Voinko saada (vaatia) rahani takaisin?
Tilanne on se, että ostin alle kuukausi sitten eräästä vaateliikkeestä vaatteen joka meni pilalle pesussa vaikka pesin ohjeiden mukaan (30 astetta, väärinpäin, ei huuhteluainetta). Tuote kuuluu kaupan vakiotuotteisiin ja siitä pystyy todentamaan että on kyseisen ketjun tuote. Jos ja kun teen reklamaation, onko ainoa vaihtoehto ottaa sama tuote vaihdossa vai voiko rahoja vaatia takaisin? En mielelläni ottaisi toista samaa tuotetta kerran laatu on tätä luokkaa.
Kommentit (95)
Yleensä saa korvaavan tuotteen. Rahoja minusta ei ole pakko palauttaa.
Kyllä voit vaatia kaupan purkua tuotteen virheen takia. Kaupan on palautettava ostohinta. Jos eivät suostu, uhkaa että viet asian kuluttajariitalautakuntaan (ja jos eivät vieläkään suostu, niin myös tee niin).
Ja mitään kuittia et tarvitse, kunhan voit jotenkin todistaa, että ja milloin ostotapahtuma on tapahtunut. Esimerkiksi pankin tilitiedoilla, jos maksoit kortilla.
Eikö ne siellä liikkeessä tienneet, käskivät Vauva-palstalta kysymään?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä saa korvaavan tuotteen. Rahoja minusta ei ole pakko palauttaa.
Mikään laki ei siis ole tässä kuluttajan puolella, ettei voi vaatia rahoja takaisin vaikka tuote olisi ollut huonolaatuinen eikä halua vaihdossa toista takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne siellä liikkeessä tienneet, käskivät Vauva-palstalta kysymään?
Kysyn täältä ihan vain siksi, etteivät siellä yritä huijata. Ei olisi ensimmäinen kerta kun minä sinisilmäisenä uskon kaiken mitä minulle sanotaan, kun en paremmin tiennyt. Ap
Tarjoavat luultavasti samaa tuotetta tai lahjakorttia. Pysy tiukkana, huono laatu on huono laatu! Kyllä vaatteiden kuuluu pesua kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä saa korvaavan tuotteen. Rahoja minusta ei ole pakko palauttaa.
Mikään laki ei siis ole tässä kuluttajan puolella, ettei voi vaatia rahoja takaisin vaikka tuote olisi ollut huonolaatuinen eikä halua vaihdossa toista takaisin?
Voit kyllä vaatia rahoja takaisin, ja myyjän on tähän suostuttava. Ostajan puolella on tässä ihan kauppalaki (kaupan purku tavaran olennaisen virheen perusteella).
Mutta milläpä todistat, että olet pessyt sen tuotteen ohjeen mukaan? Niinpä, et millään.
Ainahan sitä vaatia voi. Eri asia onko siitä mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta milläpä todistat, että olet pessyt sen tuotteen ohjeen mukaan? Niinpä, et millään.
Oletko oikeasti niin reppana, että annat kusettaa itseäsi joka välissä? Eihän sitä tietenkään tarvitse millään videotodisteilla todistaa, riittää ettei ole mitään erityistä syytä epäillä aloittajan noudattaneen normaalia huolellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta milläpä todistat, että olet pessyt sen tuotteen ohjeen mukaan? Niinpä, et millään.
No eiköhän siitä tuotteesta nää, onko vika ns. itse aiheutettu tai luonnollista kulumaa vai jokin muu vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta milläpä todistat, että olet pessyt sen tuotteen ohjeen mukaan? Niinpä, et millään.
Oletko oikeasti niin reppana, että annat kusettaa itseäsi joka välissä? Eihän sitä tietenkään tarvitse millään videotodisteilla todistaa, riittää ettei ole mitään erityistä syytä epäillä aloittajan noudattaneen normaalia huolellisuutta.
No ei nyt varmaan ole tarpeen alkaa nimittelemään ketään kuitenkaan. En ole reppana mutta esimerkiksi tässä asiassa kokematon ja monesti asiasta tietämätöntä ihmistä on helppo kusettaa, ei kai tule yllätyksenä. Sepä siinä onkin, kun en tahallani anna kenenkään kusettaa, mutta jos en paremmin tiedä niin en voi myöskään olla varma kusetetaanko minua vai puhuvatko totta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta milläpä todistat, että olet pessyt sen tuotteen ohjeen mukaan? Niinpä, et millään.
Ketju ei anna itsestään kovin hyvää kuvaa, jos alkaa vänkäämään asiakkaalle vastaan ja kieltäytyy vaihtamasta tuotetta perustein "mistäs me tiedetään ootko pessyt ohjeiden mukaan". Jokainen fiksu myyjä tuossa tilanteessa tajuaa mukisematta vaihtaa tuotteen uuteen tai jopa antaa rahat takaisin ettei anna ketjulle huonoa mainetta.
Miten tuote meni pilalle pesussa, miten se muuttui?
Et saa mitään. Minäkään en maksaisi pesussa pilattuja vaatteita.
Myyjän ei ole pakko korvata mitään!
Kuinka kallis tuo vaate oli ja mikä se oli?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kallis tuo vaate oli ja mikä se oli?
Lähes 70 euron farkut, eli kyllä vtuttaa että ovat nyt jo käyttökelvottomat. Neuvoivat pesemään mahdollisimman harvoin minkä sinänsä ymmärrän, koska tuote kuluu pesussa. Tämä taisi olla toinen kerta kun pesin farkut oston jälkeen. Ap
Kuittia ei tosiaan ole enää tallella, mutta sen verran netistä selvisi että reklamaation tekemiseen sitä ei välttämättä tarvita. Ensimmäinen kerta tämä, kun joudun vaatteesta reklamaation tekemään joten olen vähän tietämätön. Ap