Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko käyttää sijaissynnyttäjää, jos et voisi saada lapsia itse?

Vierailija
04.04.2019 |

Suomessa sijaissynnytys on tällä hetkellä laitonta, mutta ulkomaisten sijaissynnytysagentuurien käyttö on täysin mahdollista.

Minä voisin käyttää sijaissynnyttäjää, jos tilanne sitä vaatisi.

Kommentit (345)

Vierailija
321/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen voisi sallia ainoastaan siinä tapauksessa, että sijaissynnyttäjälle maksetaan vain kulukorvaukset ja joku nimellinen muu korvaus. Muussa tapauksessa ihmiskaupan riski on liian iso. Periaatteessa voisin käyttää sijaissynnyttäjää, jos on varmaa että tämä toimii täysin omasta vapaasta tahdostaan ja haluaa vain aidosti auttaa. Haluaisin myös tuntea hänet ja hänen elintapansa, että voin luottaa häneen ja osallistua raskauteen. Ulkomailta ostettu sijaissynnytys taas on aivan liian iso ihmiskauppariski, siihen en lähtisi.

Periaatteessa kuulostaa ihan kivalta, mutta haluaisit kuitenkin käytännössä kontrolloida toista ihmistä erittäin intiimissä tilanteessa. Ei sekään oikein reilulta kuulosta.

Vierailija
322/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa haukkua ideastani. Miehelläni on jo aikuiset lapset. Toinen hänen lapsistaan ei voi saada puolisonsa kanssa biologisia lapsia. Minä sen sijaan voisin vielä kerran kokea raskauden mutta en enää halua kasvattaa omaa lasta. Haluaisin tarjoutua miehen lapselle sijaissynnyttäjäksi. Tietenkin tämä tehtäisiin muumimukimenetelmällä.

Mitä tapahtuisi jos tähän ryhtyisimme? Hedelmöitys tapahtuisi kotioloissa jos on tapahtuakseen.

Mitä tapahtuisi jos ilmoittaisin neuvolassa raskauden olleen vahinko, mutta että olisimme sopineet että miehen lapsi puolisoineen kasvattaa lapsen eli lapsen bioisä ja tämän puoliso?

Minulla on 3 lasta, joista 2 on vielä alaikäisiä (10 ja 12v). Voisiko tämä vaikuttaa heidän huoltajuuteen jotenkin?

Vierailija
324/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko käyttää omaa täysi-ikäistä lastasi sijaissynnyttäjänä?

Vierailija
325/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole täysin mustavalkoinen asia, mutta syystä se on laissa kielletty. Olisi mielenkiintoista jos sijaissynnyttäjien käyttöön liittyvistä epäkohdista tehtäisiin dokumentti. Mitä jos lapsi on vammainen? Tehdäänkö sijaissynnyttäjille pakkoabortteja. Entä kun kuitenkin hyvin usein synnytys menee päin persettä, kuka korvaa synnyttäjälle aiheutuvat komplikaatiot ja tuskat jos esimerkiksi kiireellisen sektion jälkeen ei kävele kuukausiin kivuitta... onko synnyttäjien mahdollista neuvotella oikeuksistaan? Jos sijaissynnyttäminen olisi Suomessa, mitenhän vakuutuslainsäädöntö järjestettäisiin. Entä jos keinohedelmöitetty sijaissynnyttäjä alkaa odottaa kolmosia tai nelosia. Saako hän silti palkkion vaikka tehtäisiin selektiivinen abortti osasta alkioista? Jos kaikki lapset pidetään eikä vanhemmilla olekaan varaa lunastaa kaikkia... Vai saako tämä olla edes maksullista? No, pakkohan sen olisi olla sallittua maksua vastaan koska muutenhan veroja kierrettäisiin jne. Tahdotaanko vastasyntynyt asettaa valtion tukemana tarkoituksella tilanteeseen, että se vieroitetaan heti naisesta, jonka kohdussa on kasvanut? Joskus näin käy esimerkiksi adoptiossa, mutta se ei ole lapsen kannalta ideaalein tilanne. Miksi tähän tähdättäisiin hyväksymällä sijaissynnytys? Sijaissynnyttäjähän ei synnyttäisi mikäli häntä ei keinohedelmöitettäisi... kelpaako vanhemmille se vammainen lapsi? Entä jos sijaissynnyttäjä katoaa maan alle tultuaan raskaaksi? Ainiin, yksi mutta meinasi unohtua: MITÄ JOS SIJAISSYNNYTTÄJÄ ALKAA KIRISTÄÄ VANHEMPIA TAI KÄYTTÄÄ ODOTUSAIKANA ESIM. PÄIHTEITÄ? Suomessahan jälkimmäiseen ei valtion taholta voida puuttua, naisen keho, nainen määrää. Niin joo en kyllä käyttäisi sijaissynnyttäjää

Vierailija
326/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa Ylen ohjelmassa näytettiin todellisuutta: vauva syntyi pikkukeskosena ja "vanhemmat" kieltäytyi hakemasta tätä kotiin Ukrainasta. Nyt lapsi elää laitoksessa Ukrainassa ja jää vaille tarvitsemaansa hoivaa.

"Vanhemmat" hankki sen sijaan lisää lapsia uuden sijaissynnyttäjän avulla.

Että semmoinen tapa perustaa perhe.

Niin ja sijaissynnyttäjä vaarantaa terveytensä ja jos tulee keskenmeno, ei saa juuri mitään rahaa.

Tämä ja aiemmin esitelty tilauksen vastaisen kaksosen "poisto" ovat puhdasta dystopiaa. Seuraavaksi voidaan ruveta tuottamaan mahdollisimman hyviä sijaissynnyttäjiä karjan tapaan ja esittelemään heitä näyttelyissä.

Vierailija
327/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saa haukkua ideastani. Miehelläni on jo aikuiset lapset. Toinen hänen lapsistaan ei voi saada puolisonsa kanssa biologisia lapsia. Minä sen sijaan voisin vielä kerran kokea raskauden mutta en enää halua kasvattaa omaa lasta. Haluaisin tarjoutua miehen lapselle sijaissynnyttäjäksi. Tietenkin tämä tehtäisiin muumimukimenetelmällä.

Mitä tapahtuisi jos tähän ryhtyisimme? Hedelmöitys tapahtuisi kotioloissa jos on tapahtuakseen.

Mitä tapahtuisi jos ilmoittaisin neuvolassa raskauden olleen vahinko, mutta että olisimme sopineet että miehen lapsi puolisoineen kasvattaa lapsen eli lapsen bioisä ja tämän puoliso?

Minulla on 3 lasta, joista 2 on vielä alaikäisiä (10 ja 12v). Voisiko tämä vaikuttaa heidän huoltajuuteen jotenkin?

Suomessa ei taida saada itse päättää kenelle lapsensa adoptoi!? Tällä varmaan estetään juurikin tuollainen "kohdunvuokraus". Tai näin luulisin...

Vierailija
328/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti en, ei se tuntuisi "omalta". Ehkä sitten mieluummin adoptoisin.

Vierailija
329/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei taida saada itse päättää kenelle lapsensa adoptoi!? Tällä varmaan estetään juurikin tuollainen "kohdunvuokraus". Tai näin luulisin...

Kyseessä olisi lapsen bioisä. Eikös isä saa kasvattaa lastaan? Käsittääkseni isäpuoli/äitipuoli saa myös adoptoida lapsen jota kasvattaa.

Vierailija
330/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä olisi lapsen bioisä. Eikös isä saa kasvattaa lastaan? Käsittääkseni isäpuoli/äitipuoli saa myös adoptoida lapsen jota kasvattaa.

Mutta sinä olisit silti äiti, ei puoliso. Ei kai äitiyttä noin vain voi siirtää pois sellaiselle, joka ei sitä oikeasti ole.

Vierailija
331/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, jotka ovat sijaissynnytystä vastaan, että oletteko koskaan kärsineet lapsettomuudesta?

Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä sijaissynnyttäjää mielellänne käyttäviltä, oletteko itse olleet ikinä köyhemmän maan kansalaisia talousahdingossa? Ja tiedostatteko raskauden riskit naiselle? Raskaushan on vaarallisinta aikaa naisen terveyden suhteen ja aina iso riski. Ottaisitteko itse sen täysin tuntemattoman itsekkään lapsettoman puolesta? Oletteko ikinä luopuneet vauvasta, tai voisitteko kuvitella luopuvanne rahaa vastaan vauvasta, jota ensin kannoitte sisällänne 9 kk?

Lähisukulaisen käytön sijaissynnyttäjänä jotenkin ymmärrän, mutta ulkomaalaisen käyttäminen on superitsekästä hyväksikäyttöä.

100% samaa mieltä. Uskomattoman oksettavaa ja itsekästä haaveilla siitä, että saa jonkun orjuutetun naisparan mukaan omaan sairaaseen ja itsekkääseen fantasiaansa mukaan. Jos raskaus ei onnistu, niin sitten biologisia lapsia ei saa. Sillä selvä. Se ei ole kenenkään oikeus. Kuvottavaa miten jotkut ovat valmiita hyväksikäyttämään ja tukemaan kammottavaa ihmiskaupan muotoa kunhan vain saavat itse levittää kelvotonta dna-moskaansa vielä yhdelle ihmiselle.

Onko teillä hyväksikäytöstä ja kohtukaupasta haaveilevilla tullut mieleen se että ehkä siinä on joku syy, miksi juuri sinulla ja kumppanillasi se sikiäminen ei ilman ihmiskauppaa onnistu?

Vierailija
332/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kaupallista sijaissynnyttäjää, enkä sitä, että joku haaveilee siitä synnytyspelon takia. Raskaus ja synnytys on aikaa, jolloin äiti muodostaa siteen vauvaan.

Altruistisen, tutun ihmisen sijaissynnytyksen voisin hyväksyä. Olisi kiva, että synnyttäjä säilyisi lapsen elämässä läsnä jollain tavoin luonnollisesti.

Vierailija
333/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton pari ottaa tai ostaa lapsen eikö se ole sijais synnytystä ei se lapsi heidän biologisesti ole mutta he ottavat sen nimiinsä kuin omanaan pitävät . Usein ne lapset aikuisena alkaa etsiä juuriaan sitten myös ulkomailta .

Vierailija
334/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinä olisit silti äiti, ei puoliso. Ei kai äitiyttä noin vain voi siirtää pois sellaiselle, joka ei sitä oikeasti ole.

Tuskin biologista äitiyttä poistettaisiin, mutta voihan sitä tehdä ihan vaan tavallisen huoltajuussopimuksen ja adoptionkin sitten kun viranomaiset siihen myöntyy. Tunnen itsekin uusioperheitä joissa isäpuoli on adoptoinut lapset omikseen.

Vierailija
335/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi käyttää. Joko lapsen saa itse, tai adoptoi. Sijaissynnyttäjän kohdalla mielestäni sama asia kuin adoptoisi vastasyntyneen, vaikka kuinka geenit niin ei silti sama asia. Ehkä ihmisten ei pitäisi leikkiä niin "jumalaa" kaikessa. Jos joku muu sen lapsen synnyttää, miksi ei voisi adoptoida jolloin joku lapsi saisi rakastavan kodin? Mikä pakko on saada "oma" vaikka jonkun toisen kustannuksella?

Vierailija
336/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi olisi minun sukusoluistani ja olisi 100% varmaa, ettei synnyttäjän kanssa tule mitään ongelmaa tai kädenvääntöä lapsen huoltajuudesta (että se todellakin tulee minulle) niin varmaan voisin. Eli mikäli se synnytys itsessään olisi jostain syystä minulle mahdotonta mutta sukusoluni olisivat ihan käyttökelpoisia.

Mutta jos se vauva syntyisi tämän sijaissynnyttäjän tai jonkun ulkopuolisen lahjoittajan soluista, niin en kyllä näe mitään pointtia. Sittenhän olisi ihan sama adoptoida jo olemassa oleva lapsi, joka tarvitsee kodin, koska en joka tapauksessa saisi biologisesti omaa lasta. Eikä adoptiossa tulisi niitä ongelmia, mitä voi ilmetä kun synnytyksen aiheuttamat hormonimyrskyt saavatkin synnyttäjän kokemaan lapsen omakseen ja haluamaan sen itselleen.

Vierailija
337/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä jos lapsi on vammainen? Tehdäänkö sijaissynnyttäjille pakkoabortteja.

Mitä jos lapsi on vammainen? Niin, sopimus sitoo molempia osapuolia ja lapsi on vaan sitten vammainen.

Kenellekään tuskin tehdään "pakkoabortteja". Mutta jos raskauden alussa testeissä havaitaan vamma, niin varmaan molemmat osapuolet - sopimuksen mukaan - haluavat abortin.

Entä kun kuitenkin hyvin usein synnytys menee päin persettä, kuka korvaa synnyttäjälle aiheutuvat komplikaatiot ja tuskat jos esimerkiksi kiireellisen sektion jälkeen ei kävele kuukausiin kivuitta... onko synnyttäjien mahdollista neuvotella oikeuksistaan?

- sopimuksessa määriteltävä asia, riski jonka synnyttäjä ottaa. Hänelle maksetaan raskaudesta ja synnytyksestä palkka

Jos sijaissynnyttäminen olisi Suomessa, mitenhän vakuutuslainsäädöntö järjestettäisiin.

- sopimusasia

Entä jos keinohedelmöitetty sijaissynnyttäjä alkaa odottaa kolmosia tai nelosia. Saako hän silti palkkion vaikka tehtäisiin selektiivinen abortti osasta alkioista? Jos kaikki lapset pidetään eikä vanhemmilla olekaan varaa lunastaa kaikkia...

- monikkoraskauksissa tehdään yleensä aina selektiivisiä abortteja, koska sellainen on riski. Tämäkin on sopimusasia. Tietysti hän saa raskaudesta sovitun palkan, vaikka osa abortoitaisiin. Vanhemmat eivät "lunasta" eli "osta" syntyviä lapsia, vaan sopimus tehdään jo ennen raskautta!

Vai saako tämä olla edes maksullista? No, pakkohan sen olisi olla sallittua maksua vastaan koska muutenhan veroja kierrettäisiin jne.

Tuota.. tämähän on lakiasia. Jos sijaissynnytys on maan laissa ok, se on laillista.

Tahdotaanko vastasyntynyt asettaa valtion tukemana tarkoituksella tilanteeseen, että se vieroitetaan heti naisesta, jonka kohdussa on kasvanut? Joskus näin käy esimerkiksi adoptiossa, mutta se ei ole lapsen kannalta ideaalein tilanne. Miksi tähän tähdättäisiin hyväksymällä sijaissynnytys?

- Tämäkin sovitaan sopimuksessa ja miksi tämä eroaisi adoptiosta mitenkään? Ei liity asiaan.

Sijaissynnyttäjähän ei synnyttäisi mikäli häntä ei keinohedelmöitettäisi...

- No ei ellei hän harrastaisi muuten vaan seksiä jonkun kanssa, haloo?

kelpaako vanhemmille se vammainen lapsi?

- käsiteltiin jo

Entä jos sijaissynnyttäjä katoaa maan alle tultuaan raskaaksi?

- sopimusrike

Ainiin, yksi mutta meinasi unohtua: MITÄ JOS SIJAISSYNNYTTÄJÄ ALKAA KIRISTÄÄ VANHEMPIA TAI KÄYTTÄÄ ODOTUSAIKANA ESIM. PÄIHTEITÄ?

- sopimusasia. Hän jää ilman palkkiota tai muu seuraamus

Vierailija
338/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin biologista äitiyttä poistettaisiin, mutta voihan sitä tehdä ihan vaan tavallisen huoltajuussopimuksen ja adoptionkin sitten kun viranomaiset siihen myöntyy. Tunnen itsekin uusioperheitä joissa isäpuoli on adoptoinut lapset omikseen.

Voiko adoptiota tehdä, jos lapsella on ihan oikeakin äiti? Toki näitä perheensisäisiä adoptioita on, mutta onko kyse silloin sellaisista tilanteista ettei lapsella ole tiedossa biologista isää? Biologisen äidin kohdalla asia on vähän eri.

Vierailija
339/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboratorio-olosuhteissa "elävä" keinokohtu olisi täydellinen tapa. Silloin kantasoluista rakennettaisiin kohtu, jota automaatio pitäisi toimivana ja jonne hedelmöitetty munasolu asetettaisiin kasvamaan. Kohtu olisi koko ajan valvotuissa, suotuisissa olosuhteissa. Tulevat vanhemmat voisivat ehkä jopa pitää yhteyttä etävälinein, puhua ja laulaa tulevalle lapselleen. He voisivat ehkä vierailla keinokohdun luona mikäli se olisi hygieniasyistä mahdollista.

Vierailija
340/345 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja olen käyttänytkin. Monta kertaa. Kaikki lapsemme ovat syntyneet sijaissynnytyksellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän