Kasvissyöjälapset pakotetaan valmistamaan liharuokia kotitaloustunnilla
Tiesittekö tästä? Syödä ei tarvitse, mutta valmistaa on pakko. En todellakaan ymmärrä logiikkaa.
Lapsi ei aio laitoskeittiöön eikä ravintola-alalle vaan valitsi köksän, jotta oppisi valmistamaan itselleen ja perheelleen ruokaa. Nyt ei opi sitä ja joutuu lisäksi käsittelemään kuolleita eläimiä, mitä monesta syystä vastustaa. Miten tämä voi olla mahdollista?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekaanit syövät mitä vain, vegaanit eivät.
Olen sekaani ja syön myös kasvisruokaa.
Vegaanille sekaanin syömiset ovat valtava ongelma. Isompi kuin toisin päin.Tästäkin keskustelusta huomaa, että sekaanillehan tuo tuntuu olevan suurempi ongelma, että joku ei halua koulussa valmistaa lihapullia. Sekaaneja harmittaa, että jotku kykenee ajattelemaan myös muita elollisia olentoja, kun he eivät lihanhimoissaan moiseen kykene. Huono omatunto, jne.
Taitaa tulla yllätyksenä, mutta sekaanit syövät kasviksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Tai ainakin minä syön, muista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun aina ottamaan vegaaanit huomioon tarjoiluissani vaikken halua. Miksi on aina pakko ottaa heidät huomioon, joka paikassa täysin vasten omaa tahtoani, periaatteitani ja vakaumustani? Ja vastavuoroisesti vegaanit eivät ikinä ota minua huomioon tarjoiluissaan, eivätkä valmista mitään eläinperäistä tarjottavaa, en tykkää soijasta, mifusta enkä tofusta 😭😭
Kauhean epäreilua porukkaa ja mukamas ovat niin tasa-arvoa kannattavia ja ties mitä. Sitten nämä lentävät etelään 4 krt vuodessa ja vaativat minua lopettamaan dieselrotkomilla ajamisen 😭😭Ilkeitä ihmisiä 😭😭😭😭😭😭😭
Kykenetkö syömään esim. parsarisottoa? Sienikeittoa? Kasviswokkia? Kasvissosekeittoa? Pinaattikeittoa? Uunijuureksia? Tai edes leipää? Samaa pahaa kasvisruokaa kaikki, sinähän olet ehta lihansyöjä.
Ruokavaliolla tuskin on mitään tekemistä sen kanssa kuka lentää ja montako kertaa.
Kykenetkö syömään sorsaa tai hirveä?
Yhtä typerä kysymys, et pysty, mutta sekaani voi syödä mainitsemiasi ruokia.Siinä on ero, sekaani syö mitä vain, mutta vegaanit ovat rajoittuneita. Vegaanit eivät käytä mitään eläinperäistä, munia, maitoa, kermaa, juusto jne. Vegetaristit taas käyttävät.
Mistä lähtien sorsa tai hirvi on ollut kasvikunnantuote?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne te käytätte kotimaista soijaa, kotimaisia papuja, ja muitakin kotimaisia tuotteita ettekä ulkomailta rahtilaivoilla rahdattuja tuotteita?
Sekaanina itse ostan vain ja ainoastaan kotimaista.
Syön ulkomailta tuotua soijaa juu. Sitä samaa, mitä se sinun ”kotimainen” lehmäsikin - syön sen vain itse enkä kierrätä eläimen kautta.
Kotimainen äpyli syö kyllä pääosin nurmirehua, kauraa ja heinää. Suomalaista lehmää eettisempää valintaa ei olekaan. Varsinkin on älytöntä syödä jotain toiselta puolelta maapalloa rahdattua soijaa. Sitä paitsi pelkän kasvisruokavalion edellyttämien kasvisten kasvattaminen vie paljon enemmän vettä ja maapinta-alaa kuin karjankasvatus ja tuottaa jopa enemmän kasvihuonekaasuja.
Ihminen ei olisi kehittynyt homo sapiensiksi, jos olisi jäänyt pureksimaan juuria. Aivojen kehittyminen vaati liharavintoa. Välillä sen kyllä huomaa, että pelkkää kasvisruokaa syövillä on päässä vikaa. Taantumisen merkkejä?
Suomalaisen tehotuotantolehmän syöminen ei ole kyllä eettistä nähnytkään. Sekasyöjät on kyllä läpeensä itsekästä porukkaa, eläimet kärsii huonoissa oloissa, ihan vaan siksi että te kuvittelette päivän pihvin olevan teidän oikeus.
Ja vegaanit kuvittelee, että eläimessä on syötävää vain se pihvi.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että on itsekästä kuvitella että eläimen pitäisi kärsiä sen vuoksi, että sinä saisit syödä sen ruhon osat, koska sä haluat.
No, mä en ole valinnut sitä, millä ihminen on tarkoitettu ravintonsa saavan. Joten se ei riipu mun haluistani mitenkään.
Jos sä haluat syödä toisin kuin ihmisen on tarkoitettu, niin siitä vaan, se on sinun valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanille sekaanin syömiset ovat valtava ongelma. Isompi kuin toisin päin.Tästäkin keskustelusta huomaa, että sekaanillehan tuo tuntuu olevan suurempi ongelma, että joku ei halua koulussa valmistaa lihapullia. Sekaaneja harmittaa, että jotku kykenee ajattelemaan myös muita elollisia olentoja, kun he eivät lihanhimoissaan moiseen kykene. Huono omatunto, jne.
Taitaa tulla yllätyksenä, mutta sekaanit syövät kasviksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Tai ainakin minä syön, muista en tiedä.
No ei ainakaan tämän keskustelun sekaanit syö, koska vinkuvat että kaikki kasvisruoka on pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne te käytätte kotimaista soijaa, kotimaisia papuja, ja muitakin kotimaisia tuotteita ettekä ulkomailta rahtilaivoilla rahdattuja tuotteita?
Syön ulkomailta tuotua soijaa juu. Sitä samaa, mitä se sinun ”kotimainen” lehmäsikin - syön sen vain itse enkä kierrätä eläimen kautta.
Kotimainen äpyli syö kyllä pääosin nurmirehua, kauraa ja heinää. Suomalaista lehmää eettisempää valintaa ei olekaan. Varsinkin on älytöntä syödä jotain toiselta puolelta maapalloa rahdattua soijaa. Sitä paitsi pelkän kasvisruokavalion edellyttämien kasvisten kasvattaminen vie paljon enemmän vettä ja maapinta-alaa kuin karjankasvatus ja tuottaa jopa enemmän kasvihuonekaasuja.
Ihminen ei olisi kehittynyt homo sapiensiksi, jos olisi jäänyt pureksimaan juuria. Aivojen kehittyminen vaati liharavintoa. Välillä sen kyllä huomaa, että pelkkää kasvisruokaa syövillä on päässä vikaa. Taantumisen merkkejä?
Suomalaisen tehotuotantolehmän syöminen ei ole kyllä eettistä nähnytkään. Sekasyöjät on kyllä läpeensä itsekästä porukkaa, eläimet kärsii huonoissa oloissa, ihan vaan siksi että te kuvittelette päivän pihvin olevan teidän oikeus.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että on itsekästä kuvitella että eläimen pitäisi kärsiä sen vuoksi, että sinä saisit syödä sen ruhon osat, koska sä haluat.
No, mä en ole valinnut sitä, millä ihminen on tarkoitettu ravintonsa saavan. Joten se ei riipu mun haluistani mitenkään.
Jos sä haluat syödä toisin kuin ihmisen on tarkoitettu, niin siitä vaan, se on sinun valintasi.
alunperin ihminen ei ole mättänyt lihaa kaksin käsin jokaisella päivän aterialla, kuten nykyään tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alunperin ihminen ei ole mättänyt lihaa kaksin käsin jokaisella päivän aterialla, kuten nykyään tehdään.
Mitä jos luet historiaa hieman enemmän?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Liha
Vierailija kirjoitti:
Mistä teidätte ettei sillä kasvilla ole tunteita eikä se tunne kipua?
Itseasiassa ainakin osalla kasveista on jonkinlainen tuntoaistin tapainen, joka suojaa niitä ja esim. kärpäsloukku pystyy aistimaan saaliinsa kosketuksen ja reagoimaan siihen.
Joku kivun tunteminen tai tietoisuus onkin mielestäni huono rajanveto, kun se on kuin veteen piirretty viiva.
Itse syön sitä mitä pystyn ja en yritä keksiä sen hurskaanpia perusteluja kuin se etten halua syödä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jokaisella aterialla, jolla on pystynyt, kun aina saalista ei tullut :p
Eiköhän se ole jokaisen oma valinta mitä syö vai syökö mitään. Koulussa opetetaan mitä opetetaan, mutta voi sitä kotonakin opetella tekemään vaikka mitä ruokaa, jos yhtään ruuanlaitto kiinnostaa. Reseptien seuraaminen ei ole vaikeaa kenellekään.
Ei ymmärrä, ei.
Ihme herkkähipiäisyyttä.
Meidän teini monet kerrat teki koulussa herkkuja, eikä niitä syönyt, kun ei tykännyt.
Eikö kasvissyöjädinosaurus voi edes koskea lihaan?
Meidän lapset pakotetaan käymään koulua! Siis pakko. Ei osata itse opettaa kotona ja niitten on pakko käydä se oppivelvollisuus koulussa.
Saako myötäsympatiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsin syöminen onkin rumaa. Ne, jotka syö kasvisten lisäksi myös lihaa, voivat syödä sitä lihaa vaikka joka aterialla, koska ruokailun määrät pysyy kohtuullisena. Pelkästään kasviksia syövä joutuu syömään useita kertoja päivässä, koska kasvisten energiapitoisuus on niin pieni. Syöminen on siis melkeinpä laiduntamista, samoin kuin lehmillä, tosin ihmiseltä puuttuu ne lukuiset mahat, jotka on tarkoitettu märehtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit.
Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.
Ei ole mitenkään eri asia. Hänenkään ei ole mikään pakko syödä sitä valmistamaansa ruokaa. Ruoan valmistaminen on eri asia kuin syöminen. Ihan molemmissa tapauksissa.
Kotitaloustunneilla nimenomaan on pakko syödä se valmistettu ruoka.
Miten tämä pakottaminen tapahtuu? Tuleeko opettaja haulikon kanssa pöytään ja sanoo että nyt on kaksi vaihtoehtoa? Vai pitääkö yksi päästä kiinni ja toinen lappaa ruokaa suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit.
Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.
Ei ole mitenkään eri asia. Hänenkään ei ole mikään pakko syödä sitä valmistamaansa ruokaa. Ruoan valmistaminen on eri asia kuin syöminen. Ihan molemmissa tapauksissa.
Kotitaloustunneilla nimenomaan on pakko syödä se valmistettu ruoka.
Miten tämä pakottaminen tapahtuu? Tuleeko opettaja haulikon kanssa pöytään ja sanoo että nyt on kaksi vaihtoehtoa? Vai pitääkö yksi päästä kiinni ja toinen lappaa ruokaa suuhun?
Opettaja valvoo.
Siskoni on vegetaristi ja koulutukseltaan restonomi. On aika "monesti" tehny ruuat ja käsitellyt lihoja. Mitä sitten? Ei mikään kasvissyöjä tai vegaani voi perustella ruuanlaittorajoitetta sillä, että joutuu koskemaan. Syödä ei ole pakko, mutta ymmärrän, että valmistamisen osaaminen kuuluu opetukseen. Hanskat käteen jos ei paljain käsin halua koskea, niitä sielä ammattikeittiössäkin käytetään.
Sekasyöjänä tykkään myös kasvisruuasta, eli tykkään syödä monipuolisesti kaikkea :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan tämä on nimenomaan kasvissyöjä-äidille, ei muille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska tämä keskustelu ei etene mihinkään, niin enpä näe tarpeelliseksi tuhlata aikaani idioottien kanssa. Toivottavasti ap:n lapsen opettaja avaa silmät tähän päivään ja antaisi nuorelle mahdollisuuden tehdä kasvisruokaa, siitä on huomattavasti enemmän hyötyä tulevaisuudessa kuin siitä että pakotetaan johonkin joka sotii noin vahvasti eettisiä arvoja kohtaan.
Meinaatko, että joka kotitaloustunneilla tehdään jotain liharuokaa? Kyllä on harvemmassa ne tunnit, kun tehdään jotain, missä on lihaa tai kalaa. Ei nykypäivän kouluilla ole varaa sellaiseen.
Mutta koska tämä keskustelu ei etene mihinkään, niin enpä näe tarpeelliseksi tuhlata aikaani idioottien kanssa. Toivottavasti ap:n lapsen opettaja avaa silmät tähän päivään ja antaisi nuorelle mahdollisuuden tehdä kasvisruokaa, siitä on huomattavasti enemmän hyötyä tulevaisuudessa kuin siitä että pakotetaan johonkin joka sotii noin vahvasti eettisiä arvoja kohtaan.