Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä 2 viikkoa ulkomailla sukulaisperheen kanssa joilla on täysin eri säännöt lapsille kuin meillä?

Vierailija
07.04.2019 |

Kyse on 10-12 vuotiaista lapsista ja rupesin nyt miettimään miten ihmeessä me selvitään tästä😂
Minusta hän on ylihuolehtiva ja hänestä minä olen sitten varmaan sellainen joka ottaa liian lunkisti asiat.

Heillä esim. On lomallakin nukkumaanmeno ajat, meillä ei. Meidän lapset saa mennä altaalle yksinään ja uida ja liikkua hotellialueell miten haluavat, hänen mielestään pitäisi olla vahtivuorot että joku aikuinen seuraa koko ajan, mainitsen tässä kohtaa että kaikki lapset ovat osanneet uida jo 5- vuotiaasta lähtien.

Minä en rajoita limun ja jäätelön syömistä lomalla, heillä taas on tiukempi linja vaikka kaikki olemme normaalikokoisia ja arkena syömme terveellisesti, hänen mukaansa lapsien ei silti joka päivä tarvitsisi juoda limua.

Heillä lapset ovat suojataan täystaminein autingolta tyyliin sukelluspuku, hupullinen lippis ja varjo. Itse meinasin vaan laittaa lapsile rasvaa ja lakin päähän ja tarkkailla etteivät kärähdä auringossa.

Me olemme näillä säännöillä lomailleet usein ja kaikki on sujunut hyvin mutta nyt sitten heidän lapset ovat tietysti alkaneet vaatia itselleen samoja sääntöjä ja nyt hän on ruvennut sanomaan minulle juuri vahtivuoroista ja nukkumaanmeno ajoista yms.

Pitäisikö vaan sanoa että menemme omilla säännöillä ja kehoittaa häntäkin löysäämään hiukan nutturaa vai tiukentaa omia sääntöjä, mitä mieltä te olette?

Heillä kuopus 10.v on ilmoittanut että hän ei tuollaista ”uikkaria” pue päälle vaan käyttää uimapukua ja äitinsä hokee minulle melanoomasta..

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomailemme siksi että viihdymme toistemme kanssa, tykkään heistä ihmisinä ja lapset ovat ystäviä (serkuksia) ja kyläilemme usein.

Arkisäännöt ovat meillä melkolailla samat eli perusnormaalit niinkuin muillakin, en tosiaan arvannut että ne poikkeavat lomalla näin paljon toisistaan, ja en olisi edes ottaneet puheeksi koko sääntöjä jos lapset eivät olisi niistä keskenään alkaneet höpisemään.

Ap

Okei, yhteislomaa ei siis voi enää välttää? Tehkää asioita erikseen ja älä suostu mihinkään vahtivuoroihin, jos et itse koe niitä tarpeelliseksi (mä olen muuten samalla lailla rento kuin sä, mutta aurinkorasvaan kyllä ja merenrantaan en jättäisi 10-vuotiasta ilman aikuisen valvontaa. Mun 10v on loistava uimari mutta meri on silti meri).

Vierailija
22/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsikö osa vastaajista että lapset ovat jo 10-12v? Ei siis mitään taaperoita tai pikkulapsia.

Meillä oli viime kesänä lomareissulla mukansa 12v tyttö ja hän oli jo nuori naimen joten olisi ollut hullua kohdella häntä pikkulapsena. Uv-asu ja safarihellehattu hänellä olisi ollut naurattava näky. Neiti oli 170cm pitkä ja aikuisen naisen kroppa. Ihan osasi uida, syödä ja nukkua ilman että me aikuiset hössötettiin koko ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten voisi ottaa rennommin, mutta ovatko molempien perheiden lapset iholtaankin samanlaisia? Meillä ollaan hyvin vaaleita ja olen itse sairastanut melanooman (jonka takia käyn edelleen vuositarkistuksossa) sekä muita alkavia ihosyöpiä. En ole pahemmin palanut auringossa paria kertaa lukuunottamatta. Todellakin pidän huolta, että lapsemme ovat hyvin suojattuja auringossa ja siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista. Aurinkovoiteet SPF50 eivät riitä kuin hetkeksi. Emme vietä varsinaisia rantalomia, mutta lämmössä on tietenkin kiva uida. Kukin perhe tavallaan siis.

Kysehän oli siitä,että tuon toisen perheen äiti halusi AP:n lapsienkin pukeutuvan "sukelluspuku-uikkareihin" jottei hänen lapsilleen tule paha mieli. Näin minä ainakin sen käsitin.

Oman lapsensahan pukea vaikka burkhaan jos tekee mieli. Ohi mennään jos yritetään pukea muiden lapsiakin niihin.

Missään ei sanottu, että toisenkin perheen lasten tulisi pukeutua suojavaatteisiin auringossa. Lue aloitus uudelleen.

Ap:lle sanoisin, että aikuisillekin on kivoja hellevaatteita bikinien päälle, samoin teineille.

Vierailija
24/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap tiedä että kivoja hellevaatteita on olemassa mutta kuka niihin nyt haluaa aamusta iltaan verhoutua? Rannalla ja uima-altaalla ihmiset nyt tapaa olla uikkareissa eikös vaan? ( paitsi vauvat ja taaperot joista nyt ei ole kyse).

Vierailija
25/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin vielä harkitsemaan vahtivuoroihin osallistumista, vaikka muuten pidänkin matkakumppanianne turhan nipona. Tämän pohjaan ihan omiin kokemuksiini. Opin uimaan 2,5 vuotiaana ja lastesi ikäisenä olin jo loistava uimari ja vesipelastustaitojakin olin harjoitellut. Silti meinasin hukkua 10 vuotiaana uima-allasonnettomuudessa, kun kevyenä jäin isompien alle ja jouduin aina uudelleen pohjaan teinijoukon hypätessä päälle. Se onnettomuus yllättää myös uimataitoisen.

Toinen vapaana liikkumiseen liittyvä vaara ulkomailla on ihmiskauppa. Vaaleat lapset ovat arvokasta kauppatavaraa. Riski on pieni, mutta lapsia kannattaa ainakin muistaa varoittaa ponnekkaasti lähtemästä kenenkään matkaan ja pistämään meteli pystyyn, jos joku yrittää viedä mennessään. Tämänkin varoituksen pohjaan omiin kokemuksiini. Olen viettänyt poikkeuksellisen paljon aikaa ulkomailla lapsuudessani ja kertaalleen tuli kohdattua isolla lentokentällä mukaansa houkuttelija. Onneksi minua oli varoitettu. Eniten harmittaa, että minua ei oltu ohjeistettu kertomaan tilanteesta lähimmälle henkilökunnan jäsenelle heti. Olin matkustamassa yksin eikä Suomen päässä vastaanottaneelle vanhemmalle kertomisesta ollut enää mitään hyötyä. Mies oli tiessään.

Vierailija
26/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lasten valvonta-asiassa mielestäni olisi tärkeää ottaa huomioon myös tänä päivänä todellisuutta oleva uhka, joka tulee pahojen ihmisten taholta: esim. pedofiilit ja lasten kaappaukset. Tämä uhka on toki kovin pieni mutta todellinen hotellialueillakin ja koskee myös teini-ikäisiä. Paljon Espanjassa lomailleena olen nähnyt ilmoituksia kadun varrella, lehdissä ja autojen ikkunoissa kidnapatuista lapsista, myös teineistä ja lukenut paikallislehdistä uutisia kidnappausyrityksistä esim viimeisimmäksi jalkapallokentältä (ohikulkeva aikuinen oli saanut estettyä).

Vierailija
27/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä ei tule mitään, jos täytyy miellyttää toisia.

Sääli, jos serkut ovat kateellisia. Sääli, jos ap:n lapsille tulee fiilis, että loma vaihtui vankilomaksi.

Vierailija
28/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lomailleet monen erilaisen perheen kanssa ja aina on pidetty kuitenkin se oma tyyli tehdä asioita.

Osa perheistä eli kuin pellossa ja osa nipotti ihan turhaan. Mutta ei se meihin vaikuttanut eikä lapsiinkaan koska hekin kyllä ymmärsivät että eri perheissä on eri säännöt. Ja vaikka yhdessä olimme reissussa niin perheet teki myös omia juttuja sillä ikinä ei samat asiat kiinnosta kaikkia. 

