Tavallisia ruokia, joita ette ole koskaan edes maistaneet, koska ette ole tienneet niiden olemassaolosta?
Ruokia, joita ei koskaan tehty omassa lapsuudenkodissani, eikä niitä ole ollut tarjolla esim. koulu- tai työpaikkalounailla, ja olen kuullut niiden olemassaolosta lähinnä sattumalta:
- tilliliha
- kesäkeitto
- siskonmakkara
- kinkkupasta, juustomakaroni sekä kaikki muut pastaruuat paitsi makaronilaatikko, lasagne ja spagetti kastikkeen kanssa.
- sushi
- blinit, bagelit, englantilaiset muffinsit, bretzelit
Mitään näistä en ole eläessäni syönyt. Juuri googletin, että miltä nämä syötävät edes näyttää. Tuntuu hullulta, kun en ole nirso, tosin leivonnaisia ym. en juuri syö terveydellisistä syistä.
Onko teillä tällaisia aivan arkipäiväisiä ruokia, joiden olemassaolosta olette kuulleet kenties vasta aikuisena, ettekä ole niitä vieläkään edes maistaneet?
Kommentit (84)
Tillilihaa en ole syönyt, mutta muuten ap:n listan sapuskat on tuttuja.
Vähän vaikea tehtävä vastata, kun ehtona on, ettei ole maistanut, koska ei ole kuullut ruoasta. Olen kuullut, lukenut, nähnyt niin paljon, että pitää olla todella eksoottista. Paljon on ruokia, joita en ole maistanut, vaikka tiedänkin ne.
Vierailija kirjoitti:
Pussiperunamuussi oli mulle täysi yllätys. Ihan aikuisena joskus jollekin kaverille tuskailin etten jaksaisi kuoria perunoita muusia varten ja kaveri sitten kysyi miksen tee vaihteeksi pussimuusia. Ei ollut tullut mieleenkään että muusia voisi valmistaa jotenkin muuten. Tosin tätä olen varmaan jossain syönyt tietämättä että se on pussimuusia :) ei ehkä ihan sitä mitä aloituksessa haettiin mutta kuitenkin.
Minäkin sain tietää pussiperunamuusista vasta, kun muutin omilleni 18-vuotiaana ja satuin näkemään sitä kauppareissulla. Äiti aina teki perunamuusin itse, niin kyllä se pussimuusi ihmetytti. :D
Vierailija kirjoitti:
Siskonmakkaroista, niitä taidetaan myydä aika hyvin jo pikkumarketeissakin, joten siltä varalta, että innostutte kokeilemaan siskonmakkarasoppaa, niin:
- tee normaali soppa ensin ilman lihaa tai makkaraa
- siskonmakkarat on tosi löllöjä ennen kypsennystä, se on siis normaalia
- ihan muutama minuutti ennen kuin juurekset ovat pehmeitä lisää siskonmakkarat niin, että leikkaa pötkön pää irti ja purista vaikka peukalon ja etusormen välissä sitä löllöä tahnaa kattilan yläpuolella siitä kuoresta suoraan kattilaan, sentin parin pätkissä. Niistä tulee sellaisia palloja väkisin, ja kuori jää siis käteen.
- siskonmakkarat kypsyy noin 5 minuutissaSamaan tyyliin niitä voi puristella myös suoraan paistinpannulle paistumaan, jos tekee vaikka siskonmakkarakastiketta.
Makkaroista makoisimmat tulee Poutulta, ja viimeksi kun tein, ne oli valmiiksi yksittäin eikä tarvinnut leikata toisistaan irti 👌
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap trolli tai muuten tynnyrissä kasvanut, vaikea sanoa.
Itselle tuli aikuisena vastaan se "jauho" mitä länsisuomalaiset syövät viilin ja marjojen kanssa. En muista sen nimeä nytkään.
Talkkuna
Tiedän nuudelit mutten koskaan ole maistanut. Tavallista makaroonia oli aina kotona.
Siskonmakkara, tilliliha, nötkötti, nuudelit. Näistä kuulin vasta vaikuisuuden kynnyksellä. T: 1996 syntynyt.
Ei ole Outokummussa näkynyt sushia tai bageleita eikä bretzeleitä. Keitinpiiraita, sultsinoita ja tsupukoita ja pyöröjä saa kyllä leipomosta.
En oikein sisäistä, mitä meinaat tuolla, että ei ole edes kuullut niiden olemassaolosta. Esim. jos sitä makaronia, spagettia ja lasagnelevyjä on kaupasta ostanut, niin väistämättähän siinä pastahyllyllä on nähnyt monenmuotoista pastaa, ja varmaan on täytynyt tiedostaa, että pastan kanssa voidaan tarjota monenlaisia kastikkeita.
Mulla on paljon ruokalajeja, joita en oo ikinä maistanut, mutta niidenkin nimet oon todennäköisesti kuullut. Jos nyt ajatellaan tunnetuimpia ruokakulttuureita, koska tietenkään en tunne kaikkia Bhutanilaisia perinneruokia vaikka.
Karjalanpaistista ei ole kokemusta enkä edes tarkkaan tiedä millaista se on. Lopetin lihansyönnin yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, porsaankyljys jne. HK:n sininen. Olen juutalainen.
Et ole tiennyt näiden ruokien olemassaolosta kuin vasta aikuisena?
Enpä juurikaan! Koulussa eikä kotona niitä syöty, eikä ystävienikään kotona.
Mutta eikö oo tullut mediassa vastaan?
Mä oon kasvissyöjä, mutta sen verran tulee luettua ja katsottua kaikkea, missä ruuasta (tai eri maista ja kulttuurista) puhutaan, että väistämättäkin tiedän myös eri maiden liharuuista ihan paljon - vähintään nimet olen kuullut.
Olen kuullut tillilihasta, mutten koskaan nähnyt tai maistanut. En keksi mitään mistä olisin kuullut vasta myöhemmin.
Siskonmakkaroita voi esim paistaa pannulla ja käyttää muutenkin kuin keittoon.
Vierailija kirjoitti:
Siskonmakkara on minulle edelleen ihan vieras asia. Olen 39-vuotias ja olen kyllä täältä av:lta lukenut, että jotkut tekee siskonmakkarakeittoa. Mutta livenä en ole nähnyt, saati maistanut. Monia asioita googletan, mutta tätä en ole edes googlettanut. En muutenkaan pidä keitetystä makkarasta, joten en ole kokenut tarpeelliseksi. Kukaan ei ikinä puhu siskonmakkarakastikkeesta tai siskonmakkaran grillaamisesta, joten oletam sen olevan juurikin vain keittoon sopivaa.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001177276.html
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/siskonmakkarakastike
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussiperunamuussi oli mulle täysi yllätys. Ihan aikuisena joskus jollekin kaverille tuskailin etten jaksaisi kuoria perunoita muusia varten ja kaveri sitten kysyi miksen tee vaihteeksi pussimuusia. Ei ollut tullut mieleenkään että muusia voisi valmistaa jotenkin muuten. Tosin tätä olen varmaan jossain syönyt tietämättä että se on pussimuusia :) ei ehkä ihan sitä mitä aloituksessa haettiin mutta kuitenkin.
Minäkin sain tietää pussiperunamuusista vasta, kun muutin omilleni 18-vuotiaana ja satuin näkemään sitä kauppareissulla. Äiti aina teki perunamuusin itse, niin kyllä se pussimuusi ihmetytti. :D
Samma här. Meillä ei käytetty kotona juurikaan näitä puolivalmisteita/eineksiä ym. , joten pussimuussista kuulin vasta kun lähentelin kolmeakymppiä. Se ei minusta edes maistu perunamuussilta. Ei se pahaa ole mutta outoa. Hajutonta, mautonta sosetta. Vaatii voita ja suolaa maistuakseen miltään.
Kanaviillokki. Olen kuullut nimen, mutta en ole syönyt enkä täsmällisesti tiedä mitä se on. Ei ole tullut kotona tai koulussa vastaan ihan sillä nimellä.
Kananmunakastike. Taisin olla päältä neljänkymmenen kun kuulin siitä. En ole vieläkään maistanut. Ei minulla mitään ajatusta vastaan ole, ja jos jossakin on tarjolla kananmunakastiketta niin voisin kokeilla. Ei vain ole tullut itse tehtyä.