Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Opiskelijat lakkoon ilmaston puolesta" - MILLOIN opiskelijat ITSE lopettavat jatkuvan LENTELYNSÄ sinen sun tänne?

Vierailija
05.04.2019 |

Älkää opiskelijat mielenosoittako ellette TEE ITSE jotain esim. lopeta jatkuvaa turhaa ja erittäin saastuttavaa lentelyä!

"Korkeakoulujen ja toiseen asteen oppilaitosten opiskelijat eri puolilla Suomea järjestävät tänään perjantaina valtakunnallisen ilmastolakon."

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, nyt on keski-ikäiset "ilmaistohuijauksen urhit" löytäneet taas uuden keinon mitätöidä nuoria, ja mikä parasta, samalla oikeuttaa oman ilmastosikailunsa.

Fakta kuitenkin on se, että näillä ilmastomarsseilla pyritään saamaan aikaan lakeja ja säädöksiä jotka koskevat kaikkia. Tämä johtuu toisesta faktasta, siitä, että ihminen ei todellakaan luovu mukavasta ja ylellisestä elämäntyylistään elleivät muutkin tee sitä. Toisin sanoen, niin kauan kuin lentäminen ja muu ilmastoper.seily on sallittua, sitä tehdään. En itsekään lopeta satunnaista lentämistä koska tiedän että monet lentävät ulkomaille useita kertoja vuodessa. Tarvitaan sääntöjä, lakeja, rajoituksia, veroja. Muuten mitään ei koskaan tapahdu. Ihminen on itsekäs eläin.

Mutta ethän voi piiloutua tuollaiseen ajattelun taakse. Ja jos kritisoija olisikin keski-ikäinen tai ikääntyneempi ilmastoaktivisti niin todennäköisesti sanoisit että hän on vain kateellinen nuorille. Sanoisit mitäs et elänyt mukavasti ja ylellisellä elämäntyylillä kun olit vielä nuori?

Vierailija
22/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis onhan se nyt tosi vastuutonta pyytää yksilöä tekemään ilmastokoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, nyt on keski-ikäiset "ilmaistohuijauksen urhit" löytäneet taas uuden keinon mitätöidä nuoria, ja mikä parasta, samalla oikeuttaa oman ilmastosikailunsa.

Fakta kuitenkin on se, että näillä ilmastomarsseilla pyritään saamaan aikaan lakeja ja säädöksiä jotka koskevat kaikkia. Tämä johtuu toisesta faktasta, siitä, että ihminen ei todellakaan luovu mukavasta ja ylellisestä elämäntyylistään elleivät muutkin tee sitä. Toisin sanoen, niin kauan kuin lentäminen ja muu ilmastoper.seily on sallittua, sitä tehdään. En itsekään lopeta satunnaista lentämistä koska tiedän että monet lentävät ulkomaille useita kertoja vuodessa. Tarvitaan sääntöjä, lakeja, rajoituksia, veroja. Muuten mitään ei koskaan tapahdu. Ihminen on itsekäs eläin.

Ilmastohysteerikkojen kannattaisi olla enemmän huolissaan luonnon saastumisesta kuin ilmastonmuutoksesta, mutta eihän ne hölmöt mitään ymmärrä. Sinilevä kukkii kesäisin joka helvetin paikassa, mutta ketäpä se kiinnostaisi.

Totta kai kiinnostaa moniakin, ja tiedät sen itsekin. Lisäksi saastuminen vauhdittuu ilmastonmuutoksen myötä, esim. sinilevää esiintyy enemmän lämpimissä vesistöissä.

Mutta kuten sanoin, pelkästä yksilön vastuusta ja valintojen tärkeydestä kailottaminen on turhaa. Ihmiskunta ei ole koskaan osannut puhaltaa yhteen hiileen eikä tule sitä oppimaankaan ennen sukupuuttoaan. Vain säädökset ja lait ohjaavat yksilöiden toimintaa oikeasti haluttuun suuntaan.

