Kokemuksia vaatteiden värjäämisestä pesukoneessa?
Ajatuksenani on värjätä uudelleen mustaksi mustia haalistuneita vaatteita. Värjättävänä olisi kahdet collegehousut, kaksi trikoomekkoa ja kaulahuivi, Kaikissa materiaali on 95% puuvilla, 5% elastaani.
Onko kokemuksia Dylonin tai Nitorin pesukoneväreistä? Tarttuuko väri kunnolla, värjääntyykö pesukone ja onko lopputulos kuinka hyvä/pitkäikäinen?
Kommentit (52)
https://www.tokmanni.fi/tekstiilivari-dylon-350-g-6419860602424?srsltid…
Tätä itse käytän, todella helppo ja hyvä lopputulos.
Pyykkikone pitää muistaa pestä tyhjänä käytön jälkeen.
Sinne vaan koneeseen pakkauksen ohjeen mukaan. Toimii. Keinokuidut värjäytyy ihan miten sattuu, mutta jos on pääasiassa puuvilla tai pellavaa ja jo valmiiksi haluttua väriä, niin toimii hienosti. Ja etenkin pari ekaa pesua värjäyksen jälkeen kannattaa pestä vain samanväristen kanssa.
Koneeseen jää jonkun verran väriä, eli sen jälkeen pesu sitruunahapon kanssa, niin tulee samalla muutenkin putsattua.
Yleensä värjään mustia mustiksi jne ja tulos ollut hyvä, mutta toisinaan värjännyt valkoisia joksikin muuksi, niin silloin lopputulos on aina vähän yllätys
Lueskelin noita käyttöohjeita ja siellä neuvotaan tekemään se värjäyspesu 30-40 asteessa. Olen noita kaikkia värjätyiksi tarkoitettuja vaatteita kuitenkin pessyt 60 asteesa. Voisikohan värjäyksenkin tehdä 60 asteessa, jolloin tulos olisi ehkä vielä pysyvämpi?
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan koneeseen pakkauksen ohjeen mukaan. Toimii. Keinokuidut värjäytyy ihan miten sattuu, mutta jos on pääasiassa puuvilla tai pellavaa ja jo valmiiksi haluttua väriä, niin toimii hienosti. Ja etenkin pari ekaa pesua värjäyksen jälkeen kannattaa pestä vain samanväristen kanssa.
Koneeseen jää jonkun verran väriä, eli sen jälkeen pesu sitruunahapon kanssa, niin tulee samalla muutenkin putsattua.
Yleensä värjään mustia mustiksi jne ja tulos ollut hyvä, mutta toisinaan värjännyt valkoisia joksikin muuksi, niin silloin lopputulos on aina vähän yllätys
Miten olet tuota sitruunahappoa laittanut? Voisiko kaataa vaan koneen rumpuun suoraan ennen pesua tai laittaa pesupalloon? Oletko pessyt koneen sitruunahappopesun jälkeen vielä tyhjänä?
Itse mietin vaalean (kuluneen) farkkutakin värjäämistä tummansiniseksi. Vahingoittuukohan farkkutakin napit jotenkin? Kellään kokemusta?
Olen värjännyt ja hyvä tulos tuli. Väri pysyy. Dylon oli
Kannattaa muistaa pestä kone värjäyksen jälkeen. Ensimmäinen pesu pyykinpesuaineella ja toinen kerta ilman ainetta. Yleensä vain puuvilla värjäytyy kunnolla.
Jos vaatteet on alunperin mustia, tulos on varmaan ihan hyvä. Muun värisissä vaatteissa kannattaa muistaa, että väri ei välttämättä tartu ompelulankoihin, joten ne saattavat näkyä mustassa vaattessa sitten vaikka vihreinä.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin vaalean (kuluneen) farkkutakin värjäämistä tummansiniseksi. Vahingoittuukohan farkkutakin napit jotenkin? Kellään kokemusta?
Metallinapit? Ei vahingoitu. Joskus muoviset napit ovat ottaneet vähän väriä.
Toimii, tarttuu hyvin vaatteisiin.
Mutta tarttuu hyvin myös koneen kumiosiin.
Kankaat kannattaa laittaa koneeseen kuivana, ilmavasti ja mahdollisimman vähän taiteltuna. Taitteet saattavat värjäytyä vähemmän tai enemmän kuin tasainen kangas. Itse tykkään värjätä esim. väärän värisiä kirpparivaatteita omaan makuun sopivammaksi. Tosi harvoin on mitään ongelmaa ollut. Jos käytetyn vaatteen värjäys menee pieleen, yleensä ongelmana ovat olleet vanhat tahrat, joita ei silmä näe, mutta joihin väri tarttuu eri lailla kuin muuhun kankaaseen. Koneen tiivistemuovi on hieman värjäytynyt kymmenessä vuodessa, kun värjään jotain noin kerran kuussa.
Miksei niitä voi värjätä pesuvadissa, niin kuin ennenkin tehtiin. Kumahanskat vain käsiin, ei tarvitse pilata konettaan.
Juuri värjäsin Dylonin pallolla miesten puuvillapaitoja 900 g satsin sekä toisessa erässä parit housut 600 g ja vielä kolmannessa erässä parit pillifarkut 600 g ja kaikki onnistuivat hyvin, nuo omat vaatteet olivat lähtökohtaisestikin mustia ja kaikki kulumat hävisivät.
En suosittele sitä jauhetta kun sen kanssa joutuu pitämään niin kovaa lämpötilaa joko pesukoneessa tai sitten jossain paljussa keitellen. Tuo pallo on kätevämpi eikä se pyykkikonettakaan värjännyt vaikka vähän hysteerinen olin sen kanssa ensin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tokmanni.fi/tekstiilivari-dylon-350-g-6419860602424?srsltid…
Tätä itse käytän, todella helppo ja hyvä lopputulos.
Pyykkikone pitää muistaa pestä tyhjänä käytön jälkeen.
Itse käytän samoja värejä. Takkeja, housuja ja paitoja mennyt eikä mitään valittamista. Musta väri vähän jäänyt koneen osiin kiinni.
Mitäs sanotte kokeneet värjääjät, olisiko 2 pakettia väriä (Dylon tai Nitor) tuolle luettelemalleni vaatemäärälle hyvä? En omista vaakaa, joten en pysty punnitsemaan vaatteita.
Haluisin värjätä nuo kaikki yhdellä koneellisella.
Ap.
Värjäsin ruskehtavan neulepuseron, joka oli ns kylmä ruskea, ja täysin väärä väri minulle. Värjäsin puseron keltaisella ja ruskea taittui lämpimäksi. Se on nyt kamelinvärinen. Väri oli muovipurkissa ja se laitettiin sellaisenaan vaatteen viereen pesukoneeseen ja kone pyörimään. Ostopaikka Prisma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet tuota sitruunahappoa laittanut? Voisiko kaataa vaan koneen rumpuun suoraan ennen pesua tai laittaa pesupalloon? Oletko pessyt koneen sitruunahappopesun jälkeen vielä tyhjänä?
Joo, happoa tyhjään koneeseen ja mahdollisimm kuumalla ohjelmalla. Seuraavalla kerralla pessyt ihan normaalisti vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sanotte kokeneet värjääjät, olisiko 2 pakettia väriä (Dylon tai Nitor) tuolle luettelemalleni vaatemäärälle hyvä? En omista vaakaa, joten en pysty punnitsemaan vaatteita.
Haluisin värjätä nuo kaikki yhdellä koneellisella.
Ap.
Mikä määrä siis? 2 pillifarkut oli 600 g, samoin yhdet verkat ja pellavahousut. Koko 40
Miten asiallisia vastauksia olet saanut, ihan hämmästyttää.
Minä kyselin joitain kuukausia sitten mustan t-paidan värjäämisestä takaisin mustaksi. Ilmeisesti minulle vastaili aamukrapulainen persiiseen ammuttu karhu.
Minä värjäsin vanhat, kivipestyt farkkuni Nitorilla, kun halusin ne tasavärisiksi. Niistä tuli oikein hyvät. Pesukone värjätyi sen verran, että pyöräytin yhden ohjelman 90 asteessa, jolloin kone puhdistui. Ainakaan seuraavaan pyykkierään ei väri tarttunut.