Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttavan työtoiminnan sisältö; kertokaapa esimerkkejä, millaista toimintaa se oikeasti on mukana olleilla ollut?

Vierailija
31.03.2019 |

Kuulin eräältä ystävältäni, että hän joutui sanktion uhkaamana kunnan järjestämään Kuntouttavaan työtoimintaan, ja se osoittautuikin vallan muuksi kuin työtoiminnaksi.
Ystäväni kertoi, että siellä pelattiin MustaPekka-korttipeliä, ja välillä näyteltiin Kauniita ja Rohkeita.
Siis kaikki tämä maksaa, mutta eniten joudutaan veronmaksajien yhteisestä kassasta maksamaan palkat näiden höpönlöpö-kurssien ohjaajille ja järjestäjille.
En parhaimmallakaan tahdolla voine ymmärtää, miten jokin yli viisikymppinen työtön, joka ennen työttömäksi joutumistaan on paiskinut veroja maksellen vuosikymmenet töitä, ja sitten on joutunut työttömyyskortiston asiakkaaksi ja vieläpä sairastunut kroonisesti, mutta ei tarpeeksi sairaaksi vakuutusyhtiön mielestä, jotta olisi laskettu työkyvyttömyyseläkkeelle, hyötyy tai että hänen työllistymisensä edistyisi tuonkaltaisesta valtion ja kunnan järjestämästä "päiväkerhosta" leikkeineen?????

Aktiivimallit lopetettava ja sassiin nöyryyttämästä ikääntyneitä työttömiä valtiossamme!

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni vastaajista on sekoittanut työkokeilun (ennen oli työharjoittelu-nimellä) kuntouttavaan työtoimintaan? Kuinka moni edes tietää, mikä ero näillä on? 

Työkokeilu on enemmänkin terveitä ihmisiä varten ja sen tarkoitus on kokeilla uutta alaa, kestääkö terveys jotain alaa tai nuorille, jotka eivät tiedä vielä paikkaansa.

Kuntouttava työvoiminta on nimensä mukaan tarkoitettu vajaakuntoisille. Tästä huolimatta siihen laitetaan ihan terveitä työkykyisiä, joilla ei ole muuta vikaa kuin työttömyys. 

Vierailija
42/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli täysin terveet ihmiset joko puuhastelevat jotain mikä ei kuntouta heitä millään tavalla, tai sitten täysin terveet ihmiset tekevät töitä ilman palkkaa.

Eikö kuntoutus täytyisi olla vain niille jotka sitä tarvitsevat? Työttömyys ei ole kuntoutusta vaativa sairaus.

Työttömyys ei ole sairaus eikä kuntoutus ole kuntoutusta lääketieteellisessä mielessä vaan sosiaalisessa. Kuntouttavassa työtoiminnassa ei tosiaankaan jumpata vaan pyritään kuntoutumaan takaisin yhteiskuntaan. Harjoitella miten aamulla noustaan töihin, miten työpaikoilla käyttäydytään, miten pysytään se neljä tuntia työpaikoilla.

Nää jaksaa vieläkin naurattaa, vuosien työssäolon jälkeen. Vaikka olin pitkään työtön, osasin ensimmäisestä aamusta alkaen nousta töihin ja käyttäytyä työpaikalla. Ei ne taidot mihinkään katoa, jos välillä joutuu työttömäksi. Työttömyys ei aiheuta noita ongelmia nousta aamulla jne. Sitä paitsi, on paljon töitä, todella paljon, jotka ei ala aamulla. Vaikkapa Baarimikko tai yöhoitaja. 

Se työkaveri, joka ei edes tervehdi firmaan tulevia vieraita, vaikka ei ole koskaan ollut työtön, enemmän tuota kuntoutusta tarvitsisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä ihan oikeita töitä. Meille osoitetut ovat pääsääntöisesti viihtyneet ja heistä on ollut hyötyä. Ikävä puoli on se, että hyvää ja aikaansaavaa ihmistä ei voi kuitenkaan työllistämisjakson jälkeen palkata, kun ei ole varaa. Kuntaan ei noin vain perusteta uusia vakansseja, kun entisetkin jätetään täyttämättä.

"työllistämisjakso"? Pikemminkin hyväksikäyttöjakso.

Vierailija
44/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli täysin terveet ihmiset joko puuhastelevat jotain mikä ei kuntouta heitä millään tavalla, tai sitten täysin terveet ihmiset tekevät töitä ilman palkkaa.

Eikö kuntoutus täytyisi olla vain niille jotka sitä tarvitsevat? Työttömyys ei ole kuntoutusta vaativa sairaus.

Kyllä saavat palkkaa. Palkkana on työmarkkinatuki ilman leikkausta sekä 9 euroa/päivä. Mikäli työtön ei osallistu kunrouttavaan työtoimintaan tai muuhun toimenpiteeseen, mikä täyttää aktiivimallin vaatimukset, seurauksena on työmarkkinatuen vähennys ja lopulta karenssi.

Mikäli tuo mielestäsi täyttää palkan ehdot suostuent itsekin tekemään töitä moisella "palkalla"?

Vierailija
45/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mielestäni aika hyvä paikka. Meidän pajalla on oma myymälä, johon tehdään tuotteita. Jotkut tekevät koruja, jotkut neuloo ja on puu- ja ompelutöitä. Paja tekee myös esim muuttoja ja huonekalujen entisöintiä. Suurin osa meistä on oikeasti ihan työkykyisiä ja täysissä ruumiin ja sielun voimissa, jotkut ovat jopa valinneet tuon itse koska ovat niin tykästyneet. Toki siellä on niitäkin joilla on oikeasti esim päihde- ja elämänhallintaongelmia. Mutta esim itse työttömäksi jäädessäni pyysin päästä nimenomaan tuonne vaikka en koe itseäni kuntoutujaksi millään tapaa.

Se riippuu paljon ihmisestä itsestäänkin miten sen kokee. Mä koen, että se on parempi kun istua kotona, tosin ohjaajatkin on sanonut että oon siitä harvinainen "kuntoutuja" kun itse pyydän ja kyselen siellä töitä ja tekemistä.

Ymmärrän kyllä, että jos pistetään tuommosen vuosikymmenten uraputken jälkeen niin siinä on ylpeys ja itsetunto kovilla, mutta musta se on sopivan letkeä mesta.

Miksi tällä on niin paljon alapeukkuja? Sanoisin, että tämä on lähimpänä todellisuutta, tai ainakin sellainen keskivertokuntoutus. 

Riippuu täysin paikasta. Kai aloittajan tuttu antoi palautetta siitä "kuntouttavasta" jos se oikeasti oli tuollaista. Riippuu myös kuntoutettavasta. Ehkä 3 on ollut samassa paikassa jossa minä olin töissä. Siellä kuntoutuksessa olevat tekevät vieläkin oikeita töitä, eli meteorologi voi laatia sääennustuksia ja vuosikymmenen vankilassa olon jälkeen vapautunut ammattitaidoton ja käytännössä työkyvytön kulkee toisen työntekijän seurana ja auttelee jossakin tavaroitten siirtelyssä vaikka muuttokuljetuksissa.

Vierailija
46/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä ihan oikeita töitä. Meille osoitetut ovat pääsääntöisesti viihtyneet ja heistä on ollut hyötyä. Ikävä puoli on se, että hyvää ja aikaansaavaa ihmistä ei voi kuitenkaan työllistämisjakson jälkeen palkata, kun ei ole varaa. Kuntaan ei noin vain perusteta uusia vakansseja, kun entisetkin jätetään täyttämättä.

Teillä on kyse joko työkokeilusta tai tuetusta työllistämisestä, ei kuntouttavasta. Tosin kuntouttavastakin voi siirtyä oikeaan työhön.

Harvemmin täysin terve, työkykyinen ja ammattitaitoinen työtön pääsee kuntouttavaan, vaikka itse haluaisikin.

Vierailija
47/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkotöitä, paljon haravointia ja puunkaatoon sisältyvää työtä risunkeräyksestä rankahommiin, puun pilkkomista kirveellä jne. Kantojen kaivamista ja pihakiveyksen tekoa. Täyttä työtä tehtiin yhdistykselle, joka vuokrasi kartanoa yritykselle, kartanon pihatyöt ja siivoustyö hoidettiin kuntoutujilla.

Aika kyseenalaista hommaa.

Vierailija
48/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakattiin halkoja, tehtiin pihatöitä, maalattiin taloja ja kerran pesin jonkun autonkin. Olin oikeasti aika vajaakuntoinen (syrjäytynyt ja masentunut) joten minulle teki vain hyvää puuhastella, nähdä ihmisiä ja syödä ruokatauolla voileipiä ulkoilmassa. Siellä oli kyllä myös monia jotka olivat selvästi työkykyisiä ja turhautuneita, harmitti heidän puolestaan. Aika nöyryyttävää laittaa koulutettu oman alansa asiantuntija nyppimään ilman palkkaa rikkaruohoja alan töiden hakemisen ja taitojen hiomisen sijaan. Heillä oli selvästi elämänhallinta kunnossa joten en käsitä mitä he siellä tekivät.

Vierailija
49/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saavat palkkaa. Palkkana on työmarkkinatuki ilman leikkausta sekä 9 euroa/päivä. Mikäli työtön ei osallistu kunrouttavaan työtoimintaan tai muuhun toimenpiteeseen, mikä täyttää aktiivimallin vaatimukset, seurauksena on työmarkkinatuen vähennys ja lopulta karenssi.

Työmarkkinatuki ei ole palkka eikä sitä palkaksi näistä kuntoutushömpötyksistä saa laskea. Työttömyyskorvaus on sitä varten että työtön selviäisi työttömyyskauden jotenkin. Valitettavasti se monilla venyy koska työpaikkoja ei ole.

Vierailija
50/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys ei ole sairaus eikä kuntoutus ole kuntoutusta lääketieteellisessä mielessä vaan sosiaalisessa. Kuntouttavassa työtoiminnassa ei tosiaankaan jumpata vaan pyritään kuntoutumaan takaisin yhteiskuntaan. Harjoitella miten aamulla noustaan töihin, miten työpaikoilla käyttäydytään, miten pysytään se neljä tuntia työpaikoilla.

Olen kuullut että näihin laitetaan ihan täyspäisiä ihmisiäkin. Olen ollut 40v työelämässä, nyt lähes 2v työtön. En koe olevani yhteiskunnan ulkopuolella ja osaan kyllä herätä aamulla ilman tällaisia orjuutuksiakin. Toivottavasti minua ei tungeta tuollaiseen, tähän saakka olen saamut olla ihan vaan työnhakija ja olin myös puoli vuotta palkkatyössä. Vielä on matkaa eläkkeeseen 1,5v. Toivottavasti uusi hallitus lopettaa nuo orjatyöt.

51/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut paljonko se maksaa yhteiskunnalle kun ihmiset syrjäytyvät, sairastuvat, putoavat yhteiskunnan kelkasta. On paljon tehokkaampaa ennaltaehkäistä ongelmia kuin antaa ongelmien kasautua ja moninaistua ennen kuin kukaan välittää. Kunnat joutuvat myös maksamaan sakkomaksuja työttömistä joten senkin takia työttömien aktivointi ja kuntouttaminen tulee edullisemmaksin.

Eivät ihmiset tarvitse mitään kuntoutusta, he tarvitsevat töitä.

Vierailija
52/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli viime vuonna, ihan oikeita töitä teki. Yksityiset ihmiset ja yritykset tilasivat pajalta roskakatoksia, penkkejä, leikkimökkejä ym. ja nämä kuntoutujat sitten ne valmistivat, usein ihan päin peetä, kun kukaan ei vahtinut ja ohjannut. Sitten tehtiin monta kertaa uudelleen. Mieheni karenssin uhalla tuonne meni, ei hänellä ole mitään ongelmaa elämänhallinnassa, on vain ollut työttömänä.

Nyt olen itse todennäköisesti menossa samaan paikkaan, jossa mieheni oli. Siellä on käsityöpuoli, puupuoli, posti ja asiakaspalvelupuoli.

Ihan täyttä ihmisten hyväksikäyttöä tuo on, kun ihan oikeita nuo työt ovat joita mieheni siellä teki. Hän myös tietää paljon rakentamisesta (koulutus alalle) ja monesti sanoi ohjaajille, ettei noin voi tehdä, koska sitten menee homeeseen. Ohjaaja sanoi ettei mene (koulutus talonmies) ja viikon päästä asiakas soitti, että on ihan homeessa koko hökötys. 

Vierailija
53/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hemmetti, tuollaistako tuo on? Entä työkokeilut? Olen itse vielä kuntoutustuella mutta onkohan nyt mitään järkevää edes tarjolla jos menen työkokeiluun jota on ehdotettu. Mitään raskasta työtä en pysty enää koskaan tekemään tai mitään tuollaista käsityötyyppistä työtä kun olen sairaslomalla just sen takia kun oikea käsi ei toimi (ei ole saatu kuntoon murtumien jälkeen). En todellakaan kaipaa mitään työelämään tutustumista tai elämänhallintajuttuja, olen ihan henkisesti kykenevä ja ollut yli 20v töissä ennen kuin loukkaannuin. Voi jessus sentään kun alkoi verenpaineet nousta 🤪

Vierailija
54/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että näihin laitetaan ihan täyspäisiä ihmisiäkin. Olen ollut 40v työelämässä, nyt lähes 2v työtön. En koe olevani yhteiskunnan ulkopuolella ja osaan kyllä herätä aamulla ilman tällaisia orjuutuksiakin. Toivottavasti minua ei tungeta tuollaiseen, tähän saakka olen saamut olla ihan vaan työnhakija ja olin myös puoli vuotta palkkatyössä. Vielä on matkaa eläkkeeseen 1,5v. Toivottavasti uusi hallitus lopettaa nuo orjatyöt.

Kuntouttava orjuus ja useat muut kauheudet (TYP) tulivat muuten työministeri Tarja Filatovin aikakaudella. Eli kun pian menet antamaan äänesi Lihavero-Analle, niin muistappa tuo.

Vierailija
55/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle se kuntouttava on myös ihan arjen asioiden oppimista. Saa rytmiä ja sisältöä elämään, opetellaan tulemaan ajoissa työtoimintapaikkaan, opetellaan miten siellä työpaikalla ollaan jne. Saatavilla on myös ryhmä- ja yksilöterapiaa monessa paikassa työn ohessa. Se voi jollekin olla syy olla vaikka juomatta muutaman päivän viikossa, saa harjoitella sosiaalisia taitoja muiden ihmisten parissa. Ja aika moni on todella onnellinen kun vuosien kotona olemisen jälkeen pääsee pois kotoa ja tekemään jotakin vaikka se teistä tuntuukin typerältä. Ja kuntouttavan paikkahan haetaan itse eli itse voi vaikuttaa minkälaiseen paikkaan menee eli omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Siellä voi olla vaikka vain 1 päivän viikossa ja päivän pituus on 4 tuntia, ei pitäisi olla kamalaa.

On ihmisiä ketkä eivät ole kotoa uskaltaneet vaikka 10 vuoteen lähteä mihinkään, kuntouttavan jälkeen he ovat ensimmäistä kertaa elämässään käyneet yksin jossain, vaikka kampaajalla. 

Voi kun ne päiväkerhopajat olisikin vaan kuntoutusta tarvitseville, mutta kun niihin pakotetaan myös ihmisiä, joilla on vuosikymmenienkin kokemus työelämästä.

Vierailija
56/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut paljonko se maksaa yhteiskunnalle kun ihmiset syrjäytyvät, sairastuvat, putoavat yhteiskunnan kelkasta. On paljon tehokkaampaa ennaltaehkäistä ongelmia kuin antaa ongelmien kasautua ja moninaistua ennen kuin kukaan välittää. Kunnat joutuvat myös maksamaan sakkomaksuja työttömistä joten senkin takia työttömien aktivointi ja kuntouttaminen tulee edullisemmaksin.

Eivät ihmiset tarvitse mitään kuntoutusta, he tarvitsevat töitä.

Eivätkä työttömät syrjäytyisi tai putoaisi yhteiskunnan kelkasta jos heille annettaisiin sama ihmisarvo kuin työssäkäyville.

Vierailija
57/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kyse joko työkokeilusta tai tuetusta työllistämisestä, ei kuntouttavasta. Tosin kuntouttavastakin voi siirtyä oikeaan työhön.

Harvemmin täysin terve, työkykyinen ja ammattitaitoinen työtön pääsee kuntouttavaan, vaikka itse haluaisikin.

Miksi puhut asioista joista et selvästi tiedä mitään?

Kuntouttavaan joutuu todella paljon työttömiä joilla ei ole muuta ongelmaa kuin työttömyys = taloudellisia ongelmia ja ne eivät työmarkkinatuella&9 euron päiväkorvauksella parane.

Miten se ketään kuntouttaa että joutuu tekemään ilmaiseksi töitä? Miten se nostaa kenenkään itsetuntoa tai integroi ketään yhteiskuntaan kun huhkii mutta palkkaa ei saa, lomia ja eläkettä ei kerry eikä edes ole työnantajan/työtoverieden silmissä oikea työtoveri vaan ongelmatapaus?

Vierailija
58/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että jos nyt joutuisit työttömäksi unohtaisit kaiken tuon ja joutuisit opettelemaan sitä karenssin uhalla?

Olisit jotenkin sellaisessa henkisessä tilassa että olisit yhteiskunnan ulkopuolella?

Vierailija
59/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että kuntouttava työtoiminta ei ole millään tavalla pakollista kenellekään. Ei ole pakko mennä, mutta sitten et saa työttömyysetuuttakaan. Ei ehkä ole liikaa vaadittua tehdä 300 tai 500 työmarkkinatukipäivän jälkeen jotain vastikkeellista tälle yhteiskunnalle rahansa eteen?

Vierailija
60/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että jos nyt joutuisit työttömäksi unohtaisit kaiken tuon ja joutuisit opettelemaan sitä karenssin uhalla?

Olisit jotenkin sellaisessa henkisessä tilassa että olisit yhteiskunnan ulkopuolella?

Nimenomaan 😂. Vuodessa jo unohtaa miten siellä työpaikalla käyttäydytään ja miten sinne mennään vaikka ennen työttömyyttä on osannut nämä kaikki samat asiat 20 vuoden ajan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan