Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä 2 viikkoa ulkomailla sukulaisperheen kanssa joilla on täysin eri säännöt lapsille kuin meillä?

Vierailija
07.04.2019 |

Kyse on 10-12 vuotiaista lapsista ja rupesin nyt miettimään miten ihmeessä me selvitään tästä😂
Minusta hän on ylihuolehtiva ja hänestä minä olen sitten varmaan sellainen joka ottaa liian lunkisti asiat.

Heillä esim. On lomallakin nukkumaanmeno ajat, meillä ei. Meidän lapset saa mennä altaalle yksinään ja uida ja liikkua hotellialueell miten haluavat, hänen mielestään pitäisi olla vahtivuorot että joku aikuinen seuraa koko ajan, mainitsen tässä kohtaa että kaikki lapset ovat osanneet uida jo 5- vuotiaasta lähtien.

Minä en rajoita limun ja jäätelön syömistä lomalla, heillä taas on tiukempi linja vaikka kaikki olemme normaalikokoisia ja arkena syömme terveellisesti, hänen mukaansa lapsien ei silti joka päivä tarvitsisi juoda limua.

Heillä lapset ovat suojataan täystaminein autingolta tyyliin sukelluspuku, hupullinen lippis ja varjo. Itse meinasin vaan laittaa lapsile rasvaa ja lakin päähän ja tarkkailla etteivät kärähdä auringossa.

Me olemme näillä säännöillä lomailleet usein ja kaikki on sujunut hyvin mutta nyt sitten heidän lapset ovat tietysti alkaneet vaatia itselleen samoja sääntöjä ja nyt hän on ruvennut sanomaan minulle juuri vahtivuoroista ja nukkumaanmeno ajoista yms.

Pitäisikö vaan sanoa että menemme omilla säännöillä ja kehoittaa häntäkin löysäämään hiukan nutturaa vai tiukentaa omia sääntöjä, mitä mieltä te olette?

Heillä kuopus 10.v on ilmoittanut että hän ei tuollaista ”uikkaria” pue päälle vaan käyttää uimapukua ja äitinsä hokee minulle melanoomasta..

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maassa, jossa on paljon turismia. Meinasin kuolla nauruun, kun rannalla oli tietysti suomalainen äiti aivan ylihysteerisenä lukenut lapsensa kokovartalopukuihin ja kammottaviin hattuihin. Kaikki tuijottivat tätä touhua, muut lapset nauroivat. Kukaan ei saa mitään melanoomaa kahdessa viikossa eikä syöpää aurinkorasvasta. Enpä ole tuollaisia pukuja nähnyt kuin suomalaisilla hulluilla. Toivon todella näille lapsille jatkossa parempia lomia, kukaan ei halua olla yleisen naurun alainen koko ajan, ei edes lapsi. Meilläkään ei lapsella ole mitään uv pukuja vaan rajoitetaan suoran auringon määrää ja rasvataan joka ikinen päivä.

Meinasit kuolla nauruun ja samalla opetit pahan tapasi lapsille? Lapset oppivat aikuisilta eikä tuollaista kiusausta tapahtuisi ellei teitä ilkeitä aikuisia olisi. 

Vierailija
62/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttelusta ja nukkumaanmenoajoista minäkin löysäisin, mutta auringolta suojaudutaan kunnolla ja valvomatta nyt ei lapset tietenkään pyöri lomakohteessa. Taino, tietysti jos ei juuri välitä lapsistaan, muttei sitäkään pitäisi lapsille kostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maassa, jossa on paljon turismia. Meinasin kuolla nauruun, kun rannalla oli tietysti suomalainen äiti aivan ylihysteerisenä lukenut lapsensa kokovartalopukuihin ja kammottaviin hattuihin. Kaikki tuijottivat tätä touhua, muut lapset nauroivat. Kukaan ei saa mitään melanoomaa kahdessa viikossa eikä syöpää aurinkorasvasta. Enpä ole tuollaisia pukuja nähnyt kuin suomalaisilla hulluilla. Toivon todella näille lapsille jatkossa parempia lomia, kukaan ei halua olla yleisen naurun alainen koko ajan, ei edes lapsi. Meilläkään ei lapsella ole mitään uv pukuja vaan rajoitetaan suoran auringon määrää ja rasvataan joka ikinen päivä.

Mä olen lapsena etelässä polttanut olkapääni rakoille auringossa, vaikka kuinka rasvattiin. Sen jälkeen olkapäät tuli täyteen luomia. Toistaiseksi ei ole ollut mitään pahalaatuista, mutta pelkään sitä jatkuvasti. Joten mun lapsella on todellakin etelässä altaassa uv-puku ja laitan itsellenikin teknisen paidan suojaamaan olkapäitä. Kannattaisi ehkä hiukan tutustua melanoomatilastoihin, niin voisi mieli muuttua.

Vierailija
64/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat säännöt molemmilla. Lomalla on ihana löysätä ja antaa vain olla. Kotona sitten normaali arki. Toinen äiti saa itse hoitaa kapinoivat lapsensa, ts. kertoa lapsillensa, että he toimivat asioissa omalla tavalla ja te omalla tavallaan.

Molemmat siis yh-äitejä? Koska kuulostaa ihan käsittämättömältä, ettei isän tarvitse hoitaa kapinoivia lapsiaan ja ettei isillä ole kasvatustyyliä tai päätösvaltaa.

Vierailija
65/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkuttelusta ja nukkumaanmenoajoista minäkin löysäisin, mutta auringolta suojaudutaan kunnolla ja valvomatta nyt ei lapset tietenkään pyöri lomakohteessa. Taino, tietysti jos ei juuri välitä lapsistaan, muttei sitäkään pitäisi lapsille kostaa.

Kyllä meillä tuon inöiset lapset ovat hotellialueella liikkuneet vapaasti, käyneet pelaamassa tennistä/biljardia, käyneet myöhemmin aamupalalla tai snackbaarissa pizzalla..

Ja en kyllä koe että en välittäisi lapsistani vaikka he vapaasti saavat liikkuakkin. Riippuu kai sitten kohteesta ja hotellistakin mutta itse ollaan käyty Kanarialla, Thaimaassa, Indonesiassa ja jokainen paikka on kyllä ollut turvallinen enkä ole mihinkään ryyppyporukoihin phemmin törmännyt.

Vierailija
66/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he paljon olleet ulkomailla? Ehkä mieli muuttuu kun näkevät hotellialueen? Itselläkin oli ekalla kerralla fiilis että vahdin lapsia kuin haukka, mutta hotelliin päästyämme ja siellä aikaa vietettyämme pystyin relaamaan koska jo ympäristöstä yms. Paikka tuntui turvalliselta.

Ehkä teilläkin käy niin:)

Vierailija
67/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla on lomasäännöt, koska olemme LOMALLA! Miksi lomalla olisi normaalit arkisäännöt? Minä olen kasvattanut lapsistani itsenäisiä, rohkeita ja sosiaalisia nuoria. Saavat mennä ja tulla hotellialueella vapaasti, saavat syödä ja juoda mitä haluavat eli saavat nauttia lomasta. Ihanaa seurata sivusta miten kansainvälisiä nuoria ovat, kielitaitoisia ja pärjääviä. 9 vuotiaamme oppi tuosta vaan käyttämään esim metroa ulkomailla, vaikka ei ollut aikaisemmin sellaisella matkustanut.

Vierailija
68/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomailemme siksi että viihdymme toistemme kanssa, tykkään heistä ihmisinä ja lapset ovat ystäviä (serkuksia) ja kyläilemme usein.

Arkisäännöt ovat meillä melkolailla samat eli perusnormaalit niinkuin muillakin, en tosiaan arvannut että ne poikkeavat lomalla näin paljon toisistaan, ja en olisi edes ottaneet puheeksi koko sääntöjä jos lapset eivät olisi niistä keskenään alkaneet höpisemään.

Ap

Oletko siis keskustellut perheen aikuisten kanssa asiasta vai lasten "höpinänkö" perusteella olet huolissasi? Nyt vaan kerro huolesi ko. perheen vanhemmille ja keskustelkaa perusteellisesti etukäteen, millaisia sääntöjä ja käytäntöjä lomalla kannattaisi pitää. Voi olla että muutama turha huoli väistyy. Ja koettakaa olla loukkaantumatta siitä että ajattelette asioista eri lailla!

Vierailija
69/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten yksi vanha pappa olisi halunnut ostaa kaverin teinin pojalleen vaimoksi. Sen jälkeen ei teini halunnut enää liikkua yksin.

Vierailija
70/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin asun maassa, jossa on sekä turismia että kesä ympäri vuoden. Täällä nimenomaan paikalliset pukevat lapsensa noihin kokovartalopukuihin ja uimahattuihin. Monesti myös aikuisilla näkee vastaavia. Melanooman voi huonolla tuurilla saada jo siitä, kun kerran kunnolla palaa. Ikävä kyllä kokemuksia lähipiirissä.

Vierailija
71/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset tykkää lomailla yhdessä, heille sanotaan että oman perheen säännöillä mennään. Jos se ei onnistu, niin lomat pitää viettää erikseen. Tästä siis keskustellaan hyvässä hengessä, eikä esitetä uhkauksena.

Noin se menee. Jos lomasta tulee liikaa ongelmia, niin kuka sitä jaksaa yhdessä.

Vierailija
72/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet oikeassa siinä, että lomalla saa lapsetkin valvoa ja herkutella joka päivä. Sen sijaan valvonnan suhteen ystäväsi on oikeassa, 10-v ei ole tarpeeksi iso menemään itsekseen resortissa, sellaisen vapauden antaisin vasta 12-13-vuotiaasta ylöspäin. 

ps. En ikinä lähtis kahden viikon lomalle kenenkään nipottajan kanssa, varsinkaan jos alkaisi vaatimaan jotain yhteisiä sääntöjä. Sähän palaat vain stressaantuneempana takaisin kuin ennen "lomaa", jos joku siellä kyttää sun perheen limsamukeja ja uniaikoja...

Vierailija
73/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille tekee hyvää kokeilla erilaisia sääntöjä erilaisissa ympäristöissä.

Normaalisti tehdään niin että kylässä ollaan kyläpaikan säännöillä. Uusia uikkareita en ostaisi, mutta muuten toimisin aikuisten yhteisrintamassa.

Vanhempien toimintaa voi tietysti kyseenalaistaa jos siihen vaikuttaa olevan syyrä mutta ei ole oikein sopivaa tehdä sitä lasten edessä.

Kuulostaa joltain vaalisloganilta. "Liity sinäkin aikuisten yhteisrintamaan!" -Aikuiset hauskanpitoa vastaan-

Vierailija
74/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan stressaa miten menee matka yksiin. Eiköhän se yhteinen sävel löydy jos sellainen tarpeen itse kohteessa, jotta asiat sujuisivat suht kivasti lasten kannalta ajatellen. Ehkä te puolin ja toisin löydätte toisiltanne hyödyllisiä vinkkejä. Mut tosiaan lapset kannattaa suojata siltä auringolta, ruskettuminen on palamista. Ja kuka vaan voi siitä ongelmia saada, pigmenteistä riippumatta. Mukavaa lomaa! :)

Vierailija
75/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen näköjään sieltä tiukkiksemmasta päästä. Viikko tai pari herkkuja tai valvomista ei ole vaarallista, enkä aurinkosuojastakaan kovin hysteerinen ole, kun ollaan koko perhe aika tummia eikä Suomen oloissa olla kukaan koskaan palettu vaikkei laittaisi mitään rasvoja. Etelässä sitten korkean suojakertoimen rasva toki lapsille.

Viime kesänä päästin lapset, 11v poika ja 13v tytär, vanhempieni kanssa Kyprokselle. Vanhemmat lupasivat noudattaa sääntöjäni aurinkosuojasta, yksin uimisesta ja yksin kylillä kulkemisesta, vaan eipä olleet noudattaneet. Äidistäni kun nipotan turhaan. Kun soitin, poika kertoi innokkaasti miten olivat keskenään vuokranneet polkuveneen ja polkeneet sillä pitkän matkan naapurikylään. Ei mitään aurinkosuojaa, ei pelastusliivejä. Seikkailivat myös keskenään luonnossa ja näkivät käärmeitä ja tytär astui meressä merisiiliin. Uivat meressä ilman valvontaa samoin hotellilla joka täynnä nuoria humalaisia brittejä. Äiti vaan nauroi sitäkin miten paikallisilta miehiltä meinasi ”silmät tippua päästä” kun näki tyttäremme. Hyvää tuuria oli ettei mitään sattunut, mutta toiste ei noiden mukaan matkoille lähde.

Vierailija
76/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin juttu on provo. Lapsiperheiden äidit käyvät tällä keskustelupalstalla tai ainakin joku, joka tuntee tapauksen käy ja kertoo eteenpäin. Kukaan oikeasti ystäväperheen kanssa matkalle lähtevä ei kirjoittaisi asiasta Vauva-palstalla.

Vierailija
77/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentoijille, kyllä mä oikeesti uskon että lomasta tulee kiva ja kaikilla on hauskaa, vaikka meidän lapset saavatkin vapaasti syödä jäätelöä ja juoda limua niin eivät koskaan mitään övereitä ole sen suhteen vetäneet.

Luin muitakin kommentteja netistä ja tulin siihen tulokseen että jos menemme keskipäivällä rannalle niin lapset saavat uida pitkähihaiset päällä, toki olisin tämän varmaan siellä kohteessakin huomannut. Aika moni on kirjoittanut että merellä on silloin todella kuuma. Yleensä olemme olleet merellä vasta iltaisin juuri sen vuoksi että itsellä sellainen iho että palan herkästi.

Menemme rauhalliseen hotelliin joka on keskellä ”ei mitään” joten paikan päällä sitten näkee paremmin uskaltaako lapsien antaa siellä liikkua. Toki jos siellä on humalaisia tms. Niin asia on eri mutta esim. Viimeksi kun oltiin Thaimaan Khao Lakissa, niin kyllä siellä lapset saivat ihan rauhassa uida altaassa ja käydä pizzalla, todella rauhallinen paikka, yhtäkään humalaista en hotelilla nähnyt. Sama homma kun oltiin Kreikassa, huoneemme oli aamupala paikan vieressä, monesti lapset menivät jo huoneeseen vaihtamaan uikkareita kun vanhemmat vielä söivät aamiaista..

Ap

Vierailija
78/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Australiassa ei ainakaan kukaan naura uv-asuja. Siellä suhtaudutaan todella vakavasti auringolta suojautumiseen ja syykin siihen on ihan selvä.

Vierailija
79/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon enemmän samoilla linjoilla ap:n kanssa noista lomailun säännöistä, mutta en pidä siitä, että tämä toinen äiti on nyt sitten paha tiukkis, jolla nuttura kiristää päätä. Suhtaudun ylipäätään aika nihkeästi muiden vanhempien ja heidän ratkaisujensa arvosteluun. Uskon suurimman osan äideistä ja isistä tekevän parhaansa.

Mitä tulee aloituksen varsinaiseen aiheeseen, minun on vaikea nähdä tämän yhtälön toimivan kitkatta. Kummallakin on oikeus pitää omista linjoistaan kiinni, mutta luulen lasten nostavan siitä metelin joka tapauksessa. Toivottavasti kuitenkin pääsette sopuun keskenänne, kun kerran viihdytte muuten yhdessä. Mukavaa lomaa teille joka tapauksessa!

Vierailija
80/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko limun lisäksi myös herkkuja ja namia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi