Liian ujo työelämään
Tällaista palautetta saan jatkuvasti. Toivoisin asiallista keskustelua, tämä on minulle jaksamista koetteleva asia.
Olen äärimmäisen ujo ja punastelen helposti. Tähän olen hakenut vuosia psykiatrista apua tuloksetta. Saan palautetta jatkuvasti työelämässä asian vuoksi, koska vuorovaikutus on äärettömän vaikeaa tämän vuoksi. Punastelu töissä myös miesten kanssa puhuessa tietenkin johtaa väärintulkintoihin ja kun olen perheellinen, on soppa entistä pahempi. Kaikki asiat halutaan selittää ujoudella, esim. meillä on määrä pyytää kollegoilta apua, jos työmäärä paisuu liian suureksi. Kun pyydän, apua ei heru MINULLE, muille kyllä. MInua sensijaan kuormiteen jatkuvasti muiden työllä. Sitten kun minua ei auteta, taivastellaan, että etkö sä taaskaan uskaltanut pyytää apua ujoutesi vuoksi.
Voiko tällaisen asian vuoksi päästä eläkkeelle. Mitään masennus diagnoosia yms. ei ole koskaan ollut, tämä ujous vaan lähinnä. Yksin työskentely ei oikein tule kyseeseen, siis kotoa käsin, alallani se olisi oikeataan ihan mahdotonta.
Ongelma ei siis ole pelkästään minä itse, vaan muiden reagointi asiaan ja todella epäasialliselle tasolle on menyty joidenkin taholta, esim. ujouteni aiheuttamia eleitä matkitaan, kävelytyyliäni ym. Asenteet eivät kuitenkaan muilla muutu ja tähän samaan törmää jokaisessa työpaikassa. Monesti ujoja syytetään ylimielisyydestä, minua ei tästä ole moitittu, eli tämäkään ei voi olla syynä.
Auttakaa.
Kommentit (314)
Ujolle on hyvin tärkeää, ettei hakeudu yksin tehtävään työhön. Siinä ujoudesta helposti kehittyy pitkäaikainen ongelma. Toisaalta, ainakaan heti, ei kannata hakeutua esim hektiseen asiakaspalveluun. Itsekin nuorena olin hyvin ujo pitkään, mutta sinnikkäästi hankin ammatin ja menin työelämään. Rankkaa ujolle, mutta vähitellen ujous jäisi ja siitä johtuva huonommuuden tunne.
Tässä tosiaan tulee mieleen, että sinun kannattaa hakeutua toiseen työhön (työpaikkaan). Kuulostaa kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano niille, että maksatteko mieluummin minulle työttömyystuet loppuikäni jos jättäydyn työttömäksi.
Eli muiden pitäisi sopeutua ja muovata maailman ujon mukaiseksi ilman, että tämä joutuisi ottaamaan todellista vastuuta?
Kerro mitä vastuuta olen jättänyt ottamatta? Olen puhunut asiasta, ei tulosta, käynyt terpiassa, ei tulosta. Ap
Oletko ponnistellut sen eteen, että löytäisit töitä joka sopisi paremmin luonteellesi vai oletko vain keskityttynyt haukkumaan nykyistä työpaikkaasi?
Esim. kirjanpitäjä, kääntäjä, laborantti, tutkija, koodari, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano niille, että maksatteko mieluummin minulle työttömyystuet loppuikäni jos jättäydyn työttömäksi.
Mitä tämä hyödyttäisi? Sitten vaan alkaisi aktiivileikkuri leikkaamaan työttömyyskorvausta. Ja ei kait työttömyystukea saa kuin tietyn ajan. Ap
Kyllä sitä saa loputtomiin. Ansiosidonnaisen päätyttyä vaan joutuu pienemmälle tuelle, johon tosin on mahdollista hakea täydennystä toimeentulotuesta jos ns. toimeentulotukinormi ei täyty.
Aktiivileikkuri taas on pikkujuttu ja tuleva hallitus aika todennäköisesti peruu senkin.
Tätä täytyy harkita. Tosiaan kun kun tuhansia työttömiä, niin en ymmärrä miksi väkipakolla pidetään työelämässä sairaita tai sinne muuten kuulumattomia ihmisiä. Ap
Sulla on 8 tunnin työpäivä? Tee ensin omat työsi ja muiden töitä vasta sitten jos ehdit. Jos et ehdi, sano suoraan että et ehdi. Jos jättävät ne sinulle, niin oma häpeänsä - sinähän sanoit jo ettet ehdi. Muuta kontaktia ei ole pakko ottaa jos et halua.
En tajua negatiivisia kommentteja. Ujolle työelämä on piinaa. Itse olen kovettanut itseni, mutta se kesti kauan.
Työkaverien käytös on törkeää. Kaikenlaisia ihmisiä pitäisi sietää, myös ujoja, ainakin niin ettei ketään kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä hyödyttäisi? Sitten vaan alkaisi aktiivileikkuri leikkaamaan työttömyyskorvausta. Ja ei kait työttömyystukea saa kuin tietyn ajan. Ap
Kyllä sitä saa loputtomiin. Ansiosidonnaisen päätyttyä vaan joutuu pienemmälle tuelle, johon tosin on mahdollista hakea täydennystä toimeentulotuesta jos ns. toimeentulotukinormi ei täyty.
Aktiivileikkuri taas on pikkujuttu ja tuleva hallitus aika todennäköisesti peruu senkin.
Tätä täytyy harkita. Tosiaan kun kun tuhansia työttömiä, niin en ymmärrä miksi väkipakolla pidetään työelämässä sairaita tai sinne muuten kuulumattomia ihmisiä. Ap
Milloin luonteenpiirteet on määritelty sairaudeksi? Yksin terapia ei taida antaa vapautusta työelämästä?
Hei ap, et ole asiasi kanssa yksin. Minä olen samanlainen. Nyt olen tahallani jättäytynyt työttömäksi ja pärjään ihan hyvin työmarkkinatuen ja asumistuen avulla, olen yksin elävä naisihminen ja jo sen verran iäkäs että toivottavasti ei tarvitsisi enää ikinä mennä töihin, eläkettä tässä odottelen. Tsemppiä sinulle!
Olet kuitenkin onnistunut saamaan työpaikan eli pärjännyt haastatteluissa. Monella ujolla ja kiltillä ihmisellä kaatuu jo niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ensisijaisesti harkitaan työelämästä pois jättäymistä, eikä työpaikan tai alan vaihtoa.
Olen työtön samasta syystä. Lääkärissä ongelmaa ei oteta vakavasti, eikä ymmärretä kuinka kauhean kuormittavaa on yrittää selvitä työpäivästä pitämällä ujotonta roolia yllä, mikä ei minulta edes onnistu pitemmän päälle. Työpaikkakiusaajat vielä kehräävät meidän kaltaisista, ja nämä täällä sinulle piruillen vastaavat menevät ihan samaan kastiin, joten heistä ei kannata välittää.
Minä neuvoisin sinua kouluttautumaan uudelleen. Itse ainakin olen yrittänyt vuosia ns karistaa ujoutta hakeutumalla sosiaalisiin töihin, mutta se ei auta, vaan ainoastaan pahentaa tilannetta ja vointiani. Sitten minulla ei ole mitään ongelmia, jos saan tehdä yksinäistä työtä. Vielä en ole keksinyt mistä teen vakituisen ammattini, jota voi tehdä etätyönä.
Siskoni ratkaisu ujouteen oli ruveta perhepäivähoitajaksi. Lapsia hän ei ujostele ja lyhyestä kohtaamisesta lasten vanhempien kanssa aamuin ja illoin kyllä selviää.
Oletko kokeillut esim. kansanopiston ilmaisutaito/teatterikurssia? Siellä voisit oppia rentoutumaan ja heittäytymään tilanteisiin. Kerrot rohkeasti, että olet ujo, ilmaisutaidon opettajat osaavat auttaa esim. tietoista itsensä rentouttamista ennen esiintymistä.
Vähän kuulostaa, että tätä ujouttasi on paisuteltu kohtuuttomiin mittoihin. Se on vain yksi piirre sinussa. Pyri keskittymään vahvuuksiisi ja hyödyntämään taitojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli muiden pitäisi sopeutua ja muovata maailman ujon mukaiseksi ilman, että tämä joutuisi ottaamaan todellista vastuuta?
Kerro mitä vastuuta olen jättänyt ottamatta? Olen puhunut asiasta, ei tulosta, käynyt terpiassa, ei tulosta. Ap
Oletko ponnistellut sen eteen, että löytäisit töitä joka sopisi paremmin luonteellesi vai oletko vain keskityttynyt haukkumaan nykyistä työpaikkaasi?
Esim. kirjanpitäjä, kääntäjä, laborantti, tutkija, koodari, jne...
Faktojen toteaminen ei ole työpaikan haukkumista. Kaikissa mainitsemissasi ammateissa johtuu kontaktiin ihmisten kanssa ainakin jossain vaiheessa, vaikkakin vähemmän kuin muissa. Ap
Itse en ole ujo, mutta silti punastun voimakkaasti puhuessani yleisölle - ja olen virassa, jossa esiinnyn jatkuvasti ja "vakavissa" olosuhteissa. En anna sen häiritä. Minkäs minä mahdan parasympaattiselle hermostolleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin luonteenpiirteet on määritelty sairaudeksi? Yksin terapia ei taida antaa vapautusta työelämästä?
Silloin, kun kulttuuri käänty siihen suuntaan, että Suomessakin sosiaalisesta, ulospäinsuuntautuneesta jokapaikanhöylä-suulas suustaan ekstrovertistä tuli työpaikkojen ja ympäristön ihanne ja normi. Vähintään joka toisessa työpaikkailmoituksessakin toivotaan henkilön olevan tuollainen. -. -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ensisijaisesti harkitaan työelämästä pois jättäymistä, eikä työpaikan tai alan vaihtoa.
Molempia olen kokeillut. Tuloksetta. Kaikkea ei hoksaa avaukseen laittaa, mutta täydennän sitä näin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis työkyvyttömyyseläkkeelle ujouden perusteella? Ei mene läpi.
Joko menet johonkin terapiaan, jolla saat tilanteen korjattua. Tai sitten vaihdat alaa, jotta voit tehdä sellaista duunia missä ei joudu olemaan tekemisissä kollegojen, asiakkaiden tai muidenkaan ihmisten kanssa (eipä tule näin äkkiseltään mieleen yhtään, mutta on niitäkin varmaan).
Noi terapiat on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Ap, vaihda työpaikkaa. Ja jos alasi on sinua ujona liikaa kuormittava, vaihda tarvittaessa koko alaa. Itse olen sosiaalisten tilanteiden foobikko suorastaan, mutta pärjään työelämässä kun olen pääosin etätöitä tekevä koodari. Ei ahdista kun saa yksikseen näpertää. Paljonkin on töitä joissa sosiaalisuutta ei tarvi kovin paljon, jopa sellaisissa töissä jotka ei vaadi pitkiä koulutuksia, esim. tehtaissa.
Onko tässä nyt siis kyseessä ujous vai sosiaalisten tilanteiden pelko? Ujous on luonteenpiirre, sosiaalisten tilanteiden pelko on sairaus. Sairauksia voidaan yrittää hoitaa, ja jos ei siitä ole apua, niin kai työkyvyttömyyseläkekin voi olla mahdollinen. Luonteenpiirteitä taas ei varsinaisesti voi hoitaa, mutta voi yrittää opetella uudenlaisia toimintamalleja ja harjoitella sitä mikä itselle on vaikeaa - tiettyyn rajaan asti. Kokonaan toiseksi ihmiseksi ei voi muuttua.
Minulla on itselläni vähän päinvastainen ongelma, eli olen liian suorapuheinen ja kärkevä työelämään. Siitäkään ei tykätä. Teen paljon töitä oppiakseni pehmeämpää viestintää, mutta siihen on vaikea saada apua, kun ei oikein ole sairaudestakaan kysymys. Eli kyllä myös luonteenpiirre tai ominaisuus voi tulla työelämässä tai muutenkin elämässä haitaksi, vaikka olisikin normaalia.
On. Rauhoittavia en saa. Betasalpaajat eivät sovellu minulle. Muita lääkkeitä ei asiaan kai ole. Ap