Lapsi sai kaverin synttäreiltä "lahjapussin" jossa oli vaan yksi kiiltokuva ja tikkari
Meillä on vieraat saaneet synttäreillä aina kunnon lahjapussit. Esim. tarra-arkki, karkkia, saippuakupla-setti, värikyniä ja pets-hahmo.
Yhden kaverin synttäreiltä olivat pojat saaneet pussin jossa Autot-kiiltokuva ja tikkari ja tytöille Hello Kitty-kiiltokuva ja tikkari. Lapsi oli kyllä hämmästynyt noin pienestä lahjapussista mutta kiitti toki. Vasta autossa ihmetteli ääneen.
Mitä mieltä, millainen on sopiva lahjapussi ja mitä se sisältää, kun kyse 4-6-vuotiaista.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Mä yleensä ihmettelen mistä ne vanhemmuuden vaatimukset ilmestyy mitkä niin vaivaa nykyvanhempia, mutta tässähän tuli tyylipuhdas esimerkki. Mä just järjestin 4v synttärit vastasyntynyt kainalossa ja joo, ongintapusseissa oli enemmän kuin mitä ap:n esimerkissä, mutta ne järjestelyt oli sitä luokkaa rasittavia että en yhtään ihmettele että joskus sieltä löytyy vain nuo kaksi juttua. Häpeä ap! Tällaiset viestit ovat just niitä jotka aiheuttaa turhia paineita vanhemmille.
Mun mielestä taas sais hävetä ne vanhemmat jotka kitisee kuinka muut lataa niille jotain "vanhemmuuden paineita" mutta sitten itsekin tekee just niinkuin muita kritisoivat. Eli tässäkin lahjapussukka-asiassa syytellään muita ja kritisoidaan koko ideaa mutta sitten kuitenkin nyhrätään lahjuksia niille synttärivieraille itsekin ja pidetään sitä "paineita kasaavaa" asiaa yllä.
"Niinmuttakun onhan se kiva muistaminen lapsille kuitenkin ja kun kaikki muutkin. Ja mitä ne vauvapalstallakin sanoo jos en tee?". Aikuiset ihmiset....
Pointtini oli, että ap kirjoittaa tänne melko laajasti luetulle keskustelupalstalle (keksityn, mutta silti) valituksen liian huonosta lahjapussista, mikä saattaa ahdistaa vanhempia jotka eivät jaksaisi kovasti järjestää synttäreitä. Minä olen aina tehnyt järjestelyt oman jaksamiseni mukaan, ja lasten kaverien synttärit ovat olleet aika samalla linjalla kuin omien lasten.
Miksi pojille auto-kuva ja tytöille Hello Kitty? Se tuos ärsyttäis mua.
Ehkä mielestäni hieman ala arvoista noin vaatimaton lahjapussi. Joku noin 10-20€ on sopiva hinta lahjapussille. Meidän Josefiinan 8v synttäreillä lahjapussiin laitettii ässäarpa mega kokoinen karkkipussi ja meidän perheyrityksen nimikkomuki ja kynä jolla saa mainostakin vähän niin ei mene ihan hukkaan lahjat.
Olisin helpottunut kiiltokuva ja tikkari pussista. Saakelinmoista krääsää koti pullollaan muutoinkin.
Ihan parasta olisi kun ei olisi koko lahjapusseja. Mutta niitä ei kai voi jättää enää antamatta.
Huhhuh, onneksi meidän kaveripiiri on sen verran fiksua porukkaa ettei harrasteta mitään turhaa roinaa, mm. juuri tällaisia lahjapusseja. Karkit voi toisaalta syödä pois mutta juurihan sitä on vedetty synttäritarjottavia napaan. Mitä pets-lemmikeillä tehdään jos ei satu niitä keräilemään? Roskiin?
En ymmärrä koko ideaa minäkään, että vieraiden pitäisi saada jotain typerää rihkamaa synttäreiltä lähtiessään. Mitä sillä tavoitellaan? Kilpailevatko vanhemmat, kenellä on hienoimmat tarjoilut, ohjelmat ja lahjapussit? Ja sellaisen perheen lapsiko on kaveripiirissä suosituin? Me annoimme joskus lastemme synttäreiltä vieraille ( joita oli enintään 5/lapsi) mukaan koristeena olleita ilmapalloja tai tarjolla olleita suklaamunia, mutta mitään isoja lahjapusseja ei tosiaan hommattu. Toivottavasti Ap nyt tajuaa, miten älytön on koko keskustelun avaus.
Vierailija kirjoitti:
Tarrat ja kiiltokuvat, kerääkö kukaan niitäkään enää (tarra)kansioihin? Vai meneekö suoraan roskiin?
Jokaisessa lastenlehdessä on tarroja. Kyllä niitä vielä liimataan into piukassa, kuka lehteen, kuka huonekaluihin, kuka ikkunoihin...
Kiiltokuviakin meillä on iso satsi. Niitä käytetään esim. kun lapsi askartelee sukulaisille synttärikortteja.
Minä en ymmärrä myöskään lahjapusseja. "Vastine" synttärilahjalle on se kestitys. Ihmettelin jo 20 vuotta sitten, kun siskoni väkersi lastensa synttärivieraille tuollaisia ja kehitteli ties mitä temppurataa pitkin mantuja.
Nyt oma lapseni on päiväkoti-ikäinen. Me olimme ensimmäiset kaveripiirin synttärikutsujärkkääjät, ja päätin heti, että yhtään kertaa en aio kestitä vieraita mukuloita meillä kotona. Niinpä maksoin kymmenen kaverusta Leon Leikkimaahan, ja sieltä tuli myös karkkipussi vieraille mukaan. Sen jälkeen jokainen perhe on järjestään pitänyt Leossa synttärit. Vain yhden kaverin synttärit järjestettiin kotona, ja sieltä tuli lahjapussi mukaan. Siinä oli muistaakseni karkkiaski ja joku pieni lelu. Lapsen mielestä oli ihan yhtä kivat synttärit kuin Leossa.
Itse olen ollut sankarina ja vieraana 70-80-luvuilla, eikä silloin ollut mitään lahjapussijuttuja, eikä järjestettyä ohjelmaa (ei tod mitään ongintaa). Äiti leipoi kakun ja puhalsi pari ilmapalloa, itse piti keksiä, mitä porukalla tehdään. Tavallisesti mentiin pihalle leikkimään kymmentä tikkua, kun kakku oli syöty.
Me annamme noin 5 euron läksiäislahjan.
Ajattelepa, meiltä ei ole ikinä saanut vieraat mitään synttäripussia mukaansa. Herkkuja on ollut ja niitä on saanut syödä mahansa täyteen. Samoin kivaa tekemistä ja hauskaa noilla on ollutkin. Kukaan ei ole valittanut ja aina on porukka tullut seuraavanakin vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi maailman idioottimaisimmista asioista. MIKSI SYNTTÄREILTÄ PITÄÄ SAADA ITSELLEEN LAHJA???!!!. VOI TAKOKAA SE MUN PÄÄHÄN TAI VÄÄNTÄKÄÄ RAUTALANGASTA.
Miksi aina pitää olla ITSE saamassa?
Eikö vain voi joskus saada ilon siitä antamisesta.
Miten itsekkäiksi te lapsenne kasvatatte.
Itse en koskaan lähtisi tuohon.
Sitten vielä VIITSITTE VALITTAA lahjasta.
VOI PLEASE OLE PROVO🙏
Niiiin samaa mieltä.
Materiaa materiaa. Luonto itkee jo muutenkin. Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi maailman idioottimaisimmista asioista. MIKSI SYNTTÄREILTÄ PITÄÄ SAADA ITSELLEEN LAHJA???!!!. VOI TAKOKAA SE MUN PÄÄHÄN TAI VÄÄNTÄKÄÄ RAUTALANGASTA.
Miksi aina pitää olla ITSE saamassa?
Eikö vain voi joskus saada ilon siitä antamisesta.
Miten itsekkäiksi te lapsenne kasvatatte.
Itse en koskaan lähtisi tuohon.
Sitten vielä VIITSITTE VALITTAA lahjasta.
VOI PLEASE OLE PROVO🙏
Olen niiiin samaa mieltä, en ymmärrä yhtään tätä juttua.
Mitä pitäisi antaa sadalle 50-vuotissynttäreille tulevalle vieraalle?
Mitä hemmettiä, miksi vieraille annetaan lahjoja? :D "kiitti kun vaivauduit meidän Hannu-Kaisan synttäreille syömään herkkuja ja juhlimaan, tässä pieni lahja vaivanpalkaksi". Jeesus miten typerää..
Meillä osuu synttärit halloweeniin, joten yleensä on naamiais-synttärit ja pukukilpailu. Arvotaan voittaja ja loput saa lohdutuspalkinnon. Aina jotain karkkia, voittaja saa isomman ja muut pienemmän. Näin vieraat saa sen "pakollisen" lahjansa, mutta ansaittuna.
Ennen ei ollut mitään lahjapusseja ja kaikilla oli kivaa 👍 Synttärisankari sai usein lahjaksi Aku Ankka taskukirjan ja karkkipussin ja vierailla oli hauskaa koska täytekakku oli harvinaista herkkua ja yleensä leikittiin tai pelattiin jotain isolla porukalla 😁
M32
Nykyajan penskat on opetettu siihen, että synttärisankari saa olla kiitollinen ja nöyrä, jos ylipäänsä joku vaivautuu tulemaan synttäreilleen. Siksi tuo homma on mennyt tuollaiseksi päättömäksi sirkukseksi, että se onkin syndesankari jonka pitää lahjoa vieraat, jotta nämä pysyisivät kavereina ja lähtisivät tyytyväisinä juhlista kotiinsa. Onneksi omat on jo isoja, ei ollut noin pimeää vouhotusta silloin.
Mun lapsuudessa ei koskaan annettu lahjapusseja, mistä ihmeen häistä oikein on kyse? Riitti kun vieraat saivat karkkia ja muuta hyvää. Mietihän jos lapsella lähemmäs 10 vierasta ja pitäisi jokaiselle joku lahja ostaa, aika iso summa voi tulla plus vielä tarjoamiset päälle.
Yhden kerran väkersin lahjapussit ja totesin homman kalliiksi sekä älyttömäksi. Nyt olen sanonut että lähtiessään saa ottaa halutessaan jäljelle jääneitä herkkuja mukaan sekä koristeena olleita ilmapalloja tms. Herkkuja varten sivupöydällä on ollut pieniä paperipusseja. Osa on ottanut karkkeja tai poppareita, osa ei. Ja sama meininki lapsen kaverisynttäreillä, karkkia saattaa tulla kotiin, yleensä kotiin tulee vain iloinen ja herkkuja täynnä oleva lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että synttärisankarille annetaan lahjoja, ei vieraille.
Kylläpä sinä olet vanhanaikainen! Koko av-palstan olemassaolon ajan on vieraita lahjottu. Se oli meidän dinosaurusten aikaa, kun vain päivänsankari sai lahjoja.
Nyt ovat lapsena lahjotut varttuneet häävierasikään ja
Jospa se tarra ja tikkari oli "kiitos" tyhmästä lahjasta jonka te annoitte synttärisankarille.