Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tulisi 1000 euron perustulo, niin kuka tekisi pienipalkkaiset duunit?

Vierailija
04.04.2019 |

Olin itse opiskeluaikana osa-aikaisena toimistoassarina ja tienasin siitä noin 900 euroa kuussa, jolla sitten pärjäsin. En saanut muita tukia. En olisi todellakaan tehnyt niitä hommia, jos saman rahan olisi saanut ilmaiseksi. Jos tuollainen kunnollinen perustulo tulisi, niin kuka tekisi tuollaiset hommat?

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen työssä samassa paikassa, mutta kokoaikaisena, joten oli siitä työstä jotain hyötyä, vaikka tämä ei liity mitenkään opiskeluihini tai ole edes millään tavoin työtä, jota haluaisin tehdä.

Ap

Vierailija
2/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka haluaisi saada jotakin lisää. Lisäksi monista palkoista tiputettaisiin sitten se tonni pois, kun valtio ikäänkuin maksaisi osan palkasta. Siksi kai tuota halutaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut alipalkattu. Minä olen tehnyt toimistosihteerin hommia ja palkka on 3000e. En pidä sitäkään huippupalkkana mutta sillä tulee toimeen. Monista työtehtävistä maksetaan todella surkeasti. Kyllä työ kelpaa jos palkka, kohtelu ja työolosuhteet ovat kohdillaan.

Vierailija
4/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin töissä kuin kotona.

Vierailija
5/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi 1000 euron perustulo, kuka sen maksaisi? Tänne alkaisi virrata porukkaa alueilta, joissa kokopäivätöissäkin tienaa alle puolet siitä.

Vierailija
6/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 2 600 euron kuukausiansioita ei ole olemassakaan!

T: L. Räty

Vierailija
7/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin joku voisi tehdä niitä töitä. Nyt ne ovat kannattamattomia työntekijälle kun saman saa hakemalla tukia vaan vähän enemmän mitä nyt joutuu hakemaan palkan päälle.

Vierailija
8/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt osa-aikatyön palkan päälle maksetaan monesti soviteltua päivärahaa, joten sen suhteen mikään ei muuttuisi. En silti usko, että kaikki osa-aikatyötä tekevät lopettavat heti työnteteon perustulon tultua, moni tykkää kuitenkin käydä töissä ja arvostaa sitä lisätuloa, mitä töistä saa. Jospa perustulon myötä osa-aikatyö lisääntyisi, kun vastentahtoisesti täyttä päivää tekevät voisivat lyhentää työaikaa. Töitä riittäisi sitten useammalle.

Vierailija
9/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ne, jotka nytkin tekee ja moni muukin, kun työnteko on sitten kannattavaa. Muutaman päivän pätkätöihinkin on huoletonta mennä.

Vierailija
10/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tekisin osa-aikaisena. Saisin siis 1900e yhteensä, ihan hyvin tuolla elää ja jää vapaa-aikaa myös :)

Vierailija
11/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet työajasta lähtisi välittömästi.

T:Pienipalkkaisesta kokopäivätyöstä

Vierailija
12/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne, joille tonnikaan ei riitä elämiseen?

Mä voisin tonnin perustulolla hyvinkin mennä tekemään jotain paskaduunia osa-aikaisena, ikäänkuin harrastuksena, jos siedettävää kokoaikatyötä ei löytyisi. Siinähän voisi olla mahdollista tehdä työtä viikon tai pari, sitten taas vaihtaa jne.

Voisin myös perustaa toiminimen, alkaa vaikka lapsenvahdiksi, rikkaruohojen kitkijäksi tai koirien ulkoiluttajaksi. Noita voisi oman innostuksensa mukaan tehdä sen muutaman tunnin paskaduunin lisänä, mukavana vastapainona. Minulla ei riitä kanttia perustaa omaa yritystä ja luottaa, että tienaan sillä täysin elantoni. Se tonnin pohja olisi aika kannustava turva kokeilemaan. Jossain vaiheessa yrittäjälle ei ainakaan tippunut työttömyystukia tai muitakaan tukia, vaikka olisi ollut lumenkolaaja ja työ kausiluonteista ja osa-aikaista.

Mahtaisiko tuollainen perustulo kannustaa osa-aikatöiden tekoon, joissa työmäärät vaihtelevat? Tai vaikka vakiduunareita lyhentämään työpäiväänsä 4h mittaisiksi silloin, kun oma jaksaminen esim ruuhkavuosien aikana on tiukilla tai burn out tulossa työstressistä? Tuolloin jollekin muulle vapautuisi puolipäiväinen duuni. Olisiko yrityksille liian kallista pitää kahta osa-aikaista duunaria verrattuna yhteen kokopäiväiseen? Vai olisiko se jopa kannattavampaa esimerkiksi jossain liukuhihnatehdastyössä, ihminenhän ei pysty olemaan skarppina suorittaessaan samaa asiaa 8h päivässä ja kaksi 4h duunaria voisivat olla tuottavampia.

Vierailija
13/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi 1000 euron perustulo, kuka sen maksaisi? Tänne alkaisi virrata porukkaa alueilta, joissa kokopäivätöissäkin tienaa alle puolet siitä.

Se olisikin hyvä bisnes. Romanialaiset tulisi tänne asumaan asuntovaunussa vuodeksi ja tienasivat parin vuoden palkan kotimaassaan. Tekemättä mitään.

Vierailija
14/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin. Saisin lisää liksaa ja opiskelun turvattua.

Vierailija
15/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei olisi varaa vähentää työtä. Saan nyt reilu 700€/kk asumistukea.

Vierailija
16/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on paljon miehiä, jotka raatavat pitkää päivää töissä hankkimassa perheelle leivän pöytään ja he ovat siitä niin väsyneitä, että eivät jaksa edes olla lasten kanssa vaan silloin pitää rentoutua. Heille perustulo tekisi hyvää, sillä he voisivat tehdä normaalia 8 tunnin työpäivää ja aikaa jäisi perheelle ja kotitöihin.

Vierailija
17/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukku. Siellä on joskus oltu....Mä olen koko mutkikkaan elämäni tähdännyt työnteon vähentämiseen, nyt 70% työaika, en nosta tukia (velaton omistusasuja). Suomen systeemi ei todella suosi osa-aikatyötä, se on sääli.

Vierailija
18/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela kuten nytkin maksaa pienituloisille asumistuet ja toimeentulotuet. Verotuksella sitten tasataan pois heiltä, jotka saa isoa palkkaa lisäksi.

Turha byrokratia pois niin tulee säästöä ja elämä monille huolettomampaa. Mielenterveyteen ja elämänlaatuun tulisi monille parannus.

Vierailija
19/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut alipalkattu. Minä olen tehnyt toimistosihteerin hommia ja palkka on 3000e. En pidä sitäkään huippupalkkana mutta sillä tulee toimeen. Monista työtehtävistä maksetaan todella surkeasti. Kyllä työ kelpaa jos palkka, kohtelu ja työolosuhteet ovat kohdillaan.

Tein siis about 3 tuntia töitä päivässä ja työtehtäviini kuului postitus ja postien skannaus. Työhön suhteutettuna palkka oli mielestäni kohtuullinen.

Ap

Vierailija
20/102 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukku. Siellä on joskus oltu....Mä olen koko mutkikkaan elämäni tähdännyt työnteon vähentämiseen, nyt 70% työaika, en nosta tukia (velaton omistusasuja). Suomen systeemi ei todella suosi osa-aikatyötä, se on sääli.

Teen täyttä päivää.