Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääketieteen kandi kyselee; mitä toivot lääkärikäynniltä?

Vierailija
30.03.2019 |

Eli ensi kesänä tiedossa ensimmäinen kandikesä sijaistamassa lääkäriä. Kiinnostaisi kovasti kuulla, että mitä juuri sinä toivot lääkärikäynniltä/mitä asioita minun tulisi ottaa erityisesti huomioon? Kiitos.

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sotepuolen taloushallinnossa töissä (talouspäällikkö). Kun kandikesäsi koittaa niin toivon tätä:

- ÄLÄ omaksu sairaalan ytlilääkärien kusipäistä asennetta jonka mukaan potilas on aina imbesilli ja lääkäri jumlasta yksi ylöspäin

- älä lähde lääkärien nokittelurinkiin tappelemaan arvoasteikosta

- älä ala röyhkeäksi palkanvedättäjäksi ja vaadi jokaisesta ylimääräisestä työsekunnista viisinkertaista palkkaa niikuin sairaalalääkärit tekevät

- pidä oma pääsi ja onat ajatuksesi vaikka omat kollegasi sinua painostavatkin

Monessa työyhteisössä olen ollut mutta en ikinä sellaisessa niinkuin tämä isohko sairaala... lääkäreiden meininki on melkoista. Moni tulokaslkäri tulee innoissaan ja sitten joko kyynistyy tai poistuu pettyneenä.

Talouspäällikön mielestä siis sairaalalääkärin tulisi tehdä ylitöitä ilman palkkaa?

Vierailija
182/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että lääkäri ei tuputtaisi jokaikiseen vaivaan sitä Buranaa. Jos käy niin hyvä tuuri, että sinne julkiselle lääkärille ylipäätänsä pääsee. Buranaa jalkavammaan, Buranaa päänsärkyyn, Buranaa kuumeeseen... Suomessa on tietääkseni muitakin lääkkeitä, Buranaa osaan ostaa apteekista itsekin. 

Burana 800 sää ainoastaan lääkäriltä. Sain niitä koska polvea särki ja vaikutti liikkumiseen. N 6 kk ja asennettiin tukinivel.

Burana 800 mg on ihan sama, kuin jos otat reseptivapaata Burana 400 mg 2 tablettia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono provo, ei täällä käy lääkäreitä.

Sinä se näköjään huono olet, tai ainakin yksinkertainen. Eihän kysyjä (ap) mikään lääkäri olekaan, vaan kandi.

Vierailija
184/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksessa olen törmännyt lääkäreihin, jotka eivät edes katso minua vaan naputtavat konetta. Loukkaavaa. Huomioi sinä potilaasi ja katso häntä.

Vierailija
185/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä pelkopotilaalle mitä aiot tehdä. Varaa hänen käyntiinsä enemmän aikaa ja varaudu heihin pitkin hermoin. Heikosti kipua sietävä pelkopotilas ei halua olla hankala sinulle henkilökohtaisesti vaan yrittää selviytyä käynnistä hengissä. Tarjoa puudutusgeeliä.

mihin puudutusgeeliä? Hammaslääkärissäkään en ota puudutusta. 

Vierailija
186/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että lääkäri ei tuputtaisi jokaikiseen vaivaan sitä Buranaa. Jos käy niin hyvä tuuri, että sinne julkiselle lääkärille ylipäätänsä pääsee. Buranaa jalkavammaan, Buranaa päänsärkyyn, Buranaa kuumeeseen... Suomessa on tietääkseni muitakin lääkkeitä, Buranaa osaan ostaa apteekista itsekin. 

Tätä olen itsekin kummastellut, kun tuntuu kuulevan tutuilta paljon, että sanottiin että syö buranaa. Sitä kun ei vanhat ihmiset saisi syödä, eivätkä munuaisvaivaiset, ei sydänvaivaiset, ei saa syödä vatsavaivoihin... 

Ap

Ohis, mutta mitä nyt Coldrexin tilalle, kun sen valmistus lopetetaan! Se on joskus häätänyt alkavan flunssan ja sen avulla on pienessä flunssassa jaksanut käydä töissä. Kauheaa, että ihmisille helpotusta tuovat lääkkeet lopetetaan. Toivottavasti lopetustieto on väärä.

Aspiriini (ei kuitenkaan alle 16-vuotiaille), Tintus yskänlääke, C-vitamiini ja kofeiini. Siinähän nuo tabletin sisältämät ainekset ovat. 

Vierailija
187/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä10803 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ensi kesänä tiedossa ensimmäinen kandikesä sijaistamassa lääkäriä. Kiinnostaisi kovasti kuulla, että mitä juuri sinä toivot lääkärikäynniltä/mitä asioita minun tulisi ottaa erityisesti huomioon? Kiitos.

Sitä, että et OLETTAISI yhtään mitään mun ulkonäköni ja painoni perusteella, vaan KYSYISIT ja oikeasti kuuntelisit ne vastaukset mitä saat.

ELi itse olen tosi lihava ( 112kg ja 160cm). Syömishäiriö löytyy, ollut jo neljännesvuosisadan, ja osasyynä siihen juuri lääkärit, jotka ovat aina kehottaneet LAIHDUTTAMAAN. Kun se nyt on paskinta mitä voi syömishäiriöiselle ehdottaa.

Olen kuitenkin täysin terve. Johtuen siitä, että syön pääsääntöisesti terveesti, liikun paljon ( päivittäin 5-10km kävelyä koirien kanssa , tanssitunteja, salilla 2krt vko ja työmatkapyöräilyt)

NÄitä et voi mun ulkomuodosta päätellä ( kehonkoostumusmittaus antaa kyllä sitten jo aina sen niin yllättävän tuloksen, kun lihasta todellakin on).

JOten turhauttavinta on aina se "tiesitkö että sulla on tota ylipainoa kertynyt? Nyt kannattaisi ottaa vähän liikuntaa mukaan arkeen ja jättää ne sipsit vähemmälle".... AAAAAARRRRGGGHHHH!!

Jos et tosiaan herkuttele, niin sitten annoskokosi ovat liian suuret. Pyydä päästä ravitsemusterapeutille. 

Vierailija
188/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräruiske voisi olla paikallaan tuntuu että suolistossa on jotain ylimääräistä,joka ei tahdo tulla ulos ja tähystys tietysti kanssa.

Vierailija
189/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut avun terveyskeskuksesta. En tiedä osaanko sitten puhua niin hyvin. Nytkin kohta menossa Ortopedille. Toki kuva kertoo että nivelrikko joka ei korjaannu hokkuspokkus tempuilla vaan leikkaus ja tekonivel. 

Vierailija
190/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kfkfk kirjoitti:

Minkä kaupungin kandi olet? Mikä vsk?

En halua paljastaa opiskelupaikkakuntaa, mutta olen aloittanut -15 eli kohta 4. vuotta käytynä. :)

Ap

Ethän sinä sitten vastaanottoa pääse vielä ensi kesänä pitämään, vaan osastolle, joko sairaalaan tai terveyskeskukseen. 

Vierailija
191/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilas on odottanut pitkään päivystyksessä tai pitkän ajan varattua aikaansa ei hän ilahdu siitä ettei häntä huomioida. Kerran päivystyksessä lääkäri ei edes vilkaissut vaan kirjoitti koneella saikkulapun 8h odottamisen jälkeen sen pohjalta mitä olin vastaanottoon tietoja antanut ja itse vastaanottoaika oli 5min ohi. Toki lääkärin kielitaitokin taisi olla vähän niin ja näin kun oli venäläistaustainen. Muista aina kysyä tarvitseeko potilas sairaslomaa, aika harva menee vastaanotolle huvikseen. Itse kävin aikanaan koulutuksessa, josta poissaoloon tarvittiin sairaslomalappu. Kävin lääkärissä koska olin nyrjäyttänyt nilkkani, koska autottomana ja huonojen julkisten yhteyksien takia koulutuspaikalle pääsy olisi ollut  mahdotonta (jalkaisin 3km/suunta ainoa tapa päästä paikanpäälle). Jouduin käymään kahdesti lääkärillä, kun hän ei ensimmäisellä kerralla ymmärtänyt kirjoittaa sairauslomatodistusta.

Vierailija
192/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasfanaatikot ovat oma ryhmänsä, joille mikään tieteeseen tai kokemukseen perustuva ei mene perille. He ovat onneksi hyvin marginaalinen ryhmä, valtaosa vajaatoimintapotilaista on erittäin hyvävointisia sen jälkeen kun sopiva tyroksiiniannos on löytynyt. Täälläkin kirjoitti joku harhaanjohdettu, jolla Tsh n. 2 ja T4V 11 ja pohti vajaatoiminnan mahdollisuutta ymmärtämättä, että T4Vn viiteväli 9-20 ei suinkaan tarkoita sitä väliä millä yksittäisen ihmisen T4 vaihtelee, vaan normaaliarvojen väestötason vaihtelua. Yksittäisen ihmisen arvo vaihtelee hyvin vähän, 1-2 suuntaan tai toiseen. Toisella siis täysin normaali on 9-11 ja toisella 18-20.

T4V 9-11 normaali? No huh. Missähän ihme labrassa?

Esim HUSLAB t4v 9-19. 

Vierailija
193/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peräruiske voisi olla paikallaan tuntuu että suolistossa on jotain ylimääräistä,joka ei tahdo tulla ulos ja tähystys tietysti kanssa.

meinaatko että baska junttautunut. Liikubtaa kehiin, kuitua, ei liikaa vehnää ja ummetuslääke niin lähtee.....

Vierailija
194/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollon tietojärjestelmä: pt ei saa yhteyttä terkkariin. Takaisinsoittojen odotus voi stadissa kestää 6 tuntia ja lisätä stressiä entisestään.

asun myös stadissa ja samana päivänä soitettiin n. 3 tunnin lukuessa ja sain ajan aika pian. 

Vierailija
195/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännyn takaisin jos on kandi. Suomilääkärit muutenkin niin huonoja, että jos vielä kandi, niin en tule vastaanotollesi. Käyn yksityisellä, missäon vanhoja ja viisaita lääkäreitä. Ei kiinnosta pelleillä enää terveydellä junnujen kanssa. Tämä Suomi ei ole mikään onnela.

Vierailija
196/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono provo, ei täällä käy lääkäreitä.

Sinä se näköjään huono olet, tai ainakin yksinkertainen. Eihän kysyjä (ap) mikään lääkäri olekaan, vaan kandi.

Minä olen lääkäri, ja käyn täällä oikeastaan joka päivä. 

Vierailija
197/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää opetella kieltäytymään potilaiden vaatimuksista esim. antibioottihoitojen suhteen. "mulla menee flunssa aina poskionteloihin" tai "keuhkoputkitulehdukseni ei ole koskaan parantunut ilman antibioottia": Samaten kun toivotaan ferritiinimääritystä, vaikka Hb 156. Jokaista päänsärkyä ei voi lähettää magneettikuvaukseen. Lapsipotilaiden kohdalla pätee hyvin usein se, että äiti tietää parhaiten. 

Katso Youtubesta Kirvessyrjän terveyskeskus -jaksot. Niissä on hyvin pitälle sitä todellisuutta, mitä terveyskeskustyö on, vaikka ne vähän huumorilla onkin tehty. 

Höpö höpö. Tässä joku antibioottivastainen alalla olija. Jos potilaalle antibiootti puree, sitä kannattaa määrätä.

Flunssa paranee ilman antibioottia 14 päivässä, kun antibiootilla se paranee kahdessa viikossa. 

Nyt on mennyt yli 2 kk. Mitä tehdään? Mitään ei löydy. Tosin verikokeisiin en ole päässyt.

Vierailija
198/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoiset hoitomuodot kunniaan

Vierailija
199/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon sitä, että valittamaani vaivaan löytyy syy ja ehkä myös hoito. Tarvittaessa lähete jatkotutkimuksiin tai -hoitoon.

Jos tulen valittamaan korvakipua niin en haluaisi kuulla kehotusta laihduttaa. Tiedän olevani ylipainoinen ja että se altistaa monelle sairaudelle, mutta tuskin korvavaivoille kuitenkaan.

En ole sairastellut kovin paljon, joten en välttämättä tiedä ns. itsestäänselvyyksiä. Esim. pääkaupunkiseudulla asuessani terveyskeskuksessa joskus kysyttiin suurpiiriäni. Se on kai jokin asuinalueen mukaan määräytyvä juttu, mutta ei minulle ollut kukaan kertonut, mihin suurpiiriin kuulun. Sitten tiuskittiin kun en tiennyt. Paljon sairastavat varmaan tietävät, minä en. Samoin sen yhden kerran kun olen ollut leikkauksessa, en oikein tiennyt miten sairaalassa kuuluu käyttäytyä (eli ola passiivinen ja olla tekemättä mitään ilman lupaa), ja sitten sain osaksen paheksuvaa ihmettelyä kun mm. kävin käytävillä kävelyllä. Eli: Jos en tiedä jotakin minkä sinun mielestäsi pitäisi olla itsestään selvää, älä taivastele tai paheksu, vaan ihan asiallisesti opasta vain.

toki sun korva hoidetaan mutta hyvä lääkärin on sanoa että laihduta jos oot lihava koska niitä sairauksia tulee jos ei nyt niin myöhemmin ja liikuntaa kehiin, näin toteaa maallikko

Vierailija
200/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin kummastellut, kun tuntuu kuulevan tutuilta paljon, että sanottiin että syö buranaa. Sitä kun ei vanhat ihmiset saisi syödä, eivätkä munuaisvaivaiset, ei sydänvaivaiset, ei saa syödä vatsavaivoihin... 

Ap

Ohis, mutta mitä nyt Coldrexin tilalle, kun sen valmistus lopetetaan! Se on joskus häätänyt alkavan flunssan ja sen avulla on pienessä flunssassa jaksanut käydä töissä. Kauheaa, että ihmisille helpotusta tuovat lääkkeet lopetetaan. Toivottavasti lopetustieto on väärä.

Aspiriini (ei kuitenkaan alle 16-vuotiaille), Tintus yskänlääke, C-vitamiini ja kofeiini. Siinähän nuo tabletin sisältämät ainekset ovat. 

Ihan totta? Kiitos. En olisi tuota yskänlääkettä keksinyt. Miten paljon mitäkin? Riittääkö jos juon kahvia, ja montako kuppia?