Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi saanut sinut tekemään (lisää) lapsia? Paremmat tuet? Paremmat miehet? Paremmat päiväkodit?

Vierailija
12.04.2019 |

Liian matala syntyvyys on ihan oikeasti suuri ongelma, koska veronmaksajat vähenee Suomessa mutta veroja kuluttavat ryhmät kasvaa. Siihen on kuitenkin syynsä miksi ihmiset ei enää tee lapsia tai tekee vain yhden. Mikä olisi saanut sinut tekemään sen yhden lapsen tai hänelle sisaruksia?

Omalla kohdalla esikoisen saaminen lykkääntyi myöhäiselle iälle ihan vain siitä syystä, että riittävän hyvää miestä ei löytynyt perheen perustamista varten. Löytyi viinaan meneviä, elämämkoululaisia, vastuuttomia lurjuksia, pettäjiä jne, mutta ei miestä, jota voisi kuvitella hyväksi isäksi. No onneksi lopulta löytyi, ja sain esikoisen 37-vuotiaana. Toista lasta en halua, koska työelämä ei jousta riittävästi ja päiväkodit on kamalia paikkoja. Minua ei tuet saisi tekemään lapsia eikä meidän elämä ole jostain tukisatasesta kiinni. Mutta jos saisin tehdä esim. 50 % työviikkoa kunnes lapsi / lapset on 8-vuotiaita ja toiseksi 50 % ajaksi saisin heidät oikeasti hyvään päiväkotiin, jossa on pienet ryhmät ja hyvät opettajat, niin se saisi minut lisääntymään.

Kommentit (201)

Vierailija
101/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmat tukiverkot ja jos kaksi ekaa lasta olisi olleet vähän halpompia ja paremmin nukkuvia tapauksia. Eli syynä on oma jaksaminen siihen miksi lisää lapsia ei tule.

Vierailija
102/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Ja olen todella kyllästynyt tähän hysteeriseen syntyvyysvouhotukseen. Maailman väestönkasvu ylipäätään on taittumassa, mikä on todella hyvä. Ei ole realismia odottaa, että kaikista paikoista juuri Suomessa väestö kasvaa ikuisesti syntyvyyden avulla. Jos järjestelmä ei tätä kestä, niin järjestelmää pitää muuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että mies olisi raskaana, synnyttäisi, imettäisi ja valvoisi.

Itse teen tuon kaiken kerran. Se saa riittää.

Vierailija
104/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli kirjoitti:

Eli tämänkin mukaan minun pitäisi vain olla parempi, saadakseni lapsia joita haluan.

175/73/19 27v komeaksi luokiteltu, teatteria harrastava, itsestään huolta pitävä ja sujteellisen hyvin toimeentuleva rakennus yrittäjä, joka lukee paljon ja kirjoittaa runoja.

No viimeistään 40 vuotiaana haen itselleni kumppanin aasiasta, joka niitä lapsia kanssani ainakin esittää haluavansa

Tässä on enemmän puhuttu siitä, onko mies hyvä (potentiaalinen) isä. Nuo sun luetttelemat ominaisuudet ovat aika tyhjän kanssa sen suhteen, paitsi tuo että luet paljon, jos se johtaa siihen että luet myös lapsillesi paljon.

Vierailija
105/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmat tuet tai verohelpotukset sekä varmuus siitä että saan palata äitiysloman jälkeen työhöni ilman pelkoa pian tapahtuvasta irtisanomisesta "tuotannollisista ja taloudellisista syistä"

Vierailija
106/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomen tuilla ja palveluilla ei halua yrittää lasta, niin ei vaan oikeasti halua sitä lasta kovin palavasti.

Oikeasti lapsia haluavat ihmiset hankkivat niitä jopa sellaisissa yhteiskunnissa kuin vaikka Chile, joissa vanhemmat maksavat kokonaan omasta pussistaan:

- raskaudesta koituvat lääkärinkulut, kuten raskauden seurannan (itseasiassa jokainen hedelmällisessä iässä oleva nainen on töihin mennessään pakotettu ottamaan yksityinen terveysvakuutus, joka on miesten vakuutuksia kalliimpi, koska on riskinä, että nainen tulee raskaaksi. Ei auta, vaikka et seurustelisi/olisi naimisissa/haluaisi lapsia.)

- mahdolliset hedelmöityshoidot (ei kuulu terveysvakuutukseen eikä tarjota julkisena palveluna)

- synnytyksen/keisarinleikkauksen

- kaikki lapsen tarvikkeet (ei äitiyspakkauksia)

- lapsen peruselämisen (ei lapsilisiä)

- lapsen lääkärikulut

- lapsen hoitamisen kotona tai päiväkodissa (ei pitkiä äitiys/isyyslomia, kotihoidontukia tai verovaroin kustannettua varhaiskasvatusta. Korkeakoulutetun ja taloudellisesti keskiluokkaisen ystäväni lapsi meni 6 kk ikäisenä päivähoitoon, koska äidin oli palattava töihin. Vähemmän tienaavan isän kotiin jääminen olisi ollut täysin absurdi ajatus, koska "tasa-arvohömppää" ei harrasteta. Kuten ehkä jo tuolla sairasvakuutusosastolla kävi ilmi.)

- lapsen koulutuksen peruskoulusta lähtien (jos haluaa, että lapsi oikeasti saa koulutusta, jolla pääsee esim. yliopistoon)

ja niin edelleen. Kaikki tämä toki vielä tilanteessa, jossa työttömyysturva = omat säästösi (tosin jos tulet yllättäen laittomasti irtisanotuksi, saatat saada korvaukseksi esim. kuukauden palkan).

Chile on muuten yksi maailman tarkimmin Milton Friedmanin ja hänen seuraajiensa talouspolitiikkaa kokeillut valtio. Äänestäkää ihmeessä oikeastoa, jos haluatte saman menon tännekin...

Vierailija
107/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta tein ja hyvä näin, ehkä neljäskin olisi vielä mennyt. Tein näin monta koska vanhempani olivat kaukaa viisaita ja olivat laittaneet minulle ja veljelleni lapsena osakesalkut kasvamaan omilla tuotoillaan ja ehdin sitä vähän vielä kasvattaa palkkatuloillani ennen lapsia ja maksaa pitkän pätkän asuntoakin. Esikoisen tein 25 vuotiaana ja kaksi muuta 35 ja 37 vuotiaina. Lisäksi löysin mukavan samanhenkisen miehen , jonka kanssa ollaan lapsiperheenä asuttu ulkomaillakin. Jos olisi ihan tukien varassa pitänyt lapset tehdä koti-/työ-/päivähoito-oravanpyörään niin tuskin olisin tehnyt enempää kuin yhden. Oikeistolaisia ollaan niinkuin moni varmaan jo arvasikin tavoista ja kodin talousperinnöstä. 

Vierailija
108/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta. Nuorimman vauva - aikana tukiverkot kutistui olemattomiin, ja sitten tuli subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoitus. Nyt olemme oikeastaan miehen kanssa kaksistaan tämän kaiken keskellä.

Monien mielestä se on ihan oikein, että jokainen pärjätköön yksin. Mutta koskaan aikaisemmin historiassa perheet ei ole olleet näin yksin. Minua väsyttää meidän arki, oma yksinäisyyteni. Ja huolettaa meidän molempien puolesta, miehen ja minun.

Vierailija
109/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi minä.

Vierailija
110/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin jo ajat sitten, että niin kauan en lapsia tähän maahan tee, kun koulussa on pakkoruotsi. En kuitenkaan ole se, joka palstalla usein jankkaa asiasta. 

Vierailija
111/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmat unenlahjat.

Vierailija
112/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisimme kolmannen ja ehkä neljännenkin lapsen, mutta ei ole varaa yksityispuolen hedelmöityshoitoihin. Julkisella puolella hoitoja saa vain kahteen yhteiseen lapseen eli täytyy kai sitten erota ja tehdä uuden miehen kanssa se kolmas ja neljäs lapsi 🤔 Tai sitten vaan säästämme yksityispuolen hoitoihin, mutta ikäkin alkaa tulla kohta vastaan jos oiken kauan joutuu säästämään.

Eli vastaus kysymykseen, mikä saisi meidät tekemään lisää lapsia? Parempi tuki kelalta yksityisiin lapsettomuushoitoihin tai sitten pois tuo rajoitus kahdesta lapsesta julkisella puolella. Tai sitten parempi palkka, että olisi varaa yksityiseen nykyisellään.

Vierailija
113/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että olisin mies. Ei tarvitsisi tuhota omaa kroppaa hommassa ja kaikista olisi huikeaa, jos viitsisin olla lapseni kanssa. Jos perhe-elämä osoittautuisi liian rankaksi, voisin hyväksyttävästi erota vaimosta ja alkaa viikonloppuisäksi.

Tiedostan, että tämä kuulostaa satiirilta, mutta vaikka olen nainen niin mun halu saada lapsia on niin vähäinen, että se ehkä just ja just kattaisi ns. perinteisen isän roolin. Äidin rooliin se ei riitä motivaattoriksi.

Vierailija
114/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme kolme lasta, olisin halunnut neljännenkin - tai sanotaanko näin, että minulla ei olisi ollut mitään sitä vastaan, mutta appiukkoni sanoi, ettei hänen vatsansa kestä sitä raskausajan jännitystä :D

Jos hänellä ei olisi niin herkkä vatsa, niin olisimme ehkä yrittäneet vielä neljättäkin.

Vierailija
115/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei niitä saa suoraan 2-vuotiaina. Olisin jopa halunnut lisää lapsia, mutten olisi jaksanut yhtäkään vauva-aikaa enää.

Vierailija
116/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin 5, sain kaksi. Mies oli muuten ok, mutta osoittautui isänä laiskaksi ja itsetunto-ongelmaiseksi. Oli tilaisuus vaihtaa hänet toiseen, mutta typerän moralisoinnin vuoksi jätin vaihtamatta. Olisi pitänyt. Vaan jälkiviisaus on turhaa ja tyhmää.

Vierailija
117/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi paremmat voimavarat, omistusasunto ja todellista yhteisöllisyyttä, niin sitten voisi harkita. Raha yksin ei riittäisi. Lapsen saaminen päivähoitoon on tehty käytännössä mahdottomaksi autottomille ja työssä käyville.

Tulisin hulluksi 3+ lapsen kanssa kotona, vaikka olisin miten kellontarkkaan suunniteltu rutiinit. Raskausaika on kamalaa (pahoinvointi, tunnemaailman heittelyt, turvotukset, mahdolliset komplikaatiot), synnytys on kamalaa, pikkuvauva-aika on kamalaa (koliikki), loputon huoli lapsesta loppuiän... Vanhemmuuteen on ladattu hirveästi paineita ja odotuksia, vaikka niitä itse yrittäisi hilata alemmas. Jos lapsen isä ottaa vain rusinat pullasta, niin sekin kummasti laskee motivaatiota lasten hankintaan.

Ei kaikkia naisia ole suunniteltu suurperheen äideiksi ja ihan hyvä niin. Oman äitini voimavarat eivät riittäneet edes kahteen lapseen ja sitä hän itki aina ääneen meille lapsille.

Kuulostan ehkä kiittämättömältä niiden mielestä, joilla on ollut ongelmia lasten saamisessa, mutta oikeasti olen kiitollinen molemmista lapsistani ja rakastan heitä. Ei vaan enempää, kiitos. Kaikki osapuolet ovat onnellisempia tällä tavalla.

Vierailija
118/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hankkia lapsia, jos saisin olla isä, enkä äiti.

t. N25

Vierailija
119/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut saisi tekemään lapsia liukuhihnalta se, jos koko kulttuuri lastenteon ympärillä muuttuisi. Äiti unohtuu kodinkoneeksi taustalle ja on kaikkien silmätikkuna, kun isä porskuttaa lapsen loistavana vanhempana. En myöskään kestä sitä eriytymistä yhteiskunnasta ja määrittelyä lapsen kautta. Nyt olen vain äiti, en nainen joka on pienen lapsen vanhempi.

Toisekseen kaikilla on kiire painostaa minua töihin. Mihin töihin, koska teen nyt jo ihan täyttä työviikkoa joka koostuu ruoan kattamisesta pöytään neljä kertaa päivässä, pyykkäämisestä, siivoamisesta, lapsen harrastuksiin ja paikkoihin viemisestä ja kaverisuhteiden ylläpidosta. Mutta että vielä töihin. 

Millä keinoilla näihin asioihin saataisiin muutos?

Yleinen asenneilmapiirin muutos.

Vierailija
120/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi keho. Liitoskivut olivat molemmissa raskauksissa kovat jo ennen rv 20, että ei enää kiitos. Viimeinen raskauskuukausi oli kuin olisi vauvan pää ihan siinä "suulla" jo tulossa.

Koen myös, että vaikka ollaankin hyvin toimeentulevia, en halua enää säästellä ja karsia. Kahden lapsen kanssa voidaan ostaa ruokakaupasta mitä halutaan, uusia vaatteita koska halutaan jne. Eikä tartte itsekään ryysyissä kulkea, on varaa harrastaa, käydä hierojalla, kampaajalla jne. Voidaan myös tulevaisuudessa auttaa opiskelujen ajan tai vaikka maksaa opinnot ulkomailla. Miten lie olisikaan jos olisi kolme, neljä tai vaikka viisi lasta.