Onko tämä työpaikkakiusaamista (pomon toimesta)?
Tausta: olen ollut vuoden 40h/vk töissä suunnittelutoimistossa avustavana suunnittelijana. Olen toimistoni ainoa nainen ja ulkomaalainen ja tiedän että edeltäjäni (myös nainen) erosi kolmen kuukauden jälkeen.
Toimistomme on aika pieni ja teemme projektityötä joka laskutetaan könttäsummien (ei tuntien) mukaan. Pomoni tekee projekteille alustavan tuntijaon josta näkyy vaikka että minulla on esim. 12 tuntia saada työ tehdyksi. Viime aikoina tuntien kyttäys on mielestäni riistäytynyt käsistä - minulla on vain kaksi projektia työn alla, joissa toista varten on laskettu 12 tuntia ja toiselle 40. Näiden deadlinet ovat viikkojen päästä, ja olen siis tosiaankin 40h/vk töissä.
Pomoni kysyy minua usein pitämään tuntimääräni kurissa, mutta ei kuitenkaan anna minulle enempää projekteja. Olen ratkaissut asian niin että kirjoitan tuntilistaan kaiken maailman hölynpöly "tietokoneen päivitystä" ja kirjaan kaikki kokoukset toisella koodilla, että projektien tuntimäärä näyttää pienemmältä paperilla. Teen oikeat työt sitten työajan jälkeen ja olen ollut toimistolla jopa yhteentoista asti illalla kirjoittamatta tunteja. Pomo kysyy koko ajan muutoksia projekteihin (mihin menee aikaa), ylimääräisiä dokumentteja (joista asiakas ei maksa tai joita asiakas ei kysy) ja muuta projektien etenemiselle yhdentekevää, ja oikea työaikani menee noihin.
Pähkinänkuoressa: en saa pomolta tarpeeksi projekteja täyttääkseni 40 tuntia viikossa, en saa tehdä tunteja projektien parissa joiden oikeasti pitäisi edistyä, pomo kysyy käyttämään työaikani turhuuksiin ja tämän takia teen oikeat työt työajan jälkeen tunneilla joita en kirjaa järjestelmään. Monena aamuna itken töihin mennessä tai sieltä tullessa, tai suunnittelen jattäytyväni auton alle että ei tarvitse menne toimistolle.
Onko tämä työpaikkakiusaamista vai olenko vain hankala, huono työntekijä? Yritän tehdä parhaani, kysyä palautetta ja työstää sen projekteihin mahdollisimman hyvin, mutta tuntuu että olen pomolle vain ongelmajätettä. Ainoa työni kriteeri näyttää olevan että teen niin vähän tunteja kuin mahdollista, mutta en voi sille mitään että minusta tulee 40 tuntia maksullista työntekijäaikaa viikossa.
Ymmärsin niin, että projekteihin meneviä työtunteja ei saa merkitä liikaa työajanseurantaan pomon mielestä.
Koska työaikaa on kuitenkin 40 h/viikko ja pomo antaa projektin ulkopuolisia tehtäviä ja projektit on kuitenkin tehtävä valmiiksi deadlineen, ap on päätynyt kikkailemaan työajanseurantaan tehtäviä tuntien täytteeksi, ja joutuu sitten tekemään ilmaiseksi ylitöinä niitä oikeita töitä.