Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttavan työtoiminnan sisältö; kertokaapa esimerkkejä, millaista toimintaa se oikeasti on mukana olleilla ollut?

Vierailija
31.03.2019 |

Kuulin eräältä ystävältäni, että hän joutui sanktion uhkaamana kunnan järjestämään Kuntouttavaan työtoimintaan, ja se osoittautuikin vallan muuksi kuin työtoiminnaksi.
Ystäväni kertoi, että siellä pelattiin MustaPekka-korttipeliä, ja välillä näyteltiin Kauniita ja Rohkeita.
Siis kaikki tämä maksaa, mutta eniten joudutaan veronmaksajien yhteisestä kassasta maksamaan palkat näiden höpönlöpö-kurssien ohjaajille ja järjestäjille.
En parhaimmallakaan tahdolla voine ymmärtää, miten jokin yli viisikymppinen työtön, joka ennen työttömäksi joutumistaan on paiskinut veroja maksellen vuosikymmenet töitä, ja sitten on joutunut työttömyyskortiston asiakkaaksi ja vieläpä sairastunut kroonisesti, mutta ei tarpeeksi sairaaksi vakuutusyhtiön mielestä, jotta olisi laskettu työkyvyttömyyseläkkeelle, hyötyy tai että hänen työllistymisensä edistyisi tuonkaltaisesta valtion ja kunnan järjestämästä "päiväkerhosta" leikkeineen?????

Aktiivimallit lopetettava ja sassiin nöyryyttämästä ikääntyneitä työttömiä valtiossamme!

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesällä. Väritettiin aikuisten värityskirjoja, käytiin museossa, pelattiin jalkapalloa. Yleensä vaan istuttiin ja keskusteltiin uutisista tai elokuvista ja muista tuollaisista. Siinä se.

Vierailija
22/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli täysin terveet ihmiset joko puuhastelevat jotain mikä ei kuntouta heitä millään tavalla, tai sitten täysin terveet ihmiset tekevät töitä ilman palkkaa.

Eikö kuntoutus täytyisi olla vain niille jotka sitä tarvitsevat? Työttömyys ei ole kuntoutusta vaativa sairaus.

Monesti pidetäänkin esim. mielenterveyspotilaana näissä "tavallisissa" kohteissa kuntouttavassa työtoiminnassa olevaa. Kuntouttavalle työtoiminnalle pitäisi saada eri nimi, kun on kyse terveen työttömän aktivoitumisesta aktiivimallin mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli täysin terveet ihmiset joko puuhastelevat jotain mikä ei kuntouta heitä millään tavalla, tai sitten täysin terveet ihmiset tekevät töitä ilman palkkaa.

Eikö kuntoutus täytyisi olla vain niille jotka sitä tarvitsevat? Työttömyys ei ole kuntoutusta vaativa sairaus.

Kyllä saavat palkkaa. Palkkana on työmarkkinatuki ilman leikkausta sekä 9 euroa/päivä. Mikäli työtön ei osallistu kunrouttavaan työtoimintaan tai muuhun toimenpiteeseen, mikä täyttää aktiivimallin vaatimukset, seurauksena on työmarkkinatuen vähennys ja lopulta karenssi.

Vierailija
24/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun töitä ei vaan saa?

Mulle tarjotaan vaan 9e/pvä työharjoittelua ja mulla jää kuntouttavassa enemmän käteen kun siellä saa joka päivä ruuan, kauppalasku pienenee, se on kannattavampaa taloudellisesti.

Olet ehdottomasti oikeassa sinänsä, mutta mä koen että terveenä mielummin olen työttömänä ihmisten keskellä ja tekemässä jotain, kuin että työttömänä istuisin yksin kotona ahdistumassa 24/7.

Eikä tarvitse koko ajan pohtia kuinkakohan saisin aktiivimallin täyteen.

Vierailija
25/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin pakua kierrätyskeskuksessa. Oli ihan jees homma ja toi tosiaan sisältöä ja rytmiä päiviin.

Vierailija
26/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle se kuntouttava on myös ihan arjen asioiden oppimista. Saa rytmiä ja sisältöä elämään, opetellaan tulemaan ajoissa työtoimintapaikkaan, opetellaan miten siellä työpaikalla ollaan jne. Saatavilla on myös ryhmä- ja yksilöterapiaa monessa paikassa työn ohessa. Se voi jollekin olla syy olla vaikka juomatta muutaman päivän viikossa, saa harjoitella sosiaalisia taitoja muiden ihmisten parissa. Ja aika moni on todella onnellinen kun vuosien kotona olemisen jälkeen pääsee pois kotoa ja tekemään jotakin vaikka se teistä tuntuukin typerältä. Ja kuntouttavan paikkahan haetaan itse eli itse voi vaikuttaa minkälaiseen paikkaan menee eli omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Siellä voi olla vaikka vain 1 päivän viikossa ja päivän pituus on 4 tuntia, ei pitäisi olla kamalaa.

On ihmisiä ketkä eivät ole kotoa uskaltaneet vaikka 10 vuoteen lähteä mihinkään, kuntouttavan jälkeen he ovat ensimmäistä kertaa elämässään käyneet yksin jossain, vaikka kampaajalla. 

Vierailija
27/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Siis kaikki tämä maksaa, mutta eniten joudutaan veronmaksajien yhteisestä kassasta maksamaan palkat näiden höpönlöpö-kurssien ohjaajille ja järjestäjille''

Oletko ajatellut paljonko se maksaa yhteiskunnalle kun ihmiset syrjäytyvät, sairastuvat, putoavat yhteiskunnan kelkasta. On paljon tehokkaampaa ennaltaehkäistä ongelmia kuin antaa ongelmien kasautua ja moninaistua ennen kuin kukaan välittää. Kunnat joutuvat myös maksamaan sakkomaksuja työttömistä joten senkin takia työttömien aktivointi ja kuntouttaminen tulee edullisemmaksi kuin noiden sakkojen maksaminen.

Vierailija
28/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun töitä ei vaan saa?

Mulle tarjotaan vaan 9e/pvä työharjoittelua ja mulla jää kuntouttavassa enemmän käteen kun siellä saa joka päivä ruuan, kauppalasku pienenee, se on kannattavampaa taloudellisesti.

Olet ehdottomasti oikeassa sinänsä, mutta mä koen että terveenä mielummin olen työttömänä ihmisten keskellä ja tekemässä jotain, kuin että työttömänä istuisin yksin kotona ahdistumassa 24/7.

Eikä tarvitse koko ajan pohtia kuinkakohan saisin aktiivimallin täyteen.

Ymmärrän hyvin. Ei se sinun vikasi olekaan, vaan aktiivimallin vika, että terveet ihmiset laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan lihottamaan koulutusyhtiöitten ja vastaavien tilejä yhteiskunnan rahoilla. Jos laitetaan oikeisiin töihin, siitä kuuluu maksaa asianmukainen palkka, jonka maksaa se taho jolle töitä tehdään.

Työttömyyskorvaushan ei ole palkka.

Vierailija
29/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle se kuntouttava on myös ihan arjen asioiden oppimista. Saa rytmiä ja sisältöä elämään, opetellaan tulemaan ajoissa työtoimintapaikkaan, opetellaan miten siellä työpaikalla ollaan jne. Saatavilla on myös ryhmä- ja yksilöterapiaa monessa paikassa työn ohessa. Se voi jollekin olla syy olla vaikka juomatta muutaman päivän viikossa, saa harjoitella sosiaalisia taitoja muiden ihmisten parissa. Ja aika moni on todella onnellinen kun vuosien kotona olemisen jälkeen pääsee pois kotoa ja tekemään jotakin vaikka se teistä tuntuukin typerältä. Ja kuntouttavan paikkahan haetaan itse eli itse voi vaikuttaa minkälaiseen paikkaan menee eli omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Siellä voi olla vaikka vain 1 päivän viikossa ja päivän pituus on 4 tuntia, ei pitäisi olla kamalaa.

On ihmisiä ketkä eivät ole kotoa uskaltaneet vaikka 10 vuoteen lähteä mihinkään, kuntouttavan jälkeen he ovat ensimmäistä kertaa elämässään käyneet yksin jossain, vaikka kampaajalla. 

Kuntouttavaan painostetaan karenssin uhalla aikuisia ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia elämänhallinnan ongelmia.

Vierailija
30/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin pakua kierrätyskeskuksessa. Oli ihan jees homma ja toi tosiaan sisältöä ja rytmiä päiviin.

Eli oikeasti teit autonkuljettajan töitä mutta sait palkkaa vain leikisti. Toivottavasti otit edes laadukkaimmat tavarat kierrätyskekuksesta korvaukseksi.

Vierailija
31/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeita tilaustöitä lista täynnä ja missä muka sitten sitä leppoisaa menoa.Aika monella ukolla hermoissa hiukan vikaa kun keitto aikanaan maistunut ja terveyskin hiukan jo siten mennyt.Itse koe sitten mitään me henkeä kun tyypit kuitenkin niin eri kastia kun piti sitten myös kovankanssa mennä.

Vierailija
32/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeasti teit autonkuljettajan töitä mutta sait palkkaa vain leikisti. Toivottavasti otit edes laadukkaimmat tavarat kierrätyskekuksesta korvaukseksi.

En alkanut protestoimaan ja rettelöimään ja ehkäpä siksikin kierrätyskeskuksen johtaja avitti minua saamaan ihan oikean työpaikan pakettiautonkuljettajana jossa ajoin lähinnä vanhuksille ja liikuntarajoitteisille lähetyksiä kaupasta. Sen myötä sain taas kiinni elämästä ja löysin ihan oman alan töitä.

Vierailija
33/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä ihan oikeita töitä. Meille osoitetut ovat pääsääntöisesti viihtyneet ja heistä on ollut hyötyä. Ikävä puoli on se, että hyvää ja aikaansaavaa ihmistä ei voi kuitenkaan työllistämisjakson jälkeen palkata, kun ei ole varaa. Kuntaan ei noin vain perusteta uusia vakansseja, kun entisetkin jätetään täyttämättä.

Työllistämisjakso on aivan eri asia kuin kuntouttava nöyryytystoiminta.

Kuntouttavan työtoiminnan kautta tulee moni. Se voi johtaa palkalliseen työllistämisjaksoon, jos kaikki menee hyvin. On kyllä myös suoraan palkkatukityöllistettäväksi tulevia.

Vierailija
34/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun joskus olin sellaisessa niin lähinnä kyhättiin Aarikan tuotteita (9€/päivä). Siitä lähtien ollutkin Aarikka boikotissa :D

Vierailija
35/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun joskus olin sellaisessa niin lähinnä kyhättiin Aarikan tuotteita (9€/päivä). Siitä lähtien ollutkin Aarikka boikotissa :D

Teettääkö Aarikka oikeasti orjatöitä? Kai tästä on kerrottu lehdille?

Niin törkeän hintaisia ne puupalikat ja -pallot, että luulisi tekijöiden olevan varoissaan 😮

Vierailija
36/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaupassa kuntouttavassa työtoiminnassa, töitä oli kolmesti viikossa 5h per päivä, tein ihan normaaleja kaupassa tehtäviä töitä; hyllytin, siivosin myymälää, olin kassalla. Ohjaaja kävi pyörimässä parina päivänä, kysymässä mitä olen tehnyt ja mikä vointi.

Vierailija
37/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtoverin näkökulma: meillä on aika usein ollut joku kuntouttavassa työtoiminnassa oleva. Töitä on paljon, avustavista yksinkertaisista tehtävistä vaativiin asiantuntijatehtäviin. Pääsee tekemään sitä mihin rahkeet riittää ja näyttämään osaamisensa.

On ollut sellaisia henkilöitä, jotka vaivoin selviytyvät perushommista (esim. vahva lääkitys vie voimat), toisaalta taas terveitä, varsinaisia ahkeruuden perikuvia, joiden takia harmittaa ihan hirveästi, että eivät saa kunnon palkkaa ja on pakko lähteä kun on määräaika täynnä, jolloin heitä todella jäädään kaipaamaan.

Meillä ei korttia pelata, en tiedä missä sellaista tapahtuu - ehkä jossain terapiakeskuksessa?

Miksi teille ei palkata ihmistä ihan oikealla palkalla tekemään niitä töitä teidän työpaikassa, vaan käytätte jatkuvasti ilmaista työvoimaa?

Vierailija
38/77 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.es.fi/uutiset/kotimaa/art2361886

ihmiset kertovat, kuinka kuntouttava työtoiminta toimi:

teetettiin paskahommia, nayrettavaa ja alistavaa.

Vierailija
39/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys ei ole sairaus eikä kuntoutus ole kuntoutusta lääketieteellisessä mielessä vaan sosiaalisessa. Kuntouttavassa työtoiminnassa ei tosiaankaan jumpata vaan pyritään kuntoutumaan takaisin yhteiskuntaan. Harjoitella miten aamulla noustaan töihin, miten työpaikoilla käyttäydytään, miten pysytään se neljä tuntia työpaikoilla.

Vierailija
40/77 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ei vaan löydy kuntouttavaapaikkaa?

Pieni kaupunki niin kaikki paikat täynnä.

Tuleeko karenssia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän