Onko tämä työpaikkakiusaamista (pomon toimesta)?
Tausta: olen ollut vuoden 40h/vk töissä suunnittelutoimistossa avustavana suunnittelijana. Olen toimistoni ainoa nainen ja ulkomaalainen ja tiedän että edeltäjäni (myös nainen) erosi kolmen kuukauden jälkeen.
Toimistomme on aika pieni ja teemme projektityötä joka laskutetaan könttäsummien (ei tuntien) mukaan. Pomoni tekee projekteille alustavan tuntijaon josta näkyy vaikka että minulla on esim. 12 tuntia saada työ tehdyksi. Viime aikoina tuntien kyttäys on mielestäni riistäytynyt käsistä - minulla on vain kaksi projektia työn alla, joissa toista varten on laskettu 12 tuntia ja toiselle 40. Näiden deadlinet ovat viikkojen päästä, ja olen siis tosiaankin 40h/vk töissä.
Pomoni kysyy minua usein pitämään tuntimääräni kurissa, mutta ei kuitenkaan anna minulle enempää projekteja. Olen ratkaissut asian niin että kirjoitan tuntilistaan kaiken maailman hölynpöly "tietokoneen päivitystä" ja kirjaan kaikki kokoukset toisella koodilla, että projektien tuntimäärä näyttää pienemmältä paperilla. Teen oikeat työt sitten työajan jälkeen ja olen ollut toimistolla jopa yhteentoista asti illalla kirjoittamatta tunteja. Pomo kysyy koko ajan muutoksia projekteihin (mihin menee aikaa), ylimääräisiä dokumentteja (joista asiakas ei maksa tai joita asiakas ei kysy) ja muuta projektien etenemiselle yhdentekevää, ja oikea työaikani menee noihin.
Pähkinänkuoressa: en saa pomolta tarpeeksi projekteja täyttääkseni 40 tuntia viikossa, en saa tehdä tunteja projektien parissa joiden oikeasti pitäisi edistyä, pomo kysyy käyttämään työaikani turhuuksiin ja tämän takia teen oikeat työt työajan jälkeen tunneilla joita en kirjaa järjestelmään. Monena aamuna itken töihin mennessä tai sieltä tullessa, tai suunnittelen jattäytyväni auton alle että ei tarvitse menne toimistolle.
Onko tämä työpaikkakiusaamista vai olenko vain hankala, huono työntekijä? Yritän tehdä parhaani, kysyä palautetta ja työstää sen projekteihin mahdollisimman hyvin, mutta tuntuu että olen pomolle vain ongelmajätettä. Ainoa työni kriteeri näyttää olevan että teen niin vähän tunteja kuin mahdollista, mutta en voi sille mitään että minusta tulee 40 tuntia maksullista työntekijäaikaa viikossa.
Kommentit (61)
Kyse on huonosta johtamisesta.
Ap, sinulla on työsopimus jossa 40 h/viikko. Sinun päätehtäväsi on asiakkaan tilaaminen projektien toteuttaminen. Toki esimiehen antamat tehtävät kuuluvat myös sinulle.
Rupea nyt tuottamaan realistista tietoa työtunneistasi ja lopeta ylityöt, joista ei makseta ja muu pelleily.
Kun pomo antaa projektin kehyksen ulkopuolisia töitä, kysy häneltä "Prioisoinko nämä vai asiakkaan työt?"
Anna pomon päättää, on hänen tehtävänsä johtaa projekteja. Sinä teet miten käsketään siinä 40h/vko puitteissa, josta saat palkan.
Hanki vapaa-ajalle jotain aivan muuta harrastusta, koska olet nyt jo selvästi burn-outiin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on itse alkanut väärentää työaikakirjanpitoa ja tekemään töitä omalla ajalla. Syyttää kuitenkin pomoa.
Jos pomo pyytää tekemään homman x, sinä teet homman x ja raportoit käyttäneesi y tuntia hommaan x. Ihan sama oliko asiakas sitä pyytänyt vai ei. Sinä teet kun pomo käskee. Ja sinä raportoit totuudenmukaisesti.
Eihän se pomo ihan kuulosta olevan kartalla MUTTA mistä se pomo voisi tietääkään paljon aikaa todellisuudessa menee, jos firma on täynnä kusettajia ja väärentäjiä?
En tiedä mistä käytäntö on saanut alkunsa, mutta olet oikeassa. Tunteja on vääristelty niin pitkään että kaikkien uusien projektien arviot heittävät urakalla (usein alakanttiin). Työntekijän asemassa on ihan kamalaa tehdä työt kuten asiakkaan dokumentaatiossa on kirjoitettu, sitten seurata pomon ohjeita, ja sitten kuulla huutoa siitä miten paljon työtä on tullut tehtyä. Mielestäni ei ole minun vastuullani tehdä työvuorolistoja tai jakaa tunteja projekteille jos pomo ei sitä itse kykene tekemään.
-ap
Voi h*lvetti sentään. Tee työt sen mukaan mitä oikeasti tarvitsee ja sitten pomo näkee mikä aika siihen projektiin menee. Jos aika ja työn määrä ei kohtaa, sitten keskustelette asiasta OIKEIDEN FAKTOJEN perusteella. Lakkaa väärentämästä dokumentteja ja pilaamasta itse omaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on itse alkanut väärentää työaikakirjanpitoa ja tekemään töitä omalla ajalla. Syyttää kuitenkin pomoa.
Jos pomo pyytää tekemään homman x, sinä teet homman x ja raportoit käyttäneesi y tuntia hommaan x. Ihan sama oliko asiakas sitä pyytänyt vai ei. Sinä teet kun pomo käskee. Ja sinä raportoit totuudenmukaisesti.
Eihän se pomo ihan kuulosta olevan kartalla MUTTA mistä se pomo voisi tietääkään paljon aikaa todellisuudessa menee, jos firma on täynnä kusettajia ja väärentäjiä?En tiedä mistä käytäntö on saanut alkunsa, mutta olet oikeassa. Tunteja on vääristelty niin pitkään että kaikkien uusien projektien arviot heittävät urakalla (usein alakanttiin). Työntekijän asemassa on ihan kamalaa tehdä työt kuten asiakkaan dokumentaatiossa on kirjoitettu, sitten seurata pomon ohjeita, ja sitten kuulla huutoa siitä miten paljon työtä on tullut tehtyä. Mielestäni ei ole minun vastuullani tehdä työvuorolistoja tai jakaa tunteja projekteille jos pomo ei sitä itse kykene tekemään.
-ap
Miksi otat vastuuta asiasta, joka ei ole sinun vastuusi? Lopeta se ja ylityöt ja teet ne työt mitä ehdit töissä tekemään. Tarkkuutta kirjauksiin. Omalla ajalla et tee enää minuuttiakaan töitä. Kukaan ei voi syyttää sinua mistään.
Eihän työntekijät edes tiedä mitkä työt ovat asiakkaalta laskutettavia. Eikä kuulu eikä tarvitse tietääkäån. Hän tekee mitä pyydetään, ei edes kuulu miettiä kuka sen työn maksaa, asiakas vai firma.
Firma maksaa työntekijän palkan työntekijälle 40 tunnin töistä, jos niin on sovittu, ja sitten firma laskuttaa asiakkaalta mitä sitten laskuttaakin, mieluummin niin, että firma kannattaa ja palkat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinulla on työsopimus jossa 40 h/viikko. Sinun päätehtäväsi on asiakkaan tilaaminen projektien toteuttaminen. Toki esimiehen antamat tehtävät kuuluvat myös sinulle.
Rupea nyt tuottamaan realistista tietoa työtunneistasi ja lopeta ylityöt, joista ei makseta ja muu pelleily.
Kun pomo antaa projektin kehyksen ulkopuolisia töitä, kysy häneltä "Prioisoinko nämä vai asiakkaan työt?"
Anna pomon päättää, on hänen tehtävänsä johtaa projekteja. Sinä teet miten käsketään siinä 40h/vko puitteissa, josta saat palkan.
Hanki vapaa-ajalle jotain aivan muuta harrastusta, koska olet nyt jo selvästi burn-outiin menossa.
Kiitos ihanista sanoista. Olisi ihanaa työskennellä työpaikassa missä pomo oikeasti johtaisi projekteja ja ohjaisi niiden valmistumista. Nyt tuntuu että aina kun saan jotain kasaan niin koko pakka pitää sekoittaa ihan siitä ilosta että pomo pääsee huutamaan minulle siitä miten huonosti projektit edistyvät tai miten paljon tunteja on taas ilmestynyt listaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se pomo ihan kuulosta olevan kartalla MUTTA mistä se pomo voisi tietääkään paljon aikaa todellisuudessa menee, jos firma on täynnä kusettajia ja väärentäjiä?En tiedä mistä käytäntö on saanut alkunsa, mutta olet oikeassa. Tunteja on vääristelty niin pitkään että kaikkien uusien projektien arviot heittävät urakalla (usein alakanttiin). Työntekijän asemassa on ihan kamalaa tehdä työt kuten asiakkaan dokumentaatiossa on kirjoitettu, sitten seurata pomon ohjeita, ja sitten kuulla huutoa siitä miten paljon työtä on tullut tehtyä. Mielestäni ei ole minun vastuullani tehdä työvuorolistoja tai jakaa tunteja projekteille jos pomo ei sitä itse kykene tekemään.
-ap
Jos te kerrotte, että nyt työhön menee tässä projektissa 16 tuntia (vaikka menee 48), niin toki pomo olettaa, että siihen oikeasti menee 16 tuntia ja myy sen tuntimäärän seuraavaankin projektiin. Asiakas saa siis 48 tunnin työn 16 tunnin hinnalla, koska te ette kykene kertomaan omalle pomolle totuutta työmenekistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihanista sanoista. Olisi ihanaa työskennellä työpaikassa missä pomo oikeasti johtaisi projekteja ja ohjaisi niiden valmistumista. Nyt tuntuu että aina kun saan jotain kasaan niin koko pakka pitää sekoittaa ihan siitä ilosta että pomo pääsee huutamaan minulle siitä miten huonosti projektit edistyvät tai miten paljon tunteja on taas ilmestynyt listaan.
-ap
Älä välitä huutamisesta. Sinä et tee sitä projektia yksin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työntekijät edes tiedä mitkä työt ovat asiakkaalta laskutettavia. Eikä kuulu eikä tarvitse tietääkäån. Hän tekee mitä pyydetään, ei edes kuulu miettiä kuka sen työn maksaa, asiakas vai firma.
Firma maksaa työntekijän palkan työntekijälle 40 tunnin töistä, jos niin on sovittu, ja sitten firma laskuttaa asiakkaalta mitä sitten laskuttaakin, mieluummin niin, että firma kannattaa ja palkat hoituu.
Meillä käteen lätkäistään iso exceltaulukko, jossa on tuntitasolla laskettu joka ikiseen työvaiheeseen menevä aika (tietekonemalli, 8 tuntia. kuvien renderöinti, 2 tuntia, jne.) ja alla kissan kirjaimilla tuntihinnasto. Työmme on vielä luovaa työtä, joten tarkkojen tuntimäärien arviointi on joskus hankalaa ja tällaisessa ympäristössä ei ole pennin vertaa varaa etsiä uusia ratkaisuja tai kehittää mitään uutta. Kaikki työn ilo on nyhdetty pois kun takaraivossa jyskyttää vain KAHDEKSAN TUNTIA, EIKÖ OLE JO VALMISTA??? per joka ikinen työvaihe.
Useimmiten tarjoukset lasketaan tarvittavien tuntien mukaan, sitten summasta nipistetään pari tuhatta pois, ja jäljelle jäävillä tunneilla pitäisi saada projekti kasaan.
Työskentelisin mieluummin vaikka kaupan kassalla, siellä ei kukaan tulisi huutamaan miten ihmeessä kehtaankin olla olemassa ja maksamassa rahaa työnantajalle.
-ap
Kannattaisi varmaan etsiä työ. Kuulostat myös täysin alipalkatulta, jos kyse on jostain teknisen alan hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuulostaa siltä, että olet huonossa työpaikassa ja kannattaa alkaa kiireesti etsiä seuraavaa ja parempaa työtä. Nyt sinulla on jo vuoden työkokemus alalta, joten toivottavasti seuraava paikka löytyisi helpommin.
Luultavasti sukupuolellasi ei ole asian kanssa mitään tekemistä, kyse on huonon työpaikan huonoista käytännöistä ja paskasta pomosta. Miksi haluaisit jatkaa noin huonossa työpaikassa, edeltäjäsi teki omat päätelmät jo parin kuukauden jälkeen?
Mutta mun järjen mukaan, ja jos olisin pomo, työhön meneekin liikaa aikaa. Jos päivällä puuhastellaan tuntikirjanpidon mukaan ja oikeestikin huuhaata ja illat pakerretaan lisäksi, niin tietysti se näyttää, ja onkin omituista. Ja näyttää siltä, että 8 tuntia ei riitä.
Jos tekisitte ja kirjaisitte rehellisesti vain sen 8 tuntia niin silloin se näyttää ja onkin niin, että työ vie sen 8 tuntia. Mikä on siihen työhön suunniteltu ja on se oikea aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Huutaminen ei ole asiallista käytöstä. Jos esimies huutaa sinulle, pyydä anteeksi ja lähde pois, sano että palaat keskustelemaan kun hän rauhoittuu.
Toiseksi jos katsot pomon näkökulmasta, aika vaikea on johtaa projekteja, josa tiedot työtunneista eivät ole todellisia. Jos firmassa on jokin painostusperinne, koita keskustella muiden työntekijöiden kanssa, että puhuisitte asiasta yhdessä pomon kanssa.
Noinhan tilanne ei voi jatkua.
Onko teidän esimiehellä esimiestä, jolle voisitte puhua asiasta?
Sitä ihmettelen, suurestikin, että jos tuo vinoutunut työkäytäntö on pyörinyt jo kauan, niin miten saatte uudet työntekijät vihkiytymäån ja sopeutumaan tuohon luomaanne käytäntöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Olen itse ollut samanlaisessa tilanteessa, jossa mulla oli huono lähiesimies. Tein itse kuten sinäkin että tein tunnollisena työt deadlineen mennessä valmiiksi vaikka omalla ajallani. Tilanne johti totaaliseen burn-outiin. Siitä palautuminen kesti kauan, ja oikeastaan en ole palautunut koskaan kunnolla.
Älä anna esimiehen huutaa, se on epäasiallista käytöstä. Koita sen sijaan selittää, että asiakkaan toivomusten mukaan tekeminen vie oman aikansa, kun työn tekee hyvin ja oikein. Sano että pelkäät että sutaisemalla tehty työ tarkoittaa että joudutte ilmaiseksi korjaamaan jälkikäteen virheitä tai että asiakas ei käytä firmaanne uudestaan. Luulisi esimiehenkin tajuavan asian.
Kyseessä on huono esimies. Hän ei osaa johtaa projekteja. Hän selvästi kuvittelee että projektin saa pysymään aikataulussa pakottamalla. Teidän työntekijöiden pitää vakuuttaa hänelle että olette ammattilaisia, ja että haluatte noudattaa aikatauluja mutta myös tehdä hyvää jälkeä. Painostus ja huutmainen itse asiassa häiritsee teidän työntekoanne ja tuottavuuttanne.
Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Projekteihin, joita tein, ei saanut kirjata "liikaa" tunteja koska asiakkaalta ei saanut laskuttaa tiettyä tuntimäärää enempää, vaikka työ olisi vaatinutkin enemmän aikaa. Oli stressaavaa miettiä, mitä kirjata viikkoraporttiin, koska kaikki viikkotyötunnit oli raportoitava. Lähdin tästä työpaikasta ja se oli ehdottomasti oikea päätös. Meillä on vain yksi elämä eikä arvokasta aikaa kannata käyttää työpaikassa, jossa voi huonosti!
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Projekteihin, joita tein, ei saanut kirjata "liikaa" tunteja koska asiakkaalta ei saanut laskuttaa tiettyä tuntimäärää enempää, vaikka työ olisi vaatinutkin enemmän aikaa. Oli stressaavaa miettiä, mitä kirjata viikkoraporttiin, koska kaikki viikkotyötunnit oli raportoitava. Lähdin tästä työpaikasta ja se oli ehdottomasti oikea päätös. Meillä on vain yksi elämä eikä arvokasta aikaa kannata käyttää työpaikassa, jossa voi huonosti!
Jos järkevällä keskustelussa ei asiaan saa muutosta, sitten todella ap:n pitää etsiä uusi työpaikka. Kuten edellä kerroin, kun ajaa itsensä pippuun, siitä ei välttämättä palaudu ikinä. Jokaisen velvollisuus on huolehtia omasta hyvinvoinnistaan silloin kun yritys (lainvastaisesti) ei huolehdi työntekijöiden jaksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy huono johtajuus koko karuudessaan. Projektin tuotto siis otetaan työntekijöiden selkänahasta.
Selittäkää joku tää aloitus koska mä en tajua tätä?
Ei ole varsinaista kiusaamista vaan on huonosti organisoitua, huonosti kommunikoitua ehkä kaikilta, ja ehkä pomo on ulkona miten projektityö toimii.
Ja jostain syystä olette suostuneet tuohon, kuten sanoit muutkin toimivat kuten sinä.
Onko pomo niin pelottava kun ette voi keskustella? Miksi pomo antaa niitä muita hommia? Vai kuuluvatko kuitenkin projektiin ja nekin täytyy tehdä? Silloinhan ja voi avoimesti tehdä päivällä ja kirjata myös tehdyksi oikeilla nimillä.
En edelleenkään ymmärrä, mutta olenkin itse nopea ja rohkea ottamaan kantaa jos töissä tunnen, että asioita tehdään päättömästi tai epäjohdonmukaisesti.