Miten selvitä 2 viikkoa ulkomailla sukulaisperheen kanssa joilla on täysin eri säännöt lapsille kuin meillä?
Kyse on 10-12 vuotiaista lapsista ja rupesin nyt miettimään miten ihmeessä me selvitään tästä😂
Minusta hän on ylihuolehtiva ja hänestä minä olen sitten varmaan sellainen joka ottaa liian lunkisti asiat.
Heillä esim. On lomallakin nukkumaanmeno ajat, meillä ei. Meidän lapset saa mennä altaalle yksinään ja uida ja liikkua hotellialueell miten haluavat, hänen mielestään pitäisi olla vahtivuorot että joku aikuinen seuraa koko ajan, mainitsen tässä kohtaa että kaikki lapset ovat osanneet uida jo 5- vuotiaasta lähtien.
Minä en rajoita limun ja jäätelön syömistä lomalla, heillä taas on tiukempi linja vaikka kaikki olemme normaalikokoisia ja arkena syömme terveellisesti, hänen mukaansa lapsien ei silti joka päivä tarvitsisi juoda limua.
Heillä lapset ovat suojataan täystaminein autingolta tyyliin sukelluspuku, hupullinen lippis ja varjo. Itse meinasin vaan laittaa lapsile rasvaa ja lakin päähän ja tarkkailla etteivät kärähdä auringossa.
Me olemme näillä säännöillä lomailleet usein ja kaikki on sujunut hyvin mutta nyt sitten heidän lapset ovat tietysti alkaneet vaatia itselleen samoja sääntöjä ja nyt hän on ruvennut sanomaan minulle juuri vahtivuoroista ja nukkumaanmeno ajoista yms.
Pitäisikö vaan sanoa että menemme omilla säännöillä ja kehoittaa häntäkin löysäämään hiukan nutturaa vai tiukentaa omia sääntöjä, mitä mieltä te olette?
Heillä kuopus 10.v on ilmoittanut että hän ei tuollaista ”uikkaria” pue päälle vaan käyttää uimapukua ja äitinsä hokee minulle melanoomasta..
Kommentit (93)
Kompromissiä peliin. Eli yhteiset säännöt isoista linjoista ja pieniä asioita kumpikin perhe voi tehdä omaan tapaan. Kun kerran yhdessä ollaan reissussa, niin ei voi mennä eri säännöillä.
On ihan järkevää, että lomallakin on joku päivärytmi. Hyvin voidaan valvoa pidempään kuin arkena, mutta lapset tarvitsee unta myös lomalla. Minusta 10-12v voi ihan liikkua porukassa sovitulla (esim. hotellialueella), mutta uimaan en vielä päästäisi ilman valvontaa. Liian helposti tulee ylilyöntejä, kun innostuvat.
Ruokailuun löytyy varmasti kompromissi. Esim. kunnon aamupala, yksi lämmin ruoka ja iltapalksi myös jotain edes etäisesti ruokaa muistuttavaa. Välipalaksi voi sitten herkutella jääteillö ja toisen lämpimän ruuan korvata ns. roskaruualla tai jopa toisella jäätelöllä. Limppari ei kahdessa viikossa tapa ketään ja lämpimässä on muitettava juoma reilusti, joten tästäkin saa varmasti yhteiden linjan sovittua.
Aurinkovoiteet ja vaatetuksen jokainen perhe varmati osaa valita itse. Muusta ohjelmasta kannattaa ja pystyy varmasti neuvottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Menisin vain omilla säännöilläni. Turha sitä on lomaansa pilata tuollaisen takia.
Meilläkin lomilla säännöt ovat löysiä, lapset saavat valvoa ja herkutella. Kotona mennään sitten eri rytmillä ja tavoilla.
Juuri tämän takia en itse ole ollut ollenkaan kiinnostunut kenenkään tuttavaperheen kanssa lomailusta. Korkeintaan sellainen olisi ok että lomasta päivä pari vietettäisiin yhdessä mutta koko loma, ei. Ja vielä kun tiedän, että nykyään on näitä nipottajia vanhempia, ei jätskiä ja sukelluspuvut uimaan, jottei pala. Ihanaa, kun ei tarvitse miettiä pahastuuko, joku jos nyt päätän ostaa lapsille limut ja jätskit enkä komenna sänkyyn klo 9. Vaikka ottaisi sellaisen asenteen että, mitä väliä jos pahastuu, ei se vaan toimi, jos tietää että toinen tykkää kyttyrää ja toiset alkaa taistelemaan miks toiset saa ja itse ei. Liian paljon ongelmia varsinkin jos erilaisia tapoja ja toivomuksia. Aikuisillakin voi olla eri intressit, mitä halutaan tehdä ja koska ja miten.
Ehdotus: lasten turvallisuuden suhteen menette tiukemman perheen mukaan ja herkutteluista ja nukkumaanmenosta sinun mukaan. Kompromissi.
Talvella Kanariallakin pärjää uikkareilla ja hyvällä 30 voitelulla, mutta itsekäön en pärjää tropiikissa palamatta pelkällä aurinkovoiteella uidessa ja snorklatessa. Epäilen samaa myös kesällä Välimerellä.
Lapsia en päästäisi uimaan keskenään. Itsekään en menisi yksin esim mereen uimaan.
No provohan tämä, mutta tuo hyvin esille sen pointin, että kaikille ei sovi yhteismatkailu. Vaikka olisi mukava perhe eikä mikään tiukkapipo niin mielummin oman perheen kanssa, jolloin ihan omat aikataulut, suunnitelmat, syömiset, juomiset ja uimiset.
Kiva lukea tätä 1970-luvulla syntyneenä. Erilaista se on näköjään lasten ulkomailla olo nykyisin, jossa on varmasti sekä hyvät että huonot puolensa.
Mun vanhemmat ei siis ole mitään alkoholisteja tai hulttioita, mutta silti meillä oli kauhean huoletonta etelänmatkoillakin. Aurinkorasvoja ei käytetty, koska isän ja äidin "viisaus" oli, että kunhan kerran kesässä palaa kunnolla niin sitten karaistuu eikä enää pala (meillä se toimikin kun ei olla ihan kalpeimmasta päästä, mutta nykytiedon mukaan kerrankaan iho vesikelloille palaminen joka kesä ei tee ihosyöpäriskille hyvää). Miten tahansa saatiin me lapset keskenään painaa mihin vaan jalkaisin tai uimalla pääsi. Ei tullut mieleenkään että siinä olisi isompia riskejä. Nirsoiltiin outoja ulkomaan ruokia joten elettiin jäätelöllä, limsalla ja karkilla lomaviikko.
Ainoa uhkaava oli, kun aloin olla jo teini ja ilmeisesti etelässä eksoottisen näköinen. En ole edes tosi blondi, vaan sellainen kylmänsävyinen maantienvärinen, jolla vaaleanvihreät silmät. Pitkähkö ja jo 13-vuotiaana D-kupin tissit. Oli kyllä aika pelottavaa ne miesten katseet monissa paikoissa! Eräässä arabimaassa vanha ukko alkoi jopa yrittää isäni kanssa hieroa kauppoja minusta. Ja Turkissa, Kreikassa ja Italiassa tuijotettiin, vihelleltiin, kommentoitiin. Itse pidin itseäni rumana ja olin ujo, joten se oli tosi ahdistavaa. Tässä vaiheessa jopa muuten huolettomat vanhempani ymmärsivät, että tyttö ei kyllä yksin nyt saa kulkea ympäriinsä, kun näyttää kiinnittävän liikaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon enemmän samoilla linjoilla ap:n kanssa noista lomailun säännöistä, mutta en pidä siitä, että tämä toinen äiti on nyt sitten paha tiukkis, jolla nuttura kiristää päätä. Suhtaudun ylipäätään aika nihkeästi muiden vanhempien ja heidän ratkaisujensa arvosteluun. Uskon suurimman osan äideistä ja isistä tekevän parhaansa.
Mitä tulee aloituksen varsinaiseen aiheeseen, minun on vaikea nähdä tämän yhtälön toimivan kitkatta. Kummallakin on oikeus pitää omista linjoistaan kiinni, mutta luulen lasten nostavan siitä metelin joka tapauksessa. Toivottavasti kuitenkin pääsette sopuun keskenänne, kun kerran viihdytte muuten yhdessä. Mukavaa lomaa teille joka tapauksessa!
Ja kun ei ne tiukkiksetkaan ole tiukkiksia aina ilokseen. Meillä on toki pienemmät lapset, mutta toinen heistä on temperamentiltaan kaikin puolin melko joustava, toinen taas omaa huomattavasti kapeamman mukavuusalueen, ja jos tämän toisen lapsen antaa elää jätskillä ja jättää yöunet lyhyiksi niin kellään ei ole kivaa, vähiten hänellä itsellään. Ei minuakaan huvittaisi nukkua lomalla klo 20-6 välillä, mutta kun vaihtoehdot on 22-6 tai 24-7 ja päivisin saa raahata puoli-itkevää lasta mukana niin kyllä se ajoissa nukkumaan laittaminen houkuttaa. Mies, jolta nämä kovin rytmiset ja tuttuushakuiset geenit on peritty, kertoo että oli ihan pelastus silloin kun äiti jaksoi olla tiukka, koska eihän sitä itse kehdannut kavereille tai aina sisaruksillekaan sanoa että väsyttää tai että tulee huono olo pelkästä jätskistä, vaan siihen tarvitsi aika pitkään aikuisen tuen että teki valintoja joilla jaksaa. Hyvähän se on harjoitella itsekin ja oppia kantapäänkin kautta ottamaan iänmukaisesti vastuuta valinnoistaan, mutta lomareissussa on tarkoitus olla mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoijille, kyllä mä oikeesti uskon että lomasta tulee kiva ja kaikilla on hauskaa, vaikka meidän lapset saavatkin vapaasti syödä jäätelöä ja juoda limua niin eivät koskaan mitään övereitä ole sen suhteen vetäneet.
Luin muitakin kommentteja netistä ja tulin siihen tulokseen että jos menemme keskipäivällä rannalle niin lapset saavat uida pitkähihaiset päällä, toki olisin tämän varmaan siellä kohteessakin huomannut. Aika moni on kirjoittanut että merellä on silloin todella kuuma. Yleensä olemme olleet merellä vasta iltaisin juuri sen vuoksi että itsellä sellainen iho että palan herkästi.
Menemme rauhalliseen hotelliin joka on keskellä ”ei mitään” joten paikan päällä sitten näkee paremmin uskaltaako lapsien antaa siellä liikkua. Toki jos siellä on humalaisia tms. Niin asia on eri mutta esim. Viimeksi kun oltiin Thaimaan Khao Lakissa, niin kyllä siellä lapset saivat ihan rauhassa uida altaassa ja käydä pizzalla, todella rauhallinen paikka, yhtäkään humalaista en hotelilla nähnyt. Sama homma kun oltiin Kreikassa, huoneemme oli aamupala paikan vieressä, monesti lapset menivät jo huoneeseen vaihtamaan uikkareita kun vanhemmat vielä söivät aamiaista..
Ap
Eikö ystäväsi muka lue tätä palstaa? En usko koko stooriin.
En tiedä lukeeko, tuskin, ei pahemmin netissä muutenkaan roiku, tykkää lukea paperiversioita. Mutta mitä sitten vaikka lukisi? En tietääkseni ole mitään pahaa/tunnistettavaa sanonut? Ja olen hänen kanssaan asiasta jutellut:)
Ap
Miten ihmeessä voitte olla kavereita, kun toiset on tommoisia tiukkapipoja ja te taas rentoja? Minulle lomat on rentoilua, lapset saa todellakin imeä sitä limppaa rauhassa ja muutenkin eletään "kuin ellun kanat" arjesta irti. Toki jotain rotia, ei meillä istuta iltaisin baareissa lasten kanssa ryyppäämässä yms., mutta muuten syömisen ja rytmin kanssa ollaan rentoja ja tekemisten ylipäätään.
Meillä lomaillaan kuten teidän perheessä, mutta uima-altaalla pidän vahtia kun lapset ovat uimassa. Mutta lomalla saa ollakin vähän pellossa, lapset saa valvoa, vetää herkkuja napansa täyteen (eivät jaksa kahta viikkoa vetää kaksin käsin herkkuja, se on testattu), kulkea hotellialueella yksin jne.
Mutta tuosta uiminen on sellanen juttu, että vahdin.
Kun olin lapsi, eräs 12v. poika meidän naapurista sukelsi laiturin alle kun leikkivät vedessä. Jostain syystä hän ei päässyt sieltä pois ja hukkui. Hän oli taitava uimari.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voitte olla kavereita, kun toiset on tommoisia tiukkapipoja ja te taas rentoja? Minulle lomat on rentoilua, lapset saa todellakin imeä sitä limppaa rauhassa ja muutenkin eletään "kuin ellun kanat" arjesta irti. Toki jotain rotia, ei meillä istuta iltaisin baareissa lasten kanssa ryyppäämässä yms., mutta muuten syömisen ja rytmin kanssa ollaan rentoja ja tekemisten ylipäätään.
Joo mun veljen perhe on myös näitä rentoja, eivät yhtään siedä jäykempiä ihmisiä. Ne ei vain ole tajunneet että 1/4 lapsista ei olekaan samaa maata heidän kanssaan, ja sitten se olen minä, tylsä tiukkapipotosikko, joka autan heidän univajeen vuoksi sänkynsä kastelleen 6-vuotiaansa aamulla pesuille, silitän kun itkettää ja kiukuttaa se väsymys, ja tarjoilen aamupalaa, kun muu perhe herää kolme, neljä tuntia myöhemmin ihanan rennosti ja alkaa ivailla "vitsillä" tälle pienelle kun hän on edelleen väsyneenä huonolla tuulella.
Se on aina tosi kätevää jos koko perhe on samaa lajia rentouden tai epärentouden suhteen, ja aina on mahdollisuus kehittyä lähemmäs niitä omia lähimpiä, kun ei vain arvottaisi sitä omaa tapaansa kovin ylemmyydentuntoisesti ainakaan kun on lapsista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan antaisi 10-12v liikuskella yksin hotellin alueella kauempana kuin minne itse tai muut seurueeseen kuuluvat näkevät. Tietenkin voivat vaikka uima-allasalueella hakea juomaa/jäätelöä yksin uima-altaan vieressä olevasta ravintolasta tai mennä vesiliukumäkeen mutta katsekontakti säilyy. Perustan tämän omaan kokemukseeni helmikuulta (eli 1,5kk sitten).
Hotelli lapsiperheille mainostettu 4 tähden hotelli Lanzarotella. Ei mikään juhlimispaikka. Kuljin tyttäreni (11v 164cm) kanssa allasalueella ja kuulin kun viisi noin kaksikymppistä suomalaispoikaa kommentoi jotain, en saanut oikein selvää mitä mutta ei kuulostanut korrektilta. Seuraavan kerran kun kuljimme ohi jättäydyin jälkeen ja tällaista kommentointia sieltä kuului: ”tota kyllä panis mutta helvetti kun sillä on toi äiti aina mukana, jos tulis vastaan yksin niin hehheh kyllä veisin muualle ja panisin heti”. Voi prkl kun paloi käämit ja pojat saivat elämänsä läksytyksen. Eivät tajunneet että mekin olimme suomalaisia ja ymmärsin siis mitä sanoivat.
Mutta oikeasti. Nämä 10-12v ovat usein jo pitkiä. Aikuisen muotoja pikkuhiljaa omaavia. Mutta mieleltään ihan lapsia. Kun kerroin asiasta ystäville kotona kuulin että monella oli samanlaisia kokemuksia varhaisteinityttöjensä kanssa. Ei nämä pojat toki välttämättä ymmärrä että kyseessä meidänkään tapauksessa oli 11v mutta tuskinpa olettivat että olisi vanhempi kuin 13-14v.
Summa summarum: meidän 11v (eikä varmaan 12-13 veekään) ei tule liikkumaan etelän hotellialueilla yksin pätkääkään katse etäisyyden ulkopuolella. Olen ihan mielelläni sitten skitsoäiti jos on tarpeen mutta ainakin olen myös samalla äiti joka haluaa estää lapsensa joutumisen idioottien käsittelyyn. Ihan sama olivatko nuokaan pojat tosissaan vaiko eivät mutta en ota sinisilmäisenä riskiä.
Miksi tässä oli oleellista, että tapahtumapaikka oli ulkomailla, jos kerran kyseessä oli suomalaiset pojat? Kuljetko Suomessakin tyttösi perässä, ettei kukaan vaan mitään sanoisi tai ajattelisi??
Lomalla moni vetää aivot narikkaan. Juo alkoholia eri tavalla ja on ns lomamoodissa. Kuvittelee että kun ei ole kotimaassa niin ”mitä tapahtuu ja tekee jää sinne paikkaan”. Moni tekee matkalla asioita joita ei kotona tekisi. Valitettavasti.
Myös lapsille vieras maa ja vieras kieli ovat aina epävarmuustekijä. Itsevarmakin varhaisteini voi vieraassa paikassa häkeltyä eikä osaa toimia kuten kotonaan (en tarkoita kotia vaan kotipaikkakuntaa jonka tuntee).
Et siis luota lapsesi arvostelukykyyn. Ei siinä mitään.
Meinaat että lähtisi poikalauman kanssa.
Aika outo ajatus. Lähdetkö itse? Mitä tekee lomalla, jää lomalle?
En haluaisi altistaa lastani minkään poikalauman seksuaaliselle hyökkäykselle, vaikka häneen luotankin. En halua että seksuaalista väkivaltaa kohdistetaan keneenkään.
T: eri kuin lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan antaisi 10-12v liikuskella yksin hotellin alueella kauempana kuin minne itse tai muut seurueeseen kuuluvat näkevät. Tietenkin voivat vaikka uima-allasalueella hakea juomaa/jäätelöä yksin uima-altaan vieressä olevasta ravintolasta tai mennä vesiliukumäkeen mutta katsekontakti säilyy. Perustan tämän omaan kokemukseeni helmikuulta (eli 1,5kk sitten).
Hotelli lapsiperheille mainostettu 4 tähden hotelli Lanzarotella. Ei mikään juhlimispaikka. Kuljin tyttäreni (11v 164cm) kanssa allasalueella ja kuulin kun viisi noin kaksikymppistä suomalaispoikaa kommentoi jotain, en saanut oikein selvää mitä mutta ei kuulostanut korrektilta. Seuraavan kerran kun kuljimme ohi jättäydyin jälkeen ja tällaista kommentointia sieltä kuului: ”tota kyllä panis mutta helvetti kun sillä on toi äiti aina mukana, jos tulis vastaan yksin niin hehheh kyllä veisin muualle ja panisin heti”. Voi prkl kun paloi käämit ja pojat saivat elämänsä läksytyksen. Eivät tajunneet että mekin olimme suomalaisia ja ymmärsin siis mitä sanoivat.
Mutta oikeasti. Nämä 10-12v ovat usein jo pitkiä. Aikuisen muotoja pikkuhiljaa omaavia. Mutta mieleltään ihan lapsia. Kun kerroin asiasta ystäville kotona kuulin että monella oli samanlaisia kokemuksia varhaisteinityttöjensä kanssa. Ei nämä pojat toki välttämättä ymmärrä että kyseessä meidänkään tapauksessa oli 11v mutta tuskinpa olettivat että olisi vanhempi kuin 13-14v.
Summa summarum: meidän 11v (eikä varmaan 12-13 veekään) ei tule liikkumaan etelän hotellialueilla yksin pätkääkään katse etäisyyden ulkopuolella. Olen ihan mielelläni sitten skitsoäiti jos on tarpeen mutta ainakin olen myös samalla äiti joka haluaa estää lapsensa joutumisen idioottien käsittelyyn. Ihan sama olivatko nuokaan pojat tosissaan vaiko eivät mutta en ota sinisilmäisenä riskiä.
Miksi tässä oli oleellista, että tapahtumapaikka oli ulkomailla, jos kerran kyseessä oli suomalaiset pojat? Kuljetko Suomessakin tyttösi perässä, ettei kukaan vaan mitään sanoisi tai ajattelisi??
Lomalla moni vetää aivot narikkaan. Juo alkoholia eri tavalla ja on ns lomamoodissa. Kuvittelee että kun ei ole kotimaassa niin ”mitä tapahtuu ja tekee jää sinne paikkaan”. Moni tekee matkalla asioita joita ei kotona tekisi. Valitettavasti.
Myös lapsille vieras maa ja vieras kieli ovat aina epävarmuustekijä. Itsevarmakin varhaisteini voi vieraassa paikassa häkeltyä eikä osaa toimia kuten kotonaan (en tarkoita kotia vaan kotipaikkakuntaa jonka tuntee).
Et siis luota lapsesi arvostelukykyyn. Ei siinä mitään.
Meinaat että lähtisi poikalauman kanssa.
Aika outo ajatus. Lähdetkö itse? Mitä tekee lomalla, jää lomalle?
:) ottaa nyt sinua jostain syystä kovasti pattiin, sama henkilö kommentoinut jo monta kertaa :)
Jos 45kg painava lapsi joutuu viiden noin 80kg painavan ja itseään 20cm pidemmän pojan ympäröimäksi niin siinä ei pahemmin kysytä mitä tuo lapsi haluaa tehdä ja minne haluaa mennä. Huutamalla pääsee pois tilanteesta mitä luultavimmin mutta ahdistava se tilanne on silti. On täysin normaalia että lastaan halua suojella hieman tarkemmin, varsinkin vieraassa ympäristössä.
Meinaatko että ne suomalaiset pojat olisivat sen tytön kaapanneet ja rais anneet? Ihan keskellä päivää täydellä uima-allasalueella.
Hiukan nyt rajaa
Sellaistakin tapahtuu. Voi kun olisikin sitä rajaa.
Eikö ystäväsi muka lue tätä palstaa? En usko koko stooriin.