Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko saada (vaatia) rahani takaisin?

Vierailija
11.04.2019 |

Tilanne on se, että ostin alle kuukausi sitten eräästä vaateliikkeestä vaatteen joka meni pilalle pesussa vaikka pesin ohjeiden mukaan (30 astetta, väärinpäin, ei huuhteluainetta). Tuote kuuluu kaupan vakiotuotteisiin ja siitä pystyy todentamaan että on kyseisen ketjun tuote. Jos ja kun teen reklamaation, onko ainoa vaihtoehto ottaa sama tuote vaihdossa vai voiko rahoja vaatia takaisin? En mielelläni ottaisi toista samaa tuotetta kerran laatu on tätä luokkaa.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuote meni pilalle pesussa, miten se muuttui?

Olin tosiaan pessyt farkut kuten minua ohjeistettiin; saman väristen vaatteiden kanssa (tummaa), väärinpäin, 30 astetta eikä huuhteluainetta. Kun farkut tulivat pesusta, oli niissä sellaisia ihmeellisiä vaaleita läikkiä, aivan kuin jotain jauhoa tms. Ei lähtenyt pyyhkimällä. Siitä, kun olen käyttänyt valkoisille pyykeille tarkoitettua pesuainetta on aikaa, joten syy ei voi olla siinäkään että kyseistä ainetta olisi jäänyt pesukoneeseen. Ap

Vierailija
22/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tosiaan pessyt farkut kuten minua ohjeistettiin; saman väristen vaatteiden kanssa (tummaa), väärinpäin, 30 astetta eikä huuhteluainetta. Kun farkut tulivat pesusta, oli niissä sellaisia ihmeellisiä vaaleita läikkiä, aivan kuin jotain jauhoa tms. Ei lähtenyt pyyhkimällä. Siitä, kun olen käyttänyt valkoisille pyykeille tarkoitettua pesuainetta on aikaa, joten syy ei voi olla siinäkään että kyseistä ainetta olisi jäänyt pesukoneeseen. Ap

Minullakin on joskus jäänyt vaaleita läikkiä, kun olen käyttänyt liikaa pesujauhoa ja kone on ollut liian täynnä. Huuhtele farkut oikeinpäin pesuvadissa, ilman pesuainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kerran H&M:stä housut, strech-kangasta, jossa oli samettimainen pinta. Pesin ohjeen mukaan, mutta kun aloin vetää kuivuneita housuja päälle, ne levisivät täysin käsiin. Siis kangas vain repeili joka kohdasta niin että rihmat vain jäivät riekaleiden väliin. Roudasin housut kauppaan, en muista oliko kuittia, mutta lukihan niissä että H&M. Ihmettelivät kovasti, kysyivät pesinkö ohjeen mukaan, sanoin pesseeni. Kysyivät haluanko samanlaiset tilalle, mutta ei tarvinnut edes vastata kun totesivat "no et varmaan..." ja antoivat rahat takaisin. 

Vierailija
24/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reklamoisin kyllä. En tiedä antavatko rahoja takaisin, mutta voit varmaan saada uuden/korvaavan tuotteen tilalle.

Vierailija
25/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin kaupan omasta politiikasta, että antavatko rahat takaisin vai tarjotaanko uutta tilalle tai lahjakorttina. Mitään lakia rahojen palautukseen ei ole jos olet kaupasta ostanut.

Vierailija
26/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtele farkut hyvin. Miten farkuista muka itsestään tulisi tuota jauhoa?!? Ei ainakaan minulla menisi kaupassa läpi ollenkaan ja en edes suostuisi puhumaan palautuksesta.

Vierailija
27/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta milläpä todistat, että olet pessyt sen tuotteen ohjeen mukaan? Niinpä, et millään.

Ketju ei anna itsestään kovin hyvää kuvaa, jos alkaa vänkäämään asiakkaalle vastaan ja kieltäytyy vaihtamasta tuotetta perustein "mistäs me tiedetään ootko pessyt ohjeiden mukaan". Jokainen fiksu myyjä tuossa tilanteessa tajuaa mukisematta vaihtaa tuotteen uuteen tai jopa antaa rahat takaisin ettei anna ketjulle huonoa mainetta. 

Kaupan ei tarvitse antaa rahaa, lahjakortti tai vastaava tuote riittää. Muutenhan porukka pitäisi kauppaa vaatekomeronaan.

Vierailija
28/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalkkijäämiä. Et todellakaan voi vaatia rahoja takaisin, jos koneessasi on säästöohjelma, jonka vuoksi pesutulos ei ole hyvä.

Vierailija
29/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta milläpä todistat, että olet pessyt sen tuotteen ohjeen mukaan? Niinpä, et millään.

Oletko oikeasti niin reppana, että annat kusettaa itseäsi joka välissä? Eihän sitä tietenkään tarvitse millään videotodisteilla todistaa, riittää ettei ole mitään erityistä syytä epäillä aloittajan noudattaneen normaalia huolellisuutta.

En ole. Mutta sen verran monta reklamaatiota olen elämäni aikana käsitellyt, että tiedän, etteivät myymälät ihan purematta niele, jos asiakas yrittää palauttaa pesussa huonoksi mennyttä vaatetta. Kyllä siinä vaaditaan jonkinmoista todistetta asiasta. Ei tietenkään videomateriaalia, mutta jollain tavalla se on oltava tuotteesta nähtävissä, että vika on tuotteessa, ei sen käsittelyssä. Katsos kun ne asiakkaatkin osaavat tehokkaasti k'settaa ja vaativat rahoja takaisin mitä mielikuvituksellisimmistä syistä. Ei liikekään voi ihan kaikkiin vaatimuksiin suostua. Jos suostuisi, joutuisi korvaamaan kaikki kotona huonoksi havaitut heräteostokset, kun asiakas pesisi ne väärällä ohjelmalla ja toisi sitten kauppaan palautuksena.

Vierailija
30/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on joskus jäänyt vaaleita läikkiä, kun olen käyttänyt liikaa pesujauhoa ja kone on ollut liian täynnä. Huuhtele farkut oikeinpäin pesuvadissa, ilman pesuainetta.

En usko että johtuu siitä, sillä pesuaine oli nestemäistä ja sitä oli hyvin  pieni tilkka vain. Voihan tuota toki silti kokeilla. Ap

Vierailija
31/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuittia ei tarvita viallisen tuotteen reklamaatioon.

Mutta periaatteessa se on kauppa joka määrittlee että miten hyvittää vahingon ja vaihtoehtoina on korjaaminen (ei taida onistua), kaupan purku ja ostohinnan palauttaminen tai uuteen tuotteeseen vaihtaminen.

Jos oletetaan että uusi tuote on yhtä huono, niin sitten voisi tulla kysymykseen kaupan purku tai vaihto vastaavaan parempilaaatuiseen tuotteeseen.

Valitettavasti kaupat ovat nykyisin melko nihkeitä reklamaatioiden hyvittämiseen.

Ensimmäisenä he pyrkivät välttmään vastuun sillä että heidän vapaaehtoisesti antama palautusoikeus edellyttää kuitta  tai että siitä on aika mennut jo umpeen tai tuotteen pitäisi olla käyttämätön tai sen  pitäisi olla alkuperäisessä myyntipakkauksessa jne.

Seuraavaksi he eivät muka ymmärrä että mitä ero on muka heidän myöntämällä palautusoikeudella ja viallisen tuotteen tapauksella.

Mutta jos ne huomaavat että kuluttaja tuntee oikeutensa, niin yleensä suostuvat asialliseen hyvitykseen.

Mutta on tapauksia, että eivät suostu, eivätkä myöskään noudata kuluttajaneuvonnan suositusta, vaan ainoa keino  hakea hyvitystä olisi mennä oikeuteen ja siihen kovin moni ei lähde muutaman kympin tai edes muutaman satasen vuoksi.

Onnea yritykseen.

Vierailija
32/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kallis tuo vaate oli ja mikä se oli?

Lähes 70 euron farkut, eli kyllä vtuttaa että ovat nyt jo käyttökelvottomat. Neuvoivat pesemään mahdollisimman harvoin minkä sinänsä ymmärrän, koska tuote kuluu pesussa. Tämä taisi olla toinen kerta kun pesin farkut oston jälkeen. Ap

Mahtaa tyhmää ketuttaa oma typeryys. Ihan itse vaatteesi olet pilannut.

Vierailija
33/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtele farkut hyvin. Miten farkuista muka itsestään tulisi tuota jauhoa?!? Ei ainakaan minulla menisi kaupassa läpi ollenkaan ja en edes suostuisi puhumaan palautuksesta.

Siis EI OLE jauhoa, ei lähde irti mutta lähin sana joka kuvaa sitä miltä tahrat näyttävät, on jauho. Sellaisia vaaleita läiskiä. Jos vaikka saisin huuhtomalla pois, on se hienoa että joka kerta kun farkut pesee on edessä sama operaatio alkaa jynssäämään siitä irti jotain läikkiä. Ei varmasti kuulu ihan niin mennä 70 farkkujen kanssa, vai? Ap

Vierailija
34/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju ei anna itsestään kovin hyvää kuvaa, jos alkaa vänkäämään asiakkaalle vastaan ja kieltäytyy vaihtamasta tuotetta perustein "mistäs me tiedetään ootko pessyt ohjeiden mukaan". Jokainen fiksu myyjä tuossa tilanteessa tajuaa mukisematta vaihtaa tuotteen uuteen tai jopa antaa rahat takaisin ettei anna ketjulle huonoa mainetta. 

Ei ole kovin fiksua suostua ihan jokaiseen asiakkaan vaatimukseen. En nyt tarkoita, että ap vaatisi turhan takia rahojaan takaisin, mutta myyjänä vuosia työskennelleenä on tullut nähtyä kaikenlaista. Aina ei vaan voi mukisematta antaa vaihtaa, vaan pitää olla näyttöä, että vika on nimenomaan tuotteessa eikä asiakkaan tuotteelle suorittamassa käsittelyssä.

Vierailija
35/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kallis tuo vaate oli ja mikä se oli?

Lähes 70 euron farkut, eli kyllä vtuttaa että ovat nyt jo käyttökelvottomat. Neuvoivat pesemään mahdollisimman harvoin minkä sinänsä ymmärrän, koska tuote kuluu pesussa. Tämä taisi olla toinen kerta kun pesin farkut oston jälkeen. Ap

Mahtaa tyhmää ketuttaa oma typeryys. Ihan itse vaatteesi olet pilannut.

Millä perusteella?

Vierailija
36/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että johtuu siitä, sillä pesuaine oli nestemäistä ja sitä oli hyvin  pieni tilkka vain. Voihan tuota toki silti kokeilla. Ap

Vaate on ollut sinulla käytössä monen monta kertaa ja olet pessytkin sen pari kertaa. Ihan turhaan yrität mennä kauppaan palauttamaan vanhoja lumppuja. Järki käteen ap!!

Vierailija
37/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit vaatia kaupan purkua tuotteen virheen takia. Kaupan on palautettava ostohinta. Jos eivät suostu, uhkaa että viet asian kuluttajariitalautakuntaan (ja jos eivät vieläkään suostu, niin myös tee niin).

Periaatteessa kauppa päättää miten se hyvittää virheen. Mutta vaateen ollessa kyseessä, sitä ei voi korjata ja uudessa tuotteessa on oletettavasti sama vika, joten kaupan purku on melkein ainoa oikea tapa hyvittää virhe. Mutta arvatenkin kauppa väittää että se pesty väärin ja todistustaakka jää kuluttajalle. Pitäisi varmaan ostaa toinen vaate ja pestä se jonku virallisen valvojan kanssa ja mitata pesulämpötilat yms. ja jos ohjeiden mukaisessa pesussa menee tuote taas pilalle, niin sitten näide dokumenttien kanssa vaatimaan rahat takaisin.

Vierailija
38/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin fiksua suostua ihan jokaiseen asiakkaan vaatimukseen. En nyt tarkoita, että ap vaatisi turhan takia rahojaan takaisin, mutta myyjänä vuosia työskennelleenä on tullut nähtyä kaikenlaista. Aina ei vaan voi mukisematta antaa vaihtaa, vaan pitää olla näyttöä, että vika on nimenomaan tuotteessa eikä asiakkaan tuotteelle suorittamassa käsittelyssä.

Ei varmasti, mutta jos asiakas on asiallinen, selittää asiansa huolella eikä tuotteesta voida todistaa että asiakas on itse vian aiheuttanut, on se huonoa asiakaspalvelua alkaa syyttämään asiakasta ilman todisteita. Silloin on parempi mukisematta vaihtaa tuote uuteen. 

Vierailija
39/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaupan pitää hyvittää sinulle se, että et ole puhdistanut pesukonetta?

Vierailija
40/95 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis EI OLE jauhoa, ei lähde irti mutta lähin sana joka kuvaa sitä miltä tahrat näyttävät, on jauho. Sellaisia vaaleita läiskiä. Jos vaikka saisin huuhtomalla pois, on se hienoa että joka kerta kun farkut pesee on edessä sama operaatio alkaa jynssäämään siitä irti jotain läikkiä. Ei varmasti kuulu ihan niin mennä 70 farkkujen kanssa, vai? Ap

Missäs olet housujesi kanssa rymynnyt ja mitä aineita olet niille pudottanut? Mietipä sitä ja samoin myös niitä muita vaatteita, mitkä olivat samaan aikaan pesussa. Mitä taskuissa yms. on ollut. Älä tee itseäsi tyhmäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän