Faktantarkastajat löysivät virheen väitteestä: "Tähän maahan ja maailmaan synnytään vain tytöiksi ja pojiksi. Se on biologinen tosiasia."
Voi luoja, mitä säälittävää saivartelua!
"Tuomio: Lapsen syntyessä hänen sukupuolensa tavallisesti määritetään jo synnytyssairaalassa. Tieto sukupuolesta lähetetään väestörekisteriin.
Mutta on myös lapsia, joista ei heidän syntyessään voida sanoa, ovatko he tyttöja tai poikia. Näiden lasten sukupuolen määrittelee yleensä myöhemmin lääkäri.
Oikeusministeriön selvitys(siirryt toiseen palveluun) kertoo, että jopa 1/200 ihmisestä syntyy kehoon, jossa vaikkapa geenit, hormonit ja sukupuolielimet eivät noudata niitä kriteereitä, joilla yleensä määritellään ihmisen olevan mies tai nainen.
Setan arvion mukaan intersukupuolisia ihmisiä on 0,5 prosenttia väestöstä.
Kristillisdemokrraattien puheenjohtaja Sari Essayah myönsi translakikeskustelussa Ylen tv-vaalitentissä 19.3., että on olemassa myös intersukupuolisia ihmisiä.
Väite siitä, että ihminen syntyy ainoastaan joko tytöksi tai pojaksi on väärä." (YLE)
Kommentit (230)
Itse tiedän kyllä sen, että olen biologisesti nainen ja tulen aina olemaan. Silti haluaisin olla mies, mutta vaikka sellainen minusta "tehtäisiin" niin olisin silti biologisesti nainen. En silti ryhdy mihinkään prosessiin, mutta ajatuksen tasolla tiedän mitä tunnen ja varmaan koskaan nämä ajatukset eivät muutu. Muutenkin olen ehkä vähän sellainen sukupuoleton ihminen, joka ei halua korostaa mitään tiettyjä piirteitä kummastakaan sukupuolesta ja senkin takia on välillä vaikeaa ajatella samoin kuin muut ja ylipäätään aina sopia porukkaan. Silti tiedän kyllä, että olen nainen jos halutaan pysyä totuudessa. Minuakin toisaalta ihmetyttää välillä se kuinka ihmisiä kiinnostaa toisten sukupuoli ja nämä asiat ylipäänsä. Jos joku kokee "toisen" sukupuolen oikeaksi ja haluaa korostaa sitä ja elää sen mukaan niin mitä se minua haittaa.
Maailmaan ja tähän maahankin syntyy joka vuosi useita vauvoja, jotka eivät ole tyttöjä tai poikia.
Vierailija kirjoitti:
Maailmaan ja tähän maahankin syntyy joka vuosi useita vauvoja, jotka eivät ole tyttöjä tai poikia.
Kyllä ne jompiakumpia ovat vaikka onkin epämuodostumia. Kuten joku osuvasti sanoi, jos on synnynnäisesti epämuodostunut tai puuttuva raaja tai raajoja niin ei se ole uusi ihmislaji silti. Vai onko vaikka down-syndroomaiset jotain muuta kuin ihmisiä?
Katon housuihini ja mulla on muna siellä. Olen mies. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perusteelliset tutkimukset on tehty, moniammatillinen hoitotiimi (lastenendokrinologi, lastenkirurgi, geneetikko ja tarvittaessa psykologi) käy läpi tulokset perheen kanssa, esittelee hoitovaihtoehdot ja perustelee suosituksensa lapsen sukupuolen valinnasta. Valintapäätös tehdään sitten yhdessä vanhempien kanssa.
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2011/2/duo99299
Sukupuolta ei siis aina saada selville vaan se valitaan. Valinta ei aina ole oikea.Tässäkin artikkelissa tuli hienosti esille lääketieteen näkökulma: kaikkien sukupuoli ei ole selvitettävissä, vaikka sitä yritettäisiinkin selvittää. Silloin tehdään pelkkä arvio sukupuolesta, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole.
Entäs jos kaikille annetaan vain oikeus valita sukupuolensa/-sattomuutensa ihan vain oman kokemuksensa perusteella?
Mitä siinä hävittäisiin?
Pidä tämä mielessä kun tulen uimahallissa naisten puolelle sanomaan.
Olen se joka pitää huolen ettei saunaan tulla uikkarit päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai faktantarkistaja olisi sitten ollut tyytyväisempi jos Essayah olisi sanonut että tähän maailman synnytään tytöiksi, pojiksi ja kehityshäiriöisiksi.
Ovatko kaikki keskiarvosta poikkeavat piirteet kehityshäiriöitä?
Mielenkiintoinen ajatus.
Itseasiassa kyllä, varsinkin anatomian ollessa kyseessä.
Se on ihmisten päätös, että kutsutaan joitakin piirteitä kehityshäiriöiksi.
Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna siniset silmätkin ovat sitten kehityshäiriö, niitä on niin harvoilla.
Siniset silmät eivät ole kehityshäiriö vaan muisto neandertalilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen syntyy tytöksi tai pojaksi. Ei mikään kehityshäiriö tai vamma ole sukupuoli.
Kuka pösilö ton roskan kirjoitti ja miksi.
No syntyykö intersukupuolinen tytöksi vai pojaksi?
Kyllä lääkäri sen lopulta selvittää, vaikka vauvan alapää olisi hot dogi.
Pointtihan on siinä, että ei se muuta normaalia sukupuolten määrää, vaikka syntyy epämuodostunut vauva. Ei me kampurajaloilla syntyvienkään vuoksi määritetä, että ihminen on anatomialtaan kampurajalkainen. Se on poikkeavuus.
Ei se ole useinkaan selvittämistä, vaan päättämistä.
Ja alapäähän voi hyvin näyttää ihan selkeästi jommaltakummalta. Sitten vain jossakin vaiheessa selviää, että tuo pimpillisenä syntynyt ja normaalina tyttönä kasvatettu ja naiseksi itsensä tunteva ja naisen henkillötunnuksen omaava henkilö onkin kromosomistoltaan XY. Osaatkos selvittää, onko se nyt sitten mies vai nainen?
Tässä on esimerkki juuri tuollaisesta tapauksesta. Henkilä on kehittynyt ulkoisesti naiseksi ja ja hän itse ja muut pitävät häntä naisena, mutta osoittautuikin, että hänellä on XY-kromosomit.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/tanssija-laura-…
Vaikka sukupuolen määritys yleensä on yksinkertainen ja selvä tapaus, ei se kaikissa tapauksissa kuitenkaan ole sitä.
Laura Allonen itse sanoo tekstissä, että hänelle on sattunut mutaatio jossain kehitysvaiheessa. Hän ei itse sano itseään joksikin muuksi sukupuoleksi kuin tytöksi taikka pojaksi vaan kehityshäiriöksi. Hän on siis kehityshäiriöinen tyttö tai poika, miten vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen syntyy tytöksi tai pojaksi. Ei mikään kehityshäiriö tai vamma ole sukupuoli.
Trollololollol
Kaikki vähänkään järjissään olevat kyllä tietää että syntyy myös muita kun tyttöjä ja poikia,ja tämä on melko yleistä myös eläimillä että syntyy yksilöitä joiden sukupuolta ei voi määrittää.
Mutta, kuten jo useaan kertaan todettua, ne eivät ole omia sukupuoliaan vaan kehityshäiriöitä eli vammaisuuksia.
Sitähän tässä ei kysytty vaan sitä syntyvätkö KAIKKI ihmiset joko tytöiksi tai pojiksi.
Ja vätettä alettiin perustella Setan korvienvälipropagandalla. Ihan itsepä sen asian siihen vetivät.
Jos sä yhdistät kaksi täysin eri hedelmää, tuleeko niistä automaattisesti uus hedelmälaji? Ei tule. Sulla on silloin kaksi hedelmää, muilla yksi.
Nykyaikana identiteetti on alkanut määrittää biologisia faktoja. Biologinen fakta on että sukupuolta ei voida aina varmistaa syntymässä, mutta se ei tarkoita että tämä syntynyt lapsi olisi jotakin uutta "lajia" tai että joku olisi kehittänyt uuden sukupuolen.
Toivon että jatkossa alettaisiin puhumaan näistä asioista identiteettikysymyksinä, koska niitä ne ovat. Sukupuolikokemus on kokemusmaailman asia.
Mielenkiintoista seurata, mihin tämä keskustelu kehittyy tulevaisuudessa. Uskon, että se selkiytyy ja ihmiset alkavat vetää rajan paremmin näille identiteettikysymysten ja biologisten kysymysten välille. Tällä hetkellä tässä koko keskustelussa ei ole mitään järkeä.
Itse en ymmärrä miksi sukupuolelle annetaan niin suuri identiteettimerkitys. Ja miten voi "tietää" olevansa toista sukupuolta, jos ei koskaan ole ollut se? Joskus tuntuu että esim draq queenit tai naiseksi pukeutuvat ovat saaneet vaikutteita stereotypioista. Sekö on sitä oikeaa naiseutta? Mä olen nainen, mutta en pukeudu sukkahousuihin ja mekkoihin, en lähes koskaan meikkaa, en sheivaa enkä ole kovin naisellinen.. mulle naiseus on kyl jotain ihan muuta kuin meikkejä, sukkahousuja ja heleää ääntä. Oikeastaan en pysty määrittämään mitä naiseus minulle on muuten kuin biologian kautta, koska en näe suurta eroa miesten ja naisten välillä? Minulle naisena oleminen tarkoittaa kirjaimellisesti biologisia ominaisuuksia eli menkkoja, raskauspelkoa ja mitkä sukuelimet on... joten mun on hyvin vaikea ymmärtää näitä jotka kokee olevansa vastakkaista sukupuolta koska mulle sukupuoli ja identiteetti on ollut aina erikseen enkä voi ymmärtää että sukupuoli ois jollekin muutakin kuin se biologinen puoli. Mulle olis ihan sama kummaksi olisin syntynyt, eläisin sen mukaan. Saiko kukaan kiinni, mitä yritin sanoa? :D
Tämä erikoisylitarkastaja löysi nyt sellaisen virheen että aatteentarkastajien ei pitäisi kutsua itseään faktantarkastajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä yhdistät kaksi täysin eri hedelmää, tuleeko niistä automaattisesti uus hedelmälaji? Ei tule. Sulla on silloin kaksi hedelmää, muilla yksi.
Nykyaikana identiteetti on alkanut määrittää biologisia faktoja. Biologinen fakta on että sukupuolta ei voida aina varmistaa syntymässä, mutta se ei tarkoita että tämä syntynyt lapsi olisi jotakin uutta "lajia" tai että joku olisi kehittänyt uuden sukupuolen.
Toivon että jatkossa alettaisiin puhumaan näistä asioista identiteettikysymyksinä, koska niitä ne ovat. Sukupuolikokemus on kokemusmaailman asia.
Mielenkiintoista seurata, mihin tämä keskustelu kehittyy tulevaisuudessa. Uskon, että se selkiytyy ja ihmiset alkavat vetää rajan paremmin näille identiteettikysymysten ja biologisten kysymysten välille. Tällä hetkellä tässä koko keskustelussa ei ole mitään järkeä.
Itse en ymmärrä miksi sukupuolelle annetaan niin suuri identiteettimerkitys. Ja miten voi "tietää" olevansa toista sukupuolta, jos ei koskaan ole ollut se? Joskus tuntuu että esim draq queenit tai naiseksi pukeutuvat ovat saaneet vaikutteita stereotypioista. Sekö on sitä oikeaa naiseutta? Mä olen nainen, mutta en pukeudu sukkahousuihin ja mekkoihin, en lähes koskaan meikkaa, en sheivaa enkä ole kovin naisellinen.. mulle naiseus on kyl jotain ihan muuta kuin meikkejä, sukkahousuja ja heleää ääntä. Oikeastaan en pysty määrittämään mitä naiseus minulle on muuten kuin biologian kautta, koska en näe suurta eroa miesten ja naisten välillä? Minulle naisena oleminen tarkoittaa kirjaimellisesti biologisia ominaisuuksia eli menkkoja, raskauspelkoa ja mitkä sukuelimet on... joten mun on hyvin vaikea ymmärtää näitä jotka kokee olevansa vastakkaista sukupuolta koska mulle sukupuoli ja identiteetti on ollut aina erikseen enkä voi ymmärtää että sukupuoli ois jollekin muutakin kuin se biologinen puoli. Mulle olis ihan sama kummaksi olisin syntynyt, eläisin sen mukaan. Saiko kukaan kiinni, mitä yritin sanoa? :D
Todellakin, mukavaa lukea välillä järkeviäkin mielipiteitä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on housuissasi muna, olet naaraspuolinen lintu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on housuissasi muna, olet naaraspuolinen lintu
ai kun olet nokkela, tuolle kelpaa nauraa vielä huomennakin leipäjonossa.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10577794
Yhtä yleistä kuin punahiuksisuus.
0,05-1,7 % koko maailman väestöstä. Niistä punatukkaisista aika moni tuntuu sijoittuvan tuonne Brittein saarille. Olenkin aina ajatellut, että ovat vähän outoja siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No syntyykö intersukupuolinen tytöksi vai pojaksi?
Kyllä lääkäri sen lopulta selvittää, vaikka vauvan alapää olisi hot dogi.
Pointtihan on siinä, että ei se muuta normaalia sukupuolten määrää, vaikka syntyy epämuodostunut vauva. Ei me kampurajaloilla syntyvienkään vuoksi määritetä, että ihminen on anatomialtaan kampurajalkainen. Se on poikkeavuus.
Ei se ole useinkaan selvittämistä, vaan päättämistä.
Ja alapäähän voi hyvin näyttää ihan selkeästi jommaltakummalta. Sitten vain jossakin vaiheessa selviää, että tuo pimpillisenä syntynyt ja normaalina tyttönä kasvatettu ja naiseksi itsensä tunteva ja naisen henkillötunnuksen omaava henkilö onkin kromosomistoltaan XY. Osaatkos selvittää, onko se nyt sitten mies vai nainen?
Tässä on esimerkki juuri tuollaisesta tapauksesta. Henkilä on kehittynyt ulkoisesti naiseksi ja ja hän itse ja muut pitävät häntä naisena, mutta osoittautuikin, että hänellä on XY-kromosomit.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/tanssija-laura-…
Vaikka sukupuolen määritys yleensä on yksinkertainen ja selvä tapaus, ei se kaikissa tapauksissa kuitenkaan ole sitä.
Laura Allonen itse sanoo tekstissä, että hänelle on sattunut mutaatio jossain kehitysvaiheessa. Hän ei itse sano itseään joksikin muuksi sukupuoleksi kuin tytöksi taikka pojaksi vaan kehityshäiriöksi. Hän on siis kehityshäiriöinen tyttö tai poika, miten vain.
Laura Allonen tuntee olevansa nainen ja on sitä, vaikka kromosomien perusteella on mies. Tämähän juuri on ihanne, että jo lapsena huomattu intersukupuolinen itse kertoo aikanaa mikä on. Sukupuoli kun on siellä pään sisällä.
Synnytään tytöiksi t a i pojiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10577794
Yhtä yleistä kuin punahiuksisuus.
0,05-1,7 % koko maailman väestöstä. Niistä punatukkaisista aika moni tuntuu sijoittuvan tuonne Brittein saarille. Olenkin aina ajatellut, että ovat vähän outoja siellä.
Suhteellisesti eniten punapäitä on udmurteissa.
Minulla on miehen sukupuolielimet ja syntyessäni minut määritettiin pojaksi. Nykyään pukeudun miehen vaatteisiin, käyn miesten vessoissa julkisilla paikoilla, ihmiset käyttävät minusta puhuessaan minulle annettua miehen nimeä jne. Kuitenkin muutama vuosi sitten huomasin, että ei se asia olekaan ihan niin yksinkertainen ja siitä lähtien olen käynyt läpi jonkinlaista identiteettikriisiä sen suhteen, että olenko minä sitten nainen, mies, sukupuoleton vai mikä. Ehkä tämä joidenkin mielestä on jonkinlainen psyykkinen häiriö enkä minä kiellä, etteikö se sitä olisi, koska minulla on muutenkin psyykkisiä ongelmia, mutta ehkä muutaman vuoden päästä kun tiedän, että mikä olen, niin minä saatan kulkea ulkonakin pukeutuneena joihinkin naisten vaatteisiin tai ainakin kotona käytän niitä. Ehkä silloin en salaa että olen vaikka sukupuoleton tai että olen nainen, jolla on penis ja miehen nimi. Vanhempieni minulle antamasta etunimestä en halua luopua, koska se on osa minua ja olen saanut sen eräänlaisena perintönä minua ennen eläneeltä suvun mieheltä.
Uusimpien tutkimuksien mukaan sukupuoli ei ole aivoissa. Muunsukupuolisilla ja transsukupuolisilla vaikuttaa kuitenkin olevan vahva kokemus fysiologisen/anatomisen sukupuolensa vääryydestä tai siitä, että jalkovälissä on väärät vehkeet. Jos en voi vedota anatomiaan, fysiologisiin seikkoihin, sukupuolen primäärisiin ja sekundäärisiin ominaisuuksiin, koska on olemassa peniksellisiä naisia ja vaginallisia miehiä, en siinä tapauksessa tiedä mitä sukupuolta olen. Ei minulla ole anatomisista ja fysiologisista seikoista erillistä tunnetta, joka kertoo itselleni, että mitä sukupuolta olen. Jos huomenna heräisin vastakkaisen sukupuolen edustajana, se ei haittaisi minua sen jälkeen kun selviäisin kyseisen yliluonnollisen tapahtuman aiheuttamasta hämmenyksestä.
Minulla ei siis ole pakottavaa tarvetta olla biologisen sukupuoleni edustaja, koska koen, että niin miehenä kuin naisena olemisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tietenkään, oli minulla tarvetta tai ei, en voi biologista sukupuoltani vaihtaa. Kuukautiset, synnytyksen kivut ja jälkivaikutukset, jos siis päättää lapsia tehdä, kaikenmaailman vuodot ja tulehdukset, rintavarustuksen koon arvioinnin kohteena oleminen, suurempi todennäköisyys tulla raiskatuksi, huonommat mahdollisuudet pistää fyysisesti miestä vastaan, jos ei ole apuvälineitä ja on pienikokoisempi, naisia kohtaan olevat ulkonäköpaineet- ja odotukset ym. ovat inhottavia asioita ja miehenä maskuliinisuusroolien pakotus / miehisyyspaineet, asevelvollisuus Suomessa, painostus lihaksikkaaseen isoon kroppaan, suurempi todennäköisyys tulla tapetuksi tai pahoinpidellyksi toisen miehen toimesta (miesten rikostilastot), suurempi riski tulla vastentahtoisesti vanhemmaksi ja joutua elatusmaksujen maksajaksi kun ehkäisy pettää, rajoitetumpi skaala ilmaista itseä esim. pukeutumisen ja ulkonäön koristamisen kautta ilman, että joutuu silmätikuksi ja pilkan kohteeksi, pahempi hien/kropanhaju, peniksen koon ja erektion kestävyyden murehtiminen sekä ylipäätänsä se, että vehkeet roikkuu haarovälissä missä ne hautuu housujen sisällä ym. inhottavaa.
Ei ole helppoa kummallakaan, mutta toisaalta jotkut eivät kärsi mistään noista edellä mainituista. Ymmärrän, että jos on esim. rakenteltaan hentoinen lyhyt mies, femiinisiä piirteitä, keskivertomiestä korkeampi ääni (homoääni) ja muutenkin kiinnostunut "naistenjutuista" niin sopeutuminen miesten keskuuteen on todella vaikeaa ilman, että joutuu pilkan kohteeksi. Silloin varmasti sukupuoliasiat alkaa mietityttämään ja riski sairastua masennus- ja ahdistushäiriöihin kasvaa. Jotenkin tuntuu kuitenkin, että maskuliininen nainen hyväksyttäisiin toisten naisten keskuudessa helpommin kuin feminiini mies miesten keskuudessa. Toisaalta ei voi yleistää, koska jotkut naiset pilkkaavat vähemmän naisellisia naisia. Ymmärrän sinänsä tarpeen juridiselle kolmannelle sukupuolelle, sillä tilanteet, joissa joutuu todistamaan sukupuolensa voivat olla kiusallisia niille, jotka eivät näytä stereotyyppisiltä binäärisen sukupuolijaottelun edustajilta. Mutta toisaalta se on surullista, että kaikki eivät tule hyväksytyksi sellaisina miehinä tai naisina kuin ovat.