Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjälapset pakotetaan valmistamaan liharuokia kotitaloustunnilla

Vierailija
31.03.2019 |

Tiesittekö tästä? Syödä ei tarvitse, mutta valmistaa on pakko. En todellakaan ymmärrä logiikkaa.

Lapsi ei aio laitoskeittiöön eikä ravintola-alalle vaan valitsi köksän, jotta oppisi valmistamaan itselleen ja perheelleen ruokaa. Nyt ei opi sitä ja joutuu lisäksi käsittelemään kuolleita eläimiä, mitä monesta syystä vastustaa. Miten tämä voi olla mahdollista?

Kommentit (283)

Vierailija
221/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun itselle sekaanina ei tuota vaikeuksia valmistaa kasvisruokaa, mutta vegaaneille tuottaa vaikeuksia valmistaa sekaanien ruokaa.

Sinulle näyttää kuitenkin tuottavan vaikeuksia ymmärtää miksi yleensä ihminen jättää lihan pois ruokavaliostaan. Se ei tee sitä sinun kiusaksi. 

Ei minulle tee vaikeuksia kokata sekasyöjäkavereilleni ruokaa. Syödään silloin esim. parsa- tai tattirisottoa. Tai pastaa kauden kasviksilla. Ihan perusruokaa. Se pihvi kun ei ole ainoa mitä tekin voitte syödä. Mitään soijaa tai tofua tai edes papuja ei ole pakko syödä joka päivä, kuten ei sinunkaan ole pakko vetää joka aterialla lihaa.

Vierailija
222/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voi opettaa sitä ruuanlaittoa kotonakin, ei siihen koulua tarvita. Koulussa menee opetussuunnitelman mukaan ja kotona sitten tekee niitä kasvisruokia.

Ja lapselle/nuorelle opettaa, että sillä älylaitteella voi tehdä muutakin kuin pelata ja somettaa. Etsiä ruokareseptejä ja niitähän netissä riittää.

En ymmärrä yhtään tätä kaikesta pillittämisen ja mielensäpahoittamisen aikakautta.

Opettakaa lapsille kotona perustaitoja, ei se koulu ole sitä varten, eikä koulujen tehtävä ole kasvattaa, vaan yleissivistää lapsia ja nuoria. Elämän taidot, kuten ruuanlaitto pitää oppia kotona. Ei kouluissa opeteta käyttämään pyykinpesukonettakaan kädestä pitäen.

Kotitaloustunneilla opetellaan pyykkäämään ja siivoamaankin. Ja laittamaan ruokaa. Nuo muunmuassa on niiden tuntien tarkoitus. Ei ole hirveän vaikea homma huomioida sekasyöjät ja kasvissyöjät noissa suunnitelmissa, otetaanhan siellä huomioon myös ruoka-aineallergiatkin. Nyt ei kuitenkaan ollut kyse mistään vegaanista tai hedelmien popsijoista, vaan ihan tavallisesta kasvisyöjästä, laittaa vaikka soijasuikaleita sen pakastekalan tai jauhelihan sijasta. Tässä nykyisessä maailman tilassa kasvisruokien valmistukseen pitäisi erityisesti panostaa, kyllä sen päivittäisen liha-annoksen kerkeää kiskoa naamariin sitten kotonakin. Ihminen kun ei tarvitse lihaa joka ikisellä päivän aterialla, kuten nykyään tunnutaan ajattelevan. 

Soijallekin voi olla allerginen. Mitäs sitten soija-allergikko syö?

Jospa ihan lihaa, mistä ne ravinnotkin saa.

Mutta jos on se kasvispäivä eikä lihaa ole tarjolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poju VALMISTAA samaa kuin muutkin, mutta JÄTTÄÄ SEN SYÖMÄTTÄ. Hyvin yksinkertaista.

Ja äitykkä sitten opettaa kotona sen soijan paistamisen.

Sehän se onkin fiksua opettamista. Tehdään ruokaa jätteeksi. Kun vaihtoehtoisesti voisi opetella tekemään sellaista ruokaa mitä voi syödä. 

Vierailija
224/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit kiukuttelevat karjan kasvattajille jotka sitä soijaa rehuna käyttävät, koska se on heiltä itseltään pois 😂

"Lehmät syövät meidän soijat" 😂

Ei vaan vegaanit naureskelevat sekasyöjille, jotka kovasti uhoten vaahtoavat siitä etteivät voi syödä soijaa tai ovat sille allergisia, kun lehmää välikappaleena käyttäen he ovat kuitenkin se suurin ryhmä joka sitä soijaa syö ja joka ikinen päivä. 

Vierailija
225/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mamma hommaa muksulle omat raaka-aineet kouluun, jos ei opetussuunnitelma miellytä.

Ei kai sitä jauhelihaa tai pakastekalaa missään opetussuunnitelmassa mainita. Ei edes makaronilaatikkoa. Ammattitaidon puutetta opettajalta, joka ei osaa hommiaan. 

Vierailija
226/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota vegaanien tapaa yrittää pakottaa kaikki syömään soijaa, kun en minäkään ole tunkemassa sitä pihviä teidän lautaselle.

Hyvin harva vegaani syö soijaa edes viikottain. Se on tässä otettu esimerkiksi, koska joku väitti ettei koululla ole varaa ostaa monia raaka-aineita köksän tunneille. Soija on huomattavasti halvempaa, kuin sitä samaa tavaraa eläessään nauttinut lehmä.

Vierailija
227/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun itselle sekaanina ei tuota vaikeuksia valmistaa kasvisruokaa, mutta vegaaneille tuottaa vaikeuksia valmistaa sekaanien ruokaa.

Sinulle näyttää kuitenkin tuottavan vaikeuksia ymmärtää miksi yleensä ihminen jättää lihan pois ruokavaliostaan. Se ei tee sitä sinun kiusaksi. 

Ei minulle tee vaikeuksia kokata sekasyöjäkavereilleni ruokaa. Syödään silloin esim. parsa- tai tattirisottoa. Tai pastaa kauden kasviksilla. Ihan perusruokaa. Se pihvi kun ei ole ainoa mitä tekin voitte syödä. Mitään soijaa tai tofua tai edes papuja ei ole pakko syödä joka päivä, kuten ei sinunkaan ole pakko vetää joka aterialla lihaa.

Eikä kaikki lihakaan ole sitä sika-nautaa ja kanaa.

Meillä on hirveä, jänistä, sorsaa, pyytä, metsäkanaa, metsoa ja peuraa. Sitten itse pyydystettyä kalaa.

Kasvisten ja vihannesten kaverina samalla lautasella. Sienikastikettakin syödään. Itse marjastetaan ja pakastetaan.

Eettisempää ja luomumpaa ei olekaan.

Vierailija
228/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija ja tofu on hyvin epäeettistä ruokaa.

Tuhannet brasilialaiset työläiset menehtyvät vuosittain kasvinsuojelumyrkkyjen vuoksi, koska työskentelevät soijapelloilla. Sademetsiä tuhotaan soijapeltojen raivaamisen vuoksi.

Soijan kuljettaminen Suomeen tuhoaa maapallon ilmastoa.

Syökää ihmiset kotimaista lihaa.

Se on eettisesti hieno valinta, ja työllistää suomalaisia.

Vierailija
229/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä teet ystävillesi sitä ruokaa, mitä itse haluat syödä. Entäs toisin päin?

Vierailija
230/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun aina ottamaan vegaaanit huomioon tarjoiluissani vaikken halua. Miksi on aina pakko ottaa heidät huomioon, joka paikassa täysin vasten omaa tahtoani, periaatteitani ja vakaumustani? Ja vastavuoroisesti vegaanit eivät ikinä ota minua huomioon tarjoiluissaan, eivätkä valmista mitään eläinperäistä tarjottavaa, en tykkää soijasta, mifusta enkä tofusta 😭😭

Kauhean epäreilua porukkaa ja mukamas ovat niin tasa-arvoa kannattavia ja ties mitä. Sitten nämä lentävät etelään 4 krt vuodessa ja vaativat minua lopettamaan dieselrotkomilla ajamisen 😭😭

Ilkeitä ihmisiä 😭😭😭😭😭😭😭

Kykenetkö syömään esim. parsarisottoa? Sienikeittoa? Kasviswokkia? Kasvissosekeittoa? Pinaattikeittoa? Uunijuureksia? Tai edes leipää? Samaa pahaa kasvisruokaa kaikki, sinähän olet ehta lihansyöjä. 

