Jos tulisi 1000 euron perustulo, niin kuka tekisi pienipalkkaiset duunit?
Olin itse opiskeluaikana osa-aikaisena toimistoassarina ja tienasin siitä noin 900 euroa kuussa, jolla sitten pärjäsin. En saanut muita tukia. En olisi todellakaan tehnyt niitä hommia, jos saman rahan olisi saanut ilmaiseksi. Jos tuollainen kunnollinen perustulo tulisi, niin kuka tekisi tuollaiset hommat?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä porukka kuvittelee, että se perustulo maksettaisiin jokaiselle, joka pystyy ryömimään rajojen läpi?
Tuo on pelottava ajatus, että sitä maksettaisiin tänne vyöryville pakolaisille. Kriteerinä perustulolle pitäisi olla Suomen kansalaisuus ja asuminen Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä porukka kuvittelee, että se perustulo maksettaisiin jokaiselle, joka pystyy ryömimään rajojen läpi?
Tuo on pelottava ajatus, että sitä maksettaisiin tänne vyöryville pakolaisille. Kriteerinä perustulolle pitäisi olla Suomen kansalaisuus ja asuminen Suomessa.
Ei siinä ole yhtään mitään pelottavaa, koska kukaan täysijärkinen ei sellaista edes ehdota.
Olen vähän yllättynyt kun niin monet poliitikot kannattaa tuota perustuloa. Sitä ei ole tutkittu miten se vaikuttaa. Se vaikuttaisi todennäköisesti ainakin inflaatioon, vuokriin, asuntojen hintoihin, maaha_nmuuttoon, työllisten määrään (ihan arvoitus lisääntyisikö vai vähenisikö), palkkojen suuruuteen ja lisäisi osa-aikatyötä. Tärkeä kokeilu sotkettiin yhtä aikaa meneillään olevilla työttömien aktivointitoimilla, ja tuloksia vaikutuksista ei saatu.
Minusta olisi todella mukava jos ihmisten pompottaminen luukulta toiselle loppuisi ja elämä helpottuisi, mutta tämä on ihan silmät kiinni meiningillä ajettu asia. Vaikutuksista ei tiedä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuuden saa parissa vuodessa ja tuo on hyvä motivaattori.
Et saanut asumistukea tai opintotukea? Maksoit 900 eurosta vuokran, laskut ja ruuat. Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuuden saa parissa vuodessa ja tuo on hyvä motivaattori.
Parissa vuodessa ehtisivät huomata ettei sillä saa asuntoa ja ruokaa vaan pakko tehdä töitäkin jos ei suomen talvea halua asua sillan alla.
Ei todellakaan ratkaise mitään. Inflaatio alkaa laukkaamaan välittömästi ja hyöty tulee olemaan tasan nolla. Heti kun työstä saa kohtuullisen toimeentulon ja sitä on myös tarjolla niin työ alkaa maittamaan potentiaalisille tekijöille. Nythän firmat eivät investoi henkilöstöön tai tuotantoon vaan raapivat pikavoittoja jemmaan sen minkä ehtivät, eikä mitään palaudu yhteiskunnan hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän yllättynyt kun niin monet poliitikot kannattaa tuota perustuloa. Sitä ei ole tutkittu miten se vaikuttaa. Se vaikuttaisi todennäköisesti ainakin inflaatioon, vuokriin, asuntojen hintoihin, maaha_nmuuttoon, työllisten määrään (ihan arvoitus lisääntyisikö vai vähenisikö), palkkojen suuruuteen ja lisäisi osa-aikatyötä. Tärkeä kokeilu sotkettiin yhtä aikaa meneillään olevilla työttömien aktivointitoimilla, ja tuloksia vaikutuksista ei saatu.
Minusta olisi todella mukava jos ihmisten pompottaminen luukulta toiselle loppuisi ja elämä helpottuisi, mutta tämä on ihan silmät kiinni meiningillä ajettu asia. Vaikutuksista ei tiedä kukaan.
Mutta kyllähän sitä sentään kokeiltiin, kun minä määräsin niin.
Mutta tulokset olivat +-0.
En usko, että aktivoinnit paljon vaikuttivat siihen kokeiluun. Tietenkin lisääntynyt hyvinvointi oli plussaa.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen työssä samassa paikassa, mutta kokoaikaisena, joten oli siitä työstä jotain hyötyä, vaikka tämä ei liity mitenkään opiskeluihini tai ole edes millään tavoin työtä, jota haluaisin tehdä.
Ap
Eikö tässä ap vastaa omaan kysymykseensä? Ne jotka ei halua ikuisesti elää tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet työajasta lähtisi välittömästi.
T:Pienipalkkaisesta kokopäivätyöstä
Minulla ei olisi varaa vähentää työtä. Saan nyt reilu 700€/kk asumistukea.
Miten tuo on mahdollista? Eikö korkein vuokra josta maksetaan asumistukea 80% ole vajaa 700e?
Vierailija kirjoitti:
Et saanut asumistukea tai opintotukea? Maksoit 900 eurosta vuokran, laskut ja ruuat. Epäilen.
Ei mutta kato ku ne kuuluu mulle, en mä niitä laskenut.
Sinccis
Vähän kuin työtön laskee, että siltä on leikattu. Luulee, että etuudet automaattisesti kuuluvat hänelle tekemättä mitään.
Siihen voitaisiin asettaa vaikka velvoite, että sen asunnon ja ruuan eteen täytyy siivota katuja 100 tuntia kuukaudessa. Jäähän siinä vielä 60 tuntia aikaa etsiä töitä.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Koska:
- yhteinen arvopohja
- jakamaton ihmisarvo
Vierailija kirjoitti:
Eikös perustulo ole jo jossakin maassa (vai osavaltiossa) käytössä ja siellä on ollut pääosin positiivisia kokemuksia ja vaikutuksia.
Suomessahan kokeiluun valittiin tuhat osallistujaa, joista kokeilujakson päätyttyä vastasi vain 30% testiryhmästä. Todella huono otanta! Kokeilu ei parantanut työllisyyttä mutta onnellisuutta ja elämänlaatua paransi - testi katsotaan epäonnistuneeksi. Suuresti masentuneessa maassa, jossa uskoisin monen masentuneen olevan jopa työkyvyttömiä masennuksen vuoksi, se elämänlaadun parantaminen ja onnellisuus olisi varmasti aika tärkeä tavoite sekin!
Tiedän valitettavasti myös työttömiä nuoria, joilla ei ole mitään työhalua, eli veronmaksuhalua valtiota kohtaan, jota eivät arvosta. He eivät halua tukea huonommassa asemassa olevien riistoa ja eduskunnan hyvävelikerhoa, että veronmaksajien rahat sysätään kansanedustajien omiin yrityksiin (=taskuun). Onpa hankala selittää, ymmärsikö kukaan? Sellaista pientä kapinamieltä.
Kannustinloukku my ass. Kuka haluaa elää pidempään 1000 e/kk tuloilla? Täällä helsingissä yksiö maksaa 700 e/kk, ja on kiva että rahaa jää muiden kulujen jälkeen esim. harrastuksiin ja muihin pikkuasioihin, jotka tekevät elämästä mukavaa.
Muistatteko kun jotkut puupäät laittoivat vastaan kun heille alettiin maksaa perustuloa ;)
Mitä idiootteja (jotkut) köyhät ovatkaan.
Sinccis
Kertoo paljon ajattelun ahtaudesta, kun maksetaan rahaa ilman mitään velvoitetta ja siitäkin pitää nurista ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet työajasta lähtisi välittömästi.
T:Pienipalkkaisesta kokopäivätyöstä
Minulla ei olisi varaa vähentää työtä. Saan nyt reilu 700€/kk asumistukea.
Miten tuo on mahdollista? Eikö korkein vuokra josta maksetaan asumistukea 80% ole vajaa 700e?
Pk-seutu, matala palkka ja lapset. Saan maksimin mitä voin saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska:
- yhteinen arvopohja
- jakamaton ihmisarvo
Faktoja kuntoon esim. tuolta (tosin tosiasiat eivät taida kiinnostaa meuhkaajia) : https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/07/29/vmp-taas-k…
Perustulo kohentaa hyvinvointia, mutta ei työllisyyttä. Löytyy googlaamalla.
Asia on siis jo tutkittu, Sipilän hallituksen perustulokokeilussa. Onpa yllättävää, että ilmainen raha parantaa hyvinvointia. Ei jatkoon. Ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Kannustinloukku my ass. Kuka haluaa elää pidempään 1000 e/kk tuloilla? Täällä helsingissä yksiö maksaa 700 e/kk, ja on kiva että rahaa jää muiden kulujen jälkeen esim. harrastuksiin ja muihin pikkuasioihin, jotka tekevät elämästä mukavaa.
No mä voisin ihan hyvin elää, kaikkea materiaa on jo tarpeeksi (ei isoja hankintoja), lapsi nuori aikuinen, ei velkaa, edulliset harrastukset, puoliso ei työelämässä, reissataan pyörillä. Eli pienet menot, mutta ajalle olisi tarvetta. - Se 70%, leikkaan lisää kun saa asunnon vaihdettua pienempään.