/9

Miksi saastumisesta ei sitten puhuta nykyisin? Minä luulen, ettei hyväntahtoisten hölmöjen päähän ei mahdu kuin yksi asia kerrallaan. Kokonaisuuksien ja syy-seuraus-suhteiden ymmärtäminen on aivan ylivoimaista. On vaan niin kivaa kuulua porukkaan ja tuntea ilmastoahdistusta.

Vierailija
24/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On julmaa vaatia toisia luopumaan lemmikkieläimistä tai talon lämmityksestä, ja itse vaan jatketaan lomalentoja surutta. Jotenkin olisi syytä priorisoida asioita.

Ne on lapsia, ei ne tajua. Katotaan ja mahdollisesti huomioidaan uudestaan, kun ikää on 30.

Vierailija
25/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On naurattanyt Haluatko Miljonääriksi ohjelmassa että kuinka kovia lentäämään nämä nuoret. Koulutetuilla ihmisillä ei merkkiäkään mistään ilmastotietoisuudesta. Lasketaan tonneja että millä mihinkin pääsee lentämään.

Tai ei tämä oikeastaan naurata.

Vierailija
26/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aidosti olet ilmastoystävällinen, se näkyy pienissä ja suurissa teoissa. Kysykääpä muuten  politiikoilta, erityisesti vihreiltä, mitkä ovat heidän ekotekonsa. Itse kannatan 100 euron lantomaksua. Poliitikot ja mepit lentävät useita kertoja viikossa. Usein siihen kannustavat ilmaiset lennot ja ruuat ja juomat. Ne pitäisi poistaa.

Vierailija
27/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tiedät, ettei moni opettaja ole lopettanut lentelyä?

Tyhmää ajatella, että jos sinä et toimi, niin ei kukaan muukaan toimi.

Vierailija
28/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkiukko? En mä oo lentäny kuin lapsena viimeksi. Lisäksi en mm. syö lihaa tai yksityisaitoile, mulla ei ole lemmikkejä eikä lapsia. Että onhan tässä aika isoja tekoja.

Vierailija
29/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan arvailen kirjoitti:

Entä jos lomalentelijät ja ilmastohysteerikot ovat eri ihmisiä?

Olen opiskelija ja tiedän kyllä valtavasti näitä ilmastolakkoilijoita, jotka matkustelevat useamman kerran vuodessa.

Vierailija
30/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut tai saanut työskennellä lomat, joten lomalentoja ei ole juuri tullut. Mutta joillakin kavereilla on niin paljon rahaa, että he käyvät lomalennoilla joka loma. Nytkin pääsiäisenä on lähdössä tuttavani poikaystävä Thaimaaseen sukeltamaan. Osa opiskelijoista on ilmastotietoisia (yleensä vähävaraiset), osaa asia ei vaan kiinnosta. 

Vierailija
31/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ethän voi piiloutua tuollaiseen ajattelun taakse. Ja jos kritisoija olisikin keski-ikäinen tai ikääntyneempi ilmastoaktivisti niin todennäköisesti sanoisit että hän on vain kateellinen nuorille. Sanoisit mitäs et elänyt mukavasti ja ylellisellä elämäntyylillä kun olit vielä nuori?

En minä  mihinkään piiloutunut, nimenomaan sanoin suoraan miten asiat ovat. On ihan turha kuvitella että satunnaisten yksilöiden valinnoilla olisi minkäänlaista vaikutusta ilmastoon. Vaikka minä ryhtyisin vegaaniksi, ompelisin itse hampusta vähäiset vaatteeni, en lentäisi koskaan ja kulkisin joka paikkaan pyörällä, tuottaisin 100g sekajätettä/vuosi ja istuttaisin harrastuksenani puita metsiin, on aina olemassa se suuri joukko ihmisiä jotka toimivat joka tavalla täysin päinvastoin "koska muutkin".

Ainoa keino saada todellista muutosta aikaan on se, että kaikki vähentävät päästöjään, ja sitä ei tule tapahtumaan ellei säädetä lakeja.

/9

Vierailija
32/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisinpa nähdä nuoren, jonka älypuhelin on ollut sama edes 4 vuotta. Meillä edeltävällä sukupolvella oli kotona lankapuhelin, koko perheelle yksi televisio ja vain rikkaat perheet lensivät ulkomaille.

Huone jaettiin usein sisaruksen kanssa jne.

Nykypäivän kännykät ei tosiaankaan kestä 4 vuotta. Jo 2 vuotta on saavutus.

Vierailija
33/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastohysteerikkojen kannattaisi olla enemmän huolissaan luonnon saastumisesta kuin ilmastonmuutoksesta, mutta eihän ne hölmöt mitään ymmärrä. Sinilevä kukkii kesäisin joka helvetin paikassa, mutta ketäpä se kiinnostaisi.

Totta kai kiinnostaa moniakin, ja tiedät sen itsekin. Lisäksi saastuminen vauhdittuu ilmastonmuutoksen myötä, esim. sinilevää esiintyy enemmän lämpimissä vesistöissä.

Mutta kuten sanoin, pelkästä yksilön vastuusta ja valintojen tärkeydestä kailottaminen on turhaa. Ihmiskunta ei ole koskaan osannut puhaltaa yhteen hiileen eikä tule sitä oppimaankaan ennen sukupuuttoaan. Vain säädökset ja lait ohjaavat yksilöiden toimintaa oikeasti haluttuun suuntaan.

/9

Miksi saastumisesta ei sitten puhuta nykyisin? Minä luulen, ettei hyväntahtoisten hölmöjen päähän ei mahdu kuin yksi asia kerrallaan. Kokonaisuuksien ja syy-seuraus-suhteiden ymmärtäminen on aivan ylivoimaista. On vaan niin kivaa kuulua porukkaan ja tuntea ilmastoahdistusta.

En tiedä missä tynnyrissä asut, mutta eihän nykyään oikein mistää muusta puhutakaan kuin saastuttamisesta ja muista ympäristöasioista. Itämeren tilanne, pienhiukkaset, muovijätteen määrä, koiranpaskan määrä, pakokaasut, öljyvahingot... You name it.

/9

Vierailija
34/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 23-vuotias opiskelija ja olen vähentänyt lentomatkustamista yhteen matkaan/vuosi. Olen myös opetellut alusta alkaen kokkaamaan kasvisruokaa. Nykyään mm. tofu, nyhtökaura ja härkis ovat viikoittaisessa käytössä. Lisäksi kierrätän kaiken mahdollisen ja esim. viimeisimmän takkini ostin kirpputorilta. En ole myöskään hankkinut autoa, enkä ilmaston vuoksi tule koskaan hankkimaankaan. Omistan sen sijaan kaksi polkupyörää. Myöskään koiraa en hanki, koska se tukisi niin paljon lihantuotantoa.

Sehän tiedetään, että keski-ikäiset mammat ovat kaikkein huonoimpia tekemään mitään muutoksia elämässään ja asioita perustellaan tuulesta temmatuilla väitteillä. Tutkimuksia ei viitsitä lukea, saati ymmärretä niistä mitään. Sitten ajatellaan vaan, että "minä minä minä ja minun saavutetut edut".

Jep. Äitini suuttui minulle kun sanoin harkitsevani kasvissyöntiä. "Maajusseilta loppuu työt"  "ei ilman lihaa ja maitoa elä" "veganismi on vaarallista eritysesti lapsille". On maatalon tyttö alunperin, sellaisesta pohjoispohjalaisesta prsereijästä missä erilaisuutta ei hyväksytä ja ainoa sallittu ruoka on jauheliha. Isäni on myös maatalosta mutta sanoi mulle, että ihan sama mitä syön ja puen päälleni. Isäni nyt ei lihaa edes syö niin paljoa, lempiruoka on voipotut sipulilla :D Kyllä se on totta että 50+ naiset ovat joko heevetin itsekkäitä, jääräpäitä tai sitten vaan tiedostamattomia.

Vierailija
35/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentämistä pahempia ilmastontuhoajia ovat vaate- ja elektroniikkateollisuus. Uuden älypuhelimen hiilijalanjälki on valtava. Samoin pelkkä netin käyttö on valtava rasite ilmastolle.

Eli somettaminen, uudet luurit ja uudet vaatteet pois, tämä riittää jo aika pitkälle.

Herää pahvi.

"The average mobile creates 35 kilograms of carbon emissions in manufacture"

Tuo ei ole yhtään mitään. Varsinkaan kun keskimäärin puhelin ei kestä vain yhtä vuotta.

Netinkään käyttäminen ei todellakaan ole mikään merkittävä ilmastorasite. Miksi et voi katsoa niitä todellisia päästöongelmia? Hiilivoima on vastuussa 38 % hiilidioksidipäästöjä. Se sähkö ja lämpö voitaisiin hyvin tuottaa ydinvoimallakin. Samalla alenisivat puhelimen päästöt, koska ei puhelin itsessään mitään päästele, vaan esimerkiksi siinä tuotannossa käytettävä hiilivoimalla tuotettu sähkö.

Vierailija
36/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lomat opiskelijana meni klassisesti töissä. Miten näillä nykynuorilla on varaa lennellä maapallon ympäri?

Ei meillä olekaan. Olen lomat töissä, että voin loppuvuoden vielä syödäkin.

Vierailija
37/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli somettaminen, uudet luurit ja uudet vaatteet pois, tämä riittää jo aika pitkälle.

Mistä lähtien joku 0,1 % poistuminen päästöissä on "riittää jo aika pitkälle"?

Miksi lässytät aiheesta, josta et yhtään mitään tiedä? Mene katsomaan ne todelliset luvut ennen kuin otat kantaa yhtään mihinkään.

Vierailija
38/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLen minäkin vuosia ihmetellyt kun katselee opiskelijoiden instagram tileja ja blogeja  että

jatkuvalla syötöllä lennellään pitkin maailmaan, erityisesti kaukomailla ja

mistä tähän kaikkeen riittää rahaa, kun valitellaan Suomen tukia.

Että pankaapa opiskelijat NYT ensin omat käytäntönne  kuntoon ja hävetkää!

T. Eläkeläinen

Suurin osa eläkeläisistä on joko elänyt/elää liian leveästi esim autoilee saudien bensalla, lentää itsekin lomamatkoja, syö lihaa ja maitotuotteita paljon.

Että ihan turha jeesustella nuorten tekemisistä.

Vierailija
39/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoton AP kirjoitti:

Älkää opiskelijat mielenosoittako ellette TEE ITSE jotain esim. lopeta jatkuvaa turhaa ja erittäin saastuttavaa lentelyä!

Ei opiskelijoiden tarvitse mitään tehdä itse eikä kenenkään muunkaan. Poliitikkojen tarvitsee tehdä.

Hiilidioksidipäästöistä 38 % syntyy kivihiilestä, 17 % maakaasusta ja 30 % öljystä. Siinä ne ongelmat ovat. Nämä pitää korvata muilla energialähteillä ja materiavirroilla, kuten ydinvoimalla ja biomassalla. Opiskelijat eivät ole niitä, jotka päättävät näiden käytöstä, vaan vanhat papat.

Vierailija
40/108 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lakkoilu on aivan typerää,osoittaisivat mieltään vapaa ajallaan, monille vaan syy olla pois koulusta, koululla mitään tekoa asian kanssa,eihän koulu ilmastoa oo pilaamassa. Typerää vouhotusta!

Jos koulusta poisjäänti vähentää fossiilisilla liikkumista niin silloin toimii tarkoitetusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi