Tavallisia ruokia, joita ette ole koskaan edes maistaneet, koska ette ole tienneet niiden olemassaolosta?
Ruokia, joita ei koskaan tehty omassa lapsuudenkodissani, eikä niitä ole ollut tarjolla esim. koulu- tai työpaikkalounailla, ja olen kuullut niiden olemassaolosta lähinnä sattumalta:
- tilliliha
- kesäkeitto
- siskonmakkara
- kinkkupasta, juustomakaroni sekä kaikki muut pastaruuat paitsi makaronilaatikko, lasagne ja spagetti kastikkeen kanssa.
- sushi
- blinit, bagelit, englantilaiset muffinsit, bretzelit
Mitään näistä en ole eläessäni syönyt. Juuri googletin, että miltä nämä syötävät edes näyttää. Tuntuu hullulta, kun en ole nirso, tosin leivonnaisia ym. en juuri syö terveydellisistä syistä.
Onko teillä tällaisia aivan arkipäiväisiä ruokia, joiden olemassaolosta olette kuulleet kenties vasta aikuisena, ettekä ole niitä vieläkään edes maistaneet?
Kommentit (84)
Mä en voi ymmärtää, että niin säkissä olisi elänyt ettei olisi noista kuullut. Sen uskon ettet ole syönyt.
*Googlettaa mitä on sushi*
Sushi ei ollut tuttu lapsuudessani. Blinejä meillä syötiin kyllä ja tillilihaa ja kesäkeittoa ja siskonmakkarasoppaa.
Muistan lapsena ihmetelleeni, mikä on karitsankare. Ystäväni perheessä sitä syötiin juhlaruokana.
Kavereita eisyöty, mutta täytettyjä vesirinkeleitä kyllä. Bretzelit on suolainen versio viipurinrinkelistä, jota aina ostettiin markkinoilta.
Vierailija kirjoitti:
Kanamunakastike tmv? Sain kuulla siitä aaveella jossain ketjussa jossa puhuttiin lapsuuden (?) ruoista joita kaipaa. En oikein vieläkään ole hahmottanut minkälaista se on - pitäisi varmaan joskus googlettaa ja kokeilla.
Taitaa olla kyse valkokastikkeesta johon on sekoitettu keitettyä kananmunaa. Sopii vaikka uunilohen ja uusien perunoiden kaverina.
Vierailija kirjoitti:
Sushi ei ollut tuttu lapsuudessani. Blinejä meillä syötiin kyllä ja tillilihaa ja kesäkeittoa ja siskonmakkarasoppaa.
Muistan lapsena ihmetelleeni, mikä on karitsankare. Ystäväni perheessä sitä syötiin juhlaruokana.
Kavereita eisyöty, mutta täytettyjä vesirinkeleitä kyllä. Bretzelit on suolainen versio viipurinrinkelistä, jota aina ostettiin markkinoilta.
Kirjoitin - bageleita ei syöty.
Olen syönyt noita kaikkia. En keksi nyt mitään.
Missä pohjanperillä ap on mahtanut nuoruutensa viettää jos ei esmes sushin olemassaolosta edes tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Missä pohjanperillä ap on mahtanut nuoruutensa viettää jos ei esmes sushin olemassaolosta edes tiennyt?
En ole ap, mutta ei minun lapsuudessani edes törmännyt sushi-sanaan. Ensimmäisen kerran kuulin siitä kesällä 1969, kun olin kesällä kielikursseilla Saksassa ja siellä oli yksi Ranskassa asuva japanilaistyttö, joka yritti selittää meille, mitä sushi on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi ymmärtää, että niin säkissä olisi elänyt ettei olisi noista kuullut. Sen uskon ettet ole syönyt.
*Googlettaa mitä on sushi*
Olet oikeassa, sushi oli listan ainoa, mistä minulla oli jonkinlainen käsitys. Missään en ole livenä nähnyt, mutta jossain elokuvissa kyllä.
Siskonmakkaran olen olettanut olevan ihan tavallista makkaraa, jota laitetaan keittoon, jota jossain päin Suomea kutsutaan siskonmakkarakeitoksi. Mutta se olikin ihan oma makkaransa.
Kinkku, porsaankyljys jne. HK:n sininen. Olen juutalainen.
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, porsaankyljys jne. HK:n sininen. Olen juutalainen.
Et ole tiennyt näiden ruokien olemassaolosta kuin vasta aikuisena?
Kaikkia noita on tullut syötyä, on varmaan paljonkin eri paikkakuntien perinneruokia, joista en ole kuullut.
Siis makaronilaatikko on ainoa pastaruoka, jota ap on syönyt? Tää on musta huomattavasti oudompaa kuin sushi
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika nuori. Esim. 1970- luvulla ei Suomessa ollut yhtään sushi-ravintolaa. Oliko edes 1980- luvulla?
Siskonmakkara on minulle edelleen ihan vieras asia. Olen 39-vuotias ja olen kyllä täältä av:lta lukenut, että jotkut tekee siskonmakkarakeittoa. Mutta livenä en ole nähnyt, saati maistanut. Monia asioita googletan, mutta tätä en ole edes googlettanut. En muutenkaan pidä keitetystä makkarasta, joten en ole kokenut tarpeelliseksi. Kukaan ei ikinä puhu siskonmakkarakastikkeesta tai siskonmakkaran grillaamisesta, joten oletam sen olevan juurikin vain keittoon sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis makaronilaatikko on ainoa pastaruoka, jota ap on syönyt? Tää on musta huomattavasti oudompaa kuin sushi
Eikun makaronilaatikko ja lasagne ja spagetti kastikkeen kanssa; näitä olen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika nuori. Esim. 1970- luvulla ei Suomessa ollut yhtään sushi-ravintolaa. Oliko edes 1980- luvulla?
Ap on syntynyt 80-luvulla, eikä sillä paikkakunnalla, missä asuin, ole vieläkään sushia saatavilla. Lähin kiinalainen syöttölä lienee noin 150 km päässä (mutta onko näitä kiinalaisessa ravintolassa?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on syntynyt 80-luvulla, eikä sillä paikkakunnalla, missä asuin, ole vieläkään sushia saatavilla. Lähin kiinalainen syöttölä lienee noin 150 km päässä (mutta onko näitä kiinalaisessa ravintolassa?).
Joissain on, joissain ei. Sushit ovat japanilainen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen. Täytän vasta 53 kesällä. Sitä ettei tuotetta ole Suomessa ollut, ei tarkoita sitä ettei siitä ole edes kuullut saati noista siskonmakkara- tai kesäkeitoista.
Vierailija kirjoitti:
Kanamunakastike tmv? Sain kuulla siitä aaveella jossain ketjussa jossa puhuttiin lapsuuden (?) ruoista joita kaipaa. En oikein vieläkään ole hahmottanut minkälaista se on - pitäisi varmaan joskus googlettaa ja kokeilla.
Sama. Tai tajuaa mitä se on, mutta en 8le ikinä syönyt. Siskonmakkarakeiton olemassaolon olen tiennyt jo pitkään, mutta yhä maistamatta.