Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä työpaikkakiusaamista (pomon toimesta)?

Vierailija
07.04.2019 |

Tausta: olen ollut vuoden 40h/vk töissä suunnittelutoimistossa avustavana suunnittelijana. Olen toimistoni ainoa nainen ja ulkomaalainen ja tiedän että edeltäjäni (myös nainen) erosi kolmen kuukauden jälkeen.

Toimistomme on aika pieni ja teemme projektityötä joka laskutetaan könttäsummien (ei tuntien) mukaan. Pomoni tekee projekteille alustavan tuntijaon josta näkyy vaikka että minulla on esim. 12 tuntia saada työ tehdyksi. Viime aikoina tuntien kyttäys on mielestäni riistäytynyt käsistä - minulla on vain kaksi projektia työn alla, joissa toista varten on laskettu 12 tuntia ja toiselle 40. Näiden deadlinet ovat viikkojen päästä, ja olen siis tosiaankin 40h/vk töissä.

Pomoni kysyy minua usein pitämään tuntimääräni kurissa, mutta ei kuitenkaan anna minulle enempää projekteja. Olen ratkaissut asian niin että kirjoitan tuntilistaan kaiken maailman hölynpöly "tietokoneen päivitystä" ja kirjaan kaikki kokoukset toisella koodilla, että projektien tuntimäärä näyttää pienemmältä paperilla. Teen oikeat työt sitten työajan jälkeen ja olen ollut toimistolla jopa yhteentoista asti illalla kirjoittamatta tunteja. Pomo kysyy koko ajan muutoksia projekteihin (mihin menee aikaa), ylimääräisiä dokumentteja (joista asiakas ei maksa tai joita asiakas ei kysy) ja muuta projektien etenemiselle yhdentekevää, ja oikea työaikani menee noihin.

Pähkinänkuoressa: en saa pomolta tarpeeksi projekteja täyttääkseni 40 tuntia viikossa, en saa tehdä tunteja projektien parissa joiden oikeasti pitäisi edistyä, pomo kysyy käyttämään työaikani turhuuksiin ja tämän takia teen oikeat työt työajan jälkeen tunneilla joita en kirjaa järjestelmään. Monena aamuna itken töihin mennessä tai sieltä tullessa, tai suunnittelen jattäytyväni auton alle että ei tarvitse menne toimistolle.

Onko tämä työpaikkakiusaamista vai olenko vain hankala, huono työntekijä? Yritän tehdä parhaani, kysyä palautetta ja työstää sen projekteihin mahdollisimman hyvin, mutta tuntuu että olen pomolle vain ongelmajätettä. Ainoa työni kriteeri näyttää olevan että teen niin vähän tunteja kuin mahdollista, mutta en voi sille mitään että minusta tulee 40 tuntia maksullista työntekijäaikaa viikossa.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on mielestäni selvästi ilmaissut, että pomo teettää hänellä päivät pitkät kaikenlaista hommaa , mitä asiakas ei ole tilannut.

Mä käsitin, että hän leikkii ja lusmuilee päivät pitkät ja tekee työnsä yöllä.

Vierailija
22/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin, että kun saat vakipaperit, voit tehdä töitä nopeasti tai hitaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa siis pomosi lisää projektiesi tuntien määrää turhuuksilla? Jos niihin tunteihin voi laittaa selityksen, niin kirjoitat, että torstai 8:00-12:00: Pomo Pomosen vaatiman dokumentin teko elämyskoneeseen.

Kiitos, olet ensimmäinen joka ymmärsi tilanteen! Voin laittaa tunteihin selityksen, ehkä pitäisikin alkaa kirjaamaan tuntejani tuolla tavalla. Todellakin projektit paisuvat sisäpuolella (työtunnit ja tuotteiden määrä) mutta maagisesti tämän pitäisi tapahtua alkuperäisten tuntien kehyksessä.

Toisessa projektissa pomo laittoi meidät tekemään loputtoman määrän eri tutkielmia, esitelmiä ja grafiikoita, vaikka asiakas maksoi teknisistä piirustuksista. Emme päässeet piirtämään oikeita piirustuksia kun piti jo lentää tekemään seuraavaa merkityksetöntä esitelmää jota kukaan ei katsonut viittä minuuttia pidempää. Projekti oli lopulta monta kymmentä tuhatta miinuksella ja kaikkia vitutti.

-ap

Vierailija
24/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, etkö ymmärrä että asiakkaalta laskutettava työaika ja oma työaika ovat kaksi eri asiaa. Mitä väliä sillä sinulle on, että esimiehesi haluaa sinun toteuttavan asioita, joita ei voi suoraan asiakkaalta laskuttaa? Hänen vastuullaanhan se on, ei sinun.

En ymmärrä mitä oikein haluat, mutta mikään ei ainakaan voi muuttua niin kauan kun et raportoi työajan käytöstäsi totuudenmukaisesti. Ja lopeta heti "salaa" omalla ajalla työskenteleminen. Mitä ihmettä luulet saavuttavasi sillä?

Vierailija
25/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et tee niitä oikeita töitä samaan aikaan työajalla, kun listaan merkitset tekeväsi jotain muuta? Mitä järkeä on päivällä olla tekemättä mitään?

Kuten jo sanoin: teen päivällä töitä ihan normaalisti, usein työaikani menee vain pomon kysymiin ylimääräisiin dokumentteihin ja tuloksiin joita ei ole mainittu projektikuvauksessa tai laskuteta asiakkaalta! Asiakas maksaa meille suunnitelmasta ja sen laadusta, mutta ei piirustuksista jotka päätämme itse tehdä kysymättä. Itse välitän työni laadusta ja haluan toimittaa sen mistä asiakas maksaa.

-ap

Siksi niille projekteille on varmaan varattu se deadline vasta viikkojen päähän, että ehtii tehdä myös kaiken oheissälän.

Vierailija
26/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pomo pomonen teetättää tuollaisia paskajuttuja?

Vierailija
27/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jotenkin ymmärtänyt tätä aloitusta yhtään. Mutta eniten pisti silmään, että miten juttuun liittyi se, että olet porukan ainoa nainen ja ulkomaalainen? Olivatko nämä värittämässä juttua, jotta ajattelisimme, että pomon toiminta liittyy jotenkin näihin tekijöihin? 

Vierailija
28/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et tee niitä oikeita töitä samaan aikaan työajalla, kun listaan merkitset tekeväsi jotain muuta? Mitä järkeä on päivällä olla tekemättä mitään?

Kuten jo sanoin: teen päivällä töitä ihan normaalisti, usein työaikani menee vain pomon kysymiin ylimääräisiin dokumentteihin ja tuloksiin joita ei ole mainittu projektikuvauksessa tai laskuteta asiakkaalta! Asiakas maksaa meille suunnitelmasta ja sen laadusta, mutta ei piirustuksista jotka päätämme itse tehdä kysymättä. Itse välitän työni laadusta ja haluan toimittaa sen mistä asiakas maksaa.

-ap

Niin? Firmalla on omat laskutuskäytäntönsä, sinä raportoit projektit sen mukaisesti. Se, mistä sinun palkkasi muodostuu, on eri asia. Sinulle maksetaan palkkaa myös siitä juoksevasta työstä, mutta asiakasta ei kuulu laskuttaa siitä. Mikä sinun ongelmasi tässä nyt oikeastaan on? Jos koet systeemin tyhmäksi tai haluaisit lisää vastuuta, keskustele pomon kanssa.

Perjantaina pomo kysyi että enkö voi tehdä tunteja toiselle projektille kuin sille minkä parissa työskentelin "ettei budjetti ole kohta 20k yli" mitä sen piti olla. Minulla ei ollut viime viikolla muita töitä kuin tuo yksi projekti, joten tietenkin työstin sitä eteenpäin. Hänen mielestään en olisi saanut työskennellä projektin parissa ettei tuntilistaan tule merkintöjä, mutta mitä muutakaan minun pitäisi tehdä töissä kuin töitä?

Kuukausipalkkani on vain 2300, joten mielestäni on typerää jo etukäteen syyllistää minua siitä että firman budjetit menevät yli laidan. 

-ap

Vierailija
29/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi kuulostaa siltä, että pomosi haluaa sun kirjaavan tunnit tilauksen mukaan eikä tehtyjen tuntien mukaan. Tuossa on nyt mennyt sekaisin palkan maksun peruste ja asiakkaan laskutus. Sitten on vielä nämä pomosi pyytämät extrat. Onko niitä tosiaan niin paljon, että et ehdi tekemään asiakastyötä työajalla? Mutta siis et tietenkään tee mitään ylitöitä, vaan teet työt työaikana ja sitten raporttiin kirjaat sopivasti miten mihinkin kului aikaa, jos ette muuten saa asiaa selvitettyä.

Vierailija
30/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Teet mitä pomo pyytää. Siitä saat palkan.

Vierailija
31/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä pitäisi myös olla jokin "projekti" -koodi muulle esimiehen määräämälle työlle. Eihän sitä voi asiakaskoodeille/projekteille laittaa. Eikö teillä ole taloushallinnon ammattilaista talossa, joka voisi neuvoa oikean kirjaustavan?

Vierailija
32/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jotenkin ymmärtänyt tätä aloitusta yhtään. Mutta eniten pisti silmään, että miten juttuun liittyi se, että olet porukan ainoa nainen ja ulkomaalainen? Olivatko nämä värittämässä juttua, jotta ajattelisimme, että pomon toiminta liittyy jotenkin näihin tekijöihin? 

Minäkään en tajunnut. Siis ap:n pomoko kieltää tekemästä töitä työajalla... vai?

Vierailija
33/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet typerys. Ota loparit.

Vierailija
34/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee omalla ajalla mitään. Merkkaa kuten yllä joku neuvoi työaikaasi myös pomon antamat ylimääräiset hommat. Kysy tarvittaessa onko tarkoitus et käytät päivästä x tuntia pomon antamiin hommiin ja x projekteihin, että kaikki tulee tehtyä. Sano ajoissa jos tarvitset lisäaikaa tai lisää projekteja, mutta älä vääristä resurssien tarvetta tekemällä kotona ja kirjaamalla ylimääräisiä hommia osaksi projektejasi. Esimiehesi tehtävä on järjestää niin, et saat kaikki annetulla työajalla tehtyä. Voisitte puhua siitä mikä on järkevää ajankäytön kannalta, että homma valmistuu. (Teet töitä joita asiakas ei ole tilannut ym.)

Luota omaan osaamiseen ja kerro jos on jotain, mitä et vielä hallitse kovin hyvin esim. Jokin ohjelmiston käyttö, joka vie aikaa, pyydä apua tai koulutusta tai töiden uudelleen jakoa. Jos pomosi ei ymmärrä mitä teet hän voi vaatia liikoja.

Vierailija
35/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, etkö ymmärrä että asiakkaalta laskutettava työaika ja oma työaika ovat kaksi eri asiaa. Mitä väliä sillä sinulle on, että esimiehesi haluaa sinun toteuttavan asioita, joita ei voi suoraan asiakkaalta laskuttaa? Hänen vastuullaanhan se on, ei sinun.

En ymmärrä mitä oikein haluat, mutta mikään ei ainakaan voi muuttua niin kauan kun et raportoi työajan käytöstäsi totuudenmukaisesti. Ja lopeta heti "salaa" omalla ajalla työskenteleminen. Mitä ihmettä luulet saavuttavasi sillä?

Päästiin asian ytimeen. Toki ymmärrän että asiakkaalta laskutettava aika on eri kuin minun oma työaikani. Pomo laittaa minut tekemään tarjousten/sopimusten ulkopuolisia työtehtäviä (joihin menee usein todella paljon aikaa!) ja vyöryttää tuntimäärien eron minun syykseni. Minulle on hyvin tarkasti alleviivattu miten paljon työstäni laskutetaan asiakkaalta, paljon maksan firmalle tunnissa ja miten (sisäiset) projektibudjetit menevät koko ajan yli koska teemme muka liikaa töitä. Mielestäni tätä vastuuta ei voi sysätä yhden JUNIOR-työntekijän harteille, ei ole minun vikani että tuotan kuluja 40 tuntia viikossa. Yksikään projekti tai yksittäinen raportti/tuote ei ole ikinä ollut myöhässä takiani ja työni jälki on ollut hyvää.

Omalla ajalla työskentelystä on kai tullut huono tapani. Joskus olen toimistolla ihan sen takia että tykkään kyseisestä projektista ja haluan työstää sitä pidemmälle, joskus pomo kysyy muutoksia klo 17:00 jo seuraavalle päivälle, joskus haluan että projekti tulee tehdyksi vähemmillä kirjatuilla tunneilla. En itsekään pidä tilanteesta. Yksi vanhempi suunnittelija toimistollamme on virallisesti 32 h/vko töissä mutta tekee täyttä työaikaa, joten en ole ainoa.

-ap

Vierailija
36/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulle ole kerrottu, että Suomessa on tapana maksaa ylitöistä? Sinun kuuluu tehdä normaalina työaikana ne projektitehtävät eikä mitään muuta. Miksi ihmeessä sinä kirjailet työajalle muita hommia?

Pomo ei ilmeisesti ole koskaan itse tehnyt niitä projektitöitä eikä siksi osaa arvioida niihin tarvittavaa työmäärää. Tai sitten te kaikki työntekijät olette niin nössöjä, että teette ne palkatta omalla ajalla.

Onko palkkanne siis suoriteperusteinen, eli maksetaan projektityöt erikseen? Tätä on jotenkin kauhean vaikea ymmärtää, että työntekijä ei tekisi työaikana oikeita töitä, joista asiakas maksaa vaan jotain "päivityksiä".

Tuntimäärien kurissa pitäminen tarkoittaa nimenomaan sitä, että et jää työajan jälkeen tekemään ylimääräistä työtä vaan teet työajalla sen työn, josta asiakas maksaa. Eihän sinulle voi antaa enempää oikeita työtehtäviä, kun et saa näitäkään kahta valmiiksi vaan tuperrat jotain tyhjänpäiväistä työajallasi. Jos omalla ajalla pitää tutustua materiaaleihin ym. niin silloin palkka on hyvä, ehkä jotain 40€/tunti, jos normaali palkka olisi 25€/tunti. Siksi esimerkiksi opettajien tuntipalkka on hyvä, kun se lasketaan vain opetusvelvollisuustunneille ja valmistelu tehdään omalla ajalla.

Vierailija
37/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon pitää tietää paljonko mihinkin menee aikaa oikeasti. Jos teet näkymätöntä työtä ilma pomon tietoa, niin tietysti hän luulee että työhön riitti varsinainen työaika. Hänellä ei välttämättä ole realistista kuvaa ajan riittävyydestä eikä tiedä miten suuria vaatii. Ja kierre vain jatkuu.

Tuohon ei olisi kannattanut ryhtyä. Jos nyt rupeat ilmoittamaan työt oikein ja teet työt vain työajalla (kuten olisi pitänyt alun perin tehdä), niin pomo saattaa ihmetellä yhtäkkistä työnteon "hidastumista". Eli vähän hankala tilanne.

Vierailija
38/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää alkaa tuollaiseen. Jo alussa olisi pitänyt sanoa, että x määrä tunteja menee jo asiaan y, jos halutaan myös asia z, tulee siihen menemään w määrä lisätunteja. Tottakai firma myy projektit alihinnalla saadakseen asiakkaita, jos työntekijät kantavat vastuun. Oikea asiantuntija osaa kuitenkin arvioida kuluvat Tunnit JA kommunikoida ne esimiehelle.

Vierailija
39/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ajattelen, että onko laskentapuolella jotain epäselvyyttä kun eivät kirjaa asioita eri momenteille?

Joka tuonkaltaisewssa työpaikassa on myös töitä, jotka eivät tavallaan kuulu siihen asiakkalta perittäväån laskutukseeen, mutta ne eivät näy asiakkaalle.

Ne ovat firman sisäistä laskutusta, niin sanottua omaa työtä.

Työt tehdään työaikana, oli sitten mitä tahansa esiin tullutta. Ainoastaan jos ylitöiden pyydetään niin siihen voi suostua, mutta siitä maksetaan sitten sovittua ylityökorvausta.

Ei niin, että jos pomo pyytää päivällä jotain ylimääräistä työtä, niin työntekijä jää sitten tekemään ilman korvausta illalla sitä projektiin kuuluvaa.

Ihmettelen jos muutkin tekevät töitä tuolla systeemillä. Siihen pitäisisi teidän yhdessä puuttua ja keskustella miten työt ja työtavat saadaan järkeväksi.

Turhauttavaa ja turhaa jos noin toimitte.

Vierailija
40/61 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on itse alkanut väärentää työaikakirjanpitoa ja tekemään töitä omalla ajalla. Syyttää kuitenkin pomoa.

Jos pomo pyytää tekemään homman x, sinä teet homman x ja raportoit käyttäneesi y tuntia hommaan x. Ihan sama oliko asiakas sitä pyytänyt vai ei. Sinä teet kun pomo käskee. Ja sinä raportoit totuudenmukaisesti.

Eihän se pomo ihan kuulosta olevan kartalla MUTTA mistä se pomo voisi tietääkään paljon aikaa todellisuudessa menee, jos firma on täynnä kusettajia ja väärentäjiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän