Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?

Vierailija
05.04.2019 |

Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.

Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?

Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.

Kommentit (288)

Vierailija
121/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munasolun luovuttaja ei ole luovutetusta munasolusta syntyvän lapsen minkäänlainen äiti, ei geneettinen, ei biologinen, ei mikään. Hän on vain kudoksen luovuttaja. Solun vastaanottaja aktivoi omilla rakennusaineillaan alkion geenit, ja näistä rakentuva ihminen on täysin erilainen kuin sama alkio olisi sen alkuperäisen munasolun omistajan sisällä ollut. Jos ei ymmärrä munasolun luovuttajan ja äidin eroa, ei kannata edes keskustella aiheesta.

Tämä on näitä henkimaailman juttuja. Todellisuudessahan solun vastaanottaja ei aktivoi yhtään millään yhtään mitään, vaan kaikki geneettinen informaatio on solussa valmiina. Luovuttaja on lapsen biologinen äiti.

/9

Ei ole. Synnyttäjä on biologinen äiti. Luovuttaja on geneettinen äiti.

Biologinen ja geneettinen äiti on sama asia. Ihan kuten siittiöitä luovuttanut mies on biologinen isä.

Kun nyt vaan eivät ole sama asia, vaikka kuinka haluaisit sen olevan.

Vierailija
122/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munasolun luovuttaja ei ole luovutetusta munasolusta syntyvän lapsen minkäänlainen äiti, ei geneettinen, ei biologinen, ei mikään. Hän on vain kudoksen luovuttaja. Solun vastaanottaja aktivoi omilla rakennusaineillaan alkion geenit, ja näistä rakentuva ihminen on täysin erilainen kuin sama alkio olisi sen alkuperäisen munasolun omistajan sisällä ollut. Jos ei ymmärrä munasolun luovuttajan ja äidin eroa, ei kannata edes keskustella aiheesta.

Tämä on näitä henkimaailman juttuja. Todellisuudessahan solun vastaanottaja ei aktivoi yhtään millään yhtään mitään, vaan kaikki geneettinen informaatio on solussa valmiina. Luovuttaja on lapsen biologinen äiti.

/9

Ei ole. Synnyttäjä on biologinen äiti. Luovuttaja on geneettinen äiti.

Biologinen ja geneettinen äiti on sama asia. Ihan kuten siittiöitä luovuttanut mies on biologinen isä.

Niin ja mikäli geneettisellä äidillä ei olisi mitään väliä, vain kantavalla, joka aktivoi solut sehän tarkoittaisi ettei biologisia isiä olisi olemassakaan! Miksi se aktivointi koskisi muka vain munasolua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua aina naurattaa nämä, jotka kuvittelevat sukusolujen luovuttajat niistä syntyneiden lasten vanhemmiksi :D

Itse olen kahden terveen, iloisen ja ihanan lahjasolulapsen äiti. Omat munasarjani lakkasivat toimimasta jo nuorena. Lapseni tietävät biologisen alkuperänsä, eivätkä he piittaa siitä tuon taivaallista. Ajatus siitä, että solujen luovuttajan tarvitsisi mitenkään vaikuttaa heidän elämäänsä on aivan naurettava.

Jossain vaiheessa aikuistuttuaan sinunkin lapsesi voivat kiinnostua alkuperästään. 

Vierailija
124/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua aina naurattaa nämä, jotka kuvittelevat sukusolujen luovuttajat niistä syntyneiden lasten vanhemmiksi :D

Itse olen kahden terveen, iloisen ja ihanan lahjasolulapsen äiti. Omat munasarjani lakkasivat toimimasta jo nuorena. Lapseni tietävät biologisen alkuperänsä, eivätkä he piittaa siitä tuon taivaallista. Ajatus siitä, että solujen luovuttajan tarvitsisi mitenkään vaikuttaa heidän elämäänsä on aivan naurettava.

Jos solun luovuttamista harkitseva kokee minkäänlaista yhteyttä soluistaan mahdollisesti syntyviin yksilöihin, niin silloin ei todellakaan ole henkisesti niin stabiili, että soveltuisi luovuttajaksi. Onneksi nämä seuloutuvat pois luovutusprosessista psykologikäynnillä.

Mua taas ärsyttää tällaiset biologian kieltäjät ja alentuvasti suhtautuvat, vaikka ovat saaneet aika helvetin suuren lahjan, minkä johdosta ne omat maailman tärkeimmät henkilöt ovat saaneet alkunsa.

Vierailija
125/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ole luovuttanut kirjoitti:

munasoluja hetkisitten ja tein sen vain ja ainoastaan siksi,että ne jotka eivät voi saada lasta ja todella haluavat sen niin saisivat siihen edes mahdollisuuden.

Ja esim.yksityisellä koko homma ei ole edes halpaa joten ei sinne ihan kuka tahansa hakeudu hoitoihin.

Luovutettuja munasoluja saatiin senverran,että niistä saadaan kahdelle eri perheelle mahdollisuus lapseen.

Minulle on ok ,että lapsi saa tietävänsä olevansa lahjoitettu ja saa 18v lapun käteensä jonka kautta voi katsoa kuka hänet on lahjoittanut. Hän ei ehkä ikinä ota minuun yhteyttä ehkä katsoo vain somesta jos sieltä löytyy esim kuva,että millainen olen.Tai ehkä ottaa yhteyttä. En ole hänen äitinsä olen vain antanut hänelle elämän.

Minä saan tietää,onko munasoluistani hedelmöittynyt, ei niin välttämättä tapahdu. En sitä ala "murehtimaan"

Ennen koko homman alkua,kävin psykologin juttusilla(kuului prosessiin) ja hän kertoi ja avasi asiaa vielä enemmän.

Lisäksi perheille jotka lahjamunasoluilla saavat lapsen tai yrittävät saada heitä rohkaistaamn kuitenkin kertomaan lapselle asiasta kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.

”kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.”

Joo, voitko kuvitella, ettei lapsi ole vain ”joiltain piirteiltä” sinua vaan jopa puolet ovat sinun geeneistäsi!! Olisit siis lapsen biologinen äiti, et vain munasolun luovuttaja.

Väärin. Biologinen äiti on lapsen synnyttäjä. Myös lain edessä. Luovuttaja on vain geneettinen äiti.

Näyttää olevan kova pala sinulle. Ymmärtäähän sen. Lapsissasi ei ole mitään sinusta, vaan puolet toisesta naisesta.

Sori nyt vaan fantasioidesi murskaantumisen takia, mutta lapseni ovat kaikin tavoin, myös geneettisesti, minun. Me emme ole käyttäneet luovutettuja munasoluja, vaan munasolut ovat olleet minun tuottamiani.

Luovutit munasoluja itsellesi? Minäkin olen ollut lapsettomuushoidoissa, mutta en katso itseäni munasolujen luovuttajaksi. 

Vierailija
126/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ole luovuttanut kirjoitti:

munasoluja hetkisitten ja tein sen vain ja ainoastaan siksi,että ne jotka eivät voi saada lasta ja todella haluavat sen niin saisivat siihen edes mahdollisuuden.

Ja esim.yksityisellä koko homma ei ole edes halpaa joten ei sinne ihan kuka tahansa hakeudu hoitoihin.

Luovutettuja munasoluja saatiin senverran,että niistä saadaan kahdelle eri perheelle mahdollisuus lapseen.

Minulle on ok ,että lapsi saa tietävänsä olevansa lahjoitettu ja saa 18v lapun käteensä jonka kautta voi katsoa kuka hänet on lahjoittanut. Hän ei ehkä ikinä ota minuun yhteyttä ehkä katsoo vain somesta jos sieltä löytyy esim kuva,että millainen olen.Tai ehkä ottaa yhteyttä. En ole hänen äitinsä olen vain antanut hänelle elämän.

Minä saan tietää,onko munasoluistani hedelmöittynyt, ei niin välttämättä tapahdu. En sitä ala "murehtimaan"

Ennen koko homman alkua,kävin psykologin juttusilla(kuului prosessiin) ja hän kertoi ja avasi asiaa vielä enemmän.

Lisäksi perheille jotka lahjamunasoluilla saavat lapsen tai yrittävät saada heitä rohkaistaamn kuitenkin kertomaan lapselle asiasta kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.

”kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.”

Joo, voitko kuvitella, ettei lapsi ole vain ”joiltain piirteiltä” sinua vaan jopa puolet ovat sinun geeneistäsi!! Olisit siis lapsen biologinen äiti, et vain munasolun luovuttaja.

Väärin. Biologinen äiti on lapsen synnyttäjä. Myös lain edessä. Luovuttaja on vain geneettinen äiti.

Näyttää olevan kova pala sinulle. Ymmärtäähän sen. Lapsissasi ei ole mitään sinusta, vaan puolet toisesta naisesta.

Sori nyt vaan fantasioidesi murskaantumisen takia, mutta lapseni ovat kaikin tavoin, myös geneettisesti, minun. Me emme ole käyttäneet luovutettuja munasoluja, vaan munasolut ovat olleet minun tuottamiani.

Luovutit munasoluja itsellesi? Minäkin olen ollut lapsettomuushoidoissa, mutta en katso itseäni munasolujen luovuttajaksi. 

Tollo mikä tollo.

Vierailija
127/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykylaki olisi mulle (olen jo yli-ikäinen, siksi olisi) mahdoton, koska siinä on pakko antaa tietonsa julki myös lapselle. Minä en koe, että soluistani luotu lapsi on mitenkään minun. En haluaisi mitään suhdetta, tapaamista, tietoa saati että tämä solulapsi tulisi kärkkymään perintöä.

Vierailija
128/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykylaki olisi mulle (olen jo yli-ikäinen, siksi olisi) mahdoton, koska siinä on pakko antaa tietonsa julki myös lapselle. Minä en koe, että soluistani luotu lapsi on mitenkään minun. En haluaisi mitään suhdetta, tapaamista, tietoa saati että tämä solulapsi tulisi kärkkymään perintöä.

Perintöön luovuttajalta hänellä ei ole mitään oikeutta missään tapauksessa 😀

Vierailija
129/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadonneen jäljillä ohjelma todistaa että veri on vettä sakeampaa. Jokaisella on oikeus tietää biologiset juurensa.

Vierailija
130/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: lukematta ketjua, saatiinko sinulta kerättyä vain YKSI munasolu kun puhut yksikössä ?

Juuri tuon perusteella aloitus ei ole uskottava.

Otetaas huomioon, että aloittaja on luovuttaessaan ollut parikymppinen tytönheitukka, joka ajatteli ja ajattelee edelleen "luovuttaneensa munasolun". 

Jos ap olisi käynyt parikymppisenä heitukkana "luovuttamassa munasolun", olisi hänelle selvitetty kyllä alta aikayksikön, miten homma toimii eikä hän käyttäisi tuollaista sanontaa käytyään prosessin läpi.

Vierailija
131/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadonneen jäljillä ohjelma todistaa että veri on vettä sakeampaa. Jokaisella on oikeus tietää biologiset juurensa.

Sellaista oikeutta ei ole luvattu missään. Etpä itsekään voi olla varma biologisista juuristasi.

Vierailija
132/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista oikeutta ei ole luvattu missään. Etpä itsekään voi olla varma biologisista juuristasi.

Kuule kyllä olen 100 % varma ketkä ovat vanhempani. Jos lapsesta yhtään välitetään niin sukusoluja ei luovuteta anonyymisti. Ja onneksi nykyään niin ei voikkaan tehdä.

Vierailija
133/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerrottiin ihan kysymättä. Olin kerran luovuttanut munasoluja, ja Ovumiasta soitettiin hiukan ennen kuin täytin 35, että haluaisinko luovuttaa uudelleen. Samalla soittaja kertoi että munasoluista syntyi kaksi lasta samaan perheeseen. En välttämättä olisi halunnut tietää, mutta toisaalta olen onnellinen, koska hyviä munasoluja ei saatu kerättyä kovin montaa.

Vierailija
134/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kyllä olen 100 % varma ketkä ovat vanhempani. Jos lapsesta yhtään välitetään niin sukusoluja ei luovuteta anonyymisti. Ja onneksi nykyään niin ei voikkaan tehdä.

Tuskin tiedät sataprosenttisella varmuudella varsinkaan isääsi. Ja biologiset juuret ovat paljon muutakin kuin vanhempasi. Tuskin tiedät, mitä isomummosi touhusi ja kenen kanssa. Vahinkovauvan isän nimi kirkonkirjoissa ei ole läheskään aina totuus. 

Vierailija
135/288 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No dna-testillä saa halutessaan varmuuden. Mutta ei kai se, että joitain kasvattaa heidän tietämättään ei-biologinen vanhempi, ole mikään syy tietoisesti estää ketään selvittämättä biologisia juuriaan?

Vierailija
136/288 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki genetiikka tulee siinä luovutetussa munasolussa. Nykyaikana on kyllä riskialtista salata lapselta että äiti / isä ei ole biologinen vanhempi. Lapsi kun voi milloin tahansa tutkia sukuaan netistä löytyvillä dna-testeillä.

Vierailija
137/288 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valmis menemään televisioon kertomaan kaikelle kansalle missä äiti liikkui raskaaksi tulon aikoina ja kuka / ketkä on isäehdokas niin kukaan ei voi vähätellä sen suuruutta miten voimakas on tarve löytää tieto itsestä.

Vierailija
138/288 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa tv:ssä uudet jaksot kadonneen jäljillä ohjelmasta. Moneskohan kausi se jo on. Kannattaa katsoa ja miettiä.

Vierailija
139/288 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki genetiikka tulee siinä luovutetussa munasolussa. Nykyaikana on kyllä riskialtista salata lapselta että äiti / isä ei ole biologinen vanhempi. Lapsi kun voi milloin tahansa tutkia sukuaan netistä löytyvillä dna-testeillä.

Ei lapselta salata hänen alkuperää. Lapsella on oikeus 18-vuotiaana tietää luovuttajan henkilöllisyys.

Vierailija
140/288 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapselta salata hänen alkuperää. Lapsella on oikeus 18-vuotiaana tietää luovuttajan henkilöllisyys.

Edellyttäen että vanhemmat ovat kertoneet miten sai alkunsa. Ehkä pitäisi varmuuden vuoksi viranomaisten ottaa yhteys lapseen kun tämä on 18-vuotias ja kertoa miten saa yhteyden luovuttajaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi