Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Linkki: mies tutkitutti, ettei ole isä, mutta isyyttä ei kumottu

Vierailija
01.04.2019 |

Joku määräaika oli umpeutunut. Pakko maksa elatusmaksut, vaikka ei ole isä ja vaikka ei enää tapaa lasta.

On tämä pimeää. Isyystestin pitäisi olla pakollinen kaikille.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9b0dfc81-db99-453e-8fa6-bc27…

Kommentit (258)

Vierailija
241/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en tajua miksei tämä äiti jätä elatusavun hakematta, eihän sitä ole pakko hakea. Useamman eronneen perheen tiedän, jossa on yhteishuoltajuus eikä mitään elatusapuja makseta vaan kaikki maksetaan puoliksi. Ja no muutamissa perheissä rikkaampia maksaa esim kaikki harrastusmenot ja vaikka vaatteet, mutta muuten menee puoliksi. 

Miksei tämä äiti siis jätä vain hakematta elatusapua? Perintö tietenkin eri asia, mutta voihan siinäkin jos jonkunlaisia järjestelyjä tehdä.

Vierailija
242/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmo Paskiainen kirjoitti:

Tämä on mun mielestä hyvä tieto.

Jos itse tänään saavun kotiin lehtolapsi sylissä, niin alkaa vaimo sitä heti äidillisesti hoitaa. Lapsen etu katsokaas. Se missä mä olen sen alulle laittanut ei kuulu sille pätkääkään. Näin on luonnollista.

Karu heitto mutta näinhän se olis toiseen suuntaan :D lapsen etu ja silleen..

Niin, ja harva nainen varmaan ei hoivaisi, eli siinäkin on ero. Kyllä minä hoivaisin ainakin, miten pienen vauvan voisi hoivatta jättää eikä se hänen vikansa ole miten on maailmaan tullut. Petollisen miehen toki heittäisin pihalle.

Tai kuten uutisen tapauksessa, hoivaisit kaksi vuotta kunnes mies estäisi tapaamiset ja joutuisit maksamaan elareita lapsesta joka ei ole omasi ja jota et voi enää nähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille on tehtävä heti syntyessään isyystesti. Ei kusetus muuten lopu koskaan. Ihan kaikille automaattisesti, niin kukaan ei loukkaannu eikä ota sitä epäluottamuksena.

Ei yhtään parempaa käyttöä löydy veronmaksajien rahoille?

Miksi kuvittelet, että veronmaksajan tarvitsisi maksaa se testi? Vanhemmat maksavat.

Lisäksi tuollainen testi olisi puoli-ilmainen, jos julkinen toimija sen tuottaisi 50 000 ihmiselle vuosittain.

Nopean google-haun perusteella sanoisin, että netistä tilattavan isyystestin hinta on n. 150 euroa. Jos sovitaan, että isyystestin hinta synnytyksen yhteydessä olisi 75 euroa, niin hinnaksi (50 000 vuosittaisen testauksen mukaan) tulisi 3 750 000 euroa. Jokaisen testin tekemiseen tarvitaan kuitenkin osaavaa labrahenkilökuntaa ja välineistöä. Lisäksi luotettavuuden tulee olla huippuluokkaa.

Ja hei, miksi julkinen toimija sen pystyisi tuottamaan puoli-ilmaiseksi? Kuten vaikka muut terveyspalvelut? Ymmärrät kai kuinka niissä maksu menee: asiakas maksaa terveyskeskus- tai poliklinikkamaksun, yhteiskunta maksaa sitten sen lopun. Ei ne palvelut julkisella puolella ole mitään lähes ilmaisia, sinä et vaan näe sitä suurinta laskua.

Toisaalta paljon maksaa nykyiset lasten isyyden selvittelyt ja oikeudenkäynnit. Ei nekään ilmaisia ole.

Vierailija
244/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pop98 kirjoitti:

Netistä voi tilata isyystestin muutamalla kympillä ja testata itse.

Mistähän saa parilla kympillä? Minä en löytänyt edes alta satasen mistään.

Vierailija
245/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tajua miksei tämä äiti jätä elatusavun hakematta, eihän sitä ole pakko hakea. Useamman eronneen perheen tiedän, jossa on yhteishuoltajuus eikä mitään elatusapuja makseta vaan kaikki maksetaan puoliksi. Ja no muutamissa perheissä rikkaampia maksaa esim kaikki harrastusmenot ja vaikka vaatteet, mutta muuten menee puoliksi. 

Miksei tämä äiti siis jätä vain hakematta elatusapua? Perintö tietenkin eri asia, mutta voihan siinäkin jos jonkunlaisia järjestelyjä tehdä.

Elatusapu lapsrn parhaaksi. Laki on laki.

Vierailija
246/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tuota yleensä miesten halua OMAAN lapseen. Se että lapsi jakaa miehen geenit tuntuu olevan todella tärkeää. Milloin mies kohtelee uusperheen naisen lapsia epätasa-arvoisesti, adoptio ei ole vaihtoehto ja niin edelleen... Tässäkin jutussa, kun valhe on jo ehtinyt tapahtua, ja mies ollut isä lapselle melkein kaksi vuotta, miten ihmeessä kukaan ihminen voi siinä vaiheessa enää hylätä lasta? Katoaako rakkaus lasta kohtaan vain, koska paljastuu, että kyseessä ei olekaan "oma"?

Tiedän että tämä näkemykseni on hyvin epäsuosittu, mutta en ymmärrä miksi. Minun on hyvin vaikeaa ymmärtää sitä ihmisenä, jolle lapsipuolet ja sukulaislapsetkin ovat hyvin rakkaita, ja joka ilman muuta voisin adoptoida.

No kyllähän ne naisetkin kohtelee uusioperheen lapsia epätasa-arvoisesti. Ja tuo jutun mieshän olisi halunnut olla osa pojan elämää, mutta lapsen etuun vedoten hänelle ei tapaamisia suotu. Ja nyt siis toivoo, ettei lapsi häntä edes muista, kun ei saa tavatakaan.

Ja haluaisin tietää miten naiset suhtautuisi kun kävisi ilmi, että se kaksi hoivaamansa lapsi ei olekaan hänen vaan miehen ja hänen rakastajattaren. Naiselle se vaan tarkottaa että oma lapsi olisi sairaalassa mystisesti kadonnut tai kuollut. Mutta pystyisikö nainen hoitamaan lasta "omanaan" vai muuttuisiko lapsi naisen nöyryytyksen eläväksi muistomerkiksi? Vaikka lapseen olisi kuinka kiintynyt, voisi olla vaikea päästä yli siitä mistä se aina muistuttaa: omaa lastasi ei ole ja puolisosi on kusettanut sinua vuosia asiassa joka on sinulle kaikkein tärkeintä.

Vierailija
247/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiano miäs kirjoitti:

Se on pikkusen eri asia naisilta vedetään värkit iha riekaleiks meiltä äijjiltä leikataan vaan pikkupala esarista pois. Joillekki jopa ihan hyvä ku nii lörpöttää.

Ai pikkupala? Nyt ei ollut puhe lääketiteellisestä ympärileikkauksesta.

Vierailija
248/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ne jotka on kyllästyneet siihen kun nainen kysyy milloin aletaan duunata vauvvaa ja mies sanoo aina vaan katsotaan. Tätähän on tehty iät ja ajat että kappas vaan kun tulin raskaaksi vaikka syön pillereitä tai kierukka on. Kierukka voi oikeastikin holahtaa pönttöön ja hmm pilleri jää "ottamatta" oli kauhehea ripuli mutta uusi pilleri pitää ottaa oliko se kuuden tunnin sisään muuten jos hyvä tuuri käy niin ihmistaimi alkaa kasvamaan. 

Täh? Miksi se nyt taas on yksinomaan naisen vastuulla se ehkäisy? Miehet voisi hoitaa oman osuutensa, eikä vain kitistä. Mistä teitä tulee? Mulla on aina itsellä ollut vain fiksuja miehiä, jotka itse ottaa myös vastuuta asioista.

Varmisti ettei halua tulla isäksi. Eriasia jos yhden yön hoidot.

Vierailija
249/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä10803 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille on tehtävä heti syntyessään isyystesti. Ei kusetus muuten lopu koskaan. Ihan kaikille automaattisesti, niin kukaan ei loukkaannu eikä ota sitä epäluottamuksena.

Kunhan sitten selvitetään isä myös oikeasti ja tehdään sekin julkisesti. Ei siinä vain nainen ole yksin petosta tehnyt.

Tasa-arvoa siis kaikille.

No se on sitten eri prosessi.

Vierailija
250/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsen oikeus ole sinusta tärkeä asia?

Vierailija
251/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että veronmaksajan tarvitsisi maksaa se testi? Vanhemmat maksavat.

Lisäksi tuollainen testi olisi puoli-ilmainen, jos julkinen toimija sen tuottaisi 50 000 ihmiselle vuosittain.

Nopean google-haun perusteella sanoisin, että netistä tilattavan isyystestin hinta on n. 150 euroa. Jos sovitaan, että isyystestin hinta synnytyksen yhteydessä olisi 75 euroa, niin hinnaksi (50 000 vuosittaisen testauksen mukaan) tulisi 3 750 000 euroa. Jokaisen testin tekemiseen tarvitaan kuitenkin osaavaa labrahenkilökuntaa ja välineistöä. Lisäksi luotettavuuden tulee olla huippuluokkaa.

Ja hei, miksi julkinen toimija sen pystyisi tuottamaan puoli-ilmaiseksi? Kuten vaikka muut terveyspalvelut? Ymmärrät kai kuinka niissä maksu menee: asiakas maksaa terveyskeskus- tai poliklinikkamaksun, yhteiskunta maksaa sitten sen lopun. Ei ne palvelut julkisella puolella ole mitään lähes ilmaisia, sinä et vaan näe sitä suurinta laskua.

Justhan tuoplla aiemmin on kehuttu, et vaan muutaman kympin maksaa testi ja tykkäyksistä päätellen muutkin ollu samaa mieltä.

Vierailija
252/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tässä nyt vaan ihmetyttää että miten mies jolla on ollut lapsi 2vuotta voi enää haluta isyyden purkua ja kadota lapsen elämästä?

Mies on 2v ollut isänä ja lapsi pitää miestä isänään.

Vaimo lähtisi vaihtoon mutta en mä enää lapsesta voisi erota vaikka moinen paljastuisikin.

M35

Vierailija
253/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua tässä nyt vaan ihmetyttää että miten mies jolla on ollut lapsi 2vuotta voi enää haluta isyyden purkua ja kadota lapsen elämästä?

Mies on 2v ollut isänä ja lapsi pitää miestä isänään.

Vaimo lähtisi vaihtoon mutta en mä enää lapsesta voisi erota vaikka moinen paljastuisikin.

M35

Minä luulen, että ei sitä voikaan ymmärtää, jos ei ole omalle kohdalle sattunut.

Vierailija
254/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isyystesti on LAPSEN oikeus.

Rutiinina kun tehtäisiin aina, ei kukaan voi loukkaantua (?).

T. Nainen

No totta helkutissa voi loukkaantua, itse ainakin olisin loukkaantunut, jos kahden vuoden hedelmöityshoitorumban jälkeen olisi synnärillä alettu vielä isyystestistä höpisemään. Ja mies tuskin olisi synnärillä edes näyttäytynyt, jos olisi päivänselvää asiaa vielä testaamaan vaadittu.

Mistä pääsemmekin siihen, mitä olen ennenkin näissä keskusteluissa udellut vastausta saamatta, eli mitenkäs te isyystestejä pakolliseksi vaativat olette ajatellut tuon käytännön toteutuksen, jos isä ehdottomasti kieltäytyy testauksesta? Tuleeko poliisit näytepuikon kanssa kotiin tai työpaikalle, vai pidetäänkö vauva synnärillä panttina niin kauan että isukki on testissä käynyt?

Vierailija
255/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Justhan tuoplla aiemmin on kehuttu, et vaan muutaman kympin maksaa testi ja tykkäyksistä päätellen muutkin ollu samaa mieltä.

Sittenhän se on halpaa kuin sipuli. Kaikki epäilevät isät voivat hyvin itse testata oman lapsensa, ei tarvi tässäkin huutaa yhteiskuntaa apuun.

Vierailija
256/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suomalainen mieshenkilö on niin tyhmä ja köyhä, ja tossukka joka pelkää lapsensa äitiä, ettei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin huutaa yhteiskuntaa apuun korjailemaan omia toilailuja.

Vierailija
257/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakollinen isyystesti ainakaan minua naisena ja äitinä loukkaisi ollenkaan, vaikka tietysti se omalla kohdalla tuntuisi absurdilta, kun en voisi ikinä valehdella lapsen isyydestä kenellekään saati sitten omalle kumppanille - enkä osaa (ketään paheksumatta) kuvitella ylipäätään olevani tilanteessa, jossa isäehdokkaita olisi useampi.

Suurimman osan kohdalla testi varmasti olisikin turha, mutta tietysti sillä saisi seulottua tällaiset suhteellisen harvinaiset huijaustapaukset.

Miten kalliiksi lie tulisi valtiolle tuollainen jokaiselle tehtävä rutiinitestaus?

Vierailija
258/258 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukaista isyyslakiin liittyvä hallituksen esitys läpi. Se on toki melko työlästä mutta voisi monelle valaista miksi tämäkin laki ja määräaika on olemassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme