Voit esittää kätilölle kysymyksiä tässä.
Kommentit (20)
synnytyssalissa ei saa muuta ruokaa kuin mehukeittoa ja mehua?
Viimeksi olin synnytyssalissa klo 12-21.30 ja kun tuli nälkä niin muuta ei annettu. Syytä en muista.
Odotella aivan rauhassa ja mahdollisesti tehostaa supistuksia oksitosiinitipalla
klö
Odotella aivan rauhassa ja mahdollisesti tehostaa supistuksia oksitosiinitipalla
klö
Syy on se, että jos joutuu äkillisen toimenpiteeseen leikkaussaliin ja pitäisi nukuttaa(esim. hätäsektio tai istukan käsinirrotus), on vaara oksentaa ja vetää oks. keuhkoihin ja siitä seuraa omat ongelmansa. Siksi annetaan vaan nestemäistä, ohjeet taitaa olla anestesialääkäreiltä.
klö
Viime synnytyksestä on jäänyt kaivelemaan mieltä ponnistusvaihe. Se kesti vain 11 min, koska kätilö väkisin hoputti ponnistamaan ja vielä työnsi vauvaa ulos. Minulle tuli sitten repeämiä ja alapäähän joku pullistuma (verenpurkauma tms.). Vauva syntyi yhdellä ponnistuksella, eikä vähän kerrallaan, niin kuin käsittääkseni pitäisi syntyä. Vai onko niin?
Miksi on niin kamala kiire ponnistaa? Voisinko seuraavassa synnytyksessä edetä rauhallisemmin vai onko siitä jotain haittaa vauvalle?
Entäpä mikä on mielestäsi hyvä synnytysasento? Viimeksi ponnistin puoli-istuvassa asennossa ja mietin oliko tuo osasyy repeämiin?
Viime synnytyksestä on jäänyt kaivelemaan mieltä ponnistusvaihe. Se kesti vain 11 min, koska kätilö väkisin hoputti ponnistamaan ja vielä työnsi vauvaa ulos. Minulle tuli sitten repeämiä ja alapäähän joku pullistuma (verenpurkauma tms.). Vauva syntyi yhdellä ponnistuksella, eikä vähän kerrallaan, niin kuin käsittääkseni pitäisi syntyä. Vai onko niin?
Miksi on niin kamala kiire ponnistaa? Voisinko seuraavassa synnytyksessä edetä rauhallisemmin vai onko siitä jotain haittaa vauvalle?
Entäpä mikä on mielestäsi hyvä synnytysasento? Viimeksi ponnistin puoli-istuvassa asennossa ja mietin oliko tuo osasyy repeämiin?
Ponnistaminen on järkevintä tehdä tarpeen mukaan l. ponnistaa silloin kun siihen on tarve, jos k-suu on täysin auki ja pää jo sopivan matalalla.Nopeasti syntyessä äidin kudokset eivät ehdi aina hyvin mukautua ja repeämiä voi tulla riippuen kudostyypistä. Ponnistusasennolla ei ole suurta merkitystä repeämien syntyyn ja puoli-istuvassa usein sujuu parhaiten.
klö
synnytyssalissa ei saa muuta ruokaa kuin mehukeittoa ja mehua?
Viimeksi olin synnytyssalissa klo 12-21.30 ja kun tuli nälkä niin muuta ei annettu. Syytä en muista.
Harmi, et maininnut synnytyspelkoa kysymyksessäsi ja rehellisesti ja totuudenmukaisesti vastasin esittämääsi kysymykseen. Voit sitten aikanaan synnytyksessä hoitavan kätilön kanssa sopia toimintatavoista eri tilanteissa.
klö
että mulle taasen tehtiin just toisin päin.
Eli kun kätilö antoi luvan ponnistaa, niin minähän ponnistin, ja kätilö rupesi saman tien toppuuttelemaan, että ponnistele nyt ihan vähän kerrallaan ja hengittele. Vauva ei ollut laskeutunut ennen ponnistusvaihetta (kuten mulla aina käy), ja kätilö sanoi, että se tulee muuten liian rytinällä liian ylhäältä ja tulee niitä repeämiä.
Ponnistin kuten kätilö käski, vauva syntyi parissa minuutissa, ja itse säästyin kaikilta repeämiltä.
Ja miten niin? Musta ainakin tuntuu, että kätilöiden puolesta sujuu puoli-istuvassa parhaiten, ei suinkaan synnyttäjän.
Muutenkin ärsyttää, kun kätilöt ei kuuntele synnyttäjää, vaan yrittävät väkisin laittaa synnyttämään sellaisessa asennossa, missä synnyttäjä ei tunne oloaan hyväksi.
T: kyykyssä, jakkaralla ja puoli-istuvassa ponnistanut, joista puoli-istuva oli ihan perseestä, vaan joka kerta sitä on saanut tapella että saa jossain muussa asennossa synnyttää. Mitään lääketieteellistä estettä, edes kivunlievitystä ei ole ollut.
Mutta ilmeisesti mitään ihmeempiä toimintatapoja tuossa tilanteessa ei oikeasti ole, koska sinäkään et niistä kertonut.
Harmi, et maininnut synnytyspelkoa kysymyksessäsi ja rehellisesti ja totuudenmukaisesti vastasin esittämääsi kysymykseen. Voit sitten aikanaan synnytyksessä hoitavan kätilön kanssa sopia toimintatavoista eri tilanteissa.
klö
kun sain ponnistaa seisaaltaan. Aiemmat synnytyksen on pitänyt ponnistaa puoli-istuvassa asennossa, mikä ei tosiaan ole mikään hyvä asento synnyttäjälle.
tuolla ylhäällä oikealla. Niitä on varmaan helpompi käyttää kuin noita ID:itä.
Luulisin tietäväni mistä puhun minäkin, useita satoja, ehkä toista tuhatta synnytystä hoitaneena. Konttausasennossa ja jakkaralla ponnistellen ei aina suju, poikkeuksiakin on, mutta kun käännytään puoli-istuvaan, usein syntyy heti seuraavalla supistuksella. Äitiä pyritään kyllä kuuntelemaan, mutta myös käyttäen omaa ammattitaitoamme ja tietämystämme.
klö
Yes, mutta viestin otsikoksi ei kelpaa niin lyhyt kuin viestin numero on. Siksi olen käyttänyt näitä ID:tä.
klö
vain ettet ehkä ollut huomannut niinkuin mulle kävi. On vaan hankala selata taaksepäin ja ettiä sitä ID numeroa kun haluaa tietää kenelle vastaus on.
jaksa kätilö sua uskoa tässä asiassa.
Kyllä mäkin huomasin synnytyksissäni, että puoli-istuvassa ponnistelu vaikka tunnin ajan on ihan normaalia, mutta auta armias jos ei esim. jakkaralla vauva synny suunnilleen minuutissa, niin johan ois aika siirtyä sinne puoli-istuvaan, vaikka äidillä ja vauvalla ois kaikki hyvin.
Ja samanlaisiakokemuksia on ties kuinka monella äidillä, jo ihan omassa tuttavapiirissäni.
Konttausasennossa ja jakkaralla ponnistellen ei aina suju, poikkeuksiakin on, mutta kun käännytään puoli-istuvaan, usein syntyy heti seuraavalla supistuksella. Äitiä pyritään kyllä kuuntelemaan, mutta myös käyttäen omaa ammattitaitoamme ja tietämystämme.
klö
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta kyllä työssämme karsiutuvat vuosien mittaan ne keinot ja tavat pois, jotka eivät ole toimivia ja hyviksi todettuja.
klö
Kun kuitenkin yksilöitä ollaan.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta kyllä työssämme karsiutuvat vuosien mittaan ne keinot ja tavat pois, jotka eivät ole toimivia ja hyviksi todettuja.
klö
kun kohdunsuu on täysin auki mutta ponnistamisen tarvetta ei tule?