Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevät ja kakaroiden kirkuminen pihoilla alkoi taas

Vierailija
06.04.2019 |

Mikä ihmeen kumma siinä on, että jos useampi kuin yksi 2-12v lasta on pihalla leikkimässä, pitää kirkaista ja huutaa suoraa huutoa n. minuutin välein? Eivätkö nykypennut enää osaa kommunikoida toisilleen mitenkään muuten?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiljuminen ja jatkuva huutaminen on ainoa leikki, jonka nykylapset osaavat.

Vierailija
82/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania elämisen ääniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mässytetään karkkia, hörpitään energiajuomia,  pelataan kauhupelejä kännyköillä . Tämä johtaa epämääräiseen säheltämiseen ja ja järjettömään kirkumiseen, jos nämä lapset koettaisivat leikkiä omia nimiä jokainen löytyisi kiljumisen perusteella!

Vierailija
84/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trampoliini olisi saanut jäädä keksimättä. Kummalla rivitalonaapurilla on sellainen takapihallaan.

Meilläkin on tramppa  rivarissa, mutta siitä on  ihan käytönnön hyötyä sillä adhd-lapsi pääsee purkamaan energiaa. En aina ehdi viemään lasta pyöräretkelle/metsäretkelle purkamaan energiaa, eikä sitä uskalla yksin laskea pois kotipihasta .

Meillekin ehdotettiin neuropolilta trampoliinia, että poika tekisi jotain muuta kuin istuisi kännykällä  mutta kun ei kerrostaloon voi ottaa...

Vierailija
85/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka kritisoivat lapsia ovat riemuinneet ihan samalla lailla pieninä.On vaan unohtunut vuosien saatossa.

Tällaista kirkumista ei ole ollut ainakaan minun elinaikanani. Ja nyt ei voida syyttää muualta tulleita. Ihan älytöntä mekkalaa.

Mikä heitä vaivaa?

N64

He pitävät hauskaa ja nauttivat elämästä. Tiedätkö? Sen? Ainakin me 70-luvun lapset huudettiin pihaleikeissä aina, kirkonrotassa varsinkin.

t.kristallikissa

Vierailija
86/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ääntä saa olla, mutta kirkuminen ja huutaminen toistuvasti kummastuttaa. Ihmettelen myös roskaamista, hiekan ja soran heittelyä pitkin pihoja. Tavaroiden ja esineiden rikkomista en ymmärrä. Eilen tuossa pihalla käydessäni ihmettelin rikottuja pihaharjoja ja hiekkalaatikon sisällyksen siirtymistä pihan kävelyosuuksille.

Vierailija
87/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No laita ny sana korvatulpat jos häiritsee! Minkälainen itse olit joskus? Niinpä, et sen täydellisempi.

Mitä epätäydellistä siinä on, että nauttii elämästä ja pitää hauskaa?

t.kristallikissa

Sitten on muista turha välittää. Pa..akristalli.

Ei lasten sinusta kuulukaan "välittää", sä olet esimerkki ja välität lapsista. Paitsi että et pysty, koska olet katkera, kun lapsilla on paljon hauskempaa, kuin sulla :DDD

t.kristallikissa

P.S. Opettele lainaamaan

Siis en viitti suoraan sanoo, mut kyl osaan kirjoittaa ja huolehdi vain omista asioistasi.

Ps. Mä itte olen 14v, et miettimään vähän et on tääl muitakin kuin vain aikuisia. En ole mistään katkera, tms. Sä et tiedä musta mitään.

+ mulla on vaikea masennus ja syitä en halua kertoa, mutta monta syytä on. Sä et ole mikään sanomaan millä väliä, millä ei. Kaikille sattuu kirjoitusvirheitä. Itse olet vain kateellinen, koska olen täydellinen.

Lainaaminen ei ole hei kirjoittamista, etkä tekniikka-avuttomuudeltasi edes sitä tiedä. Ja turha yrittää uhriesitystä minuun, olet paatunut palstapaskailija, mikään 14-vuotias! Ja katkera hauskanpitoon pystymätön vaipoissa kulkija olet vieläpä.

t.kristallikissa

Vierailija
88/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASun omistusasunnossa ja luulisi, että täällä on rauhallista. Ei ole. Taloyhtiön kolmen kopla, eli kolme noin 8-9v poikaa hupiajelevat hissillä, hakkaavat kepeillä keinuja ja koko ajan on päällä semmoinen epämääräinen " ÄÄÄ H""MO  AAAARRR  !-" huuto

Vierailija
89/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka kritisoivat lapsia ovat riemuinneet ihan samalla lailla pieninä.On vaan unohtunut vuosien saatossa.

Tällaista kirkumista ei ole ollut ainakaan minun elinaikanani. Ja nyt ei voida syyttää muualta tulleita. Ihan älytöntä mekkalaa.

Mikä heitä vaivaa?

N64

Ennen olisi näille kirkujille kerrottu varmaan aika nopeasti tarina pojasta joka huusi sutta, ihan kenen tahansa ohikulkijan toimesta. Tai tullut talkkarin luudasta tms. Täällä ilmeisesti jotkut eivät tajua että se keuhkojen täydeltä kirkuminen tuntuu olevan yleistä nykyään. Siis tosiaan kuin olisi jokin hätä.

Niinkö sä siitä ajattelet? Voi sääli nyt, kun et ymmärrä hauskanpidosta mitään.

t.kristallikissa

Vierailija
90/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä heitä vaivaa?

N64

Ennen olisi näille kirkujille kerrottu varmaan aika nopeasti tarina pojasta joka huusi sutta, ihan kenen tahansa ohikulkijan toimesta. Tai tullut talkkarin luudasta tms. Täällä ilmeisesti jotkut eivät tajua että se keuhkojen täydeltä kirkuminen tuntuu olevan yleistä nykyään. Siis tosiaan kuin olisi jokin hätä.

No juuri siltä se kuulostaa, kuin olisi suurempi hätä kyseessä. Täytyy hommata kuulosuojaimet, ei muuten pysty olemaan parvekkeella ollenkaan. Aivan jäätävä meteli nytkin. Kuuluu sisälle asti, kun tuolla sisäpihalla kiljuvat. Neljän talon sisäpiha, kaikuu. Tämä asunto menee myyntiin.

Ei kuulosta, paitsi jos on henkisesti vammautunut. Terve ihminen näkee, miten lapset nauttivat lapsuudestaan :)

t.kristallikissa

Vierailija
91/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis selventäkää nyt vähän, mitä ne lapset tekevät kirkuessaan? Ja minkä ikäisistä lapsista nyt puhutaan? Näistä valituksista saa nyt sellaisen kuvan, että lapsi vain seisoo ulkona ja kirkuu kuin hengen hädässä.  Kuulostaa tosi erikoiselta ja siltä, että lapsella todellakin saattaa olla hätä. 

Minulla on monta lasta ja olen päiväkodissa töissä enkä minä ole törmännyt siihen, että lapset vain kirkuisivat niin, ettei se liity johonkin meneillään olevaan leikkiin. Esim. hipat ja jahtaamisleikit saavat aikaan innostunutta kirkumista ja kannustushuutoja ja välillä leikit päättyvät riitaan ja kovaääniseen väittelyyn...

Tätä samaa mietin, myös päiväkodissa työskentelevänä väite siitä että lapset vain kiljuu ja kirkuu tuntuu oudolta. Siis ääntä lähtee, se on ihan selvä ja varmaan ääntä lähtee keskimäärin enemmän kuin ennen johtuen mm ylisuurista päiväkotiryhmistä joissa oikeasti pitää huutaa tullakseen kuulluksi. Mutta lapset leikkii pihalla, ei ne seiso ringissä kiljumassa niinkuin osa näkyy luulevan. Leikeistä sitten tulee ääntä, joskus kiljuntaakin. Lapselle on luontaista huutaa se asiansa vaikka pihan toiselta puolelta sen sijaan että tulisi lähelle kertomaan koska lapsi on sosiaalisesti taitamaton eikä ymmärrä että se huuto häiritsee muita eikä vastaanottaja usein edes kuule mitä lapsi huutaa. Lapsi itse kuulee joten olettaa että muutkin kuulee. 

Töissä on päiviä jolloin meteliä on aivan liikaa ja kotona kaipaa ainoastaan hiljaisuutta. Siitä huolimatta en muista työuraltani yhtään päivää jolloin yksittäinen lapsi tai lapset ryhmänä olisi kiljunut tai kirkunut edes viittä minuuttia putkeen. 

Vierailija
92/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me kiljuttu suoraa huutoa tuntikaupalla Hesan leikkipuistoissa leikkiessä 60-luvulla. Ne oli mahtavia paikkoja, jossa oli erilaisia pelejä ja vehkeitä leikkiä ja harrastaa. Oltaisiin kyllä suuresti ihmetelty jos joku olisi siellä täyttä kurkkua alkanut huutamaan. Itse vietin Maunulan leikkipuistossa koronaa ym. pelaten, keinuen ja kiipeillen. Hauskaa oli, ilman että sitä piti ilmoille jatkuvalla syötöllä kirkua.

Pirkkolan maauimala oli myöskin mahtava, samoin stadikan uimala. Siellä kuuli ämyreistä musiikkia, ostaa jädeä ja sai loikoilla kaltseilla, tai katsomossa, välillä altaaseen uimaan tai hyppyristä hypellä veteen. Huudahduksia, mutta ei tällaista aloittajan mainitsemaa jatkuvaa megalomaanista kirkumista, kuten nykyään.

t. stadinfriidu

Me taas pelattiin pesäpalloa, kirkkistä, peffistä ja monia muita leikkejä, joista aivan varmasti lähti ääntä lapsina. Oi niitä aikoja, oli tosi hauskaa. Verhojen raoista norsunv*tulla katseleville mummoille naurettiin :D Harmittiko niitä, kun toisilla oli KIVAA? :D

t.kristallikissa

Vierailija
93/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ei lapset nykyaikana ulkona ole, kun ne ovat taaperosta asti sisällä tietokoneen, television tai tabletin ääressä.

Ok, noi pihas kirkuvat ovatkin ufoja.

Minusta lasten leikit kuuluu pihalle ja ulos. Ole hyvilläsi, että vielä on terveesti eläviä lapsia.

t.kristallikissa

Vierailija
94/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla lapset kiljuivat ennenkin, et vain muista sitä, kun olit itse mukana kiljumassa. Sisäpiha, jota talot reunustavat, tietysti kaiuttaa ääntä.

Mielenkiinnosta, mistä kaupungista olet, ap?

Ei ollut tällaista hengenhädässä kiljumista ennen. En ole ap.

Heh :D Niin, ei ollut silloin kun sinä olit nuori ja lapsi, eikö niin ;)

t.kristallikissa

Vierailija
95/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trampoliini olisi saanut jäädä keksimättä. Kummalla rivitalonaapurilla on sellainen takapihallaan.

Meilläkin on tramppa  rivarissa, mutta siitä on  ihan käytönnön hyötyä sillä adhd-lapsi pääsee purkamaan energiaa. En aina ehdi viemään lasta pyöräretkelle/metsäretkelle purkamaan energiaa, eikä sitä uskalla yksin laskea pois kotipihasta .

Asumme kerrostalossa maantasalla ja meillä on oma aidattu piha. Vein oman jumppatrampan sinne tässä yksi päivä.. Eipä aikaakaan kun taloyhtiön lapsukaiset sen löysivät.

Se oli pakko viedä takaisin sisälle, koska siinä kävivät lapset lupaa kysymättä hyppimässä.

puolestani olisivat saaneet siimä hyppiä, mutta sitten kun sattuu vahinko niin kuka on korvausvelvollinen? En uskaltanut ottaa sitä riskiä, että kohta makselen sairauskuluja ja muita mahdollisia vanhempien vaateita.

Vierailija
96/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin sosiaalisesti estynyt itse etten kykene kesäaikaan olemaan oman rivitaloasunnon takapihalla jos naapuritkin on omillaan :D Kesäaikaan eniten häiritseekin molemman puolen seinänaapurit omilla pihoillaan, arkena selvinpäin haittana on vain tupakansavu mutta sitten viikonloppuiltaisin humalainen huuto ja örvellys on todella ahdistavaa ja joudun yleensä sulkemaan ikkunan jolloin ääni vaimenee hieman. Toinen häiritsevä ääni on muutaman asunnon päässä oleva koira jota omistajat pitävät takapihalla tunteja päivässä ja koira viettää oikeastaan koko ajan haukkuen. Kolmanneksi eniten inhoan sitä kun huoltomies tulee ajamaan nurmikon! Hirveä melu sen n puoli tuntia. 

Mutta siis ymmärrän olevani itse herkkä noille äänille, en syytä naapureita tai huoltomiestä että miten kehtaavat enkä vaadi hiljaisuutta. Asuu tässä taloyhtiössä lapsiakin mutta ilmeisesti leikkivät hiljaa kun eivät häiritse. Mopopärräys tiellä häiritsee joskus mutta olen muuttanut tähän syrjemmästä jossa niillä pärrättiin paljon enemmän joten tässä se on vain satunnainen haitta. 

Vierailija
97/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla lapset kiljuivat ennenkin, et vain muista sitä, kun olit itse mukana kiljumassa. Sisäpiha, jota talot reunustavat, tietysti kaiuttaa ääntä.

Mielenkiinnosta, mistä kaupungista olet, ap?

En ole ap, mutta pakko vastata. Itse en ole koskaan ollut sellainen, joka kiljuu tai muutenkaan paljon edes huutaa. Olen aika nuori ihminen ja aina ollut aika rauhallinen tapaus. En kyllä muista, että oltaisiin kavereiden tai sukulaistenkaan kanssa paljon kirkuttu. Aika hiljaista oli kyllä ja vähissä ne  "huutopäivät".

No sitä on vaikea itsestään arvioida, vaikka onhan toki jotain rauhallisia lapsiakin, jotka eivät naura tai huuda tai edes leiki.

Ohis

Kyllä minäkin olen silti nauranut ja leikkinyt. En vaan ole ollut sellainen joka huutaa. Ja eivät tällaisia olleet kyllä monet kaveritkaan. Ei se sitä tarkoita, että olisin itse joku mykkä ja hymytön jos sitä meinaat. Itsestä tämä huutaminen on vaan lisääntynyt. Ei lapsen tarvi joko kirkua kurkkuaan käheäksi tai istua hiljaa paikallaan. Voi olla myös jotain siitä välistä.  Jos sinä yleistät niin sitten minäkin.

Ei ole huutaminen lisääntynyt :) Sun hermos ovat vain romahtaneet.

t.kristallikissa

Vierailija
98/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn välillä, kun pääsen, koirien kanssa aamupäivällä metsälenkillä. Lähellä on sekä koulu että päiväkoti ja tekevät myös retkiä tähän metsään välillä. Ja oikeasti, jotkut lapset huutaa ja kiljuu ihan kaikki asiansa. Kauhea älämölö kiirii pitkin metsää kun jollain OnniEemillä on ASIAA. Varmaan kohta lintujen pesintä häiriintyy kun nämä kiljukaulat rääkyy menemään.

Linnuilla on paljon kovemmat hermot kuin sulla. Itse asiassa lintuja eivät kovatkaan desibelit kiusaa. Oletko koskaan kuullut papukaijan huutavan korvasi juuressa? Tai edes fasaanin?

t.kristallikissa

Vierailija
99/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mengel kirjoitti:

Kertoo paljon yhteiskunnastamme, että joku ihmettelee lasten leikkimisestä syntyviä ääniä. Kuulutko sinä niihin, joiden mielestä on parempi lasten antaa tuijottaa kännyköitään sisätiloissa?

Leikkiminen ei ole yhtäjaksoista kirkumista. Tuollainen lapsi ei ole terve.

terveisin Hermoheikko :)

Vierailija
100/102 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thihihihiiihiii.. kirjoitti:

Aloittaja: muuta hevon hel vettiin, niin ei tarvitse kuunnella kuin oman suolesi papatusta kalsarin poimuissa.

Huutajat voi mieluummin muuttaa sinne. Miksi fiskujen ja hyvin käyttäytyvien pitäisi muuttaa pois?

Koska huutaminen ulkona on sallittua.

t.kristallikissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä