000. Se summa ei pitkälle riitä.
”Kyllä toi olisi minun mielestä ihan luonnollista. Jos on varaa, omaisuutta, maksaa itse asumisensa ja hoitonsa. Jos ei ole, niin sittenhän saa tukia.”
Sama juttu lapsiin. Vanhemmat voivat maksaa kun on omaisuutta, lapsensa hoidon ja ruoan esim koulussa.
Jos laajennetaan tätä tasa-arvoisesti kaikkiin ikäryhmiin, eikä vain syrjivästi rokoteta vanhuksia, niin mikäpäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toi olisi minun mielestä ihan luonnollista. Jos on varaa, omaisuutta, maksaa itse asumisensa ja hoitonsa. Jos ei ole, niin sittenhän saa tukia.
Niin, eli varallisuutta ei kannata hankkia. Mitä järkeä olisi pihistellä ja säästää esim lapsille enää mitään vaan ennemminkin tuhlataan vaan kaikki ja eletään yltäkylläisesti eikä jätetä mitään varoja muualle kuin korkeintaan sukan varteen.
Eikö se päinvastoin kannusta keräämään omaisuutta niin paljon että siitä jää vielä lapsillekin jaettavaksi?
Vuosimaksu perushoidossa vanhainkodissa 60 000 € / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
”Kyllä toi olisi minun mielestä ihan luonnollista. Jos on varaa, omaisuutta, maksaa itse asumisensa ja hoitonsa. Jos ei ole, niin sittenhän saa tukia.”
Sama juttu lapsiin. Vanhemmat voivat maksaa kun on omaisuutta, lapsensa hoidon ja ruoan esim koulussa.
Jos laajennetaan tätä tasa-arvoisesti kaikkiin ikäryhmiin, eikä vain syrjivästi rokoteta vanhuksia, niin mikäpäs siinä.
Poistetaan myös asumistuet, kuten myös kaikki sossutuet... jokainen hoitakoon itsensä.
Mun mielestä ihan ok. Sille maksetaan, joka vanhuksen hoitaakin. Oli se sitten laitos tai omainen.
Noinhan se on mennyt aina, jos vanhus asuu palvelutalossa, siellähän ei ole kiinteää hintaa, vaan laskutus tapahtuu palveluiden perusteella. Ja ainakin jos on pieni eläke.
Näin oli ainakin mummollani, myytiin omaisuutta, jotta mummo sai inhimillisen ja ihmisarvoisen elämän viimeiseksi elinvuosiksi.
Hoidon lisäksi rahaa pitäisi olla henk.koht. virkistykseen, hygeniaan, vaatteisiin jne. Kyllä mummo ainakin oli mielissään, kun sai käydä jalkahoidossa, kampaajalla tai sai uuden mekon.
Ei ihminen lakkaa elämästä vanhanakaan, vaan tuntee iloa ja mielihyvää uusista asioista ja palveluista.
Vain pitk.aik.vuodepaikka maksu on tuloihin sidottu, mutta siinä vaiheessa ollaan jo lähes saattohoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se pitääkin mennä! Jos vanhuksella on omaisuutta, hänen kuuluu maksaa hoitonsa. Ei hän enää palaa kotiin, niin miksi asunto pitäisi säästää perikunnalle ja yhteiskunnan maksaa vanhuksen hoito??
Miksi yhteiskunnan pitää maksaa vanhuksen hoito, vaikka tämä olisi koko ikänsä ollut sossun asiakas? Onko oikein, että ikänsä töitä tehnyt ja veronsa maksanut joutuu maksamaan hoitonsa, vaikka hän on veroillaan ylläpitänyt sitä yhteiskuntaa, jossa toinen on vain loisinut?
TÄMÄ!
Äkkiä tuntuu unohtuneen että tämän päivän hyvinvoinnin takana on huolenpito köyhistäkin, suurin osa teistä torppareiden jälkeläisiä mutta niin vain unohtunut tämä tosiseikka ja ollaan olevinaan oman onnen seppiä monen sukupolven ajalta.
Kun tämä asia saadaan ratkottua voidaankin seuraavaksi puhua vammaisista. Näin se menee.
Mitä omaisuutta aiot myydä jotta voit viettää luksuselämää palvelutalossa?
Mulla on vain pieni yksiö Järvenpäässä.
Minulla on kehitysvammainen lapsi, joka muuttaa kohta tuetun asumisen yksikköön.
Voi, kuinka monta kertaa olen joutunut selittämään sukulaisille, jotka pyytävät pojan tilinumeroa antaakseen muutan satasen.
Pojalle haetaan tt-tukea, ja sitä ei saa niin kauan kuin on vähääkään säästöjä.
Ennen kun poika muuttaa, pistetään mahdollisimman paljon haisemaan huonekaluihin ja vaatteisiin, viihdelaitteet ja yhteydenpitovälineet.
Loput menevät palvelumaksuihin hujauksessa.
Me emme tahtoneet äitiämme palvelukotiin, jossa häntä laimiinlyötäisiin sikahinnalla. Äidin koko omaisuus olisi tankattu noiden riistäjien taskuihin ja hoito olisi ollut siltikin mitä sattuu.
Me löysimme opiskelijan muuttamaan äidin vierastaloon ja hoitamaan äitiä kiinteällä kuukausi palkalla ja asuntoedulla. Äitini ei tosin vaadi 24/7 hoitoa, mutta on palvelutalokamaa muuten. Kotihoito tosin käy jakamassa lääkkeet kerran viikkoon, ja me lapset käymme myös, mutta muuten pärjäisivät kahdestaan. Viidessä vuodessa tuosta tytöstäkin on tullut kuin perheenjäsen ja äitini ei ole tarvinnut muuttaa kotoaan laitokseen.
Sitten voiSin myydä 70 v omsisuuden pois ja antaa lapsille. Olisin sit vuokralla
Jos hoidosta tulee vastata koko omaisuudellaan, tulisi palvelut olla sen mukaiset. Varakkaille aidosti hyvät hoitolaitokset ja kunnan eläteille joku köyhäinhuone kaukaloineen. Tai sitten mennään sillä, että kukin maksaa vain eläkkeellään eikä omaisuudellaan. Tällöinkin varakas maksaa kymmeniä kertoja enemmän kuin elämänsä sössinyt takuueläkeläinen.
Eli omalla työllä ja kovan verotuksen jälkeen jääneillä vuosikymmenten lyhennyksillä omaksi saatu asunto onkin sitten yhteistä omaisuutta. Tässä kohtaa voi sitten laskea mikä on todellinen veroprosentti työssäkäyvällä ja itsemaksavalla. Siellä maataan tasa-arvoisesti sitten työmuurahainen, itsensä muilla elättänyt oman elämänsä sankari ja vast ikään tänne turvaan päässyt.
No tämän vuoksi olen vähentänyt työntekoni 50+ iässä noin kolmasosaan ja pudottanut vuositulot tasolta 150 ke tasolle 50 ke. Pikku hiljaa siirtelen rahaa lapsille. Kun vaimo malttaa vähentää työntekoa, lähdetään maailmalle laittamaan tilit sileäksi. Mökit ja veneet on jo myyty. Sitten tullaan Suomeen kun tassu ei enää nouse ja tili tyhjä.
Näin toimi läheiseni. Möi asuntonsa ja osti sillä palvelutalossa palveluja. Eli tyytyväisenä ja sai hyvää hoitoa loppuun asti. Mihin muuhun sitä omaisuuttaan käyttäisi?
Tuo opiskelija mummon naapuriin oli hyvä asia. Ajattelisin myös niin, että mummon talo myydään ja mummo muuttaa sukulaisen luo. Maksaa sukulaiselle sitten vaikka puolen hoitomaksun verran kuussa (jos palvelutalo ois 5000€/kk, niin esim.2500€/kk) ja loppuja talorahoja käyttää itse tai käytetään hänen lisähoivaansa kotona.
Jos rahat loppuu ennen kuin kupsahtaa, niin kunnalliseen hoitokotiin ”ilmaiseksi”. Tai jos ei raaskita laittaa, niin perilliset jatkavat maksamista omistaan. Jos kupsahtaa aiemmin, niin loput mummon rahat hoidosta vastanneelle sukulaiselle esim. 50% ja muille sukulaisille jaetaan loput 50%.
Näin ei mene säästetty omaisuus ryöstöfirmoille ja mummo saa kotihoitoa perheen parissa ja hoitaja ansaitsemansa korvauksen versus omaishoitajakorvaus, joka on olematon. Tämä järjestely vaatisi toki hyvät välit ja ystävälliset ja rehelliset sukulaisuussuhteet.
Mitäs tästä olette mieltä?
Hyvään hoivaan olisi varaa, jos budjettirahaa kohdistettaisiin toisin. Miljardien tunnin junat (tällä väestöpohjalla) maa...muutto ja moni muu homma - kyllä rahaa on, mutta arvopohja estää antamasta vanhuksille hyvää hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten voiSin myydä 70 v omsisuuden pois ja antaa lapsille. Olisin sit vuokralla
Näinhän siinä kävisi. Myisin omaisuuden hyvissä ajoin ja jakaisin lapsille. Sitten vuokralla siihen asti kun on laitoskunnossa. Toivottavasti kuolo korjaa ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Näin toimi läheiseni. Möi asuntonsa ja osti sillä palvelutalossa palveluja. Eli tyytyväisenä ja sai hyvää hoitoa loppuun asti. Mihin muuhun sitä omaisuuttaan käyttäisi?
Öö, no vaikka jakaisi lapsille? Itse en ainakaan mitään muuta varten säästä.
Osa elää suht terveenä, mutta suuret ikäluokat vanhenevat ja suhteellisesti heistäkin joutuu suuri määrä laitoshoitoon ja osa jo joutunut. Mummo asuu senioritalossa, tavallisessa vuokratalossa, jossa asukkaiden iät ovat 65-95v.
Osa on tosi hyväkuntoista jopa 90- vuotiaista, mutta talossa asuu useita muistisairaita, joiden ei kuuluisi asua kuntonsa vuoksi. Omaiset ovat kertoneet, että mahdotonta päästä palvelutaloon, kun on pitkät jonot.