Voisitko käyttää sijaissynnyttäjää, jos et voisi saada lapsia itse?
Suomessa sijaissynnytys on tällä hetkellä laitonta, mutta ulkomaisten sijaissynnytysagentuurien käyttö on täysin mahdollista.
Minä voisin käyttää sijaissynnyttäjää, jos tilanne sitä vaatisi.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä tosiaan ihmisille mahdoton ajatus, että sijaissynnyttäjä voisi olla jotain muuta kuin riiston kohde?
Henkilö, joka psyykkiset ja fyysiset riskit ymmärtäen haluaa olla raskaana toisen puolesta, on terveydenhuollon piirissä, syö terveellisesti raskausaikana. Koska haluaa tehdä näin.
Mietipä nyt oikeesti, kuinka moni vain puhtaasti hyvää hyvyttään haluaisi tuntemattoman takia ottaa niin ison riskin kuin raskaus ja synnytys? Ei kovinkaan moni. Vaikka olisit synnyttänyt jo 7 kertaa ilman ongelmia ja kaikki olisi mennyt hyvin, on joka ikinen kerta erilainen ja uusi riski. Ei ole olemassa riskitöntä raskautta ja synnytyksessäkin voi vammautua pahasti. Minkälainen ihminen olisi valmis ottamaan tämmöisen riskin ventovieraan puolesta? Hmmm....no EPÄTOIVOINEN joka näkee tämän nopeinpana keinona tienata paljon rahaa. Ei tuohon touhuun kukaan hyvää hyvyyttään lähde, ainakaan vieraan takia. Suku ja ystävät on erikseen. Siksi se on väärin. Se, että kaikissa maissa missä sijaissynnytys on voimassa, on hel ve tisti ongelmia, sen pitäisi jo herättää tajuamaan.
Voisin. Haaveilen toisesta lapsesta, mutta se tosiaan vaatisi sijaissynnyttäjän...
Voisin itse olla siskolle sijaissynnyttäjä. Hänellä on lantion aluetta leikelty... enpä tiennyt että on Suomessa laitonta 🥺 Olin jopa henkisesti valmistautunut että tarjoudun joku päivä.
Kuinka moni tässä ketjussa olisi itse valmis kantamaan ja synnyttämään jonkun toisen lapsen (ellei kyse olisi rahasta, jolloin taas on kyse ihmiskaupasta)?
Sukulaiselle pelkän hyvän tahdon eleenä synnyttävän toki hyväksyn. Kun raha astuu mukaan, homma on iljettävää sekä moraalitonta.
Lapsia ei hankita, ne saadaan.
Mun oli pakko katkaista välit ystävään, jolla lapsikuume yltyi sellaiseksi, että harkitsi rikollisia keinoja lapsen saamiseksi sijaissynnyttäjää käyttämällä.
En kerta kaikkiaan ymmärrä ihmistä, joka ei pysty hyväksymään jotakin tosiseikkaa kuten sitä, että kaikki eivät halustaan huolimatta pysty lisääntymään. Harvan elämässä kaikki palaset loksahtavat kohdalleen juuri siten, kun prinsessasaduissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, jotka ovat sijaissynnytystä vastaan, että oletteko koskaan kärsineet lapsettomuudesta?
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä sijaissynnyttäjää mielellänne käyttäviltä, oletteko itse olleet ikinä köyhemmän maan kansalaisia talousahdingossa? Ja tiedostatteko raskauden riskit naiselle? Raskaushan on vaarallisinta aikaa naisen terveyden suhteen ja aina iso riski. Ottaisitteko itse sen täysin tuntemattoman itsekkään lapsettoman puolesta? Oletteko ikinä luopuneet vauvasta, tai voisitteko kuvitella luopuvanne rahaa vastaan vauvasta, jota ensin kannoitte sisällänne 9 kk?
Lähisukulaisen käytön sijaissynnyttäjänä jotenkin ymmärrän, mutta ulkomaalaisen käyttäminen on superitsekästä hyväksikäyttöä.
Vastenmielistä, että halutaan lapsi mutta pidetään raskautta ja synnytystä niin pelottavana, että halutaan altistaa joku taloudellisessa ahdingossa oleva nainen siihen itsen sijaan.
Lapsella on lähtökohtainen oikeus elää biologisten vanhempiensa kanssa. Tämä ideaali ei aina toteudu, mutta on kyseenalaista luoda uusia tapoja, joiden myötä lapsi ei saisi kasvaa biologisen äitinsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on lähtökohtainen oikeus elää biologisten vanhempiensa kanssa. Tämä ideaali ei aina toteudu, mutta on kyseenalaista luoda uusia tapoja, joiden myötä lapsi ei saisi kasvaa biologisen äitinsä kanssa.
Samaa mieltä. Esim. lapsiin sekaantuminen ei ole ollut moraalisesti mitenkään väärin lyhyen aikaa sitten (ihmiskunnan historian mittakaavassa). Minusta on eettisesti kyseenalaista käyttää sijaissynnyttäjää mutta moraalihan tunnetusti muuttuu elettävän ajan mukaan. Minun ystäväpiiriini ei sijaissynnyttäjää pohtivalla ole kuitenkaan asiaa.
Kyllä minä voisin käyttää sijaissynnyttäjää, enkä ymmärrä miksi se ei ole laillista. Toiminnan pitiäsi olla tarkkaan säädeltyä, mutta onhan se kumma, että vaikka sisar ei toimia sisarelle sijaissynnyttäjänä, mutta munuaisen voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, jotka ovat sijaissynnytystä vastaan, että oletteko koskaan kärsineet lapsettomuudesta?
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä sijaissynnyttäjää mielellänne käyttäviltä, oletteko itse olleet ikinä köyhemmän maan kansalaisia talousahdingossa? Ja tiedostatteko raskauden riskit naiselle? Raskaushan on vaarallisinta aikaa naisen terveyden suhteen ja aina iso riski. Ottaisitteko itse sen täysin tuntemattoman itsekkään lapsettoman puolesta? Oletteko ikinä luopuneet vauvasta, tai voisitteko kuvitella luopuvanne rahaa vastaan vauvasta, jota ensin kannoitte sisällänne 9 kk?
Lähisukulaisen käytön sijaissynnyttäjänä jotenkin ymmärrän, mutta ulkomaalaisen käyttäminen on superitsekästä hyväksikäyttöä.
Aika useat hakevat sijaissynnyttäjää Usasta, useat julkkikset sielläkin ovat käyttäneen kuten Giuliana Rancic, Sarah Jessica Parker, Jimmy Fallon..
Taas, miten miehet voivat luopua siittiöistään tuntemattomalle?
Siis vertaatko sinä vauvaa siittiöön?
Sen voisi sallia ainoastaan siinä tapauksessa, että sijaissynnyttäjälle maksetaan vain kulukorvaukset ja joku nimellinen muu korvaus. Muussa tapauksessa ihmiskaupan riski on liian iso. Periaatteessa voisin käyttää sijaissynnyttäjää, jos on varmaa että tämä toimii täysin omasta vapaasta tahdostaan ja haluaa vain aidosti auttaa. Haluaisin myös tuntea hänet ja hänen elintapansa, että voin luottaa häneen ja osallistua raskauteen. Ulkomailta ostettu sijaissynnytys taas on aivan liian iso ihmiskauppariski, siihen en lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Sen voisi sallia ainoastaan siinä tapauksessa, että sijaissynnyttäjälle maksetaan vain kulukorvaukset ja joku nimellinen muu korvaus. Muussa tapauksessa ihmiskaupan riski on liian iso. Periaatteessa voisin käyttää sijaissynnyttäjää, jos on varmaa että tämä toimii täysin omasta vapaasta tahdostaan ja haluaa vain aidosti auttaa. Haluaisin myös tuntea hänet ja hänen elintapansa, että voin luottaa häneen ja osallistua raskauteen. Ulkomailta ostettu sijaissynnytys taas on aivan liian iso ihmiskauppariski, siihen en lähtisi.
Ja voisin siis periaatteessa itse ajatella toimivani sijaissynnyttäjänä siskolleni tai ystävälle. Minulla on takana kaksi hyvin mennyttä raskautta, vaikka raskausaika ei mikään nautinto ollutkaan. Sillä ehdolla voisin suostua, että raskauden jälkeen saisi kuntoutusta heikenneisiin vatsalihaksiin ym. vaivoihin. Ja että saisin olla mukana sen vauvan elämässä edes jollain lailla, kummitätinä tms. :) voisin mieluusti kokea raskauden, synnytyksen ja ensihetket vauvan kanssa vielä kerran, vaikka en lisää lapsia enää haluakaan.
Voisin. Olen siinä tilanteessa että en itse pysty lapsia saamaan, haluaisimme kuitenkin miehen kanssa perheen perustaa.
Olen itse tilanteessa etten voi synnyttää enää lasta koska kohtu on poistettu terveyden vuoksi vuosia sitten. On valtava kaipuu tulla äidiksi, miesystävä kaipaa enemmän kuin mitään tulla isäksi.
Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta saada lasta hinnalla millä hyvänsä. Sijaissynnytys on epäeettistä ihmiskauppaa.
Ei.
Lapselle synnyttäjä on se oikea äiti, ja minä olisin julma kidnappaaja. Ja sitten se oikea äiti vielä hylkäsi eikä lähtisi hakemaan pois.
On jo valmiiksi kodittomia lapsia, joita voisi auttaa samalla kun auttaa itseäänkin.
Minusta on epäjohdonmukaista, että sukusoluja voi luovuttaa, mutta kohtuaan ei saa vuokrata. En oikein ymmärrä, mikseivät aikuiset oikeustoimikelpoiset ihmiset saa tehdä sellaisia valintoja ja sopimuksia, kuin haluavat.
Lain pitäisi säädellä tuota vain sen verran, että sijaissynnyttäjälle on kunnolliset vakuutukset ja on sovittu kunnon korvauksista, jos jotain sattuu menemään vinoon.
Itse voisin hyvin ruveta sijaissynnyttäjäksi. Olisi kiintoisaa kokea raskaus ja synnytys, mutta en ole ikinä halunnut lapsia. Nykyään toki olen tuohon liian vanha. Meidän suvussa sitäpaitsi kaikki aina kukoistaa raskausaikana, joten en näe tuota minään kauheana riskinä sille kohdunvuokraajalle. Oma työni on paikoin merkittävästi riskaabelimpaa kuin synnytys, ainakin tilastojen mukaan.
Olen käyttänyt sijaissynnyttäjää jo useamman kerran.
Olen siis mies.
tottakai, Ruotsissa on jo kokeiltu miestä synnyttäjänä .... mitenköhän tämä peräsuoliraskaus toimii