Ruokavaliolla tuskin on mitään tekemistä sen kanssa kuka lentää ja montako kertaa. 

Vierailija
231/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota vegaanien tapaa yrittää pakottaa kaikki syömään soijaa, kun en minäkään ole tunkemassa sitä pihviä teidän lautaselle.

Hyvin harva vegaani syö soijaa edes viikottain. Se on tässä otettu esimerkiksi, koska joku väitti ettei koululla ole varaa ostaa monia raaka-aineita köksän tunneille. Soija on huomattavasti halvempaa, kuin sitä samaa tavaraa eläessään nauttinut lehmä.

Lehmät ei syö soijaa.

Vierailija
232/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina veget valittaa, vaikka teitä varten on paljon vaihtoehtoja. Toisin on jos ei halua että oma lapsi syö rasvattomia maitotuotteita, viljoja ja sokeria.

Vierailija
233/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun aina ottamaan vegaaanit huomioon tarjoiluissani vaikken halua. Miksi on aina pakko ottaa heidät huomioon, joka paikassa täysin vasten omaa tahtoani, periaatteitani ja vakaumustani? Ja vastavuoroisesti vegaanit eivät ikinä ota minua huomioon tarjoiluissaan, eivätkä valmista mitään eläinperäistä tarjottavaa, en tykkää soijasta, mifusta enkä tofusta 😭😭

Kauhean epäreilua porukkaa ja mukamas ovat niin tasa-arvoa kannattavia ja ties mitä. Sitten nämä lentävät etelään 4 krt vuodessa ja vaativat minua lopettamaan dieselrotkomilla ajamisen 😭😭

Ilkeitä ihmisiä 😭😭😭😭😭😭😭

Kykenetkö syömään esim. parsarisottoa? Sienikeittoa? Kasviswokkia? Kasvissosekeittoa? Pinaattikeittoa? Uunijuureksia? Tai edes leipää? Samaa pahaa kasvisruokaa kaikki, sinähän olet ehta lihansyöjä. 

Ruokavaliolla tuskin on mitään tekemistä sen kanssa kuka lentää ja montako kertaa. 

Noihin kaikkiin mainitsemiisi ruokiin laitan kermaa/voita/juustoa, niistä se energia tulee ja myös ravinto.

Vierailija
234/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeitä ihmisiä 😭😭😭😭😭😭😭

Miksi minun olisi pakko syödä kasvispöperöitä joita en halua kun ette tekään syö mitään sekaanien tarjoamaa ruokaa? Nyrpistelette nokkianne ja "hyi hyi, lihaa". Syön minä kasviksiakin, sen riistani kanssa.

Niin. Että te nirppanokat sitten mussutatte vaikka puuroa ja siitä ei tarvitse loukkaantua.

Vierailija
235/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne te käytätte kotimaista soijaa, kotimaisia papuja, ja muitakin kotimaisia tuotteita ettekä ulkomailta rahtilaivoilla rahdattuja tuotteita?

Sekaanina itse ostan vain ja ainoastaan kotimaista.

Syön ulkomailta tuotua soijaa juu. Sitä samaa, mitä se sinun ”kotimainen” lehmäsikin - syön sen vain itse enkä kierrätä eläimen kautta.

Kotimainen äpyli syö kyllä pääosin nurmirehua, kauraa ja heinää. Suomalaista lehmää eettisempää valintaa ei olekaan. Varsinkin on älytöntä syödä jotain toiselta puolelta maapalloa rahdattua soijaa. Sitä paitsi pelkän kasvisruokavalion edellyttämien kasvisten kasvattaminen vie paljon enemmän vettä ja maapinta-alaa kuin karjankasvatus ja tuottaa jopa enemmän kasvihuonekaasuja.

Ihminen ei olisi kehittynyt homo sapiensiksi, jos olisi jäänyt pureksimaan juuria. Aivojen kehittyminen vaati liharavintoa. Välillä sen kyllä huomaa, että pelkkää kasvisruokaa syövillä on päässä vikaa. Taantumisen merkkejä?

Suomalaisen tehotuotantolehmän syöminen ei ole kyllä eettistä nähnytkään. Sekasyöjät on kyllä läpeensä itsekästä porukkaa, eläimet kärsii huonoissa oloissa, ihan vaan siksi että te kuvittelette päivän pihvin olevan teidän oikeus. 

Vierailija
236/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit kiukuttelevat karjan kasvattajille jotka sitä soijaa rehuna käyttävät, koska se on heiltä itseltään pois 😂

"Lehmät syövät meidän soijat" 😂

Ei vaan vegaanit naureskelevat sekasyöjille, jotka kovasti uhoten vaahtoavat siitä etteivät voi syödä soijaa tai ovat sille allergisia, kun lehmää välikappaleena käyttäen he ovat kuitenkin se suurin ryhmä joka sitä soijaa syö ja joka ikinen päivä. 

Minä olen kauralle allerginen, mutta pystyn kyllä syömään kauraa syönyttä nautaa. Se lehmä laitumella syö aika paljon kaikkea muutakin sellaista, mitä minä en voisi syödä, mutta silti voin syödä naudanlihaa. Mistä se oikein voi johtua?

Vierailija
237/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeitä ihmisiä 😭😭😭😭😭😭😭

Kykenetkö syömään sorsaa tai hirveä?

Yhtä typerä kysymys, et pysty, mutta sekaani voi syödä mainitsemiasi ruokia.

Siinä on ero, sekaani syö mitä vain, mutta vegaanit ovat rajoittuneita. Vegaanit eivät käytä mitään eläinperäistä, munia, maitoa, kermaa, juusto jne. Vegetaristit taas käyttävät.

Vierailija
238/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta vegaanien propaganda ei enää uppoa. Kokeilin ja sairastuin. En tunne yhtäkään tervettä vegaania.

Vierailija
239/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne te käytätte kotimaista soijaa, kotimaisia papuja, ja muitakin kotimaisia tuotteita ettekä ulkomailta rahtilaivoilla rahdattuja tuotteita?

Sekaanina itse ostan vain ja ainoastaan kotimaista.

Syön ulkomailta tuotua soijaa juu. Sitä samaa, mitä se sinun ”kotimainen” lehmäsikin - syön sen vain itse enkä kierrätä eläimen kautta.

Kotimainen äpyli syö kyllä pääosin nurmirehua, kauraa ja heinää. Suomalaista lehmää eettisempää valintaa ei olekaan. Varsinkin on älytöntä syödä jotain toiselta puolelta maapalloa rahdattua soijaa. Sitä paitsi pelkän kasvisruokavalion edellyttämien kasvisten kasvattaminen vie paljon enemmän vettä ja maapinta-alaa kuin karjankasvatus ja tuottaa jopa enemmän kasvihuonekaasuja.

Ihminen ei olisi kehittynyt homo sapiensiksi, jos olisi jäänyt pureksimaan juuria. Aivojen kehittyminen vaati liharavintoa. Välillä sen kyllä huomaa, että pelkkää kasvisruokaa syövillä on päässä vikaa. Taantumisen merkkejä?

Suomalaisen tehotuotantolehmän syöminen ei ole kyllä eettistä nähnytkään. Sekasyöjät on kyllä läpeensä itsekästä porukkaa, eläimet kärsii huonoissa oloissa, ihan vaan siksi että te kuvittelette päivän pihvin olevan teidän oikeus. 

Jälleen yksi, joka ei ole käynyt koskaan suomalaisella karjatilalla.

Mietitkö koskaan, kuinka paljon maata tuhotaan kasvinsuojeluaineiden takia? Kuinka yksipuoliseksi maaperä muuttuu? Kuinka monet kasvit ja linnut katoavat kasvisten tehotuotannon takia?

Vierailija
240/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeitä ihmisiä 😭😭😭😭😭😭😭

Miksi minun olisi pakko syödä kasvispöperöitä joita en halua kun ette tekään syö mitään sekaanien tarjoamaa ruokaa? Nyrpistelette nokkianne ja "hyi hyi, lihaa". Syön minä kasviksiakin, sen riistani kanssa.

Niin. Että te nirppanokat sitten mussutatte vaikka puuroa ja siitä ei tarvitse loukkaantua.

Kyse oli ihan tavallisista ruuista. Voitko syödä pinaattikeittoa? Tai tattipastaa? Ei se kasvispöperö sen kummepaa ole.  Tietenkään sinä et sitä tehotuotettua nautaa syö, mutta ihanko oikeasti jokaisella päivän aterialla sinulla on sitä riistaa jossain muodossa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi