Tavallisia ruokia, joita ette ole koskaan edes maistaneet, koska ette ole tienneet niiden olemassaolosta?
Ruokia, joita ei koskaan tehty omassa lapsuudenkodissani, eikä niitä ole ollut tarjolla esim. koulu- tai työpaikkalounailla, ja olen kuullut niiden olemassaolosta lähinnä sattumalta:
- tilliliha
- kesäkeitto
- siskonmakkara
- kinkkupasta, juustomakaroni sekä kaikki muut pastaruuat paitsi makaronilaatikko, lasagne ja spagetti kastikkeen kanssa.
- sushi
- blinit, bagelit, englantilaiset muffinsit, bretzelit
Mitään näistä en ole eläessäni syönyt. Juuri googletin, että miltä nämä syötävät edes näyttää. Tuntuu hullulta, kun en ole nirso, tosin leivonnaisia ym. en juuri syö terveydellisistä syistä.
Onko teillä tällaisia aivan arkipäiväisiä ruokia, joiden olemassaolosta olette kuulleet kenties vasta aikuisena, ettekä ole niitä vieläkään edes maistaneet?
Kommentit (84)
Kananmunakastike oli uutta. Muita yllätyksiä ei ole tullut vastaan. Varmasti uutta olisi paikalliset perinneruuat.
Sushi ei ole kyllä ollut mikään tavallinen ruoka Suomessa kovinkaan kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pohjanperillä ap on mahtanut nuoruutensa viettää jos ei esmes sushin olemassaolosta edes tiennyt?
Taidat olla aika nuori. Esim. 1970- luvulla ei Suomessa ollut yhtään sushi-ravintolaa. Oliko edes 1980- luvulla?
Muistan kun Lappeenrantaan tuli pizzeria joskus 60-luvun lopussa. Piti sita ihmetta kayda katsomassa.
Makaronivellistä kuulin vasta 19v:nä.
40v myöhemmin en ole edelleenkään maistanut sitä
Vierailija kirjoitti:
Kanamunakastike tmv? Sain kuulla siitä aaveella jossain ketjussa jossa puhuttiin lapsuuden (?) ruoista joita kaipaa. En oikein vieläkään ole hahmottanut minkälaista se on - pitäisi varmaan joskus googlettaa ja kokeilla.
Suosittelen kokeilemaan se on herkullista.
Jos Ap on elänyt Suomessa ja selvinnyt läpi peruskoulun oppivelvollisuuden, kuinka on voinut olla törmäämättä kesäkeittoon, pastaan, tillilihaan, muffinssiin?
Vierailija kirjoitti:
Missä pohjanperillä ap on mahtanut nuoruutensa viettää jos ei esmes sushin olemassaolosta edes tiennyt?
Sushi ei ole tarkoitettu ihmisravinnoksi.
Siskonmakkaroista, niitä taidetaan myydä aika hyvin jo pikkumarketeissakin, joten siltä varalta, että innostutte kokeilemaan siskonmakkarasoppaa, niin:
- tee normaali soppa ensin ilman lihaa tai makkaraa
- siskonmakkarat on tosi löllöjä ennen kypsennystä, se on siis normaalia
- ihan muutama minuutti ennen kuin juurekset ovat pehmeitä lisää siskonmakkarat niin, että leikkaa pötkön pää irti ja purista vaikka peukalon ja etusormen välissä sitä löllöä tahnaa kattilan yläpuolella siitä kuoresta suoraan kattilaan, sentin parin pätkissä. Niistä tulee sellaisia palloja väkisin, ja kuori jää siis käteen.
- siskonmakkarat kypsyy noin 5 minuutissa
Samaan tyyliin niitä voi puristella myös suoraan paistinpannulle paistumaan, jos tekee vaikka siskonmakkarakastiketta.
Onko Ap trolli tai muuten tynnyrissä kasvanut, vaikea sanoa.
Itselle tuli aikuisena vastaan se "jauho" mitä länsisuomalaiset syövät viilin ja marjojen kanssa. En muista sen nimeä nytkään.
Minä sain tietää sushin olemassaolosta vasta joskus 2000-luvun alussa.
Siskonmakkarat on mullekin ihan vieraita, olen kyllä kuullut niistä, mutten ole koskaan nähnyt saati maistanut.
Pussiperunamuussi oli mulle täysi yllätys. Ihan aikuisena joskus jollekin kaverille tuskailin etten jaksaisi kuoria perunoita muusia varten ja kaveri sitten kysyi miksen tee vaihteeksi pussimuusia. Ei ollut tullut mieleenkään että muusia voisi valmistaa jotenkin muuten. Tosin tätä olen varmaan jossain syönyt tietämättä että se on pussimuusia :) ei ehkä ihan sitä mitä aloituksessa haettiin mutta kuitenkin.
Ei se ole ihme, jos ei monia ruokia ole kotona ollut, mutta jos ei ole edes kuullut sushista tai kesäkeitosta, niin se on outoa. Ettekö lue kirjoja ja lehtiä tai katso telkkaria? Kyllä minä tiesin jo lapsena, että Japanissa syödään sushia, vaikkei sitä Suomessa oltu nähtykään 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuli aikuisena vastaan se "jauho" mitä länsisuomalaiset syövät viilin ja marjojen kanssa. En muista sen nimeä nytkään.
Varmaan talkkuna. Se on tosi hyvää!
Mulle feta oli täysin uusi tuttavuus, kun silloinen poikaystävä usutti sitä maistamaan kun olimme parikymppisiä (eli noin seitsemän vuotta sitten!!!). Hassua, kun nykyään se on niin arkinen ruoka-aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, porsaankyljys jne. HK:n sininen. Olen juutalainen.
Et ole tiennyt näiden ruokien olemassaolosta kuin vasta aikuisena?
Enpä juurikaan! Koulussa eikä kotona niitä syöty, eikä ystävienikään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan talkkuna. Se on tosi hyvää!
Ja itäisemmässä Suomessa se keitetään puuroksi (ja lopsautetaan päälle julmettu voisilmä). En ole koskaan syönyt sitä muulla tavoin.
Puuroon liittyen mulle aukesi uusi maailma kun joskus 25-vuotiaana näin erään tyypin keittävän myslinsä puuroksi (perinteisestä myslistä, ei muromyslistä). Sen jälkeen olen tehnyt sitä itsekin 50/50 suhteella kaurahiutaleiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, porsaankyljys jne. HK:n sininen. Olen juutalainen.
Et ole tiennyt näiden ruokien olemassaolosta kuin vasta aikuisena?
Enpä juurikaan! Koulussa eikä kotona niitä syöty, eikä ystävienikään kotona.
Eikä koulussa? Et koskaan nähnyt telkkarista tai lukenut mistään että tuollaisia ruokia on olemassa? Vähän vaikea uskoa.
En ole koskaan nähnytkään tillilihaa. Kapakalakeittoa oli kerran.
t. peruskoulun kasvatti vm. 1984
Ensimmäinen sushia tarjova ravintola avattiin Suomessa v.1986. Aika tuore tuttavuus siis.