Kuntouttavan työtoiminnan sisältö; kertokaapa esimerkkejä, millaista toimintaa se oikeasti on mukana olleilla ollut?
Kuulin eräältä ystävältäni, että hän joutui sanktion uhkaamana kunnan järjestämään Kuntouttavaan työtoimintaan, ja se osoittautuikin vallan muuksi kuin työtoiminnaksi.
Ystäväni kertoi, että siellä pelattiin MustaPekka-korttipeliä, ja välillä näyteltiin Kauniita ja Rohkeita.
Siis kaikki tämä maksaa, mutta eniten joudutaan veronmaksajien yhteisestä kassasta maksamaan palkat näiden höpönlöpö-kurssien ohjaajille ja järjestäjille.
En parhaimmallakaan tahdolla voine ymmärtää, miten jokin yli viisikymppinen työtön, joka ennen työttömäksi joutumistaan on paiskinut veroja maksellen vuosikymmenet töitä, ja sitten on joutunut työttömyyskortiston asiakkaaksi ja vieläpä sairastunut kroonisesti, mutta ei tarpeeksi sairaaksi vakuutusyhtiön mielestä, jotta olisi laskettu työkyvyttömyyseläkkeelle, hyötyy tai että hänen työllistymisensä edistyisi tuonkaltaisesta valtion ja kunnan järjestämästä "päiväkerhosta" leikkeineen?????
Aktiivimallit lopetettava ja sassiin nöyryyttämästä ikääntyneitä työttömiä valtiossamme!
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa, että kuntouttava työtoiminta ei ole millään tavalla pakollista kenellekään. Ei ole pakko mennä, mutta sitten et saa työttömyysetuuttakaan. Ei ehkä ole liikaa vaadittua tehdä 300 tai 500 työmarkkinatukipäivän jälkeen jotain vastikkeellista tälle yhteiskunnalle rahansa eteen?
Ehkä ei. Mutta onko moraalisesti oikein teettää työttömällä ihan oikeaa työtä, jopa kuusi tunti päivässä neljänä päivänä viikossa jo moneen kertaan mainitulla korvauksella?
Tuskin sinäkään olisit valmis luopumaan palkastasi sun muista eduista ja tekemään samaa hommaa tuolla korvauksella jota työttömät saavat, ihan vain toimiaksesi vastikkeellisesti yhteiskunnalle?
Työttömyysetuutta saa nimenomaan siksi että pärjää tässä yhteiskunnassa, ei siksi että tekisi töitä sen eteen. Työstä pitää maksaa PALKKAA!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa, että kuntouttava työtoiminta ei ole millään tavalla pakollista kenellekään. Ei ole pakko mennä, mutta sitten et saa työttömyysetuuttakaan. Ei ehkä ole liikaa vaadittua tehdä 300 tai 500 työmarkkinatukipäivän jälkeen jotain vastikkeellista tälle yhteiskunnalle rahansa eteen?
Tarkoitatko että yhteiskunta hyötyy jotain siitä että aikuiset ihmiset värittävät värityskirjoja/heille kerrotaan kuinka tervehtiä muita ihmisiä/pestään pyykkiä yms?
Ja tarkoitan nyt niitä ihmisiä joilla ei ole ongelmia elämänhallinnassa.
Ilmaiseksi teetettävän työn ongelmista en jaksa edes aloittaa puhumaan.
Paitsi sen verran että etkö tajua että ajat tilannetta jossa ei ole enää palkansaajia vaan kaikki työt tehdään työttömyyskorvauksella, karenssin uhalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä ihan oikeita töitä. Meille osoitetut ovat pääsääntöisesti viihtyneet ja heistä on ollut hyötyä. Ikävä puoli on se, että hyvää ja aikaansaavaa ihmistä ei voi kuitenkaan työllistämisjakson jälkeen palkata, kun ei ole varaa. Kuntaan ei noin vain perusteta uusia vakansseja, kun entisetkin jätetään täyttämättä.
Teillä on kyse joko työkokeilusta tai tuetusta työllistämisestä, ei kuntouttavasta. Tosin kuntouttavastakin voi siirtyä oikeaan työhön.
Harvemmin täysin terve, työkykyinen ja ammattitaitoinen työtön pääsee kuntouttavaan, vaikka itse haluaisikin.
Itse olen ollut ihan vastaavassa paikassa/hommissa nimenomaan KUNTOUTTAVASSA työtoiminnassa.
Näissä on paljon vaihtelua kuntien välillä, itse olen kanssa tutulta kuullut että hänellä oli pelkkää aikuisten päiväkerhoa ja kahvinjuontia koko kuntouttava. Meillä taas tehtiin ihan oikeita töitä ja mm. kunnan siivouskeikkoja vanhusten koteihin. Paljon oli esim. yli 50 v. jotka ei enää pääse mihinkään oikeisiin töihin ikänsä takia. Olivat olleet kuntouttavassa jo monta vuotta :( Sitten oli myös päihdeongelmaisia ja mt. ongelmaisia. Hommat katsottiin sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mielestäni aika hyvä paikka. Meidän pajalla on oma myymälä, johon tehdään tuotteita. Jotkut tekevät koruja, jotkut neuloo ja on puu- ja ompelutöitä. Paja tekee myös esim muuttoja ja huonekalujen entisöintiä. Suurin osa meistä on oikeasti ihan työkykyisiä ja täysissä ruumiin ja sielun voimissa, jotkut ovat jopa valinneet tuon itse koska ovat niin tykästyneet. Toki siellä on niitäkin joilla on oikeasti esim päihde- ja elämänhallintaongelmia. Mutta esim itse työttömäksi jäädessäni pyysin päästä nimenomaan tuonne vaikka en koe itseäni kuntoutujaksi millään tapaa.
Se riippuu paljon ihmisestä itsestäänkin miten sen kokee. Mä koen, että se on parempi kun istua kotona, tosin ohjaajatkin on sanonut että oon siitä harvinainen "kuntoutuja" kun itse pyydän ja kyselen siellä töitä ja tekemistä.
Ymmärrän kyllä, että jos pistetään tuommosen vuosikymmenten uraputken jälkeen niin siinä on ylpeys ja itsetunto kovilla, mutta musta se on sopivan letkeä mesta.
Tuommoisia käsityö- puuha-askare myymälöitä taitaa olla ympäri Suomea.
Käykö kauppa hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli täysin terveet ihmiset joko puuhastelevat jotain mikä ei kuntouta heitä millään tavalla, tai sitten täysin terveet ihmiset tekevät töitä ilman palkkaa.
Eikö kuntoutus täytyisi olla vain niille jotka sitä tarvitsevat? Työttömyys ei ole kuntoutusta vaativa sairaus.
Työttömyys ei ole sairaus eikä kuntoutus ole kuntoutusta lääketieteellisessä mielessä vaan sosiaalisessa. Kuntouttavassa työtoiminnassa ei tosiaankaan jumpata vaan pyritään kuntoutumaan takaisin yhteiskuntaan. Harjoitella miten aamulla noustaan töihin, miten työpaikoilla käyttäydytään, miten pysytään se neljä tuntia työpaikoilla.
Nää jaksaa vieläkin naurattaa, vuosien työssäolon jälkeen. Vaikka olin pitkään työtön, osasin ensimmäisestä aamusta alkaen nousta töihin ja käyttäytyä työpaikalla. Ei ne taidot mihinkään katoa, jos välillä joutuu työttömäksi. Työttömyys ei aiheuta noita ongelmia nousta aamulla jne. Sitä paitsi, on paljon töitä, todella paljon, jotka ei ala aamulla. Vaikkapa Baarimikko tai yöhoitaja.
Se työkaveri, joka ei edes tervehdi firmaan tulevia vieraita, vaikka ei ole koskaan ollut työtön, enemmän tuota kuntoutusta tarvitsisi.
Hyvä idea.
Minua on närästänyt tosi paljon, kun on ihmisiä joilla on työpaikka, eläkkeet kertyy, monta viikkoa lomaa palkallisena, työterveyshuollot, työssäkäyvän veronmaksajan status, mutta ei silti osata käyttäytyä kuin ihmiset.
Eikä tehdä töitään kunnolla, vaan toisilla teetätetään omat hommat. Ehkä ilmaisilla harjoittelijoilla, joita kiusataan ja simputetaan.
Sellainen laki, että työpaikkakiusaajille pakollinen 6 kk kuntoutusjakso 9e/PÄIVÄ. Ei eläkkeitä eikä terveydenhuoltoa tuolta ajalta.
Sitten kun kuntoutusjakso on suoritettu kunnialla ja työelämän säännnöt on sisäistetty pääsisi takaisin töihin.
Suomen talous paranisi kertaheitolla, ja hyvinvointi lisääntyisi todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä ihan oikeita töitä. Meille osoitetut ovat pääsääntöisesti viihtyneet ja heistä on ollut hyötyä. Ikävä puoli on se, että hyvää ja aikaansaavaa ihmistä ei voi kuitenkaan työllistämisjakson jälkeen palkata, kun ei ole varaa. Kuntaan ei noin vain perusteta uusia vakansseja, kun entisetkin jätetään täyttämättä.
Teillä on kyse joko työkokeilusta tai tuetusta työllistämisestä, ei kuntouttavasta. Tosin kuntouttavastakin voi siirtyä oikeaan työhön.
Harvemmin täysin terve, työkykyinen ja ammattitaitoinen työtön pääsee kuntouttavaan, vaikka itse haluaisikin.
Itse olen ollut ihan vastaavassa paikassa/hommissa nimenomaan KUNTOUTTAVASSA työtoiminnassa.
Näissä on paljon vaihtelua kuntien välillä, itse olen kanssa tutulta kuullut että hänellä oli pelkkää aikuisten päiväkerhoa ja kahvinjuontia koko kuntouttava. Meillä taas tehtiin ihan oikeita töitä ja mm. kunnan siivouskeikkoja vanhusten koteihin. Paljon oli esim. yli 50 v. jotka ei enää pääse mihinkään oikeisiin töihin ikänsä takia. Olivat olleet kuntouttavassa jo monta vuotta :( Sitten oli myös päihdeongelmaisia ja mt. ongelmaisia. Hommat katsottiin sen mukaan.
Siivoaminen on tärkeää ja fyysisesti raskasta työtä. Minusta on törkeää että sen tekijöille ei makseta kelvollista palkkaa.
Ilmeisesti ne jotka siivouksen saivat maksoivat siitä kunnalle? Aika reilua.
On aika surkuhupaisaa että ihmisen pitää tehdä töitä ansaitakseen työttömyyskorvauksen.
Naurattaisi jos ei itkettäisi ja raivostuttaisi.
Ja huom, en ole työtön.
Olen ollut 15-vuotiaasta saakka töissä, työuraa takana 30-vuotta. Jouduin työttömäksi kun firma meni konkkaan, siitä saakka olen aktiivisesti hakenut töitä.
Minut pakotettiin työkkärin toimesta kursseille, joilla askarrellaan, leikitään ala-aste tyylisiä tutustumisleikkejä, käydään keilaamassa, uimahallissa, metsäretkillä ja katsotaan elokuvia.
Ja miten tuo auttaa työllistymiseeni? Ei sitten mitenkään. Korkeintaan negatiivisesti, koska tuonkin ajan voisin käyttää työnhakuun, osaamiseni päivitykseen ynnä muuhun tärkeään. Itse yritin ehdottaa, että olisin mieluummin voinut käydä osaamisalaani liittyvän täydennyskoulutuksen Omniassa (itse sen toki maksaen) joka olisi auttanut minua huomattavasti työllistymisessä, mutta se ei käynyt, ja nyt sitten piirtelen pupuja syrjäytyneiden ja eläkeikää lähestyvien pitkäaikaistyöttömien kanssa.
