Peräaukon sulkijalihaksen leikkaaminen synnytyksessä
Synnytin tammikuun alussa. Synnytys oli minulle ensimmäinen kerta. Kivut olivat aivan hirvittävät. Lääkäri kertoikin alapääni olevan liian tiukka ja avaavan sitä hiukan saksilla. Sain avatuista saksista toisen terän peräaukkooni ja toisen emättimeen. Lääkäri leikkasi vahingossa peräaukkoni sulkijalihaksen halki! Onko kenellekään muulle käynyt näin? Peräaukkoani on nyt operoitu leikkauksissa useita kertoja. Viimeisin leikkaus oli pari viikkoa sitten ja sen johdosta istun tälläkin hetkellä jääpalapussin päällä peräaukon sulkijalihaksisto haavavoiteella voideltuna.
Kommentit (31)
Rectum fillis -avausta ei tehdä kuin pakollisessa tilanteessa. Peräaukon korjausleikkaus (hermojen liittäminen katkaisun jälkeen toisiinsa) vaatii usein tuntien operaation ja usein se täytyy toistaa. Yleisellä tasolla peräaukon sulkijalihaksen poikkaisemista käytetään vuosittaisella tasolla muutamia kymmeniä kertoja.
T: Sisätautien erik.lääkäri.
Minulle on tuo avaus tehty. Sakset todellakin työnnettiin sekä peppuun, että pimperoon ja painettiin yhteen. Taju lähti välittömästi kun terien välissä kudokset ritisi ja lopulta sulkijalihas katkesi. Aivan järkyttävä kipu. Synnytyksen jälkeen sain välittömästi spinaalipuudutuksen ja väliaikaisen sulkijalihaksen kasaan kursimisen. Ja ihan metallisilla niiteillä.
Ootko Jenna oikeesti täällä omalla nimelläsi kertomassa peräaukkosi ongelmista?
Hyi hitto mitä mä oikein luen.
Ei ole lapsia eikä tulekkaan. Ihan barbaarista toimintaa jos jotain sulkijalihaksia napsitaan. Luulisi että sektiokin olisi järkevämpi synnytystapa tuollaisessa tapauksessa.
Mulle tehtiin episiotomia kyllä veitsellä. Mieheltä kysyin myös että oliko veitsi vai sakset niin mies sanoi että kirurgin veitsi oli.
Terveydenhoito on kehittyny niin paljon viime vuosi kymmeninä mutta synnytys se on vaan jumahtanut paikoilleen. On se kumma kun siitä ei saada tehtyä äidille helpompaa tapahtumaa.
Minulle tehtiin eppari koska vauvan sydän äänet laski ja tuli kiire saada vauva ulos. Mutta ei onneksi sulkijalihasta leikattu. Tikkejä tuli 13. Vauva oli sininen kun syntyi mutta tokeni nopeasti. Napanuora oli tiukasti kaulan ympäri. Onneksi vauvalla oli anturi päässä niin ahdinko huomattiin heti.
TK-lääkäri kirjoitti:
Lääkärin käyttämät saksat on aivan tavalliset sakset. Sen takia se leikataan välillä tuolla tavalla, koska tavallinen 2-3 cm pituinen avaus ei aina riitä. Peräaukon sulkijalihaksen voi korjata myöhemmin. Tärkeintä on saada vauva nopeasti ulos, jos kärsii esim. hapenpuutteesta.
Mitä tk-lääkäri näistä tietää? Itse tiedän sen, että ma mu rais kaajat käyttävät tuota metodia raiskauksen jälkeen, jolloin rais katulle aiheutuu ulosteinkontinenssi.
Tämä on nyt ihan selvä provo kun olla ja voi, epiosotomia tehdään suomessa viistoon sillä juuri suoraan alaspäin tehty altistaa lisärepeämille sulkijalihaksessa.
Itselle tehty epiosotomia ja kyllä se oli vinosti ”reiden suuntaan” ei peräaukkoon päin.
Jos ap on synnyttänyt ulkomailla niin sitten on turha tänne tulla provoomaan.
Italiassa ei edes osata/haluta/rahaa tarjota epiduraalia kaikille halukkaille kaikkialla maassa.
https://www.euronews.com/2018/03/22/less-than-half-of-southern-italy-of…
Huom, VOI korjata jos äiti nyt niin hirveän nipo on, että peräaukon sulkijalihas on hänelle tärkeä.
Kamala asenne!!!