Mitä kieltä haluaisit osata
Suurin osa suomalaisista pärjää kohtuullisesti suomella ja englannilla. Moni myös ruotsilla tai saksalla. Mitä kieltä pitäisit tärkeimpänä suomen ja englannin jälkeen?
Kommentit (44)
Kielipuoli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksenasettelu on hölmö. Haluaisin osata vaikka mitä kieliä, mutta koen että hyötyä olisi eniten omalla kohdallani mandariinikiinasta tai venäjästä.
Haluaisin taas osata ranskaa ja espanjaa.
Mikä olisi ollut oikea kysymyksenasettelu? Yleensä ihmiset kai haluaisivat osata sitä kieltä, mistä ajattelevat olevan eniten hyötyä.
Arkielämässä tai työssä hyödyttävät kielet ovat ainakin itsellä kaukana perimmäisistä kiinnostuksen kohteista. Tahtoisin osata mm.sanskritiä ja kaikenmoisia vanhoja lähi-ja kaukoidän kieliä, sekä paremmin latinaa, jotta voisin tyydyttää pohjatonta tiedonnälkääni tutkiskelemalla ikivanhoja historiallisia tekstejä. Miten sen hyödyn sitten ajatteleekaan.
Joo, jos minun työnantaja alkaisi vihjailla, että esim. ranskasta olisi työssäni hyötyä, niin en minä sitä yhtäkkiä alkaisi haluta oppia. Ehkä joku motivoituu tuolla lailla työn kautta, mutta minulle kielen oppimishalukkuuteen vaikuttaa vain innostus kyseiseen kieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kielipuoli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksenasettelu on hölmö. Haluaisin osata vaikka mitä kieliä, mutta koen että hyötyä olisi eniten omalla kohdallani mandariinikiinasta tai venäjästä.
Mikä olisi ollut oikea kysymyksenasettelu? Yleensä ihmiset kai haluaisivat osata sitä kieltä, mistä ajattelevat olevan eniten hyötyä.
Utiliteettifetissiläinen iski jälleen!
Mahtaa olla vierasta monille. Ihmisillähän pitää olla mahdollisuus opiskella muiden kustannuksella jotain, mistä ei ole mitään hyötyä kellekään. Kunhan se on kivaa.
Varmaan kiinaa tai koreaa, koska ne on hauskan kuuloisia.
Ranskaa haluaisin osata hyvin, osaan sitä vain sen verran että äännän nimet suht oikein ja ymmärrän lukemani, ja osaan jutella helppoa arkikeskustelua. Ranska on kuitenkin niin monivivahteinen kieli että olisi mahtavaa kaivautua siihen syvälle.
Latinantaito olisi myös hauska.
Lisäksi haluaisin oppia arabiaa, se on mahtavan kuuloinen musikaalinen kieli ja kielen mukana se retoriikkakin aukeaisi ehkä paremmin- kieltä ja kulttuuria ei voi erottaa.
Kiina myös kiinnostaisi, koska rakenne on niin erilainen kuin muissa kielissä. Käsittääkseni sama lause eri äänenkorkeudella tarkoittaa eri asioita tai eri henkilöä puhutellaan eri äänenkorkeudella jne. Mielenkiintoista.
Nyt puhun sujuvasti neljää eurooppalaista kieltä ja mongerran jokseenkin ymmärrettävästi kolmea muuta. Venäjää luen ja puhuttuna ymmärrän, mutta aktiivinen tuottaminen jää vähän daa daa harashoo- asteelle :D
Vierailija kirjoitti:
Viroa olis kiva osata, mutta vastasin ranska koska se olis käytännössä hyvä, tosin en sitä ikinä oppisi enää tässä iässä. Myös venäjää olis kiva osata vaikka ei siitä varmaan mitään erityistä käytännön hyötyä mun elämään olisi. Ruotsia vähän osaan kun sitä 5 vuotta koulussa luin, mutta sitä en halua edes osata, se on tosi ruma kieli, kuten myös tanska ja norja. Englantia osaan, vaikkakin ääntäminen on aika huonoa vähäisen harjoituksen takia, mutta selvisin sillä kyllä ihan Englannissakin.
Ranska on helppo ja selkeä kieli, ja sitä oppii missä iässä vaan.
Ihan sama mikä kieli, kunhan sitä naiset ymmärtäis. En tiedä mikä on se mysteerinen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Expatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan jo viittä kieltä sujuvasti ja lisäksi kolmea kieltä välttävästi.
Ei ole enää tarkoitus opiskella yhtään uutta eikä myöskään tarvetta sille.Näillä mennään.
Ei hullummin. Vaimolla on hyvä kielipää. Osaa äidinkielensä japanin lisäksi hyvin englantia ja ranskaa (asuttuaan molemmissa), sekä lukea kiinaa. Puhumattakaan Suomesta parinkymmenen täällä asutun vuoden jälkeen. Mutta että sujuvasti? Se on aika paljon sanottu.
Kyllä, puhun sujuvasti viittä kieltä kuten kirjoitin aiemmassa viestissäni, mutta niistä natiivisti vain kahta.
Ilmeisesti sekoitit natiivin ja sujuvuuden merkitykset.
Ehkä tämän palstan keskustelut ovat sekoittaneet minut. Täällä kun moni intoa puhkuen kertoo puhuvansa vieraita kieliä natiivisti. Toisaalta minä aina kiroan tankeroenglantiani ja vaimo suomeaan. Sujuvuus tietysti tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
Expatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan jo viittä kieltä sujuvasti ja lisäksi kolmea kieltä välttävästi.
Ei ole enää tarkoitus opiskella yhtään uutta eikä myöskään tarvetta sille.Näillä mennään.
Ei hullummin. Vaimolla on hyvä kielipää. Osaa äidinkielensä japanin lisäksi hyvin englantia ja ranskaa (asuttuaan molemmissa), sekä lukea kiinaa. Puhumattakaan Suomesta parinkymmenen täällä asutun vuoden jälkeen. Mutta että sujuvasti? Se on aika paljon sanottu.
Helpottaa aika paljon jos osaa läheistä sukua olevia kieliä - itsellä ruotsi, norja, saksa, englanti tukevat toisiaan, samoin ranska, espanja, italia, latina. Noista kielistä osaan yhtä natiivitasoisesti, neljää muuta sujuvasti ja loppuja ihan ok. Se on kuitenkin ihan eri asia kuin osata montaa keskenään täysin erilaista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos minun työnantaja alkaisi vihjailla, että esim. ranskasta olisi työssäni hyötyä, niin en minä sitä yhtäkkiä alkaisi haluta oppia. Ehkä joku motivoituu tuolla lailla työn kautta, mutta minulle kielen oppimishalukkuuteen vaikuttaa vain innostus kyseiseen kieleen.
Entäs jos siitä palkka nousisi?
Miksi ette opettele kieltä, mitä haluaisitte osata? Ihme konditionaalielämää. Itse halusin oppia viroa, ja viimeiset viisi vuotta olen sitä opiskellut. Ei tarvitse jossitella.
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos siitä palkka nousisi?
Jos minun työnantaja "alkaisi vihjailla" jostain uudesta kielestä, niin ihan mielelläni lähtisin _työnantajan kustantamalle_ kielikurssille _työajalla_.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette opettele kieltä, mitä haluaisitte osata? Ihme konditionaalielämää. Itse halusin oppia viroa, ja viimeiset viisi vuotta olen sitä opiskellut. Ei tarvitse jossitella.
Täh? Kuka opettelee viroa 5 vuotta. Vähän väännät suomea erilailla niin tadaa vironkieli.
Kielipuoli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mikä heitä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Arabiaa, koska opetan suomea ulkomaalaisille. Arabian kielen tulkkejakin tarvitaan jatkuvasti, siinä tienais hyvin.
saheen (ymmärrykseni mukaan meinaa "tosiaan")
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kuka opettelee viroa 5 vuotta. Vähän väännät suomea erilailla niin tadaa vironkieli.
Niinhän sinä säälittävä kännituristi luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Sitä sanotaan Porin murteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajan tai motivaation puute. Moni haluaa erilaisia asioita, muttei kuitenkaan niin paljon, että olisivat valmiita näkemään vaivaa asian eteen.
Kyllä, puhun sujuvasti viittä kieltä kuten kirjoitin aiemmassa viestissäni, mutta niistä natiivisti vain kahta.
Ilmeisesti sekoitit natiivin ja sujuvuuden merkitykset.