Hienoa Kela!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni vastaajista on sekoittanut työkokeilun (ennen oli työharjoittelu-nimellä) kuntouttavaan työtoimintaan? Kuinka moni edes tietää, mikä ero näillä on?
Työkokeilu on enemmänkin terveitä ihmisiä varten ja sen tarkoitus on kokeilla uutta alaa, kestääkö terveys jotain alaa tai nuorille, jotka eivät tiedä vielä paikkaansa.
Kuntouttava työvoiminta on nimensä mukaan tarkoitettu vajaakuntoisille. Tästä huolimatta siihen laitetaan ihan terveitä työkykyisiä, joilla ei ole muuta vikaa kuin työttömyys.
Ei varmaan kovinkaan moni ole sekoittanut. Itse kuulun näihin, joka tekee "oikeita" töitä 4h/pvä 4krt/vko ja kyseessä on todellakin kuntouttava työtoiminta, ei työkokeilu (näin lukee myös aktivointisuunnitelmassa vai mikä se nykyään on nimeltään). Kuntouttavaa työtomintaa ei todellakaan käytetä pelkästään vajaakuntoisille, vaan on työvoimapoliittinen toimenpide myös täysin terveille ihmisille.
Kuntouttava työtoiminta - kirjasto. työ oli mukavaa. kirjastonjohtaja vaikutti siltä että sopisi museoon. ei työllistänyt minua.
työpajatoiminta - paljon ihmisiä. orjatyövoimaa ilman korvausta. ohjaajat saa palkan. en suosittele kenellekään työkykyiselle.
Joissain kunnissa se tosiaan on vain kokoontumista päiväksi saman katon alle tekemään ristikoita ja juomaan kahvia. Etenkin pienissä kunnissa on olemattomat vaihtoehdot kuntouttaa, kun ei ole kierrätyskeskuksia tms. Kunnat saavat sanktioita pitkäaikaistyöttömistä, joten jotain näennäistä on järjestettävä.
Vierailija kirjoitti:
''Siis kaikki tämä maksaa, mutta eniten joudutaan veronmaksajien yhteisestä kassasta maksamaan palkat näiden höpönlöpö-kurssien ohjaajille ja järjestäjille''
Oletko ajatellut paljonko se maksaa yhteiskunnalle kun ihmiset syrjäytyvät, sairastuvat, putoavat yhteiskunnan kelkasta. On paljon tehokkaampaa ennaltaehkäistä ongelmia kuin antaa ongelmien kasautua ja moninaistua ennen kuin kukaan välittää. Kunnat joutuvat myös maksamaan sakkomaksuja työttömistä joten senkin takia työttömien aktivointi ja kuntouttaminen tulee edullisemmaksi kuin noiden sakkojen maksaminen.
Juujuu, ymmärretty on pitkään työttöminä olleiden piireissä, että syy, miksi kunnat näitä erinäisiä kerhotoimintoja järkkäävät, on juurikin tuo kuntien sakkomaksujen estäminen työttömien korvauksien maksajan osoitteeseen, eli ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahojen maksajahan ovat kunkin ammattialan työttömyyskassat, ja työmarkkinatuelle pudonneiden työttömien työttömyyskorvausten maksajahan on kela. Kela joutuu kuitenkin maksamaan enemmän kuntouttavaan pakotetun työttömän työttömyyskorvausta kuin että tälläistä aktivointitoimenpidettä ei kunnat järjestäisi työttömilleen, sillä kuntouttavasta työtoimintapäivästä kela joutuu maksamaan korotetun 9 euron päivämaksun työttömyyspäivärahan päälle ja kaiken lisäksi esim. työmarkkinatuesta ei sitten tehdä aktivointimiinustelua, niin kelahan joutuu siis maksamaan hölynpöly-toimenpiteessä mukana olevan työttömän päivärahaan enemmän valtion rahaa kuin työttömän osallistumatta tuonkaltaiseen kyseenalaiseen toimintaan. Kaikkein surkeinta ja ihmisoikeutta rikkovaa on myös kuntouttava työtoiminnan nimikkeellä pakottaa pitkäaikaisesti sairaita työttömiä karenssilla uhaten moisiin turhaketoimintoihin, ja syyksi keksitään vaikka mitä älyttömyyksiä, kuten esim. elämänhallinnassa olisi mukamas työttömillä ihmisillä jotain häikkää. Ei kyllä kaikilla työttömillä työttömyys aiheuta minkäänlaisia elämänhallinnan ongelmia, arki pyörii työttömyydestä huolimatta samalla tavoin kuin töissäkin käydessä, ainoastaan vain rahaa ei tule tilille samaa määrää kuin töissä käydessään. Päinvastoin työssä käyvät vain kadehtivat työttömien mahdollisuutta tehdä kotihommiaan ajan kanssa, koska työttömillä on työn hakuun menevän ajan myötä aikaa tehdä päivänsä aikana kunnolla kotiaskareitaan; ja energiaakin riittää aivan toisella tavalla kuin töissä käyvillä ihmisillä harrastaa harrastuksiaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuntouttavassa työtoiminnassa mukana oleville siivouskeikkoja vanhuksien koteihin, ei hyvää päivää sentään, minä en ikimaailmassa laskisi minkäänlaista 9 euron pakkotoimenpiteessä olevaa työtöntä siivoamaan esim. oman iäkkään vanhempani kotia! Ja vanhus joutuu vieläpä maksamaan tuonkaltaisesta siivoojasta, jolla ei edes olisi varsinaista ammattitaitoakaan siivousalalta. Siis kuntouttavassa työtoiminnassahan on mukana myös vankilassa lusimassa olleita erilaisten rikosten tekijöitä, ja varje rannat, jos sellainen omaisuusrikoksiin syyllistynyt kuntoutettava työtoimintalainen menis oman iäkkään omaiseni kotiin siivoilemaan, niin siinähän saattaisi siivoutua myös omaisenin piirongin laatikotkin kunnolla arvoesineistä ja rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuntouttavassa työtoiminnassa mukana oleville siivouskeikkoja vanhuksien koteihin, ei hyvää päivää sentään, minä en ikimaailmassa laskisi minkäänlaista 9 euron pakkotoimenpiteessä olevaa työtöntä siivoamaan esim. oman iäkkään vanhempani kotia! Ja vanhus joutuu vieläpä maksamaan tuonkaltaisesta siivoojasta, jolla ei edes olisi varsinaista ammattitaitoakaan siivousalalta. Siis kuntouttavassa työtoiminnassahan on mukana myös vankilassa lusimassa olleita erilaisten rikosten tekijöitä, ja varjele rannat, jos sellainen omaisuusrikoksiin syyllistynyt kuntoutettava työtoimintalainen menisi oman iäkkään omaiseni kotiin siivoilemaan, niin siinähän saattaisi siivoutua myös omaiseni piirongin laatikotkin kunnolla arvoesineistä ja rahoista.
Noissa työttömien siivouspalveluissa yms on sekin suuri ongelma, että ne kilpailevat oikeiden yritysten kanssa eikä mitenkään terveellä tavalla.
Minä olin kurssilla johon sitten kuului työkokeilu. Käytiin siivoamassa eläkkeellä olevien kodeissa. Eläkeläinen maksoi siitä siivouksesta yhdistykselle.
Me saimme 8 euroa /pv.
Ei mitään siivousalan koulutusta ainakaan minulla eikä monella muullakaan.
Ei pitäisi myöskään olla liikaa vaadittu, että vastikkeellisen leikkimisen sijaan yritettäisiin aidosti työllistää ihmisiä.