Ja muutenkin porukka jakaantui...osa pelasi minigolffia kun osa lähti shoppaamaan ja joku meni kylpylään hoitoihin. Ei tulisi mieleenkään vaatia muilta perheitä että teidän pitää tehdä näin ja noin kun mekin tehdään. HUH:

Vierailija
29/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan lapsia keskenään uimaan tai johonkin tuntemattomaan paikkaan seikkailemaan. Hukkuminen, muut tapaturmat ja jopa vahtimatta jätetyn lapsen sieppaus ovat todellisia riskejä.

Herkkujen ja nukkumaanmenon kanssa sitten voikin ottaa vähän rennommin. Ja jos lapset on kunnolla rasvattu eivätkä ole koko aikaa auringossa, niin normaalit uikkarit lienevät ihan hyvät myös.

Vierailija
30/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomailemme siksi että viihdymme toistemme kanssa, tykkään heistä ihmisinä ja lapset ovat ystäviä (serkuksia) ja kyläilemme usein.

Arkisäännöt ovat meillä melkolailla samat eli perusnormaalit niinkuin muillakin, en tosiaan arvannut että ne poikkeavat lomalla näin paljon toisistaan, ja en olisi edes ottaneet puheeksi koko sääntöjä jos lapset eivät olisi niistä keskenään alkaneet höpisemään.

Ap

Eli kyseessä on joko sinun tai miehesi sisko/veli ja tämän lapset. Kai nyt oman siskon kanssa asian saa sovittua kuntoon. Mutta pääsääntö on, että vanhemmat päättävät omia lapsiaan koskevat säännöt ja sillä selvä. 

Vierailija
31/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vielä että menemme perhehotelliin missä on isot allas-alueet, liukumäet yms.

Tutustunisen jälkeen lapset ovat saaneet liikkua allasalueella vapaasti, hakea jäätelöä yms. Ja siirtyä vaikka liukumäki altaaseen ilman kysymättä yms.

En minä kyllä aio lasten perässä koko ajan juosta, ranta on sitten aivan eri asia. Siellä katse on koko ajan lapsissa ja he tietävät kyllä miten merellä ollaan koska aallot voivat olla isoja ja voimakkaita.

Ap

Vierailija
32/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-12 -vuotiaat on usein jo 170 cm pitkiä, ainakin itse olin jo 11-vuotiaana yli 170 ja moni kaverinikin. Ne uv-asut on lasten vaatteita, en löytänyt googlaamalla yhtään yli 120 cm pituisen uv-uima-asua. 

Vierailija
33/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi 10-12 -vuotiaiden viettää aikaa keskenään altaalla. Oma kokemukseni etelänloman hotelleista on se, että vaikka olisi ns. perhehotelli, niin siellä on altaalla isokokoisia parikymppisiä miehiä, jotka on humalassa ja pomppivat altaaseen eivätkä katso minkä päälle hyppäävät. Kannatan vahtivuoroja.

Mutta nukkumaanmenoajat antaisin lomalla tuon ikäisillä olla myöhemmät kuin kotona, voisivat vaikka yö-yhteen valvoa. Ja saisivat syödä mitä haluavat kunhan pari ateriaa päivässä on oikeaa ruokaa eikä vain jotain jätskiä. Uikkarit saisivat tietenkin valita itse sillä ehdolla, että aina on jopa varpaissa ja korvissa suurikertoimista aurinkorasvaa ja jos meinaa palaa niin se on pakkokeikka pariksi päiväksi vain varjon alle.

Vierailija
34/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisin itse katsoa ettei eletä lomaa ihan pellossa, eli jäätelöä ja limua saa juoda kunhan syö myös kunnon ruokaa pari kertaa päivässä.

Nukkumaan mennään järkevään aikaan, viimeistään kun vanhemmatkin. Ulkomailla lomailu on mielestäni aika rankkaa, joten muutamia iltoja lukuunottamatta me aikuisetkin simahdetaan suht ajoissa, ehkä viimeistään yhdentoista aikaan. Aamupalalle täytyy kuitenkin nousta, joten sen mukaan mennään nukkumaankin.

Vähän riippuu lapsista ja hotellin/allasalueen turvallisuudesta miten paljon lapset saisivat siellä yksinään liikkua. Välttämättä en uimaan päästäisi yksin, tai vähintään sovittu tietty allas missä saavat olla yhdessä, mutta ei koskaan yksin. Vaikka en olekaan mikään hermoheikko, niin aina voi sattua mitä vaan.

Vierailija
35/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä uskaltaisi jättää lapsia vahtimatta, en varsinkaan uimaan. Sulaa hulluutta. En tosin vaatisi ketään muutakaan vahtimaan, muut saa tehdä mitä tykkää. Toisten ihmisten taaperoiden vahdiksi en ala myöskään.

Lomilla jokainen syö mitä haluaa, varsinkin etelässä ihanaa jos kaikilla all inclusive. Hatut päässä ja ensimmäisinä päivinä tarkka rasvaus. Oma 12 v on yli 170 cm pitkä, naurettava ajatus, että hänelle laittaisi jotain "suojavaatteita".

Matkustan suht paljon yksin lapsieni kanssa ja hermot menisi jos kaikesta nipottaa. Vahtiminen on ainoa mistä olen poikkeuksetta tarkka. En tykkää lähteä reissuun ihmisten kanssa, joilla ihan eri säännöt, siinä menee loman tuntu säätäessä.

Vierailija
36/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan antaisi 10-12v liikuskella yksin hotellin alueella kauempana kuin minne itse tai muut seurueeseen kuuluvat näkevät. Tietenkin voivat vaikka uima-allasalueella hakea juomaa/jäätelöä yksin uima-altaan vieressä olevasta ravintolasta tai mennä vesiliukumäkeen mutta katsekontakti säilyy. Perustan tämän omaan kokemukseeni helmikuulta (eli 1,5kk sitten).

Hotelli lapsiperheille mainostettu 4 tähden hotelli Lanzarotella. Ei mikään juhlimispaikka. Kuljin tyttäreni (11v 164cm) kanssa allasalueella ja kuulin kun viisi noin kaksikymppistä suomalaispoikaa kommentoi jotain, en saanut oikein selvää mitä mutta ei kuulostanut korrektilta. Seuraavan kerran kun kuljimme ohi jättäydyin jälkeen ja tällaista kommentointia sieltä kuului: ”tota kyllä panis mutta helvetti kun sillä on toi äiti aina mukana, jos tulis vastaan yksin niin hehheh kyllä veisin muualle ja panisin heti”. Voi prkl kun paloi käämit ja pojat saivat elämänsä läksytyksen. Eivät tajunneet että mekin olimme suomalaisia ja ymmärsin siis mitä sanoivat.

Mutta oikeasti. Nämä 10-12v ovat usein jo pitkiä. Aikuisen muotoja pikkuhiljaa omaavia. Mutta mieleltään ihan lapsia. Kun kerroin asiasta ystäville kotona kuulin että monella oli samanlaisia kokemuksia varhaisteinityttöjensä kanssa. Ei nämä pojat toki välttämättä ymmärrä että kyseessä meidänkään tapauksessa oli 11v mutta tuskinpa olettivat että olisi vanhempi kuin 13-14v.

Summa summarum: meidän 11v (eikä varmaan 12-13 veekään) ei tule liikkumaan etelän hotellialueilla yksin pätkääkään katse etäisyyden ulkopuolella. Olen ihan mielelläni sitten skitsoäiti jos on tarpeen mutta ainakin olen myös samalla äiti joka haluaa estää lapsensa joutumisen idioottien käsittelyyn. Ihan sama olivatko nuokaan pojat tosissaan vaiko eivät mutta en ota sinisilmäisenä riskiä.

Vierailija
37/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan antaisi 10-12v liikuskella yksin hotellin alueella kauempana kuin minne itse tai muut seurueeseen kuuluvat näkevät. Tietenkin voivat vaikka uima-allasalueella hakea juomaa/jäätelöä yksin uima-altaan vieressä olevasta ravintolasta tai mennä vesiliukumäkeen mutta katsekontakti säilyy. Perustan tämän omaan kokemukseeni helmikuulta (eli 1,5kk sitten).

Hotelli lapsiperheille mainostettu 4 tähden hotelli Lanzarotella. Ei mikään juhlimispaikka. Kuljin tyttäreni (11v 164cm) kanssa allasalueella ja kuulin kun viisi noin kaksikymppistä suomalaispoikaa kommentoi jotain, en saanut oikein selvää mitä mutta ei kuulostanut korrektilta. Seuraavan kerran kun kuljimme ohi jättäydyin jälkeen ja tällaista kommentointia sieltä kuului: ”tota kyllä panis mutta helvetti kun sillä on toi äiti aina mukana, jos tulis vastaan yksin niin hehheh kyllä veisin muualle ja panisin heti”. Voi prkl kun paloi käämit ja pojat saivat elämänsä läksytyksen. Eivät tajunneet että mekin olimme suomalaisia ja ymmärsin siis mitä sanoivat.

Mutta oikeasti. Nämä 10-12v ovat usein jo pitkiä. Aikuisen muotoja pikkuhiljaa omaavia. Mutta mieleltään ihan lapsia. Kun kerroin asiasta ystäville kotona kuulin että monella oli samanlaisia kokemuksia varhaisteinityttöjensä kanssa. Ei nämä pojat toki välttämättä ymmärrä että kyseessä meidänkään tapauksessa oli 11v mutta tuskinpa olettivat että olisi vanhempi kuin 13-14v.

Summa summarum: meidän 11v (eikä varmaan 12-13 veekään) ei tule liikkumaan etelän hotellialueilla yksin pätkääkään katse etäisyyden ulkopuolella. Olen ihan mielelläni sitten skitsoäiti jos on tarpeen mutta ainakin olen myös samalla äiti joka haluaa estää lapsensa joutumisen idioottien käsittelyyn. Ihan sama olivatko nuokaan pojat tosissaan vaiko eivät mutta en ota sinisilmäisenä riskiä.

minkälaisesta vanhemmuudesta syntyy tuollainen esipedofiilien joukko? Tunnistaako joku oman poikansa? Hyvin tehty äiti ja iskä, hyissaatana.

Vierailija
38/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa menee puurot ja vellit sekaisin.

Tässä EI ole kyse siitä, mitä antaisi lapsem tehdä. Aina on erilaisia näkemyksiä ja eri pelkoja. Ei näihin ole oikeaa tai väärää vastausta. Vain erilaisia mielipiteitä,

Tässä keskustelussa on kyse siitä, onko toisella perheellä oikeus vaatia toista toimimaan omalla tavalla. Ja siihen on vain yksi oikea vastaus: ei ole. Meillä ei ole oikeutta vaatia toiselta ihmiseltä mitään.

Vierailija
39/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Tuollainen hälläväliä ja lapset osaa -vanhempi kärttää meidän 11v reissuun mukaan kaveriksi omalle lapselleen. Lapsen, joka ei osaa kieltä, tunne paikkoja, eikä mitenkään osaa huolehtia itsestään aikuisten maailmassa.... ja minä olen sitten se nipo, no se sopii.

Minä en antaisi lastani tuollaisen vanhemman mukaan edes sinne minigolf-kentälle pariksi tunniksi ulkomailla.

Vierailija
40/93 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo-o. Tuollainen hälläväliä ja lapset osaa -vanhempi kärttää meidän 11v reissuun mukaan kaveriksi omalle lapselleen. Lapsen, joka ei osaa kieltä, tunne paikkoja, eikä mitenkään osaa huolehtia itsestään aikuisten maailmassa.... ja minä olen sitten se nipo, no se sopii.

Minä en antaisi lastani tuollaisen vanhemman mukaan edes sinne minigolf-kentälle pariksi tunniksi ulkomailla.

Älä ihmeessä päästä, jos tuntuu siltä, että lapsi ei pärjäisi. Mutta älä ihmettele, että toiset lapset pärjäävät. Jos lapset ovat tottuneita matkustajia kuten aloittajan tapauksessa, niin tilanne on erilainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi