Järkyttävää! Pojat osaavat 10 000 sanaa, tytöt 100 000
"Suomalaisohjaaja huolissaan poikien ahdingosta: Nuorten miesten entistä vaikeampi päästä lukioon ja yliopistoon – "suomalaiset pojat osaavat 10 000 sanaa ja tytöt 100 000 sanaa""
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisohjaaja-huolissaan-poikien…
"– Alkulaukaus tälle elokuvalle oli se, että kun huomasin, että Pisassa suomalaiset pojat olivat tipahtaneet EU:n pohjamutiin. Nuoret naiset on maailman huippuja ja nuoret miehet EU:n pohjamudissa ja tähän ei ole reagoitu millään tavalla kolmeen vuoteen.
– Ero peruskoulun jälkeen näkyy esim siinä, että suomalaiset pojat osaavat 10 000 sanaa ja tytöt 100 000 sanaa, niin eihän siinä ihan samalla viivalla olla, jos esimerkiksi lukioon haetaan.
Ohjaaja arvioi, että kehityst tulee näkymään niin, että poikien on entistä vaikeampi päästä yliopistoihin."
Tämä on oikeasti järkyttävää! Pojat ja miehet tulevat tällä menolla syrjäytymään yhteiskunnasta kohta kokonaan. Lukioihin ja yliopistoihin on oikeasti saatava sukupuolikiintiöt, että kumpaakin sukupuolta on lukioissa ja yliopistoissa yhtä paljon!
Poikien ja miesten syrjäytyminen on pysäytettävä! Tilanne on äärimmäisen huolestuttava!
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Ei se tyttöjen koulumenestys mistään kuuliaisuudesta johdu.😂
He on älykkäämpiä ja ahkerampia.
Tätä on hyvä tulla sanomaan ihmiskunnan viimeisille savuaville raunioille kunhan tässä on maailmaa tyttöin kanssa hetki ensin johdettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on hyvä tulla sanomaan ihmiskunnan viimeisille savuaville raunioille kunhan tässä on maailmaa tyttöin kanssa hetki ensin johdettu!
No tytöt saa poikien jäljiltä pelkän paskaläjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jota he siivoilevat harjalla ja lapiolla, kun niin on aina tehty. Mies saattaisi vaikka keksiä lakaisukoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jota he siivoilevat harjalla ja lapiolla, kun niin on aina tehty. Mies saattaisi vaikka keksiä lakaisukoneen.
Miesten erilaiset keksinnöt tän maailman on paskaläjäksi saaneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Poikia kiinnostaa ne asiat, jotka poikia kiinnostaa. Jos ne jonkun naisen mielestä on vääriä asioita, niin sitten on. Pääasia, että kukin saa ihan itse päättää mikä kiinnostaa ja mikä ei. Sehän kai vapaan yhteiskunnan periaate on. Turha vinkua, että kaikkia ei kiinnosta samat asiat.
Ehkä 1800-luvulla kirjallisuus oli poikien mielestä kiinnostavaa, kun ei ollut parempaakaan tekemistä. Nykyisin on.
Silloin on turha myös teidän miesten vinkua, että pojat eivät pärjää. Elämä on valintoja. Jos valitsee sen tien, että kaiken pitää olla välittömästi helppoa ja kivaa (tämähän on se asenne koulua kohtaan sekä pojilla että monilla tästä asiasta kirjoittavilla aikuisilla miehillä) ja mitään muuta ei tarvitse tehdä, niin siitä valinnasta seuraa tiettyjä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikia kiinnostaa ne asiat, jotka poikia kiinnostaa. Jos ne jonkun naisen mielestä on vääriä asioita, niin sitten on. Pääasia, että kukin saa ihan itse päättää mikä kiinnostaa ja mikä ei. Sehän kai vapaan yhteiskunnan periaate on. Turha vinkua, että kaikkia ei kiinnosta samat asiat.
Ehkä 1800-luvulla kirjallisuus oli poikien mielestä kiinnostavaa, kun ei ollut parempaakaan tekemistä. Nykyisin on.
Silloin on turha myös teidän miesten vinkua, että pojat eivät pärjää. Elämä on valintoja. Jos valitsee sen tien, että kaiken pitää olla välittömästi helppoa ja kivaa (tämähän on se asenne koulua kohtaan sekä pojilla että monilla tästä asiasta kirjoittavilla aikuisilla miehillä) ja mitään muuta ei tarvitse tehdä, niin siitä valinnasta seuraa tiettyjä asioita.
Koulutuksen luonteesta ja mielekkyydestä tietenkään ei tarvitse keskustella, nehän on ilmiselvästi täydellisiä. Newsflash: aika moni nainenkin jättäytyy syrjään viimeistään yliopistossa, jos ei ole sitä ennen tajunnut minkälaista kuraa opetus yleensä on. Ja ne jotka jättäytyvät ihan omasta tahdostaan syrjään, eivät ole yleensä niitä tyhmimpiä.
Pyörät pyörii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten erilaiset keksinnöt tän maailman on paskaläjäksi saaneetkin.
Ja kaikki ne on väännetty naisettomissa, synkeissä kammioissa. Toiveena joskus saada edes kiva hymy, ilman että kurkusta pitää tiukasti puristamalla hieman pakottaa. Eli pohjimmaltaan naisten vika, kun suosivat luonnostaan mielenvikaisia jännäpoikia kilttien kympin poikien sijaan.
Ei miehen tarvitse olla joko mielenvikainen jännäpoika vai kympin poika.
Jordan Peterson oli oikeassa ainakin osittain. Hänen mukaansa nykyajalle tyypillinen feminististen arvojen tuputtaminen aiheuttaa ihan toisenlaisen reaktion kuin on toivottu. Se ajaa osan miehistä ns. oikealle, hyvin konservatiivisiin, vanhanaikaisiin arvoihin tai sitten jopa vihamieliseen, halveksivaan, joka tapauksessa negatiivisempaan asenteeseen naisia kohtaan. Osa miehistä on aika kujalla, mikään ei oikein tunnu kelpaavan.
Olen aina pitänyt itseäni tasa-arvomiehenä, mutta minuakin on alkanut ärsyttää feminismi, sellaisena kuin se Suomessa näyttäytyy. Pitää hyväksyä, että yksilöiden välillä on suuria eroja, mutta niin on myös, keskimäärin, sukupuolten välillä. Poikiakaan on turha laittaa samaan muottiin. Silti, karmein otsikko jonka muistan nähneeni on se, että poikia pitäisi "tyttöistää", että pärjäisivät yhteiskunnassa paremmin. On vaikea kuvitella näkökulmaa, joka olisi enemmän vinksallaan. Kukaan poika ei halua "tyttöistyä" (muunsukupuolisiin yms. en ota kantaa), sen sijaan jokainen haluaa olla sellainen kuin on, poika haluaa silti olla poika.
Ovathan miehet pärjänneet kouluissa ennen ihan hyvin. Eivätkä he taatusti olleet feminiinisempiä kuin nykyään. Miksi jotkut alat ovat naisistuneet voimakkaasti. Tämä on mielestäni suuri epäkohta esim. opetusalalla, mutta siitä ei riittävästi puhuta. Sen sijaan jaksetaan itkeä, kun pörssiyhtiöiden hallituksissa ei ole tarpeeksi naisia. Tämmöiset ongelmat ovat kuitenkin luxus-ongelmia. Muistetaan kuitenkin, että kun pojalla tulee ikää lisää, hän ymmärtää paremmin koulutuksen tärkeyden. Monet pojat ovat "heränneet" lukion viimeisenä vuotena.
Tytöt ovat olleet aina verbaalisesti poikia edellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomessa edes 100 000 sanaa? Englannissa on eniten sanoja maailman kielistä ja natiivi yliopistokoulutuksen saanut osaa n. 40 000 sanaa. Miten suomalainen peruskoulun päättävä voi muka osata 100 000 sanaa? Sanoisin että aika pahasti on pielessä tuo tutkimus.
KOTIMAISTEN KIELTEN KESKUKSEN NYKYSUOMEN SANALISTA
Sanalistan laajuus on 94 110 sanatietuetta.
http://kaino.kotus.fi/sanat/nykysuomi/
Sanoja on toki enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niin, mutta vieläkin on niin että monet pojat on lahjakkaita aloilla, joista rahaa tulee, eli teknisillä ja matemaattisilla aloilla. Niillä pärjää ilman kummoista kielellistä taitavuutta, jos on matemaattis-loogista älyä.
Tytöt ovat vähintåän yhtå lahjakkaita niillä rahakkailla aloilla kuin pojat mutta jostain syystå ovat yhä käyttätön lahjakkuusresurssi.
Ei mitään kiintiöitä todellakaan. Sanoisin, että heikentyneen oppimisen syynä on kurin loppuminen ja vapaaehtoisuuden lisääntyminen. Tytöt kypsyvät nopeammin ja ovat siten fiksumpia, että tajuavat itsekin opiskella, joten heidän oppimisensa ei ole heikentynyt niin paljon "itseohjautuvuuden" aikakautena. Mitään parannusta ei ole luvassa, kun kouluissa panostetaan vaan "viihtymiseen" ja jatkokoulutuspäätökset pitäisi tehdä yhä nuorempana.
t. M23
Uudemmassa Kielitoimiston sanakirjassa on 100 000 sanaa, mutta sanastokokoelman koko on noussut yli miljoonan. Suomen murteiden sana-arkistossa on noin 430 000 sanaa.
Uskon kyllä tuloksen, mutta
mutta mun poikani 5,5v on verbaalisesti tosi välkky, siis osaa pelleillä jopa sanakikkailun kanssa.
Tyttäreni 18v puhuu yhtä nopeasti kuin minä ja kielet ja reaalit menee päähän.
Siis puhelias äiti joka ei sössötä ja lukee lapsille on mielestäni tärkeää.
En halua kehua mutta olen todella ylpeä välkyistä lapsistani! Edes jotain mäkin olen ehkä tehnyt hyvin.
Niin ja joo. Meillä ei pelata viisivuotiaan kanssa vain kännypelejä vaan Afrikan tähtejä, pöytälätkää ja muistipelejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi lisätaakka vanhemmuuteen, että opetat lapsesi lukemaan kirjoja. Meillä ainakin poikia houkuttaa vahvasti pelaaminen, ja jos en olisi jaksanut aika ankarasti rajoittaa pelaamista, eivät varmasti lukisi niin paljoa, mitä nykyisin. Lisäksi tuntuu, ettei pojillamme ole oikein intoa lähteä itse etsimään niitä kirjoja kirjastosta, vaan ne pitää minun sieltä hakea. Kuvittelin, että kunhan luen paljon siihen asti, että oppivat itse lukemaan, hoitavat sen jälkeen itse asian. Ei ihan ole mennyt niin.
No, meillä pojat lukevat enemmän kuin tytär. Heillä on enemmän ollut kiinnostusta lukemista kohtaan, mutta aika kovan työn siihen on saanut tehdä. Myös koululaisille kannattaa vielä lukea ääneen. Nyt ajattelin aloittaa lapsille Taru Sormusten Herrasta.
Olisipa mukavaa, jos vielä videopeleistä tehtäisiin samanlaisia kuin morrowind oli aikoinaan. Tarina oli kokonaan tekstipohjainen, eikä mitään puhedialogeja. Siitä pelistä minä olen oppinut todella paljon englannin kielioppia ja erilaisia sanoja monipuolisesti. Sanakirja oli tuolloin skidinä kovassa käytössä :D Kirjojen lukeminen lopahti, kun törmäsin (taisi olla) feeniksin kilta kirjaan, koska se kirja oli niin tylsä pitkälle puoliväliin saakka, etten päässyt sitä kirjaa muistaakseni koskaan loppuun ja se jäi myös viimeiseksi kirjaksi, jota olen koskaan lukenut. Hieman kyllä harmittaa, koska nyt on todella hankalaa saada itseään aloittamaan lukemista uudelleen. Aina se jää, vaikka kuinka vain aikoo.
Me ruotsinkieliset pääseme eri kiintiöt yliopistolle. Voin saada vain puolet pisteet mutta meillä on kiintiö. Sitten minä saa ura pappa yritys, sitten minä olen päällikkö, äitiysloma monta kertaa. Suomalaiset menevät töihin lapsi yksi vuosi vain koska me kiristämme. Yt voi aina olla snälla ratkaisu kaikille. Me olemme aateli.
Marinella af Söndholm-Buckelberse. Ps. Emme ole sama suku se Bernerin kanssa. Me olemme sama nimi eri suku. Älkää boikotoiko. Meillä on hyvät edut. Tulkaa kaikki ilmaiseksi töihin!
Tiukkaa yhteiskunnallista sarkasmia!
Tuo selittää sen, miksi miesten yleisin ilmaisu on "Vetää sanattomaksi".
Vierailija kirjoitti:
Uudemmassa Kielitoimiston sanakirjassa on 100 000 sanaa, mutta sanastokokoelman koko on noussut yli miljoonan. Suomen murteiden sana-arkistossa on noin 430 000 sanaa.
Näin varmaan on, mutta siitä ei seuraa, että joku ne kaikki osaisi. Puhumattakaan, että joku käyttäisi.
Trentilepso? Kiitos kohteliaisuudesta, herrasmies tosiaan tietää mistä naruista vetää. :)
t. munahaukaksikin haukuttu parin pojan äiti