Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolestroli,perjaate, härjö,vanaha.

Vierailija
04.04.2019 |

Mitä muita ärsyttäviä lyhenteitä/väännöksiä tiedätte?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanilia ja vanilija

(jos joku ei tiedä, niin se on siis vanilja)

Vierailija
62/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tämä onkin provo. Noin tyhmä ei voi kukaan oikeasti olla.

Oikein ihmetyttää, miten joillakin (oletettavasti täysi-ikäisillä) ihmisillä on noin kova tarve päästä ääneen. Anonyymillä palstalla jopa.

Suurin osa kommenteista ei liity ehdotettuun aiheeseen millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveri

Vierailija
64/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ElämäNkerta on tylsä ja yleinen kirjoitusvirhe

Onhan se oikein, mutta pidän enemmän virheellisestä muodosta. Se on luonteva. Elämäntarina on oikein sekin, n:n kanssa.

Mikä siis mielestäsi on oikein? En ymmärtänyt viestiäsi. Oikea muoto ei ainakaan ole ”elämänkerta” sen enempää kuin ”vaatteenkerta”.

Eikä myöskään ole olemassa lehden ”vuodenkerta”-nimistä asiaa vaan sekin on vuosikerta.

Moni ei hahmota, että ”kerta” ei ole tässä synonyymi kertomukselle vaan se kuvaa joukkoa yhteen liittyviä asioita; jotakin kokonaisuutta, joka muodostuu siihen kuuluvista osista.

"Vuosi" on perusmuoto. "Vuoden" on genetiivi, kuten "elämän".

Muuten olet oikeassa.

Vierailija
65/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa, kun pitäisi sanoa kuulostaa. "Kuullostaa hyvältä."

Rasittavan näköistä ja kuuLoista.

Vierailija
66/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se oikein, mutta pidän enemmän virheellisestä muodosta. Se on luonteva. Elämäntarina on oikein sekin, n:n kanssa.

Mikä siis mielestäsi on oikein? En ymmärtänyt viestiäsi. Oikea muoto ei ainakaan ole ”elämänkerta” sen enempää kuin ”vaatteenkerta”.

Eikä myöskään ole olemassa lehden ”vuodenkerta”-nimistä asiaa vaan sekin on vuosikerta.

Moni ei hahmota, että ”kerta” ei ole tässä synonyymi kertomukselle vaan se kuvaa joukkoa yhteen liittyviä asioita; jotakin kokonaisuutta, joka muodostuu siihen kuuluvista osista.

Muuten olet oikeassa.

Niin, olin kyllä oikeassa ihan koko asiassa.

Vuosi-, elämä- ja vaatekerta.

EI:

Vuoden-, elämän- ja vaatteenkerta

Mikä sinulta jäi oivaltamatta? Kerta-sanan eteen ei laiteta genetiiviä vaan yksikön nominatiivi. Siksi elämäNkerta on väärä kirjoitusasu.

Vierailija
67/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa nuivat, mikä tässä aloituksessa on mielestänne väärin?

Samaa kamaa on palsta piukassa.

Minä pidän tämäntyyppisistä ketjuista, mutta onhan se nyt oikeasti aika noloa tehdä aloituksia toisten virheistä, jos ei itse osaa edes välilyöntiä käyttää.

Minua ärsyttää erityisesti sana "hiat".

Onko sulla ollut kauankin hiekkaa jossain vai onko muuten pätemisen tarve?

-ap

Sinähän täällä aloitat keskusteluja kirjoitusvirheistä :D

Enhän minä nipotellut pilkkujen paikoista, vaan kerroin miten sanat lausutaan ja joskus kirjoitetaan väärin.

Kännykällä tulee helposti mitättömiä kirjoitusvirheitä, etenkin jos kirjoittaa kiireessä.

Jos aihe ei kiinnosta, ei kannata kommentoida täysin asian vierestä.

Eri juttu tietenkin, jos on niin tyhmä/ikävä tyyppi, ettei oikeasti ymmärrä tai haluaa vain huomiota.

Vierailija
68/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa paineita...nuista;D

Kusipäitä.

Vierailija
69/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa, kun pitäisi sanoa kuulostaa. "Kuullostaa hyvältä."

Rasittavan näköistä ja kuuLoista.

Enään.

Se on vanhahtava, ihan kuin sikaari ja porsliini.

Silti jopa kännykkä tarjoaa sitä.

Vierailija
70/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä av:n menoa: hauskalta vaikuttava ketju pilataan jo ensimmäisellä sivulla, kun oman elämänsä äikänopet saapuvat kielioppin*tseilemaan ja vänkäämään pilkunpaikoista ja välilyönneistä.

Ei mulla muuta, jatkakaa rauhassa.

Vierailija
71/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat alkaneet jättää n-kirjaimen pois sanan lopusta kirjoittaessaan (menen kouluu, tule syömää). Äsken luin fb-myyntipalstan ilmoitusta, jossa myytiin kenkiä. ”Uuden veroiset mutta ei mahdu jalkaa.” Miksi valmistaa kenkiä, joihin ei mahdu jalkaa (vaan esim. käsi)?

Vierailija
72/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten olet oikeassa.

EI:

Mikä sinulta jäi oivaltamatta? Kerta-sanan eteen ei laiteta genetiiviä vaan yksikön nominatiivi. Siksi elämäNkerta on väärä kirjoitusasu.

Sinä, lingvistini, et huomannut, että ymmärrän kyllä mikä on oikea muoto. Silti en mielelläni käytä -ainakaan puheessa- sanaa ilman n -kirjainta. Se ääntyy siihen luonnostaan, olkoonkin kieliopillisesti väärin.

Tietysti kirjoitan sanan kuten pitääkin.

Vierailija
73/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten olet oikeassa.

EI:

Sinä, lingvistini, et huomannut, että ymmärrän kyllä mikä on oikea muoto. Silti en mielelläni käytä -ainakaan puheessa- sanaa ilman n -kirjainta. Se ääntyy siihen luonnostaan, olkoonkin kieliopillisesti väärin.

Tietysti kirjoitan sanan kuten pitääkin.

Minä kyllä ymmärsin, että kyse aloituksessa oli lähinnä väärin kirjoitetuista, ei puhutuista sanoista. Täysin järjetöntä alkaa tässä puolustelemaan, miten puhuu eri lailla kuin kirjoittaa, ai jaa?? Kummasti se puhuttu kieli onkin erilaista :)

Vierailija
74/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäkerta on kieliopillisesti oikein, mutta minun suuhuni ja lukemaani sopii paremmin se toinen. Se ei ole niin virheellinen muoto kuin nuo otsikossa luettelemani.

-ap

Ensin kerrot pitäväsi enemmän virheellisestä elämäkerta-muodosta. Sitten pidätkin enemmän elämänkerta-muodosta, joka on mielestäsi vähän virheellinen. En kyllä ihan ymmärtänyt. Elämäkertahan lausutaan joka tapauksessa niin, että se kuulostaa vähän elämäNkerralta.

En kertonut.

Elämäkerta on oikeasti oikein. En pidä siitä, vaan muodosta elämäNkerta.

-ap

Mitä väliä sillä, mistä muodosta pidät? Ja miten niin et kertonut, lue lainaukset yllä. Joku: ElämäNkerta on tylsä ja yleinen kirjoitusvirhe. Sinä: Onhan se oikein, mutta pidän enemmän virheellisestä muodosta."

Vierailija
75/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin arvostelet muita niin tarkistathan oman kirjoitustaitosi. Pilkun jälkeen tulee välilyönti.

Ja pyh. Hanki elämä.

-ap

Sanoo koira johon kalikka kalahti. Pitäiskö sun hankkia elämä ettei tarvitse tehdä tällaisia aloituksia. 

Mikä on ongelmasi?

Olen eri, mutta aika noloa tulla nillittämään kirjoitusvirheistä kun ei itse ole yhtään parempi.

Vierailija
76/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edukas, kustantaa, niin justiinsa ja juurikin. 

Kustantaa on ihan kirjakieltä.

Kyllä, mutta silloin se on kamala kun sitä käytetään väärässä paikassa, eli paljonko Balin matka maksaa ja isä kustantaa ovat oikein. Balin matka tai auto eivät kustanna mitään.

Minä ainakin käytän sitä "väärin" ihan tarkoituksella, ihan vain värittääkseni kieltä. Se on Suomessa yleisesti hyväksyttyä puhekieltä.

Vierailija
77/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole koskaan istunut jotenkin tuo sana "elämäkerta", vaikka se oikein onkin. "Elämänkerta" kuulostaisi oikeammalta. Osaako joku avata tätä niin, että kileikorvani vihdoin hyväksyisi asian?

Vierailija
78/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

trtret kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole koskaan istunut jotenkin tuo sana "elämäkerta", vaikka se oikein onkin. "Elämänkerta" kuulostaisi oikeammalta. Osaako joku avata tätä niin, että kileikorvani vihdoin hyväksyisi asian?

*kielikorvani :D

Vierailija
79/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palveri

Tuo on kyllä ihan ihmeellinen. Samoin telvisio.

Vierailija
80/86 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolestroli,perjaate, härjö,vanaha.

Mikä on härjö? Muut sanat ymmärrän ja vanaha on P-Pohjanmaan murretta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän